Simpleminded Skrevet 21. mars 2008 #501 Skrevet 21. mars 2008 Innom med en til den forholdsvis nybakte mor! Tenk, dette er jenta deres første påske! :rødme: Ha en fin påske May Helen!
Eve Luna Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #502 Skrevet 25. mars 2008 Vi har vært hos foreldrene til samboer i påskeuken. Det var herlig. Jeg har verdens beste svigemor. Helt sant. Allerede de første dager så tilbud hun seg å gi en måltid til Lisa om natta slik at jeg fikk sove lenger. Den natta sov jeg i 6,5 timer og våknet av meg selv Dette var første gang siden fødsel jeg fikk så mye sammenhengende søvn og at jeg våknet av meg selv. Og det hjalp veldig. For den dagen var Lisa ekstra vanskelig. Hun var våken og grinete i 9 timer den dagen Men det gjorde meg ingenting. For da hadde jeg energi til å ta meg av henne. Samboer sin mor har fått 5 barn. Så barn kan hun. Det var godt å få så mye hjelp og råd. Jeg fikk virkelig slappet av der. Spesielt siden jeg slapp å tenke på mat og oppvask. Alt ble fikset av samboer sin familie. Hans søster var også der i påsken med sin familie. Så det var virkelig full hus der. Jenta vår har det helt fint. Hun spiser godt og vokser. Vi var på 6 ukers kontroll i dag. Hun har lagt på seg 1 kilo i løpet av en måned. Og det er kjempe bra. Vi har fortsatt ingen rutiner. Men jeg har funnet ut at jeg må kutte ut å spise enkelte matvarer for ellers får hun luft i magen. Så jeg har de siste dager kuttet ut melkeprodukter, sjokolade, løk, kål, brus, erter, bønner. Det er sikkert andre ting også som vil gi henne luft i magen. Jeg har ikke klart å kutte alt dette helt ut. Men er godt på vei. Jeg merker at hun raper lettere og har mindre vondt i magen. Jeg liker fortsatt ikke å være hjemme alene. Samboeren skal på kurs i Tyskland i 3 dager neste uke. Da skal jeg være hos mamma. Akkurat nå sover hun. Hun sovnet ikke før kl 3:30 i natt. og våknet igjen etter en time for å spise en kort måltid før hun sovnet igjen og sov til kl 08. Jeg sov kanskje 3 timer til sammen i natt. Så jeg er skikkelig trøtt i dag. Sov par timer mellom amminger i dag, men jeg prøver å unngå å sove om dagen. Føler at jeg går glipp av så mye hvis jeg sover om dagen.
Eve Luna Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #503 Skrevet 27. mars 2008 Ingen dager er like, og ingen netter er like. Og heller ikke amminger er like. Noen gang er hun veldig grinete og amming (med bleieskift, raping og legge til å sove) tar 2-3 timer, andre ganger er alt ferdig på 45 min. Jeg har lært at jeg klarer meg veldig dårlig uten søvn. Jeg blir gretten og irritabelt og orker ikke å gjøre noe som helst. Som i dag. Jeg har fått kanskje 5 timer søvn i natt fordelt på 3 ganger. Men jeg er så orkesløs i dag. Nå sover Lisa og kommer sikkert til å sove frem til kl 16 i hvertfall. Og jeg kunne sikkert gjort masse hjemme. Jeg kunne også ha tatt en tur innom nærmeste senter med henne også, men jeg bare orker ikke. Har avtalt med samboer at jeg skal pumpe meg og så skal han gi henne en måltid natt til søndag. Så forhåpentligvis så får jeg litt mer enn 2,5 timer sammenhengende søvn. Har fått invitasjon til første møte med barselgruppe den 7. april. Er spent på hvordan det går. Håper jeg klarer å få mat i henne før vi skal på møte og at hun sover hele tiden vi er der. For jeg er fortsatt ikke klar til å amme i offentlighet. Men hun er bare helt herlig når hun er våken og fornøyd. Hun smiler og er helt fasinert av mitt ansikt.
Gjest imli Skrevet 28. mars 2008 #504 Skrevet 28. mars 2008 Er nok slitsomt med liten baby ja... Kjenner jeg gruer meg litt jeg. Men det er vel verd det? Ha en fin helg, May Helen!
Simpleminded Skrevet 28. mars 2008 #505 Skrevet 28. mars 2008 Godt du får god hjelp og forståelse fra sambo da Tror nok at alt er verdt det - morsfølelsen tror jeg slår alt. Gleder meg til å bli mor jeg! Kos deg videre May Helen!
Eve Luna Skrevet 1. april 2008 Forfatter #506 Skrevet 1. april 2008 Det er verdt det. Men jeg merker at jeg gleder meg til jeg har mer overskudd slik at jeg kan nyte jenta mi bedre. det er ikke alltid jeg har energi å leke med henne når hun er våken, og vil mest av alt at hun skal sove. Som i natt når hun var våken fra 01 til 08:30 . Hun ville rett og slett ikke sove. Derfor har hun sovet nesten konstant hele dagen i dag. Våknet kun i korte periodier for å spise. Prøvde å holde henne våken om dagen i dag slik at hun sover i natt, men jeg klarte ikke å holde henne våken. Er veldig spent hvordan natta i natt blir. Nå holder hun på å våkne. Håper hun spiser og legger seg i løpe av 1,5 timer og sover i hvert fall 4 timer. Det ville vært drømmen.
Lilith Skrevet 2. april 2008 #507 Skrevet 2. april 2008 Høres slitsomt ut, May Helen. Håper frøkna begynner å sove natten gjennom snart, så du får tilbake kreftene. Så deilig med hjelpsom svigermor! Godt du fikk slappet av litt i påsken Barselgruppe blir sikkert spennende. Se andre mødre og babyer og hva slags rutiner og vaner de har. Håper snuppa sovner igjen snart, så du slipper nok en våkenatt!
angelou Skrevet 3. april 2008 #509 Skrevet 3. april 2008 Høres ut som ei lita ei som snur døgnet her ja Håper det retter seg snart
Flying Skrevet 5. april 2008 #510 Skrevet 5. april 2008 Her er det ei lita tulle som har snudd døgnet ja.. Ikke lett dette der. Jeg har sagt det før og mener det fortsatt: Det vil gå seg til og det blir kun bedre! Sov når du kan og ta vare på deg selv.
Eve Luna Skrevet 13. april 2008 Forfatter #511 Skrevet 13. april 2008 Det er lenge siden jeg har vært her. Den siste uken har vært slitsom. Hun har nesten ikke sovet om natten og derfor har jeg måtte hente sovnen igjen om dagen. Jeg fikk ikke gjort så mye annet enn å amme og sove og kanskje spise innimellom. Og når jeg tror problemet har løst seg så oppstår det nytt problem. Brystvegring. I går morges ville hun rett og slett ikke ta bryst. Og vi har hatt problem med å få henne til å ta bryst siden da. Hun har bare tatt bryst 2 ganger siden da. Jeg tror det skyldes at melka har begynt å renne ganske mye uten at hun trenger å suge de siste 2-3 dager. Det blir for mye melk for henne på en gang og hun klarer ikke å svelge det unna og får det i luftrøret. Det hjalp ikke at jeg prøvde par ganger å tvinge henne til å ta bryst når hun ikke ville. Så her er det nekt på bryst. Hun suger på alt annet enn brust - flaske, smokk, finger. Sist amming klarte jeg faktisk å få henne til å ta bryst igjen. Jeg pumpet ut halve brystet og ga henne den på flaske. Når hun spiste opp det og ville ha mer så ga jeg henne fort brystet og den tok hun. Da hadde hun ikke tatt brystet siden natten før. Dette har bare pågått i to dager nå, men jeg merker at det går veldig inn på meg. I dag gråt jeg når jeg måtte innse at jeg må gi henne flaske. :gråte: Da hadde hun ikke spist på 8 timer og jeg ville ikke sulte henne mer. Jeg tenkte at hvis hun var sulten nok så vil hun ta brystet. Den gang ei. Jeg trodde ikke det skulle gå sånn inn på meg. Trodde ikke at ammingen var så viktig for meg. men jeg merker nå at det er det. Det føltes som nederlag at hun ikke ville ta min bryst. Selv om jeg vet at hun blir like frisk og rask hvis hun får den via flaske. Det er noe spesielt ved ammingen. Det er en bånd som oppstår mellom mor og barn. En tillit. Jeg skal igjen prøve å gi henne først litt melk på flaske før jeg tilbyr henne puppen ved neste amming. Jeg håper virkelig dette er en forbigående problem som vil løse seg i løpet av par dager. Jeg har ikke lyst å gi opp ammingen ennå. Hun er bare 2 måneder.
Simpleminded Skrevet 13. april 2008 #512 Skrevet 13. april 2008 Godt å høre at du ikke gir opp May Helen! Håper du også får tid til å nyte det nye livet som du og din kjære nå har sammen Tenk at dere er foreldre til ei nydelig og frisk lita jente :jentebaby: :rødme: Stor til deg! Dette klarer du kjempefint! Husk at du ikke skal være redd for å ta kontakt med helsestasjonen for råd. Etter første erfaringen din derfra så vet du hvertfall at de hjelper så godt de kan.
Lilith Skrevet 13. april 2008 #513 Skrevet 13. april 2008 Skjønner godt at det går innpå deg, men fint at du ikke gir opp Håper du har det bra selv om hverdagen er litt strevsom for tiden. Ta vare på deg selv og ikke vær redd for å be om hjelp når du trenger det. Tenker på deg.
angelou Skrevet 14. april 2008 #514 Skrevet 14. april 2008 Ikke gi opp ammingen, det samme problemet hadde nemlig vi, nurkeliten ble illsint på puppen, ville ikke ha, begynte å skrike, ja i det hele tatt. Jeg ble så fortvila og gråt mine bitre tårer ei stund. Tror det var av samme årsak, melka kom så fort at han rakk ikke svelge unna. Jeg ga ikke flaske først, men pumpa brystet halvtomt før han fikk av det, og så fikk han resten av melka etter at han hadde fått pupp. Han drev vel på slik av og på i en måneds tid, og har enkelte dager der han har totalt puppevegring enda, men dem er det langt i mellom. Og så ble det ekstra ille hvis han var trøtt, så jeg passa alltid på å prøve å gi ham mat etter at han hadde våkna. Helsesøstra mi sa at vi aldri skulle la han bli sint og grine ved puppen, hvis han gjorde det skulle vi ta han opp roe han ned, og så prøve andre puppen. Det fnka også innimellom. Dette ordner seg may Helen, det er jeg helt sikker på
Eve Luna Skrevet 14. april 2008 Forfatter #515 Skrevet 14. april 2008 Ikke gi opp ammingen, det samme problemet hadde nemlig vi, nurkeliten ble illsint på puppen, ville ikke ha, begynte å skrike, ja i det hele tatt. Jeg ble så fortvila og gråt mine bitre tårer ei stund. Tror det var av samme årsak, melka kom så fort at han rakk ikke svelge unna. Jeg ga ikke flaske først, men pumpa brystet halvtomt før han fikk av det, og så fikk han resten av melka etter at han hadde fått pupp. Han drev vel på slik av og på i en måneds tid, og har enkelte dager der han har totalt puppevegring enda, men dem er det langt i mellom. Og så ble det ekstra ille hvis han var trøtt, så jeg passa alltid på å prøve å gi ham mat etter at han hadde våkna. Helsesøstra mi sa at vi aldri skulle la han bli sint og grine ved puppen, hvis han gjorde det skulle vi ta han opp roe han ned, og så prøve andre puppen. Det fnka også innimellom. Dette ordner seg may Helen, det er jeg helt sikker på Jeg har i natt og i dag pumput ut halve bryst og gitt det til henne på flaske og så byttet til brystet. Hun tok heldigvis brystet da. Men jeg tror jeg skal prøve som deg, og først gi pupp og så etterpå det som er pumpet ut. Jeg har også prøvd å la henne være ved brystet når hun er våken og fornøyd uten å tvinge brystet til henne, slik at hun skal venne seg til at puppen er din venn. Det går bedre for hver måltid så jeg tror det ordner seg. Men det er utrolig lett å bli desperat når man møter en situasjon man aldri har vært bort i før og du vet ikke hvordan den skal løses. Godt å høre at du ikke gir opp May Helen! Håper du også får tid til å nyte det nye livet som du og din kjære nå har sammen Tenk at dere er foreldre til ei nydelig og frisk lita jente :jentebaby: :rødme: Stor til deg! Dette klarer du kjempefint! Husk at du ikke skal være redd for å ta kontakt med helsestasjonen for råd. Etter første erfaringen din derfra så vet du hvertfall at de hjelper så godt de kan. Takk. Jeg tror det skal gå bra. Jeg er så misunnelig på de som har babyer som spiser og sover når de skal og som klarer å få til rutiner. Her er det ingen rutiner. Men jeg merker at hun er roligere om natta nå og spiser ikke så lenge om gangen og sovner ganske raskt. Så det er i hvert fall en forbedring. Skjønner godt at det går innpå deg, men fint at du ikke gir opp Håper du har det bra selv om hverdagen er litt strevsom for tiden. Ta vare på deg selv og ikke vær redd for å be om hjelp når du trenger det. Tenker på deg. JEg er ikke redd for å be om hjelp. Men det er så typisk at slike problemer oppstår i helgene når helsestajsonen er stengt. Men jeg har snakket både med søstra til samboeren og hans mor, og har tittet på ammehjelpens sider og det har hjulpet mye.
Lilith Skrevet 14. april 2008 #516 Skrevet 14. april 2008 JEg er ikke redd for å be om hjelp. Men det er så typisk at slike problemer oppstår i helgene når helsestajsonen er stengt. Men jeg har snakket både med søstra til samboeren og hans mor, og har tittet på ammehjelpens sider og det har hjulpet mye. Uff, ja, det er utrolig typisk! Hver gang jeg får uvi kan du banne på at det er fredag kveld og jeg må vente til mandag for å snakke med legen - eller dra på legevakta og vente i en dag eller så for å få hjelp. MEN! Bra du har hjelp i søstera til samboeren din og moren hans Alt ordner seg for snille jenter!
Tinúviel Skrevet 17. april 2008 #517 Skrevet 17. april 2008 Heisann, innom og oppdaterer meg. Jeg synes du er kjempeflink som står på selv når det blir tøft. Og husk på at det ikke er krise selv om det skulle gått helt skeis og du hadde blitt nødt til å gi opp ammingen. Minimoyen min har fått utpumpet melk helt siden første uka han levde, og vi har et utrolig nært og tillitsfullt forhold allikevel. Det er bare å passe på å gjøre matingen til en hyggelig opplevelse med masse hudkontakt og kos Jeg sier dette også mye fordi det kan gjøre deg roligere hvis du vet at alternativet ikke er så utrolig mye dårligere; jo mindre stressa en er jo mer sannsynlig er det at ting løser seg på beste måte allikevel. Det er i alle fall min erfaring
Eve Luna Skrevet 17. april 2008 Forfatter #518 Skrevet 17. april 2008 Jeg var foreberedt at jeg måtte kanskje gi opp ammingen. Men heldigvis så har det løst seg. Etter noen dager med kombinasjon av flaske og pupp så tar hun nå puppen uten problemer. Jeg tror at det at hun ikek vile ta pupp i noen dager har redusert min melkeproduksjon litt, sånn at det i hvert fall ikke renner over. Hun sover veldig godt om natta og formiddagen. Men har problemer emd å roe seg ned og sove om ettermiddagene. Både i går og i dag var hun mer eller mindre våken fra kl 12 til kl 20. Og ingenting vi gjør får henne til å sove. Hun begynne rå gråte kort tid etter at vi legger henne i vugga. Og spiser mange små måltider. Og eneste måten å få henne til å sovne er ved puppen. Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å få henne til å sovne i sin vugge av seg selv. Men det går bedre enn det har gjort for noen uker siden. Det blir bedre for hver dag og det er oppmuntrende. Og det er helt herlig å se henne vokse og stråle Jeg har forresten begynt med barselgruppe. En flott gruppe på 5 jenter. I gruppen er det en liten gutt som er født samme dag som Lisa, ellers så er det en gutt som er 2 uker yngre og en gutt og jente som er 4 uker yngre enn Lisa. En i barselgruppa har 2 barn fra før så vi stiller masse spørsmål til henne, vi som er førstegangs. Veldig greit gruppe. Vi har avtalt å møtes i gang i 2 uker. Har avtalt fast dag og tid, så jeg håper at dette får vi til. Og nå må jeg utnytte muligheten mens Lisa sover, og "kose" litt med samboeren :rødme:
Gjest Reka Skrevet 17. april 2008 #519 Skrevet 17. april 2008 Åå, det er så koselig å lese om deg og bebissen!! Høres ut som ammingen går mye bedre og at dere koser dere masse!!! Ha en fin kveld med samboern
Eve Luna Skrevet 19. april 2008 Forfatter #520 Skrevet 19. april 2008 (endret) Som dere ser som har jeg byttet avataren. Og jeg legger ved noen bilder av Lisa. De er alle tatt for noen dager siden på stellebordet på badet. Jeg mener hun er verdens vakreste jente. Men det kan ha noe med at jeg er mammaen hennes. Edit: Jeg har slettet bilder. Endret 2. mai 2008 av May Helen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå