Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2007 #41 Skrevet 11. juli 2007 Nå forplikter foreldre å delta i forsørgelsen av sine barn. Det vil si man selvsagt skal dele på utgifter. MEN: man kan ikke pålegge en annen en utgift. Hvis vi bruker trådstarter som eksempel så kunne det jo vært at mor hadde mørke klær i skapet. Det andre eksempelet med 400 kr i tøysko - javel? Er det mors "andel" betyr jo det at de kostet 800 kr. Helt vanvittig. Hvis far i trådstarters tilfelle "bare" er samværsforelder så betaler vel han bidrag. Hvis han ikke skulle ha råd til å legge ut for disse klærne alene burde han konferert med mor, men nå er jo denne problemstillingen litt søkt siden det ikke er kommet frem noe slikt krav fra far. Mor kunne jo ha blitt forespurt om å ta med mørkere klær f.eks. Og trådstarter: Jeg forstår at det er vanskelig at han har funnet seg en "fiffen" dame som er det motsatte av deg "eller alt det du ikke er". Hva så? Når skal du innse at dette er en VARIG situasjon og at du ikke må la deg bli satt helt ut av dette. Se det heller slik at ungene blir godt ivaretatt av "den nye" når hun er der, men det er jo du som er moren. Hun kan være så kul som bare juling, men det er fortsatt du som er mor. Du må være deg, selv om du ikke er like kul, du skal ikke forandre deg til noe du ikke er pga henne. Hva vet du om hva ungene sier om deg hos dem? Tror du ikke de gir uttrykk for at de er glad i deg og savner deg? Du må faktisk slutte å la deg irritere og føle deg som mindreverdig i forhold til henne. Du er ikke det ...
rangi Skrevet 11. juli 2007 #42 Skrevet 11. juli 2007 Se hva du skriver. Ja det er deres barn.(din mann og hans eks) Du kjøper klærne, og mora vil bli satt på plass av din mann (barnas far) hvis hun reagerer på hva du kjøper.... BARE TIL ETTERTANKE Det var meg som var gjest i stad, hadde glemt å logge meg inn:) Ja, og hva iallverden er galt med det? Det er jo ts og hennes eks sine barn. Og ja, min mann ville nok blitt rimelig forbandet hvis hans ekskone begynte å blande seg inn i hva slags klær barna har på når de er her. For å ta oss som eksempel da, så er det meg som står for kleshandelen her i huset, min mann er null interessert i klær. Det hadde jo blitt urettferdig hvis jeg kom hjem fra butikken og kun handlet klær til min mann og meg? Derfor pleier jeg å kjøpe litt til barna også, de bor jo tross alt her halvparten av tiden. Ofte er de også med og handler. Det kunne ikke falt meg inn å spurt deres mor om der er greit at de blir med til byen og handler klær.... Og jeg tror ikke det har falt henne inn heller, for å si det sånn. Han har da like mye han skulle sagt ang barna sine som sin eks, og for meg blir det helt tullete når biologiske foreldre skal detaljstyre barn når de er hos den andre foreldren. Hvorfor skal mor bestemme hva barna skal ha på seg når barna ikke er hos henne?
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2007 #43 Skrevet 11. juli 2007 Trådstarter igjen... han krever meg ikke for noen penger altså. Men jeg lurte på om jeg hvertfall skulle betale litt av fri vilje? Det synes jeg er en god ide.
Gjest Elastica Skrevet 11. juli 2007 #44 Skrevet 11. juli 2007 Jeg synes ikke du trenger å tenke på at du burde betale ham for klærne. Hvis du er usikker, kan du jo spørre...
Gjest bada Skrevet 11. juli 2007 #45 Skrevet 11. juli 2007 Tror dette innlegget er skrevet mens det enda kokte litt i kroppen. Kanskje ser man annerledes på det når man har kjølt seg ned litt etter en dag eller så. Det tror og håper jeg også. Jeg synes at din reaksjon er veldig menneskelig - det kan ikke ha vært så lett å se at en annen kvinne, som til alt overmål er veldig pen, har tatt litt styringen over hvordan barna dine fremsto. Jeg er imidlertid enig med alle de som har skrevet at du burde være glad for at den nye kona til eksen din tar initiativ til at barna deres skal se ordentlige ut. Det tyder på at hun bryr seg om dem. Hvordan ville du reagert om hun hadde handlet helt motsatt, og de hadde ustelt hår og krøllete klær? Jeg ser at du kaller henne "kjerringa". Jeg håper det er en skrive-/talemåte du bare bruker her for å skrive av deg frustrasjon, og at det ikke er slik du omtaler henne til vanlig. Jeg er visst fryktelig tradisjonell i tankegangen her, idet jeg tar det for gitt at det er hun som har dresset dem opp og ikke faren.
rangi Skrevet 11. juli 2007 #46 Skrevet 11. juli 2007 Du kan jo tilby deg å være med å betale for klærne, men jeg hadde ikke forventet at du gjorde det hvis det var meg som var stemoren her:)
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #47 Skrevet 11. juli 2007 Ts igjen... ja det var vondt å se de så stæsjet opp og fremmedgjort. Klart jeg er glad for at hun bryr seg om dem og at de får ordentlig mat og godt stell. Men jeg liker henne ikke, kommer nok aldri til å gjøre det helt. Føler at hun er for perfekt for meg.
Frey Skrevet 11. juli 2007 #48 Skrevet 11. juli 2007 Barna kunne fått en stemor som hadde syntes de var noen fordømte drittunger og som hadde gjort livet surt og jævlig for dem når de var hos sin far. Vær glad for at barna har en stemor de liker du - selv om du misliker "konkurransen".
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2007 #49 Skrevet 11. juli 2007 Ts igjen... ja det var vondt å se de så stæsjet opp og fremmedgjort. Klart jeg er glad for at hun bryr seg om dem og at de får ordentlig mat og godt stell. Men jeg liker henne ikke, kommer nok aldri til å gjøre det helt. Føler at hun er for perfekt for meg. Naboer kan vi like eller ikke like. Likefullt skal vi bo ved siden av dem og må derfor nødvendigvis være på hils og finne oss i dem. Slik er det med den nye partneren til eks'en også. Ingen forventer at du skal like henne. Men hun forsvinner ikke i et "ka-poof" av ren ønsketenkning fra din side. Så da er det vel greit å lære seg å leve med henne. I de fleste tilfeller slipper du vel også å ha noe med henne å gjøre. Når ungene snakker om "hvor kul hun er" så spør dem om det er noe de savner hos deg. Ikke gjør det til vanskelig å snakke om henne, men si at du er nysgjerrig på og ute etter at de skal trives hos deg også. Mest sannsynlig synes ungene du er kul også ...
lulle Skrevet 11. juli 2007 #50 Skrevet 11. juli 2007 Det var meg som var gjest i stad, hadde glemt å logge meg inn:) Ja, og hva iallverden er galt med det? Det er jo ts og hennes eks sine barn. Og ja, min mann ville nok blitt rimelig forbandet hvis hans ekskone begynte å blande seg inn i hva slags klær barna har på når de er her. For å ta oss som eksempel da, så er det meg som står for kleshandelen her i huset, min mann er null interessert i klær. Det hadde jo blitt urettferdig hvis jeg kom hjem fra butikken og kun handlet klær til min mann og meg? Derfor pleier jeg å kjøpe litt til barna også, de bor jo tross alt her halvparten av tiden. Ofte er de også med og handler. Det kunne ikke falt meg inn å spurt deres mor om der er greit at de blir med til byen og handler klær.... Og jeg tror ikke det har falt henne inn heller, for å si det sånn. Han har da like mye han skulle sagt ang barna sine som sin eks, og for meg blir det helt tullete når biologiske foreldre skal detaljstyre barn når de er hos den andre foreldren. Hvorfor skal mor bestemme hva barna skal ha på seg når barna ikke er hos henne? I utgangspunktet ikke noe galt i det hele tatt. Det mest naturlige er jo å gjøre det på den måten. Det som kan skje er at mor , som tross alt er mor, kan bli sjalu. Det kan jeg forstå. At hun skal forholde seg til en person (Stemor) som hun i utgangspunktet ikke på noen måte har valgt. Og det er jo sånn med mange av oss mødre. Når vi var sammen med barnfaren handlet vi klær til ungene, tok dem med til frisøren osv.... plutsetlig skal et vilt fremmed menneske ta seg av ting til "våre" barn. Den tanken er svært vanskelig for mange. Det er nok det TS føler. Hadde far og stemor spilt mer på lag med mor, og fått henne til å føle seg medregnet, ville en del vanskelige følelser vært unngått
Furstina Skrevet 11. juli 2007 #51 Skrevet 11. juli 2007 Tråden rensad/rydded Se reglerna /Furstina (moderator)
aline Skrevet 11. juli 2007 #52 Skrevet 11. juli 2007 har stemor gjort noe for at du ikke liker henne ts, eller liker du henne ikke fordi hun er for pen, for korrekt, for flink til å få din eks til å gjøre ting han ikke gjorde for deg etc? det er vel helt menneskelig å bli sjalu, om du sitter igjen som den som har blitt forlatt, og det er ikke nødvendig for deg å like henne, men vær litt bevisst på hvorfor du har dine følelser for henne og vær VELDIG bevisst på hvordan du utstråler dette ovenfor dine barn. De kan synes hun er superkul, og det er overhode ikke sikkert de vil synes du er i nærheten av like kul, du er mor! du kommer alltid til å være moren deres, mamma. Hvor mange unger synes egentlig at mora si er innmari kul da? uansett hvor vakker og festlig og kul hun er for dem, så vil hun vel aldri bli moren deres? Den plassen er det bare du som har. som de andre sier, vær glad for at barna dine har en far som vil ta vare på dem, være med dem, og at han har ei kone som også liker å ta vare på dem og være med dem når de er hos dem. Alternativet kan jeg love deg at ikke er særlig godt for BARNA dine, selv om det kanskje hadde vært mindre sårt for deg om de ikke hadde det så bra der. det viktigste er vel barna? er det ikke? Hvordan de har det, at de har det bra, at de blir tatt vare på og føler seg bra både hos far og hos mor, med nye hvor det nå en måtte være. sett deg i motsatt situasjon, at du hadde en flott ny kjærste selv, og han hadde lyst til å ta med ungene deres til frisør eller på shopping, ville du sagt at du først måtte spør barnas far? tror du barnas far ville vært mindre bra, selv om din evt nye kjærste var dritkul?
diddi Skrevet 11. juli 2007 #53 Skrevet 11. juli 2007 Du skulle da ikke ha betalt dette. Men ikke bli såret fordi barna har kost seg på handletur og fått nye klær. La det ligge. Det er jo dine barn og den nye dama kan aldri endre på det, til tross for at de synes hun er "kul". Så flott at de ikke hater henne over alt i verden og ikke mistrives sammen med sin far. Husk at han en gang likte deg som den du er, men folk endrer seg, også han. At hun nye er annerledes er vel helt greit?
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #54 Skrevet 11. juli 2007 Jeg forstår følelesene dine kjempegodt. Men prøv å sette deg i hennes situasjon? Det er sikkert ikke så lett for henne heller å forholde seg til deg.... Du er og vil foralltid være den andre kvinnen i mannen hennes sitt liv. Og hun vil være det samme for deg.... Jeg hadde kommet til å gjøre akkurat det samme med barna om det var meg.... Kan ikke helt se hva som er galt med det. Hun var sikkert stolt over å ha fjonget dem opp og så derfor kjempefornøyd ut. Og de hadde sikkert hatt det morsomt på shopping. Og jenter liker å pynte seg og være fjonge på håret, ikke sant? Og hva er galt med pene klær, store solbriller og rød leppestift? Pene klær er pent, store solbriller er omtrent det eneste som er å få tak i nå og det er fine briller. Og rød leppestift, vel hun kunne sikkert funnet en annen farge, men ville det gjort noen forskjell? Og hva er i så fall galt med rødt? Nei, det sinnet du føler vil nok gå over av seg selv, for du ble sikkert opprørt over å se han lykkelig og oppstaset. Hun krever sikkert andre ting enn det du gjorde, og har andre interesser og verdier. Det gjør ikke deg til en kjedelig, eller mindreverdig person uansett. Barna dine vil alltid være mest glad i deg, og du vil alltid være mammaen deres uansett hva hun gjør eller sier.... Klem til deg
Gjest SuperMoo Skrevet 11. juli 2007 #55 Skrevet 11. juli 2007 Det er ikke så lett å være stemor heller og vite at ekskona hater deg selv om hun aldri har møtt deg ... Der har du meg. Hvorfor er det så vanskelig for voksne folk å være høflige i det minste? Du er voksen så oppfør deg deretter og gled deg heller på dine barns vegne! Hvis ikke kan du ende opp med å skyve barna dine fra deg med all din bitterhet.
Pasha Skrevet 11. juli 2007 #56 Skrevet 11. juli 2007 Vær heller fornøyd med at barna har en stemor som tar de med på shopping og til frisøren, fremfor en stemor som ikke kan fordra stebarna sine. Jeg mener at det heller hadde vært riktig å sende med noen mørke klær, fremfor lyse sommerklær. Det er jo også din eks sine barn og han må jo også få bestemme hva de skal ha på seg, når de skal dusje og når de skal til frisøren. Jeg synes ikke heller at du skal betale for klærne... er jo ikke bare din "jobb" og handle inn klær til de.
Brunhilde Skrevet 11. juli 2007 #57 Skrevet 11. juli 2007 Jeg ringer ikke min eks hver dag for å høre om hva jeg får lov(!) til å ta på vår sønn når han er hos meg.... Det yns jeg virkelig at du burde! At du i det hele tatt tør å la være?!? For meg høres det ut som TS bør ta et oppgjør med seg selv og sin egen sjalusi og eietrang. Er enig med deg. Jeg tenker at TS burde være stolt over å være mor til de to flotte barna! De likte sannsynligvis klærne selv, og jeg håper du har vært raus nok til å holde alle dine negative tanker rundt dette for deg selv uten å dele dem med barna dine!
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #58 Skrevet 12. juli 2007 Ts her... jeg har selvsagt ikke sagt noe som helst til barna og ikke skal jeg gjøre det heller. Snakket med eksen på telefon i går og han la ut om hvor fint de hadde hatt det og at de hadde vært i "damesalong" og fikset håret. Kjente tråene begynte å trille men tror ikke han merket noe. Begge to hadde visst trodd at jeg ikke hadde sendt de med noe klær i det hele tatt når de så de lyse klærne, jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man på død og liv må gå i sort i begravelse jeg. Her på min hjemplass kommer folk i helt vanlige klær.
Gjest Elastica Skrevet 12. juli 2007 #59 Skrevet 12. juli 2007 Ts her... jeg har selvsagt ikke sagt noe som helst til barna og ikke skal jeg gjøre det heller. Snakket med eksen på telefon i går og han la ut om hvor fint de hadde hatt det og at de hadde vært i "damesalong" og fikset håret. Kjente tråene begynte å trille men tror ikke han merket noe. Begge to hadde visst trodd at jeg ikke hadde sendt de med noe klær i det hele tatt når de så de lyse klærne, jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man på død og liv må gå i sort i begravelse jeg. Her på min hjemplass kommer folk i helt vanlige klær. Så flink du var, da! Kanskje det blir bedre etterhvert, og prøv å tenk på at det er barnas beste som er det viktigste. Du trenger nok å jobbe litt med sjalusien din, slik veldig mange andre også trenger. Lykke til. Når det gjelder sort i begravelse, er jeg tilhenger av at man skal kle seg diskret. Sort er kanskje ikke nødvendig på barn, men jeg hadde nok styrt unna lyst sommertøy. Så det at de ikke trodde du hadde sendt med tøy, er nok en heller ordinær reaksjon.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #60 Skrevet 12. juli 2007 Ts igjen... skjønner at jeg har gjort en tabbe siden så mange mener at lyst sommertøy ikke passet seg men jeg kler aldri opp jentene mine i kjoler og pensko, vil ikke tvinge dem til det så de får gå i joggebukser hvis det er det de vil. Skjønner ikke helt hvordan eksen og dama hans klarte å få dem inn i de klærne heller jeg da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå