Gjest Jævlig sur***** Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Var i begravelse forrige uke og mine to barn på 8 og 10 skulle være med. Begravelsen skulle foregå et stykke unna så mine to barn dro dagen før og skulle overnatte hos min eks. og hans nye kone. Jeg sendte med sommerkjole til den ene og skjørt/topp i lyse farger til den andre. Så en halvtime før seremonien kommer min eks til kirken i bil sammen med hans kone og våre felles barn. Når de går ut av bilen kjenner jeg de ikke igjen. Minstejenta hadde på sort kjole med puffarmer og skikkelig kronglete knyting bak, håret hennes var vasket og stelt og flettet med en snorett skråskill og hadde en silkesløyfe i enden. Jeg trur jaggu kjerringa hadde brukt litt spray i håret hennes så det skulle ligge perfekt. Nye pensko med rem hadde hun også og et tynt perlekjede i halsen. Den eldste hadde samme kjole og det lange håret hennes var utslått men like blankt og skinnende og hun hadde et sort bredt hårbånd på, tok ikke lang tid før jeg skjønte at håret hennes også var klipt med noen cm for alle hårtuppene hennes var rette. Nye sko hadde hun også og sølvkjede med kors i halsen Og kjerringa selv var like modellpen med flott sort kjole, røde lepper og svære solbriller. Stod der sammen med mine unger og poserte som den perfekte familien. Og alle ilte selvsagt til og komplimenterte ungene MINE med hvor skjønne de var og de solte seg jo i oppmerksomhetsglansen Eksen så jo like stolt ut og kom i klin ny dress som nok ikke var fra dressmann. Så flott var han aldri med meg Orket ikke si eller gjøre noe da men har vært skikkelig ute av meg de siste dagene. noen råd??? burde jeg betale for kjolene og skoene, det var jo klart at det var nyinnkjøpt alt sammen?? trist mamma
Rosalie Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Og problemet her er sjalusi..? Nei, du skal naturligvis ikke betale for disse klærne, men ellers ser je ikke problemet.
Gjest vsn Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Bare overse det. Siden du sendte med klær som de kunne ha brukt, skal du selvsagt ikke betale for at faren og stemora valgte å kjøpe klær selv. Jeg kan skjønne at det må føles irriterende, men det beste vil være å bare late som ingenting.
Amalie_85 Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Nei du skal ikke betale for noen av klærne, da måtte de ha snakka med deg før de kjøpte klærne om dere skulle spleise eller noe. Det er ikke sikkert din x kone tenker på det på den måten, men at hun bare ville være litt hyggelig, og pyntet dem opp. Det er kanskje hennes måte og å være sammen med barna på. Men føler med deg
Myrthel Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Jeg forstår at du reagerer på at ting ikke er som du hadde planlagt. Syntes så absolutt din eks burde snakket med deg i forkant ang. disse tingen. Når det er sagt - er jeg enig i at man bør bruke mørkt tøy i begravelser. Jeg føler at lyse sommerkjoler ikke hører hjemme under slike sermonier. Det handler om å vise respekt for de aller nærmeste også, føler jeg. At barna var vasket i håret ser jeg på som helt naturlig, men å sette det opp på en måte du ikke likte...er kanskje en annen sak. Som sagt syntes jeg så absolutt din eks skulle tatt en prat med deg i forkant, hvor han kunne fortalt deg hva han syntes. Men barnets far har jo i like stor grad rett til å bestemme over barnas antrekk som deg, derfor burde dere kommet til en enighet FØR barna ble pyntet. Utifra innlegget ditt virker det som det er eksen`s nye dame du er irritert og kanskje sjalu på. Dette kan jeg jo forstå, hvis du føler at hun "overtar" bestemmelser ang barna. Men hun gjorde vel bare det hun mente var riktig... hun gjorde det vel ikke for å såre deg (?) Men å tilbudt meg å betale, tror jeg nok ikke jeg ville gjort. Har noen på eget initiativ kjøpt noe til barna - som jeg itillegg ikke liker - hadde jeg nok ikke tilbudt meg å betale det, nei..... Ta en prat med din eks nå i etterkant. Fortell at du følte deg "overkjørt" av deres valg, og bli enig om å snakke sammen hvis en slik situasjon oppstår igjen. Lykketil
Fat Sally Lee Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Hvorfor i all verden sendte du med dem sommerklær i lyse farger til en begravelse? Ikke rart de kjøpte nye klær... Alle vet da at i begravelse dukker en ikke opp i lyse, fargeglade klær.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #7 Skrevet 11. juli 2007 Litt OT: unger kan gjerne ha lyse klær i begravelse. De er unger, og hvis vi kler dem i mørke klær i en begravelse er det bare for å vår egen skyld fordi det føles "bedre". Unger viser sorg og respekt på sin egen måte, uavhengig av fargen på klærne.
Pingse Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Hjelpe meg, er det Victoria Beckham eksmannen din er gift med, eller? En annen Hollywoodkjendis, kanskje? Skjønner at du ble oppbragt av dette, men jeg reagerer mer på at begravelsen ble omgjort til et moteshow. Du skal ikke betale for de nyinnkjøpte klærne, for det første hadde de ikke spurt deg om det var greit at de kjøpte inn nye klær, for det andre hadde du sendt med barna klær de skulle bruke. Jeg synes forøvrig ikke det er noe problem med lyse klær i begravelser. Ihvertfall ikke hvis det er snakk om begravelsen til et menneske som døde av alderdom. Det er jo helt naturlig at gamle mennesker dør, og da skjønner jeg ikke poenget med at alt skal være så nitrist. Da er det vel viktigere at man fokuserer på de gode minnene man har om dette mennesket
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #9 Skrevet 11. juli 2007 Trådstarter her... trodde ikke barn brukte sort i begravelse jeg. synes det blir for utspjåket kunstig. tok visst feil jeg da..
Paradokset Skrevet 11. juli 2007 #10 Skrevet 11. juli 2007 Og problemet her er sjalusi..? Nei, du skal naturligvis ikke betale for disse klærne, men ellers ser je ikke problemet. Haha..helt enig. Er ellers overrasket over hva folk klarer å irritere seg over.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #11 Skrevet 11. juli 2007 Skjerp deg! Er det rart det blir krig i verden og køer på BUP?
Drua Skrevet 11. juli 2007 #12 Skrevet 11. juli 2007 (endret) Jeg synes ikke det akkurat er sånn at eksen din og kona har gjort noe slemt, ved å kjøpe nye fine klær og pynte dem. Hva er galt med å vaske håret til jentene egentlig? Er ikke det ganske normalt? Jeg tror ikke den nye kona til eksen din gjorde dette for å være slem mot deg- det virker jo heller som om hun har omsorg for jentene når hun pynter og ordner de. Og husk- hun hadde ikke gjort det hvis ikke hun hadde fått lov av eksen din- som jo er barnas far og har like mye rett til å bestemme som deg (skulle man tro). Ja, du hadde sendt med klær- men lyse sommerklær passer seg vel ikke i begravelse? På den annen side så skal du selvfølgelig ikke betale noe for klærne, siden du ikke ble spurt på forhånd. Og kjerringa selv var like modellpen med flott sort kjole, røde lepper og svære solbriller. Stod der sammen med mine unger og poserte som den perfekte familien. Og alle ilte selvsagt til og komplimenterte ungene MINE med hvor skjønne de var og de solte seg jo i oppmerksomhetsglansen Eksen så jo like stolt ut og kom i klin ny dress som nok ikke var fra dressmann. Så flott var han aldri med meg Ungene dine ja, selvfølgelig er de det- det vil de alltid være. Men de er like mye ungene til eksen din, og kona hans er også en del av livet hans.Skjønner at det må være vanskelig å se eksen din og ungene sammen med den nye kona hans som en familie, men det er de jo faktisk- hvis eksen din vil at de skal være det. Du og jentene er også en familie, ingen dårligere familie heller- husk det! Og er det ikke hyggelig at jentene fikk skryt for at de var pene? Du må prøve å se stort på dette, og ikke grave deg ned i selvmedlidenhet og sjalusi. Endret 11. juli 2007 av Drua
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #13 Skrevet 11. juli 2007 for det første hadde de ikke spurt deg om det var greit at de kjøpte inn nye klær Skal en far spørre sin ekskone om han får lov å kjøpe klær til sine egne barn?
Gjest Bellatrix Skrevet 11. juli 2007 #14 Skrevet 11. juli 2007 Jeg ser heller ikke problemet her. Hun hadde pyntet ungene i en stil som hun følte passet seg i en begravelse. Om ungene hadde syntes påkledningen var helt forferdelig hadde jeg kanskje reagert, men ellers ser jeg ikke hva som var spesielt med å la ungene være svartkledde og at de var ordnet på håret.
Gjest Bellatrix Skrevet 11. juli 2007 #15 Skrevet 11. juli 2007 Skal en far spørre sin ekskone om han får lov å kjøpe klær til sine egne barn? Det er vel ikke det som er poenget hennes? TS skal ikke betale for klær som eksen og kjæresten til eksen har bestemt at skal kjøpes.
Tusenfryd Skrevet 11. juli 2007 #16 Skrevet 11. juli 2007 Jeg forstår godt at trådstarter føler seg overkjørt og en lang samtale med eksen etterpå kan helt sikkert være på sin plass. Men når det kommer til antrekk så forstår jeg også at nydama tar litt grep. At man går i mørke/pene klær i begravelser synes jeg er riktig. Sommerkjoler har ingenting i en begravelse å gjøre. Og når skal man lære dette hvis man ikke lærer det som barn? Jeg har vært i min andel av begravelser og jeg har sett alt fra sommerkjoler og muntre klær (uttrykkelig ønske fra avdøde) og slitte olabukser. Og er det ikke sagt noe om det i forkant, mener jeg at jeans, fleecegensere og joggebukser (ja, jeg har sett det også) ikke har noe der å gjøre. Ja, det er fokus på den avdøde og sorg som faktisk er det viktigste, men hvis man fjerner alle skikker på seriøs og respektfull oppførsel - hva blir det neste? At man kan snakke i mobilen eller sende sms under bryllup og begravelser (ja, har sett det også), at vi slutter å pynte oss i bryllup og på 17. mai - slafser når vi spiser og tørker hendene på duken? Nå får jeg sikkert masse pepper her for den reaksjonære tankegangen - men jeg mener at endel skikker og regler for oppførsel og fremtreden gir en basis i samfunnet som igjen gir trygghet med tanke på hvordan man omgåes mennesker.
Pingse Skrevet 11. juli 2007 #17 Skrevet 11. juli 2007 Skal en far spørre sin ekskone om han får lov å kjøpe klær til sine egne barn? Stønn. Vet ikke om jeg orker å gå inn på en egen diskusjon om det, jeg... Han må jo bare kjøpe klær til barna sine om han vil det, men jeg synes ikke TS i dette tilfellet skal være med på å betale for det når hun allerede hadde sendt med barna klær.
Tusenfryd Skrevet 11. juli 2007 #18 Skrevet 11. juli 2007 (endret) Slettet av meg selv - pølsefingre... Endret 11. juli 2007 av Tusenfryd
Paradokset Skrevet 11. juli 2007 #19 Skrevet 11. juli 2007 Jeg forstår godt at trådstarter føler seg overkjørt og en lang samtale med eksen etterpå kan helt sikkert være på sin plass. Hvorfor?
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #20 Skrevet 11. juli 2007 Trådstarter igjen her, jeg reagerte bare på at de var så fremmede og så pinlig nøyaktig stelte. Det så bare kunstig ut. Og jeg reagerte på at håret var vasket siden de begge hadde dusjet før de reiste. Var ikke håret rent nok?? Eksen min mener at jeg er hårsår og at hun bare gjorde det for å være hyggelig. De hadde visst hadde det fint på shopping og hos frisøren og det stikker litt, det er jeg som bestemmer over sånne ting føler jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå