Tusenfryd Skrevet 11. juli 2007 #21 Skrevet 11. juli 2007 Hvorfor? Hvis antrekk var planlagt og sendt med og ts føler seg overkjørt, så må de snakke sammen slik at det ikke skjer/hun føler det slik igjen. Sammen kan de sikkert finne ut av en metode for å unngå slike situasjoner igjen.
Tusenfryd Skrevet 11. juli 2007 #22 Skrevet 11. juli 2007 Eksen min mener at jeg er hårsår og at hun bare gjorde det for å være hyggelig. De hadde visst hadde det fint på shopping og hos frisøren og det stikker litt, det er jeg som bestemmer over sånne ting føler jeg. Når barna er hos faren sin, er det han som bestemmer.
Gjest Bellatrix Skrevet 11. juli 2007 #23 Skrevet 11. juli 2007 De hadde visst hadde det fint på shopping og hos frisøren og det stikker litt, det er jeg som bestemmer over sånne ting føler jeg. Jaha?
Paradokset Skrevet 11. juli 2007 #24 Skrevet 11. juli 2007 det er jeg som bestemmer over sånne ting føler jeg. Og her ligger vel hele kimen til problemet. Om du føler at du skal bestemme sånt bør du gå en runde med deg selv. Din eksmann bør være en likestilt part når det gjelder felles barn.
Gjest Bellatrix Skrevet 11. juli 2007 #25 Skrevet 11. juli 2007 Det er typisk at det klages hvis samværsforelder ikke kjøper klær til barna eller ikke tar dem med til frisør, men så klages det visst hvis h*n gjør det også. Det skal ikke være lett å være samværsforelder skjønner, jeg.
Paradokset Skrevet 11. juli 2007 #26 Skrevet 11. juli 2007 Hvis antrekk var planlagt og sendt med og ts føler seg overkjørt, så må de snakke sammen slik at det ikke skjer/hun føler det slik igjen. Sammen kan de sikkert finne ut av en metode for å unngå slike situasjoner igjen. Det vanlige er vel at den som har barna den aktuelle dagen bestemmer klær, når håret skal vaskes(!), etc? Jeg ringer ikke min eks hver dag for å høre om hva jeg får lov(!) til å ta på vår sønn når han er hos meg.... For meg høres det ut som TS bør ta et oppgjør med seg selv og sin egen sjalusi og eietrang.
Rosalie Skrevet 11. juli 2007 #27 Skrevet 11. juli 2007 Trådstarter igjen her, jeg reagerte bare på at de var så fremmede og så pinlig nøyaktig stelte. Det så bare kunstig ut. Og jeg reagerte på at håret var vasket siden de begge hadde dusjet før de reiste. Var ikke håret rent nok?? Eksen min mener at jeg er hårsår og at hun bare gjorde det for å være hyggelig. De hadde visst hadde det fint på shopping og hos frisøren og det stikker litt, det er jeg som bestemmer over sånne ting føler jeg. Ærlig talt - det er ikke dine barn, men deres. Han har like mye rett til å ta barna med på shopping og til frisøren som det du har. Grow up. Og nei - man dusjer og vasker håret igjen før man skal i bedgravelse, bryllup etc. Og man steller seg for å ære den avdøde/de som gifter seg etc.
Gjest Bellatrix Skrevet 11. juli 2007 #28 Skrevet 11. juli 2007 Jeg ringer ikke min eks hver dag for å høre om hva jeg får lov(!) til å ta på vår sønn når han er hos meg.... Vi pleier heller ikke å ringe mora til ungene å spørre om hva de kan ha på seg. Det har vi ikke tenkt til å begynne med heller, gitt.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2007 #29 Skrevet 11. juli 2007 Trådstarter igjen her, jeg reagerte bare på at de var så fremmede og så pinlig nøyaktig stelte. Det så bare kunstig ut. Og jeg reagerte på at håret var vasket siden de begge hadde dusjet før de reiste. Var ikke håret rent nok?? Eksen min mener at jeg er hårsår og at hun bare gjorde det for å være hyggelig. De hadde visst hadde det fint på shopping og hos frisøren og det stikker litt, det er jeg som bestemmer over sånne ting føler jeg. Kjære deg. Se det slik: Barna dine fikk gjøre noe gøy. Du slipper å betale for hårklipp på en stund og ungene har fått noen nye klær (spandere svarte kjoler var nå litt drøyt, men forstår det med mørke klær til begravelse). Siden du ikke ble rådspurt så synes jeg ikke du skal betale for noe av det heller. Jeg hadde på den annen side ikke sendt ungene i begravelse i sommerkjoler, men hvis eks'en din (merk EKS'en - ikke fruen) ikke synes det passer så burde han jo diskutert med deg om du eventuelt hadde noe mer "passende" å sende med. Nå valgte han å gjøre dette på sin (eller sikkert snarere hennes) måte og da er dette en utgift de får dekke selv. Å blande inn at han har ny dress - vel ... Vi er forskjellige og vi har forskjellig fokus. En god del menn bryr seg katten om hvordan de ser ut og må ha hjelp for å finne matchende sokker om morgenen. Nå har han valgt seg en dame som sikkert kommanderer han rundt og forlanger litt stil. Det er hans valg. Hvordan de "styler" ungene når de er der kan du ikke blande deg så mye i, så lenge du ikke får regningen. Ellers er jeg litt enig med Tusenfryd: det finnes visse koder for oppførsel som gjør at rammene rundt begivenheter gjøres tryggere og at man respekterer hverandre. En av dem er at man går i mørkt tøy i begravelser (store solbriller og knallrød leppestift er å overdrive også etter min mening da ...)
Tusenfryd Skrevet 11. juli 2007 #30 Skrevet 11. juli 2007 Det vanlige er vel at den som har barna den aktuelle dagen bestemmer klær, når håret skal vaskes(!), etc? Jeg ringer ikke min eks hver dag for å høre om hva jeg får lov(!) til å ta på vår sønn når han er hos meg.... For meg høres det ut som TS bør ta et oppgjør med seg selv og sin egen sjalusi og eietrang. Jeg synes nok også det - samtidig er det noe de må finne ut av seg i mellom.
lulle Skrevet 11. juli 2007 #31 Skrevet 11. juli 2007 Hvorfor i all verden sendte du med dem sommerklær i lyse farger til en begravelse? Ikke rart de kjøpte nye klær... Alle vet da at i begravelse dukker en ikke opp i lyse, fargeglade klær. og hvorfor skal vi ikke det?? Det viktigste var at barna møtte opp i begravelsen og viste respekt for familien til avdøde. Var nettopp i begravelse selv til et nært familiemedlem. Både jeg og mine barn møtte i klær med dempet farge, men vi diskuterete på forhånd dette med fargevalg på klær. Alle var enige om at en begravelese også er en stund man med glede kan ta frem gode minner om den som er død. Sorgen blir ikke mindre om en møter i rød kjole. At mor her reagerer for at far og hans nye kone fremstod som en vellykket kjernefamilie, kan jeg så levende sette meg inn i er vondt. Forferdelig vondt. Når en får barn er det i utgangspunktet fordi ønsker seg dem, og vil ha dem rundt seg. I en skillsmisse må en så klart fordele samværet med barna, og bare de som har opplevd at det kan forestille seg hvor vondt det er å se en ny dame som stemor for sine barn.... Imidlertid lærte jeg etter 8 mnd i familieterapi at når barna er hos far, er det ingenting jeg kan bestemme. Han har full råderett over barna.....
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #32 Skrevet 11. juli 2007 At mor her reagerer for at far og hans nye kone fremstod som en vellykket kjernefamilie, kan jeg så levende sette meg inn i er vondt. Forferdelig vondt. Og snart kaller de stemora mamma (jfr en annen, stengt ståd her).
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #33 Skrevet 11. juli 2007 Dette må vel være et typisk eksempel på sjalu eks.... Det er ikke DINE barn, TS, det er DERES barn, altså din eks og deg. Når barna skal følge sin far og hans kone i begravelse er det vel opp til dem å bestemme hvilke klær de skal ha på seg. Det er vel ingen stor sak dette, jeg skjønner virkelig ikke at du blir irritert over dette. Jeg kjøper selv klær til mine stebarn, og jeg spør sa vitterlig ikke verken barnas far eller mor om det er iorden først, og jeg forventer selvfølgelig ikke at noen andre enn meg skal betale for disse klærne.. Hadde min samboers ekskone begynt å blande seg i hvilke klær barna har på når de er sammen med min samboer og meg, så kan jeg love deg at hun hadde blitt satt godt og grundig på plass av sin eksmann....
Kitsune Skrevet 11. juli 2007 #34 Skrevet 11. juli 2007 Tror dette innlegget er skrevet mens det enda kokte litt i kroppen. Kanskje ser man annerledes på det når man har kjølt seg ned litt etter en dag eller så. Jeg kan bare tenke meg at alternativet for barna kan være trist. Se for deg hans nye kone som sier "nei, det er ikke mine barn, så jeg gjør ingenting for dem. Dine barn, din jobb". Eller skal hans nye kone gå to skritt bak når han har barna for å vise at de ikke er hennes? Hvis du får en mann med barn, ville du behandlet de "stemoderlig" som det faktisk heter? Hun er hans nye kone, og det er synd å si det, men hun har tatt din plass. Han har kanskje forandret seg til noe bedre enn da han var med deg. Og for barna er det bra. Jeg har sett nok av eksempler der barna ikke har fått tatt med seg favorittlekene til helgepappaen for at de ikke skal ha noe fra hennes familie der. Eller at de må skifte til "hos-mamma-klær" med en gang de kommer inn døra... Hva gjør det med barna??!?! Det er like mye hans barn, og det ville vært helt rart om han skulle ringe deg for å spørre hva de kan kle på barna. Eller om de kan flette håret deres. Nei, la det være. La de bruke penger på klær og ting til barna, du sparer på det. Du kan heller sette ned foten om de begynner å sminke de, kle alt for utfordrende, farge håret i alle regnbuens farger eller skjemmer de alt for mye bort. Det må jo være en balanse slik at det ikke blir sånn at barna ikke ser på deg som en kjip fattiglus som aldri unner de noe nytt. Der er det dere voksne som må sette standarden. Og ta det ALDRI ut over barna sånn at de får dårlig samvittighet for hva de mottar hos "familien Far". Barna har nå to likeverdige familier.
lulle Skrevet 11. juli 2007 #35 Skrevet 11. juli 2007 Dette må vel være et typisk eksempel på sjalu eks.... Det er ikke DINE barn, TS, det er DERES barn, altså din eks og deg. Når barna skal følge sin far og hans kone i begravelse er det vel opp til dem å bestemme hvilke klær de skal ha på seg. Det er vel ingen stor sak dette, jeg skjønner virkelig ikke at du blir irritert over dette. Jeg kjøper selv klær til mine stebarn, og jeg spør sa vitterlig ikke verken barnas far eller mor om det er iorden først, og jeg forventer selvfølgelig ikke at noen andre enn meg skal betale for disse klærne.. Hadde min samboers ekskone begynt å blande seg i hvilke klær barna har på når de er sammen med min samboer og meg, så kan jeg love deg at hun hadde blitt satt godt og grundig på plass av sin eksmann.... Se hva du skriver. Ja det er deres barn.(din mann og hans eks) Du kjøper klærne, og mora vil bli satt på plass av din mann (barnas far) hvis hun reagerer på hva du kjøper.... BARE TIL ETTERTANKE
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #36 Skrevet 11. juli 2007 Trådstarter her... det er vondt å lese det dere skriver for dere har jo litt rett noen av dere. Jeg liker ikke hans nye kone som er alt jeg ikke var/er. Jeg tåler ikke at mine barn snakker om henne og hvor pen og "kul" hun er. Skal hvertfall glemme det med pengene i denne omgang men burde jeg virkelig ha sendt de med sorte klær?
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #37 Skrevet 11. juli 2007 Nå er det faktisk slik at noen samværsforeldre tar det som en selvfølge at bostedsforelderen betaler utgifter til klær og frisør. Jeg har fått brev fra min eks med krav om 400 kroner for tøysko han kjøpte til datteren en gang hun var der. Da jeg nektet å betale fikk jeg et brev med det samme kravet fra advokaten hans. Det er ikke mye penger, men det er prinsppet. Da kan han jo bare handle i vei og sende meg regninga. Nå kjøper han ikke mer til barna. Det blir vel for dyrt å engasjere advokat hver gang. Jeg spurte faktisk trygdekontoret om han kunn kreve at jeg betalte, de kunne ikke gi meg et skikelig svar. Forstår trådstarter hvis hun bekymrer seg for å få en regning på et par tusen i posten.
Kitsune Skrevet 11. juli 2007 #38 Skrevet 11. juli 2007 Nei, kanskje ikke sorte, men mørke. Når de er helt små er det ikke nødvendig, men når de blir eldre og eldre mener jeg det er viktig å kle de etter anledningen. Det har jo også læringverdi for barna. Det er helt tullete at han sender regningen til mamma. Likeverdige foreldre gjelder ikke bare for det hyggelige og koselige, men også for utgiftene! Du har jo ikke bedt han handle klær til barna, den som har initiativet har skylden, for å si det slik.
Gjest Elastica Skrevet 11. juli 2007 #39 Skrevet 11. juli 2007 Det er helt tullete at han sender regningen til mamma. Likeverdige foreldre gjelder ikke bare for det hyggelige og koselige, men også for utgiftene! Du har jo ikke bedt han handle klær til barna, den som har initiativet har skylden, for å si det slik. Jeg forstod det ikke som at ts eksmann sendte regningen til henne. Eller er det jeg som ikke leste godt nok?
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2007 #40 Skrevet 11. juli 2007 Trådstarter igjen... han krever meg ikke for noen penger altså. Men jeg lurte på om jeg hvertfall skulle betale litt av fri vilje?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå