Gjest Bodillen Skrevet 12. juli 2007 #101 Skrevet 12. juli 2007 Så glad jeg tilhører en familie hvor nærhet og deltagelse betyr mer enn hvilke farge vi har på klærne.... Enig, det er tross alt andre ting som betyr mye, mye mer enn hva småbarn har på seg i en begravelse.
flopp Skrevet 12. juli 2007 #102 Skrevet 12. juli 2007 Vær glad for at barna får positiv oppmerksomhet fra andre i form av komplimenter og drit i at de ikke hadde på seg det du hadde planlagt! Du kan ikke ha full kontroll på dine barn når de er hos sin far!! Og en far må vel få lov til å være - og vise - stolthet for sine flote barn??!! Tenk deg hvilke signaler du sender ut overfor dine barn, de merker selvsagt at du ikke liker dette og du stiller de overfor en voldsom lojalitetskonflikt!!
Cand alt Skrevet 12. juli 2007 #103 Skrevet 12. juli 2007 Jeg skjønner ikke helt problemet her, men skjønner såpass at hun føler seg overkjørt. Men hvorfor? Dama tok jo bare noen grep. Synes du skal være takknemlig for at hun stelte med dem. Så til barn og bekledning. Barn trenger ikke ha på seg sort tøy i begravelse. Og argumentere med at barn skal vise respekt på den måten er ikke rettferdig ovenfor barnet.
Myrthel Skrevet 12. juli 2007 #104 Skrevet 12. juli 2007 Jeg skjønner ikke helt problemet her, men skjønner såpass at hun føler seg overkjørt. Men hvorfor? Dama tok jo bare noen grep. Synes du skal være takknemlig for at hun stelte med dem. Så til barn og bekledning. Barn trenger ikke ha på seg sort tøy i begravelse. Og argumentere med at barn skal vise respekt på den måten er ikke rettferdig ovenfor barnet. Den siste setningen du skriver har jeg tanker om.... Selvsagt er det ikke barnet selv med de klærne de bærer - som viser - eller ikke viser respekt. Dette slår tilbake på foreldrene. Det er foreldrenes ansvar at barn er korrekt antrukket i en slik anledning - absolutt ikke barnas ansvar.... Det er foreldrene som viser respekt i begravelsen, ved å kle barna etter normal kleskode.
aline Skrevet 12. juli 2007 #105 Skrevet 12. juli 2007 Så til barn og bekledning. Barn trenger ikke ha på seg sort tøy i begravelse. Og argumentere med at barn skal vise respekt på den måten er ikke rettferdig ovenfor barnet. hvilken alder skal man begynne å gå kledd slik "koden" sier? og hvordan skal man lære kodene om man ikke trenger følge dem når man er barn og lærer hvordan verden fungerer? prøver ikke å være vanskelig, selv om det kan virke slik kanskje, men jeg lurer virkelig på hvorfor barn på 8 og 10 ikke skal følge koder som de mye sannsynlig kommer til å oppdage at eksisterer om ikke så lenge. vil det ikke være bedre at de lærer at de finnes nå? slik at de er klar over det ihvertfall? så kan de ta valget etterpå, om de ønsker å følge denne koden eller la være, når de er klar over hvordan det fungerer for mange andre og at de kan få blikk og kanskje føle seg litt utenfor etterhvert om koder ikke blir fulgt. Er det ikke greit å lære som barn? istedenfor å som tenåring oppfatte at man kler seg helt annerledes en alle de andre? Trenger ikke nødvendigvis være sort synes jeg, men nedtonet synes jeg godt man kan lære når man er gammel nok til å ellers mene noe om klær og settinger, noe de vel er som 8 og 10 kanskje?
Bobeline Skrevet 12. juli 2007 #106 Skrevet 12. juli 2007 Jeg ser heller ikke problemet her. Hun hadde pyntet ungene i en stil som hun følte passet seg i en begravelse. Om ungene hadde syntes påkledningen var helt forferdelig hadde jeg kanskje reagert, men ellers ser jeg ikke hva som var spesielt med å la ungene være svartkledde og at de var ordnet på håret. Helt enig i denne. Videre er det greit å ta vare på skikker som gir et fundament i hvordan en omgås og oppfører seg i spesielle situasjoner. Det er vanlig å gå i svart, og å stelle seg før en går i begravelse. Unntak fra regelen er det gjerne avdøde som har bedt om i forkant.
aline Skrevet 12. juli 2007 #107 Skrevet 12. juli 2007 og liker ikke barn å føle at de passer inn? er det noe som bare vi voksne synes er ok? det virker jo ikke som barna i denne saken plagdes av å være kledd slik, selv om de helt sikkert hadde hatt det helt fint i sommerkjolene mor hadde sent med også.
la Flaca Skrevet 12. juli 2007 #108 Skrevet 12. juli 2007 Herregud så mye tull det går an å lage problemer av.
Cand alt Skrevet 12. juli 2007 #109 Skrevet 12. juli 2007 hvilken alder skal man begynne å gå kledd slik "koden" sier? og hvordan skal man lære kodene om man ikke trenger følge dem når man er barn og lærer hvordan verden fungerer? prøver ikke å være vanskelig, selv om det kan virke slik kanskje, men jeg lurer virkelig på hvorfor barn på 8 og 10 ikke skal følge koder som de mye sannsynlig kommer til å oppdage at eksisterer om ikke så lenge. vil det ikke være bedre at de lærer at de finnes nå? slik at de er klar over det ihvertfall? så kan de ta valget etterpå, om de ønsker å følge denne koden eller la være, når de er klar over hvordan det fungerer for mange andre og at de kan få blikk og kanskje føle seg litt utenfor etterhvert om koder ikke blir fulgt. Er det ikke greit å lære som barn? istedenfor å som tenåring oppfatte at man kler seg helt annerledes en alle de andre? Trenger ikke nødvendigvis være sort synes jeg, men nedtonet synes jeg godt man kan lære når man er gammel nok til å ellers mene noe om klær og settinger, noe de vel er som 8 og 10 kanskje? Ikke noe problem å lære barn fargekoder, det jeg sier er at; det er da sletts ingen fare om ikke barnet bærer sort. Det er da tross alt et barn.
Gjest Bodillen Skrevet 12. juli 2007 #110 Skrevet 12. juli 2007 Jeg har planer om å lage et skriv som forteller hvordan jeg vil at min egen begravelse skal arrangeres. Der skal det stå at jeg oppfordrer alle til å gå kledd i glade, fargerike klær, og at jeg håper de vil feire at jeg har levd og at de kjente meg.
Lemona Skrevet 12. juli 2007 #111 Skrevet 12. juli 2007 (endret) Skjønner godt at det var vanskelig for TS å se barna sine striglet og fremmedgjorte sammen med sin far og hans nye kone. Men dette er nå en gang en følelse TS må jobbe med og forsøke å takle. Når det gjelder barnas antrekk ville jeg reagert mer på barn i helsort med puffermer, enn barn i pene sommerklær. Det er en grunn til at det finnes lite svart tøy til barn i butikken. Men veldig "festlige" klær kan man jo prøve å unngå hvis det ikke er et uttrykt ønske fra den døde (som jeg vet skjer av og til) Jeg jobber ved siden av en kirke og observerte et gravfølge her en dag. Tenkte da at det var overraskende hvor mange som ikke var kledd i sort, selv om følget i hovedsak bestod av eldre mennesker. Synes mange her har liten forståelse for at folk som går i begravelser tilhører ulike miljøer hvor klær ikke betyr det samme for folk (i likhet med de som begraves). Det at noen skal beskrives som "kort" fordi de ikke har samme normer i forhold til antrekk som andre synes jeg vitner om nedlatende syn på andre mennesker. Folk har ulik bakgrunn men ikke mindre respekt for en avdød av den grunn. Mener man det legger man for mye i tolknigen av et antrekk. Ser for øvrig ingen grunn til at TS skal tilby seg å betale for hverken kjoler eller hårklipp. Hadde TS samtykket i forkant hadde det stilt seg annerledes. Endret 12. juli 2007 av Lemona
Gjest Pjusk Skrevet 12. juli 2007 #112 Skrevet 12. juli 2007 (endret) Trådstarter igjen her, jeg reagerte bare på at de var så fremmede og så pinlig nøyaktig stelte. Det så bare kunstig ut. Og jeg reagerte på at håret var vasket siden de begge hadde dusjet før de reiste. Var ikke håret rent nok?? Eksen min mener at jeg er hårsår og at hun bare gjorde det for å være hyggelig. De hadde visst hadde det fint på shopping og hos frisøren og det stikker litt, det er jeg som bestemmer over sånne ting føler jeg. Dette er så hinsidig dumt, at jeg tror det må være tull! Endret 12. juli 2007 av Pjusk
Gjest Pjusk Skrevet 12. juli 2007 #113 Skrevet 12. juli 2007 Skjønner godt at det var vanskelig for TS å se barna sine striglet og fremmedgjorte sammen med sin far og hans nye kone. Men dette er nå en gang en følelse TS må jobbe med og forsøke å takle. Jeg har ingen forståelse for at det "det var vanskelig for TS "! Det er tross alt f a r e n til barna. Det er ikke trådstarter 'sine' barn. Hva hadde faren gjort feil? Vasket håret og kjøpt nye klær.... Nei, takke meg til fedre som ikke tar ansvar! *ironi (hvis noen ikke skjønte det)* Når det gjelder barnas antrekk ville jeg reagert mer på barn i helsort med puffermer, enn barn i pene sommerklær. Det er en grunn til at det finnes lite svart tøy til barn i butikken. Men veldig "festlige" klær kan man jo prøve å unngå hvis det ikke er et uttrykt ønske fra den døde (som jeg vet skjer av og til) Javel.
Tusenfryd Skrevet 13. juli 2007 #114 Skrevet 13. juli 2007 (endret) Jeg har planer om å lage et skriv som forteller hvordan jeg vil at min egen begravelse skal arrangeres. Der skal det stå at jeg oppfordrer alle til å gå kledd i glade, fargerike klær, og at jeg håper de vil feire at jeg har levd og at de kjente meg. Men det er noe helt annet! Jeg var også i en begravelse der en ung slektning av meg døde og det var gitt klar beskjed om at det ikke var ønsket med sorte klær. Apropos hvor gamle barn skal være før de "blir tredd på" gjeldende kleskode og normer... jeg synes det ville være unaturlig å ta med min halvannetåring i begravelse (om jeg nå måtte ta med av en eller annen grunn) i jeans eller vanlig barnehagetøy. Jeg ville ikke stivpyntet, men hadde vi hatt tøy som passer det jeg og vi mener er riktig tøy i begravelse, hadde vi brukt det. Så tett opptil som mulig. Det ligger instinktivt i meg. Var forresten i begravelse da ungen var 3 mndr og antrekket var mørkeblå sparkebukse og hvit body med krage. Var en selvfølge. Tror ingen la merke til det og jeg hade vel knapt en bevisst tanke om det selv - det bare var sånn. Man tenker jo hver dag hva man skal ha på seg og tilpasser etter vær og føre og hva man skal gjøre. Og når man skal i en begravelse så er det dempet og mørkt og halvpent. Endret 13. juli 2007 av Tusenfryd
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #115 Skrevet 13. juli 2007 Så glad jeg tilhører en familie hvor nærhet og deltagelse betyr mer enn hvilke farge vi har på klærne.... Det er vel ingen av oss som mener at "fargen på klærne betyr mer enn nærhet og deltagelse"!! Skjerpings! Men det betyr faktisk ikke det samme som at det å kles eg respektful ikke er viktig likevel! Det går ann å tenke på mer enn en ting samtidig, skjønner du!
lulle Skrevet 13. juli 2007 #116 Skrevet 13. juli 2007 Det er vel ingen av oss som mener at "fargen på klærne betyr mer enn nærhet og deltagelse"!! Skjerpings! Men det betyr faktisk ikke det samme som at det å kles eg respektful ikke er viktig likevel! Det går ann å tenke på mer enn en ting samtidig, skjønner du! I innlegget jeg refererte til, var det voksne som kritiserte små barns på kledning. Ville tro det hadde skapt en mye flottere ramme om de hadde kommentert hvor hygglig det var at barna møtte. Viktig å forkusere på det positive. By the way... fint at du er skriver uten nick....
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #117 Skrevet 13. juli 2007 I innlegget jeg refererte til, var det voksne som kritiserte små barns på kledning. Ville tro det hadde skapt en mye flottere ramme om de hadde kommentert hvor hygglig det var at barna møtte. Viktig å forkusere på det positive. Ingen som påstår at det er spesielt høffelig å kommentere barnas klær, men det er ikke riktigere å kle barna sånn av den grunn. Så å begynne å diskutere den type oppførsel (de voksne som kommenterete) havner da ganske på siden av denne saken. By the way... fint at du er skriver uten nick.... Synes du det? Jeg synes det er hyggeligst med nick, men nå er jeg på jobb og blir (av en eller annen grunn) "logget av" hver gang jeg forsøker å skrive et innlegg.. Så da må det nesten bare bli sånn.
lulle Skrevet 13. juli 2007 #118 Skrevet 13. juli 2007 Ingen som påstår at det er spesielt høffelig å kommentere barnas klær, men det er ikke riktigere å kle barna sånn av den grunn. Så å begynne å diskutere den type oppførsel (de voksne som kommenterete) havner da ganske på siden av denne saken. Synes du det? Jeg synes det er hyggeligst med nick, men nå er jeg på jobb og blir (av en eller annen grunn) "logget av" hver gang jeg forsøker å skrive et innlegg.. Så da må det nesten bare bli sånn. Jeg bryr meg lite om det er høflig eller uhøflig, men at det i en begaravelse burde være andre ting man bruker tiden sin på enn å legge merke til (- ja og kommentere) hva barna har på seg... ( men det var kankje ikke de med den største sorgen som hadde fokus på dette?)
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2007 #119 Skrevet 13. juli 2007 Jeg bryr meg lite om det er høflig eller uhøflig, men at det i en begaravelse burde være andre ting man bruker tiden sin på enn å legge merke til (- ja og kommentere) hva barna har på seg... ( men det var kankje ikke de med den største sorgen som hadde fokus på dette?) Som sagt så tar det ikke TID å se hva folk har på seg. Det er noe man legger merke til enten man vil eller ikke.
lulle Skrevet 13. juli 2007 #120 Skrevet 13. juli 2007 Som sagt så tar det ikke TID å se hva folk har på seg. Det er noe man legger merke til enten man vil eller ikke. Men det tar tid å avbryte en samtale og kommentere det , og få et svar....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå