Gå til innhold

Barn i begravelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
Når det gjelder begravelser er det nokså faste normer og regler på hva som er greit å ta på seg, uansett om enkelte synes eller mener noe annet. Det kommer vi uansett ikke bort fra. Kleskoder har man overalt, enten man skal i begravelse, bryllup eller på jobbintervju. Folk som nekter å følge disse kodene er det også nokså mange av. Dette gjør det ikke riktig å troppe opp i begravelse i sommerkjole av den grunn.

Dersom man ikke ønsker å følge disse uskrevne reglene får man tåle at det finnes andre som stusser over det.

Dette er jeg helt enig i. Jeg var i begravelse i vår. Der var det to barn som kom i sommerkjoler i lyse farger. Dette ble faktisk sett rart på av mange og kommentert. ( Ikke pent, men jeg overhørte flere komentarer, ja)

Jeg syntes også det så helt "feil" ut... Vi gråt, det var sorg og trist... Da føler jeg at svarte klær gir en slags høytid og respekt. Ble så unaturlig i lyse sommerkjoler...og rosa strikkajakker.. Men det er nå meg.

Hadde nok selv følt meg litt på "feil plass" hvis det var jeg som hadde troppet opp slik i en gjeng med sørgende sortkledde, ja....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Dette er jeg helt enig i. Jeg var i begravelse i vår. Der var det to barn som kom i sommerkjoler i lyse farger. Dette ble faktisk sett rart på av mange og kommentert. ( Ikke pent, men jeg overhørte flere komentarer, ja)

Jeg syntes også det så helt "feil" ut... Vi gråt, det var sorg og trist... Da føler jeg at svarte klær gir en slags høytid og respekt. Ble så unaturlig i lyse sommerkjoler...og rosa strikkajakker.. Men det er nå meg.

Hadde nok selv følt meg litt på "feil plass" hvis det var jeg som hadde troppet opp slik i en gjeng med sørgende sortkledde, ja....

Dette sier jo mere om dem. Voksne mennesker bruker tid på å faktisk kommentere små barns kjoler i en begravelse. La nå folk få sørge på sin egen måte, slutt å bry dere om de kommer i kjoler, jeans eller hva det nå måtte være. Jeg synes det er mye mer upassende å stirre på/hviske om barns antrekk i en begravelse, enn faktisk å dukke opp i disse klærne. Men det er nå meg da.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette sier jo mere om dem. Voksne mennesker bruker tid på å faktisk kommentere små barns kjoler i en begravelse.

Du er veldig opptatt av denne tidsbruken ;) Folk tenker selv om de sørger (særlig de som ikke er de aller nærmeste).

Om det blir kommentert eller ei, er vel heller ikke poenget. Folk tenker sånn enten de er høffelige og ikke kommenterer, eller om de kommenterer.

La nå folk få sørge på sin egen måte

Ingen som har forsøkt å hindre folk i å sørge på noen som helst måte. Det dreier seg vel mer om å ha respekt nok for de som sørger til å ikke ta fokuset vekk fra anlendingen med upassende antrekk.

slutt å bry dere om de kommer i kjoler, jeans eller hva det nå måtte være.

Det kommer folk aldri til å slutte å bry seg om. Og jeg skjønner ikke hvorfor de skulle det heller.

Jeg synes det er mye mer upassende å stirre på/hviske om barns antrekk i en begravelse, enn faktisk å dukke opp i disse klærne. Men det er nå meg da.

Det er vel ingen som har påstått at evt stirring eller tisking og visking skulle være verken høffelig eller passende. Men dårlig klesvalg blir ikke mer høffelig og passende av det!! Det er begge deler snakk om uerbødig oppførsel. Og kleskode-bommerter er den mest synlige av dem.

Gjest tomat Mina sammen med Poeten
Skrevet
Var i begravelse forrige uke og mine to barn på 8 og 10 skulle være med. Begravelsen skulle foregå et stykke unna så mine to barn dro dagen før og skulle overnatte hos min eks. og hans nye kone. Jeg sendte med sommerkjole til den ene og skjørt/topp i lyse farger til den andre.

Så en halvtime før seremonien kommer min eks til kirken i bil sammen med hans kone og våre felles barn. Når de går ut av bilen kjenner jeg de ikke igjen.

Minstejenta hadde på sort kjole med puffarmer og skikkelig kronglete knyting bak, håret hennes var vasket og stelt og flettet med en snorett skråskill og hadde en silkesløyfe i enden. Jeg trur jaggu kjerringa hadde brukt litt spray i håret hennes så det skulle ligge perfekt. Nye pensko med rem hadde hun også og et tynt perlekjede i halsen.

Den eldste hadde samme kjole og det lange håret hennes var utslått men like blankt og skinnende og hun hadde et sort bredt hårbånd på, tok ikke lang tid før jeg skjønte at håret hennes også var klipt med noen cm for alle hårtuppene hennes var rette. Nye sko hadde hun også og sølvkjede med kors i halsen

Og kjerringa selv var like modellpen med flott sort kjole, røde lepper og svære solbriller. Stod der sammen med mine unger og poserte som den perfekte familien. Og alle ilte selvsagt til og komplimenterte ungene MINE med hvor skjønne de var og de solte seg jo i oppmerksomhetsglansen :forvirret: Eksen så jo like stolt ut og kom i klin ny dress som nok ikke var fra dressmann. Så flott var han aldri med meg :frustrert::frustrert:

Orket ikke si eller gjøre noe da men har vært skikkelig ute av meg de siste dagene. noen råd??? burde jeg betale for kjolene og skoene, det var jo klart at det var nyinnkjøpt alt sammen??

trist mamma

Og hva er egentlig problemet her?

Er du sur for at din manns nye frue hadde ordnet jentene dine med fine klær og en ny sveis?

Vær glad for at stemor bryr seg med barna dine enn å være sur og sjalu på dette!

Misunnelse er erkjennelsen av ens egen underlegenhet.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Du er veldig opptatt av denne tidsbruken ;) Folk tenker selv om de sørger (særlig de som ikke er de aller nærmeste).

Om det blir kommentert eller ei, er vel heller ikke poenget. Folk tenker sånn enten de er høffelige og ikke kommenterer, eller om de kommenterer.

Ingen som har forsøkt å hindre folk i å sørge på noen som helst måte. Det dreier seg vel mer om å ha respekt nok for de som sørger til å ikke ta fokuset vekk fra anlendingen med upassende antrekk.

Det kommer folk aldri til å slutte å bry seg om. Og jeg skjønner ikke hvorfor de skulle det heller.

Det er vel ingen som har påstått at evt stirring eller tisking og visking skulle være verken høffelig eller passende. Men dårlig klesvalg blir ikke mer høffelig og passende av det!! Det er begge deler snakk om uerbødig oppførsel. Og kleskode-bommerter er den mest synlige av dem.

Nå er jo vi uenige om hovedpoenget i dette innlegget, så det er vel egentlig ikke noen vits å diskutere dette noe mere ;)

Min mening er jo at dette ikke er et dårlig klesvalg. Jeg har vært i mange begravelser, og i samtlige av disse har det vært mennesker som har brutt denne såkalte kleskoden. For meg har ikke disse antrekkene noen gang tatt fokuset vekk fra anledningen, verken som nærmeste pårørende eller som bekjent. En gang jeg var i en barnebegravelse, møtte hele barnehagen opp i begravelsen, de fleste i fargerike kjoler. De gikk i ring rundt kista og sang barnesanger (som var nokså livlige). Jeg hørte ikke en eneste kommentar om at foreldrene hadde kledd disse barna upassende, jeg synes faktisk det var et veldig fint syn. Også foreldrene syntes det var fint å se disse barna slik, da det var slik de husket sin gutt sammen med disse barna. (og antrekkene var ikke avtalt med foreldrene)

Men uansett, det vil vel alltid være noen som bryter andres kleskoder, vil alltid være noen som lar seg påvirke av dette, vil alltid være noen som er uenige i disse kodene.

Skrevet
Dette er DINE normer og forventninger.

Nei, det er SAMFUNNETS normer og forventninger. Akkurat som at man ikke går i olabukse og fleecejakke i bryllup.

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Enig med tomatMina.

Må legge til at det kanskje er litt upassende med blomstrete lyse klær i en begravelse.Der er sort mere passende, og håret kan godt være striglet framfor utslått og "huldrete"

Vær fornøyd med konen dine barns far valgte istedenfor.

Det er du som er mor og du som bestemmer og det er deg dem elsker som mor, men ikke la din misunnelse/sjalusi ta overhånd pga. dette. Dette er ingenting alvorlig og tviler neppe på at stemor prøvde å overstyre deg, men valgte mer passende stil til denne anledningen!

Gjest Gjest
Skrevet
Min mening er jo at dette ikke er et dårlig klesvalg.
Jeg har skjønt det, men har du oppfattet at du er på krysende kurs med de fleste andre på dette?

Jeg har vært i mange begravelser, og i samtlige av disse har det vært mennesker som har brutt denne såkalte kleskoden.

Det kan godt være at folk har gjort det, men det blir vel ikke riktig av den grunn

Men uansett, det vil vel alltid være noen som bryter andres kleskoder, vil alltid være noen som lar seg påvirke av dette, vil alltid være noen som er uenige i disse kodene.

Det kan du ha rett i. Men kodene vil likevel finnes der, og de fleste vil oppfatte det som uerbødig å bryte disse. Og barn som ikke læres opp i slike sosiale koder vil ha et sosialt handicap.

Eksempelet ditt med barnehagen anser jeg som noe på siden av diskusjonen, da jeg antar det var et valg gjort i samspill med de pårørende og barnehagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Ts igjen... virker som om flesteparten mener at jeg er sosialt uintelligent og ei skikkelig slufsemamma som ikke ordnet med "kårrekt antrekk" er det sååå farlig liksom???

takk for tilbakemeldingene, føler meg jammen bra nok som mor nå

Gjest Elastica
Skrevet
Ts igjen... virker som om flesteparten mener at jeg er sosialt uintelligent og ei skikkelig slufsemamma som ikke ordnet med "kårrekt antrekk" er det sååå farlig liksom???

Det var vel kanskje å dra den litt langt?

Vi vet vitterlig ingenting om deg som mor, og ingen har vel hevdet noe av dette heller? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det det virker som de fleste mener er at det ikke er spesielt rart at faren til barna ordnet med et annet antrekk, og at det er noe du ikke på noe vis har rett til å være fornærmet over.

OK?

Og så kan du jo med det samme ta med deg det at det er en generell oppfatning om at barn også bør kles etter de sosiale normene, og at barnas beste er at de blir kjent med disse normene.

Ingen har kalt deg en dårlig mor. Vi snakker om en spesiell situasjon her.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har skjønt det, men har du oppfattet at du er på krysende kurs med de fleste andre på dette?

Det kan godt være at folk har gjort det, men det blir vel ikke riktig av den grunn

Det kan du ha rett i. Men kodene vil likevel finnes der, og de fleste vil oppfatte det som uerbødig å bryte disse. Og barn som ikke læres opp i slike sosiale koder vil ha et sosialt handicap.

Eksempelet ditt med barnehagen anser jeg som noe på siden av diskusjonen, da jeg antar det var et valg gjort i samspill med de pårørende og barnehagen.

Jeg er kanskje på en annen kurs en de andre på dette forumet, men ¨nå regner jeg ikke med at dette er representativt for befolkningen som helhet, men heller de som ønsker å heve seg over.

Skrevet

det er ingen her som mener det. Som jeg har sett i hvert fall. Hvis du likevel velger å ta det som det, er det ditt valg. Jeg kan releatere meg til en lav selvtillit og det er klart det er tøft å fåp tilbakemeldinger - men ta det likevel for det det er og ikke blir helt martyr her nå.

Gjest Kristian 16 feriegjest
Skrevet

Du er en fin mamma og du gjør alt i beste mening for dine barn det er jeg sikker på :klem:

Nå er jeg litt eldre enn dine barn og skjønner dette selv, men hadde mamma sendt meg bort i hvite bukser og en lys skjorte med blomster på i min farfars begravelse, så hadde nok pappas kone eller pappa også satt på meg noe sort.

Hvitt hører til i glade tilsetninger det mens det er ingen som(med unntak)gifter seg i sort!

Du er mor og mor er alltid best for barna uansett.Husk det :klem:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er kanskje på en annen kurs en de andre på dette forumet, men ¨nå regner jeg ikke med at dette er representativt for befolkningen som helhet, men heller de som ønsker å heve seg over.

Du har altså bare bestemt deg for at "jeg har rett og alle andre tar feil"?

Det å følge sosiale normer handler om normal høffelighet, ikke om å "heve seg over".

Det å kle seg i mørke formelle klær i begravelser ER den generelle sosiale norm i befolkningen.

Selv har jeg vært i et titalls begravelser og ALDRI opplevd at noen har kledd seg på en annen måte.

Gjest Kristian 16 feriegjest
Skrevet

Du er en fin mamma og du gjør alt i beste mening for dine barn det er jeg sikker på :klem:

Nå er jeg litt eldre enn dine barn og skjønner dette selv, men hadde mamma sendt meg bort i hvite bukser og en lys skjorte med blomster på i min farfars begravelse, så hadde nok pappas kone eller pappa også satt på meg noe sort.

Hvitt hører til i glade tilsetninger det mens det er ingen som(med unntak)gifter seg i sort!

Du er mor og mor er alltid best for barna uansett. Min dengang stemor var ei heks og var sjalu på meg. Vær heller glad du.

Husk det :klem:

Skrevet

Tror nok ikke du trenger å tolke det dithen, jeg som ikke sitter mitt i din situasjon oppfatter på ingen måte at noen her mener du er verken sosialt uintelligent eller noen slufsemamma, men de mener vel bare at det ikke er så snålt at faren til barna reagerte som HAN gjorde heller, og dermed kledde barna slik han oppfatter normene.

Selv synes jeg det er viktig både slik du gjør, at du lar barna velge hva de vil pynte seg i, men OGSÅ viktig å lære barna de forskjellige normene i samfunnet, OG hva konsekvenser det kan få om man velger å ikke følge dem. (som at man kan få blikk, kommentarer etc) Så kan man velge å følge normer som man vil etterpå, men om barna ikke lærer det fra foreldre, så vil de måtte lære det ved å oppleve konsekvensene uten å være forberedt på dette.

Din oppfattelse er det ingenting i veien med, men som du ser, er det mange som tenker annerledes, kanskje andre steder. dette er gjerne stedsbetinget også. Men kanskje det kan være greit å tenke på, når det som skjedde skjedde, at altså mange ikke er vant til at det er normen med blomstende sommerkjoler i begravelse. Selv om det ikke tilsier at du er dum og teit. ;)

nei, forumet er kanskje ikke representativt for befolkningen som helhet, men akkurat når det gjelder normer generellt, tror jeg ikke det er helt på bærtur å si at den GJENGSE normen er mørkt/nedtonet i begravelser, pyntet i bryllup, bruden bruker gjerne hvit eller hvitaktig kjole, og pent kledd i jobbintervjuer.

at det ikke tilsier at ALLE mener akkurat slik, er det ingen som sier, men at det er en norm... det er snålt å tvile på synes jeg.

har vært i mange begravelser jeg og, og DE FLESTE går kledd i mørkt, nedtonet eller sort, det sier vel sitt. Hvor mange begravelser er det der de fleste faktisk går i lyse sommerkjoler? (det burde være endel av dem dersom det ikke er en norm med mørkt/nedtonet)

jeg har også reagert i begravelse der ei kusine av meg møtte i sprudlende lys sommerkjole og stråhatt...syntes det var litt snålt må jeg si, men så var ikke det barn altså.

Gjest Gjest_Wit_*
Skrevet

Jeg hadde nok gjort det samme som dama til din eks hvis barna hadde dukket opp her med sommerklær. For noen er det helt naturlig å ikke ville kle seg i lyse glade farger. Hun gjorde det helt sikkert i beste mening. Aksepter at dere er forskjellige, og vær glad for at hun og din eks mest sannsynlig vil barna det beste.

Det å kle seg skikkelig til sånne anledninger syns jeg personlig er helt naturlig. Hadde aldri kledd min datter på 3,5 år i sommerkjole eller joggebukse i begravelse, men det er meg da :-)

Skrevet

Jeg syntes det blir vanskelig å svare på spørsmål her inne, hvis TS bare blir fornærmet.

Det var absolutt ikke min mening. Jeg svarte bare på spørsmålet og fortalte hva jeg mente.

Kan du ikke heller ta lærdom av dette og huske det til en annen gang. Kleskoder gjelder i mange situasjoner og du kan jo bare spørre noen i forkant hvis du er usikker. Da slipper du å komme i denne situasjonen igjen. ;)

Itillegg syntes jeg også det er viktig at du lærer barna dine litt ang klær og koder. Grunnen til at jeg mener det, er at det vil bli lettere for dem senere i livet. Det er ikke alltid like lett å lære alt på "den harde måten". Med det mener jeg å måtte erfare alt selv. Det være seg blikk og kommenterer. Folk er stygge sånn, javel...det er jeg utrolig enig i -men slik er det desverre bare...

Det kan ikke være godt når barna kommer hjem og gråter - fordi de var de eneste som gikk kledd sånn og sånn... Barn er så følsomme på slike ting.

Et lite eksempel fra min eldste sang i kor. Alle jentene kom i skjørt, kjoler og pensko på en forestilling til jul i kirken. Ei jente troppet opp i utvasket joggedress og godt brukte cherrox.. Håret sto til alle kanter, og var nok ikke vasket på en stund.

Beklager å måtte si det - men dette ble lagt veldig merke til. Og hjertet mitt blødde for den lille jenta - som sto der. Hun virket sååå utilpass.... Det er klart det går noen tanker til foreldrene hennes da...

Nei, ikke syntes synd på deg selv TS. Du er nok en bra mor, men alle kan lære mer - og vi lærer gjennom hele livet.

Lykketil

Skrevet
Dette er jeg helt enig i. Jeg var i begravelse i vår. Der var det to barn som kom i sommerkjoler i lyse farger. Dette ble faktisk sett rart på av mange og kommentert. ( Ikke pent, men jeg overhørte flere komentarer, ja) Jeg syntes også det så helt "feil" ut... Vi gråt, det var sorg og trist... Da føler jeg at svarte klær gir en slags høytid og respekt. Ble så unaturlig i lyse sommerkjoler...og rosa strikkajakker.. Men det er nå meg.

Så glad jeg tilhører en familie hvor nærhet og deltagelse betyr mer enn hvilke farge vi har på klærne....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...