Wildy Skrevet 12. juli 2007 #61 Skrevet 12. juli 2007 Ts igjen... skjønner at jeg har gjort en tabbe siden så mange mener at lyst sommertøy ikke passet seg men jeg kler aldri opp jentene mine i kjoler og pensko, vil ikke tvinge dem til det så de får gå i joggebukser hvis det er det de vil. Skjønner ikke helt hvordan eksen og dama hans klarte å få dem inn i de klærne heller jeg da Kansje de forklarte på en pen måte et i enkelte anledninger er det vanlig å kle seg på en spesiell måte, f.eks i begravelser. Jeg er til en viss grad enig med deg at men ikke skal tvinge ungene inn i klær de absolutt ikke trives i, men til spesielle andledninger er det kleskoder, og det koster ikke så mye å til en viss grad sørge for å være korrekt antrukket. Jeg synes ikke det er nødvendig med sorte klær på barn i begravelser, men pent og ordentlig skal det være. Lyse sommerkjoler hadde ikke mine unger fått bruke ihvertfall....
Rosalie Skrevet 12. juli 2007 #62 Skrevet 12. juli 2007 Kansje de forklarte på en pen måte et i enkelte anledninger er det vanlig å kle seg på en spesiell måte, f.eks i begravelser. Jeg er til en viss grad enig med deg at men ikke skal tvinge ungene inn i klær de absolutt ikke trives i, men til spesielle andledninger er det kleskoder, og det koster ikke så mye å til en viss grad sørge for å være korrekt antrukket. Jeg synes ikke det er nødvendig med sorte klær på barn i begravelser, men pent og ordentlig skal det være. Lyse sommerkjoler hadde ikke mine unger fått bruke ihvertfall.... Helt enig med deg. Noen ganger må de voksne være nettopp det, og forklare barna hvilke koder som gjelderi ulike settinger. For lærer de det ikke som barn av foreldrene sine - hvem skal de vel lære det av da?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. juli 2007 #63 Skrevet 12. juli 2007 Men når det kommer til antrekk så forstår jeg også at nydama tar litt grep. At man går i mørke/pene klær i begravelser synes jeg er riktig. Sommerkjoler har ingenting i en begravelse å gjøre. Og når skal man lære dette hvis man ikke lærer det som barn? Jeg har vært i min andel av begravelser og jeg har sett alt fra sommerkjoler og muntre klær (uttrykkelig ønske fra avdøde) og slitte olabukser. Og er det ikke sagt noe om det i forkant, mener jeg at jeans, fleecegensere og joggebukser (ja, jeg har sett det også) ikke har noe der å gjøre. Ja, det er fokus på den avdøde og sorg som faktisk er det viktigste, men hvis man fjerner alle skikker på seriøs og respektfull oppførsel - hva blir det neste? Jeg er litt uenig med deg. Jeg har selv gravlagt både søster og foreldre, og i alle dissse begravelsene dukket det opp folk i jeans, lyst tøy og fleece ( Når jeg nå ser på bildene). Dette spilelr da virkelig ingen rolle. Det viktigste er at de var der for meg og for å ta farvel med mine nære. Jeg ser på disse som akkurat like seriøse og respektfulle som alle andre som møtte opp. Dette blir bare for dumt.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #64 Skrevet 12. juli 2007 Jeg er litt uenig med deg. Jeg har selv gravlagt både søster og foreldre, og i alle dissse begravelsene dukket det opp folk i jeans, lyst tøy og fleece ( Når jeg nå ser på bildene). Dette spilelr da virkelig ingen rolle. Det viktigste er at de var der for meg og for å ta farvel med mine nære. Jeg ser på disse som akkurat like seriøse og respektfulle som alle andre som møtte opp. Dette blir bare for dumt. Selvfølgelig der det viktigste at de er der, ikke hva de har på seg. Men jeg synes likvel ikke det er det minste respektfult å dukke opp i jeans og fleece i en begravelse. Det er noe jeg aldri ville finne på. I min oppvekst var det ingen anledning min mor var så nøye på hva vi hadde på oss i som begravelser. Da skulle det være diskret, mørkt og pent. Akkurat som oppførselen vår. Min bestemor var også en dame som var veldig opptatt av skikk og bruk. Så da jeg skulle i hennes begravelse tenkte jeg veldig over at jeg skulle ha noe hun ville vært fornøyd med å se meg i i en begravlse. For meg handler antrekk absolutt om respekt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. juli 2007 #65 Skrevet 12. juli 2007 Selvfølgelig der det viktigste at de er der, ikke hva de har på seg. Men jeg synes likvel ikke det er det minste respektfult å dukke opp i jeans og fleece i en begravelse. Det er noe jeg aldri ville finne på. I min oppvekst var det ingen anledning min mor var så nøye på hva vi hadde på oss i som begravelser. Da skulle det være diskret, mørkt og pent. Akkurat som oppførselen vår. Min bestemor var også en dame som var veldig opptatt av skikk og bruk. Så da jeg skulle i hennes begravelse tenkte jeg veldig over at jeg skulle ha noe hun ville vært fornøyd med å se meg i i en begravlse. For meg handler antrekk absolutt om respekt. Hvis du begravde en av dine, ville du da reagert på om noen dukket opp i slike klær? For all del, jeg er en av de som bruker sorte pene klær i begravelse, da dette er noe JEG er vant med. Men jeg kan da godt forstå om andre har andre vaner. Jeg mener folk må få gå i det de føler for i en begravelse.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #66 Skrevet 12. juli 2007 Hvis du begravde en av dine, ville du da reagert på om noen dukket opp i slike klær? Jeg ville absolutt tenkt mitt om en person som dukket opp i en av mine kjæres begravelser i jeans og fleece, ja. (det har heldigvis ikke skjedd. Kun høffelige, oppegående mennesker i min familie og omgangskrets). For all del, jeg er en av de som bruker sorte pene klær i begravelse, da dette er noe JEG er vant med. Men jeg kan da godt forstå om andre har andre vaner. Jeg mener folk må få gå i det de føler for i en begravelse. Man kan jo ikke akkurat fysisk hindre folk i å "gå i det de føler for", men jeg synes likevel ikke det er akseptabel oppførsel. Og jeg vil gjøre mitt for å få folk til å kle seg respektabelt i slike anlendinger.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #67 Skrevet 12. juli 2007 Ts her.. så fordi jeg ikke tvang mine jenter inn i kjoler og dyttet de nedi en frisørstol så er jeg ikke oppegående????
Myrthel Skrevet 12. juli 2007 #68 Skrevet 12. juli 2007 Ts igjen... skjønner at jeg har gjort en tabbe siden så mange mener at lyst sommertøy ikke passet seg men jeg kler aldri opp jentene mine i kjoler og pensko, vil ikke tvinge dem til det så de får gå i joggebukser hvis det er det de vil. Skjønner ikke helt hvordan eksen og dama hans klarte å få dem inn i de klærne heller jeg da Vet ikke helt hvordan jeg skal skrive dette, for at det ikke virker negativt. Det er absolutt ikke det som er meningen. Jeg tenker bare - når jeg leser dette - at du og den nye dama til eksen din er veldig ulike. Når barna er sammen med deg - ser de opp til deg - og bruker de klærne du bruker og har vent de til. Når de er hos pappa`n sin - ser de kanskje opp til hans nye dame - som er mye mer " jålete" enn deg. ( ikke ta dette negativt altså.....vi er alle forskjellige). Derfor tror jeg kanskje at barna vi kle seg forskjellig utifra om de er hos mamma eller pappa. Etterhvert finner barna sin egen stil - og det kan jo være en blanding av disse to.. Jeg ser jo selv hvor mye jeg påvirker klesstilen til barna mine selv... Men jeg regner med at det forandrer seg etterhvert som de blir større. (eldstejenta mi er 10 år) En av grunnene til at jeg påvirker jentene mye - er vel også at jeg liker en ungdommelig stil...og dette er jo slike klær som er lette å få tak i til barn også.....
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #69 Skrevet 12. juli 2007 Ts her.. så fordi jeg ikke tvang mine jenter inn i kjoler og dyttet de nedi en frisørstol så er jeg ikke oppegående???? Ingen som har sagt at man må gå i kjole eller gå til frisøren! Men man bør ikke gå i lyse "sommerklær" i en begravelse. OG det er svært forståelig at barnas far tok ansvar for dette når han skulle ha med barna i begravelsen. Ikke noe rart der. Det eneste som er rart er at du synes barna var "fremmedgjorte" bare fordi de var kledd for anlendingen. Og at du synes det var feil av far å ta ansvar for sine egne barns påkledning.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. juli 2007 #70 Skrevet 12. juli 2007 Jeg ville absolutt tenkt mitt om en person som dukket opp i en av mine kjæres begravelser i jeans og fleece, ja. (det har heldigvis ikke skjedd. Kun høffelige, oppegående mennesker i min familie og omgangskrets). Jeg synes nesten du har et problem jeg, hvis du virkelig ville brukt tid og energi på å tenke over hva folk kledde seg i på en dag som denne, i steden for faktisk å bruke tiden på å sette pris på at de faktisk møtte opp for å vise sin respekt for den avdøde og hans familie. (Jeg vil da absolutt hevde at de jeg sikter til er både høflige og oppegående) Jeg ser jo med skrekk og gru for meg denne stakkars moren i denne situasjonen det her snakkes om, idet hun dukket opp i kirka med sine 2 små i sommerkjoler. Blikk og kommentarer fra netopp slike som deg.
Gjest Bodillen Skrevet 12. juli 2007 #71 Skrevet 12. juli 2007 Jeg har ingen problemer med å forstå følelsen du fikk da du så barna dine med eks og ny dame i begravelsen. Følelser kan man tross alt ikke styre. Mulig jeg ville følt det på samme vis i en sånn situasjon. Men det er helt klart viktig at du greier å holde disse følelsene for deg selv - eller gjøre som du har gjort - blåse dem ut her! Jeg håper du etter hvert kan greie å se eksens nye dame i et annet lys. Hvis du virkelig tar deg selv i nakken og forsøker å lære henne å kjenne - med åpent sinn, så kan det jo faktisk hende dere kan greie å etablere et ok forhold? Synes forresten ikke du skal dele på utgiftene til klær. Jeg synes sommerkjoler er helt greit antrekk for små barn i en begravelse. Det er helt vanlig her, i hvert fall.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #72 Skrevet 12. juli 2007 Jeg synes nesten du har et problem jeg, hvis du virkelig ville brukt tid og energi på å tenke over hva folk kledde seg i på en dag som denne, i steden for faktisk å bruke tiden på å sette pris på at de faktisk møtte opp for å vise sin respekt for den avdøde og hans familie. (Jeg vil da absolutt hevde at de jeg sikter til er både høflige og oppegående) Nå tar det ikke noe "tid og energi" å se hva folk som kommer bort til en har på seg, da..! Og dersom noen dukket opp kledd i jeans og fleece ville de jo stikke seg så kraftig ut at man måtte være blind for å ikke legge merke til det. Jeg har allerede sagt at det å dukke opp og vise omsorg er viktigst, men det betyr IKKE at det dermed er ok å kle seg respektløst. Jeg ser jo med skrekk og gru for meg denne stakkars moren i denne situasjonen det her snakkes om, idet hun dukket opp i kirka med sine 2 små i sommerkjoler. Blikk og kommentarer fra netopp slike som deg. Jeg driver ikke med "blikk og kommentarer". Det er heller ikke høffelig og respektfult, særlig ikke i en begravelse. Men jeg ville naturligvis TENKE mitt. Og dersom hun var en god venninne, ville jeg kanskje ta det opp med henne ved en passende anlending en annen dag. Særlig for barnas skyld. Det er ikke bra for dem å gå glipp av opplæring i sosiale normer og forveninger.
Antoinette Skrevet 12. juli 2007 #73 Skrevet 12. juli 2007 Jeg kan godt forstå morens følelser i situasjonen der og da men jeg kan ikke tenke meg at faren til barna og hans nye kone gjorde dette for å såre TS. Kanskje de trodde, når de åpnet bagen at du ikke hadde sendt dem med noe passende tøy? Det er nemlig en reell mulighet for det og hvis eksens nye kone er opptatt av klær og er en stilig dame så kanskje hun gjorde det hun mente var rett og riktig. Jeg husker da jeg var 12 og skulle i begravelse, da var det pen sort fløyelskjole, pen kåpe, pensko, glatt flettet hår med sløyfe og ikke noe "tull". Mamma sørget for at vi alle fulgte kleskoden, hun var nøye på slike ting og det samme har jeg blitt. Fleece og olabukse i begravelse synes jeg er respektløst og brudd på normal folkeskikk. Ville nok sett rart på folk som troppet opp i det og kunne lett tenkt at de var "litt korte".
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. juli 2007 #74 Skrevet 12. juli 2007 Jeg driver ikke med "blikk og kommentarer". Det er heller ikke høffelig og respektfult, særlig ikke i en begravelse. Men jeg ville naturligvis TENKE mitt. Og dersom hun var en god venninne, ville jeg kanskje ta det opp med henne ved en passende anlending en annen dag. Særlig for barnas skyld. Det er ikke bra for dem å gå glipp av opplæring i sosiale normer og forveninger. Dette er DINE normer og forventninger. Nå er det slik at andre mennesker kan ha andre. Hvis en mor har valgt å kle sine barn i sommerkjole i denne begravelsen, har ingen noe som helst med å ta dette opp med henne i ettertid, dette er noe HUN synes er greit for sine barn. Det er ikke slik at det kun finnes en norm som er riktig. Når det er sagt synes jeg også det er greit at barnas far, som skal kle opp barna til begraelsen, har et annet syn på dette. Derfor synes jeg det var helt ok at barna faktisk kom kledd som de gjorde, men synes likevel ikke de var kledd MERE respektfullt og etter reglene enn om mor kledde de.
Gjest Elastica Skrevet 12. juli 2007 #75 Skrevet 12. juli 2007 Dette er DINE normer og forventninger. Nå er det slik at andre mennesker kan ha andre. Hvis en mor har valgt å kle sine barn i sommerkjole i denne begravelsen, har ingen noe som helst med å ta dette opp med henne i ettertid, dette er noe HUN synes er greit for sine barn. Det er ikke slik at det kun finnes en norm som er riktig. Når det er sagt synes jeg også det er greit at barnas far, som skal kle opp barna til begraelsen, har et annet syn på dette. Derfor synes jeg det var helt ok at barna faktisk kom kledd som de gjorde, men synes likevel ikke de var kledd MERE respektfullt og etter reglene enn om mor kledde de. Når det gjelder begravelser er det nokså faste normer og regler på hva som er greit å ta på seg, uansett om enkelte synes eller mener noe annet. Det kommer vi uansett ikke bort fra. Kleskoder har man overalt, enten man skal i begravelse, bryllup eller på jobbintervju. Folk som nekter å følge disse kodene er det også nokså mange av. Dette gjør det ikke riktig å troppe opp i begravelse i sommerkjole av den grunn. Dersom man ikke ønsker å følge disse uskrevne reglene får man tåle at det finnes andre som stusser over det.
Antoinette Skrevet 12. juli 2007 #76 Skrevet 12. juli 2007 Når det gjelder begravelser er det nokså faste normer og regler på hva som er greit å ta på seg, uansett om enkelte synes eller mener noe annet. Det kommer vi uansett ikke bort fra. Kleskoder har man overalt, enten man skal i begravelse, bryllup eller på jobbintervju. Folk som nekter å følge disse kodene er det også nokså mange av. Dette gjør det ikke riktig å troppe opp i begravelse i sommerkjole av den grunn. Dersom man ikke ønsker å følge disse uskrevne reglene får man tåle at det finnes andre som stusser over det. Helt enig! Lurer på om de som mener man ikke må kle seg mørkt i en begravelse også mener at man kan ha på seg det man vil i et jobbintervju.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. juli 2007 #77 Skrevet 12. juli 2007 Helt enig! Lurer på om de som mener man ikke må kle seg mørkt i en begravelse også mener at man kan ha på seg det man vil i et jobbintervju. Det er jo ikke slik at de som dukker opp i en begravelse i sommerkjole gjør dette for å provosere og kle seg ufint. De gjør det faktisk for at dette er noe DE synes passer anledningen, og som de synes de ser pen ut i. Jeg mener absolutt mange overdriver når de skal på jobbintervju. Hvorfor i all verden skal man ha på dress og drakt i et jobbintervju. De gangene jeg har vært på intervju, har jeg vært meg selv. Dette er en stil jeg liker. Har ikke fått noen kommentar på at jeg ikke er kledd pent nok, men heller gode tilbakemeldinger på gode referanser og cv-er. Og har de få gangene jeg har vært på intervju fått jobb.
Gjest Elastica Skrevet 12. juli 2007 #78 Skrevet 12. juli 2007 Det er jo ikke slik at de som dukker opp i en begravelse i sommerkjole gjør dette for å provosere og kle seg ufint. De gjør det faktisk for at dette er noe DE synes passer anledningen, og som de synes de ser pen ut i. Selvsagt. Derfor er det kanskje på sin plass med litt vennlig irettesettelse og opplæring i skikk og bruk på klesfronten?
Gjest Bodillen Skrevet 12. juli 2007 #79 Skrevet 12. juli 2007 (endret) Når det gjelder antrekk synes jeg det avhenger av mye. Når det gjelder jobbintervju, som noen trekker frem her, kler man seg etter hva slags jobb man søker. Man kler seg ikke i olabukse og t-skjort når man skal intervjues for en jobb som krever at man kler seg pent. Men skal man intervjues for en jobb som lagermedarbeider eller barnehageassistent, ville det jo bare virke idiotisk å troppe opp i dress/drakt. Jeg synes også det er forskjell på hvordan man kan tillate at småbarn kler seg i en begravelse i forhold til hvordan voksne kan kle seg. Selv ville jeg aldri valgt en lys sommerkjole i begravelse, samme hvor pen den var. Til min 10-årige datter kunne jeg derimot valgt noe slikt - vel å merke hvis det var en veldig pen (ikke "hverdagslig" kjole). 16-åringen min ville jeg helt klart valgt å kle opp i mørk, pen bukse og mørk jakke, eller primært mørk dress hvis han hadde hatt det. Endret 12. juli 2007 av Bodillen
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #80 Skrevet 12. juli 2007 Ts her.. så fordi jeg ikke tvang mine jenter inn i kjoler og dyttet de nedi en frisørstol så er jeg ikke oppegående???? Utfra det du har sagt tidligere i tråden, så trengte de jo tydeligvis ikke å bli hverken tvunget inn i klær eller dyttet ned i frisørstol? De hadde det gøy og koselig. Det er vel ganske få småjenter som ikke synes det er gøy å fjonge seg opp sammen med en voksen dame? Jeg elsket ihvertfall det da jeg var liten, selv om jeg hverken da eller nå er en utpreget jålete person. Jeg tror det var noe med fellesskapet som var så fint.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå