Gå til innhold

Betties dagbok 2007

Bettie

Anbefalte innlegg

Langfredag 6.april

I dag var det surt ute. Men det blåste ikke så mye på formiddagen, så jeg fikk raket vekk gammelt løv. Vi fikk satt ut resten av utemøblene også og gassgrillen. Klart for sommersessongen med andre ord. Men da jeg skulle sette meg ut i solveggen, var det umulig å finne le, så det ble for kaldt å sitte stille. Det var bare å trekke inn.

Etterpå dro jeg og kopierte opp sangene til søndag, så da er det i orden.

Laget meg liste over hva som må gjøres fram mot søndag. Det er så deilig med lister - når man kan stryke ut det som er gjort. Ble ferdig med dagens liste. Så senger er redd opp til svigerdatter og Lillefrøkna, for de skal overnatte fra lørdag til søndag. Dukene er strøket og klare. Badet og WC er klare, og vinterklær og støvler er fjernet fra gangen. Speilene er blanke.

Så i morgen skal jeg rydde kjøkkenet, trekke ut spisesturebordet. Vi blir 18 personer, så jeg må trekke det helt ut, og da må jeg nok ommøblere litt. Får tørke støv, støvsuge og vaske gulv også. Og så skal jeg bake tre kaker. Baking er ikke min greie, men må jeg, så å jeg. Må bli så godt som ferdig med rengjøringen før jeg henter poden. Får ta ham med meg til butikken først. Han skal lage maten til koldtbordet, så jeg skal kjøre ham hit først, før jeg henter svigerdatter, Lillefrøkna og Nurket.

Vil gjerne være ferdig med rengjøringen før jeg henter familien. Det betyr at jeg får stå opp tidlig i morgen. Halvdelen skal jobbe, så han får ikke hjulpet meg.

Ut på kvelden kan jeg gjøre i stand bordet. Siden det er koldtbort, trenger jeg bare legge på bestikk og sette ut glass, lys og servietter.

Alt skal være klart i morgen, for søndag vil jeg ha god tid før gjestene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest **Evergood**

Stikker innom for å ønske deg en fin påskehelg.

Har fått det inntrykket av deg, at du er et herligt menneske. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å oppdatere meg litt på hvordan du har det om dagen og for å ønske deg ei fortsatt koselig påskehelg :klem::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 8. april

Tusen takk for hilsner, Shatika og Evergood.

Nå sitter jeg i godstolen med pc'n på fanget og beina opp. I oppvaskmaskinen surrer den tredje maskinen. Møblene er så godt som på plass igjen, og det er ro i heimen.

Jeg var ferdig med rengjøringen før jeg hentet Poden i går, og Halvdelen hadde hjulpet meg å snu spisebordet og trekke det ut i full lengde, så jeg var klar til å hjelpe Poden med maten da jeg hentet han. Vi handlet på veien hjem.

Det er jo Poden som sto for maten, da. Jeg bare gikk til hånde og løp opp og ned kjellertrappa etter som noe skulle hentes/settes ned. Da han var ferdig på kjøkkenet overtok jeg og satt i gang kakebakinga. halvdelen hentet svigerdatter og barnebarna. De skulle overnatte til i dag.

De er bare nydelige, da. For da de kom hit, hadde de med seg to store påskeegg - et til meg og et til halvdelen. I påskeegget mitt var det ei bok, litt delig badestæsj fra Bodyshop og hjemmelaget marsipan. Halvdelen fikk en film, litt røyk og marsipan, han også. Det hadde svigerdatter og Lilleføkna ordnet som et overraskelse til oss. Så -de er bare nydelige.

Halvdelen hadde bestemt seg for å lage blomstedekorasjonene selv. Han laget dem med lave med masse gule roser, blå perleblomster, burdeslør og et lyseblått påskeegg i hver dekorasjon. han har sansen for det, han.

Så jeg dekket bordet mens kakene var inne i ovnen. Hadde svakt blågrønne duker, hvitt servise, solvtøy og stetteglass. Så var det Halvdelens blomsteroppsatser, blå lys og blå servietter brettet som vifter. Det ble veldig enkle, rene bord.

Poden var på jobb i natt, så han var ikke her før i fem-tiden. Og så kunne han ikke sove lenger enn til ti i dag. Det ble jammen et hardkjør for ham.

Gjestene kom, som gjester skal, så det ble temmelig fullt i stua med tilsammen 20 personer.

Vår lille treplanteserimoni ble kort, for det var kaldt ute. Men nå er nurkets morelltre plantet og kan vokse sammen med ham. Vi fikk plantet treet før snøværet kom.

Nurket ble "begavet" også. Han fikk sparebøsser, smykker, en sangbok - billedramme, minnebok - i det hele tatt, mange fine gaver.

Det var litt av et koldtbord Poden hadde laget. Det var fat med roastbiff, skinke, et spekefat, laks og eggerøre, waldorfsalat og potetsalat. Han hadde laget to vegetarretter - en varm brokoliform og en kald pastasalat. Så var det et fat med kakunfilet og kylling med pesto, og et fat med grillet kylling i biter. Og så var det lun leverpostei med bacon, varme karbonader og kjøttboller, friterte løkringer og pommes frittes og en soppstuing. Vi hadde også et fat med melon og fiken, og to ostefat. Det var nok mat.

De voksne forsynte seg godt, og ungene var veldig fornøyde med å kunne plukke seg den maen de hadde lyst på. Selv to-åringen var strålende fornøyd. Han rakk akkurat opp til kjeksen.

Vi sang de sangene jeg hadde funnet fram, og oldemor hadde også diktet en sang til oldebarnet. Jeg fikk holdt talen min, og etterpå trakk jeg fram de tre "fadderne" som Nurket har fått, og de skrev under på "dåpsattesten" som jeg hadde laget.

Etter at vi hadde ryddet vekk maten, og satt i gang kaffe, satt vi fram dessert og kakebordet. Ungene var fornøyde med at det var gele og sjokoladepudding på fatene. De voksne "snek seg" bort til dessertene, de også, men de forsynte seg med kaker også. oldemor hadde tatt med seg kransekake, så det passet jo godt sammen med isen.

Gjestene kom klokka ett, og da klokka var seks, var det hele over.

Nurkset oppførte seg eksemplarisk og gikk fra fang til fang. Lillefrøkna er jo alltid lettvindt å ha med å gjøre, og hun oppførte seg som en storesøster skal. Hun hadde på seg bunad og var virkelig vakker.

Frøkna og samboeren hennes ble igjen etter at de andre gjestene var gått. Da de andre var her, ble det liten tid til å prate med dem, så vi fikk pratet litt etterpå.

Det var en hyggelig navnefest, og det virkset som gjestene trivdes. Poden og svigerdatter var fornøyde og det var det viktigste.

Så nå er det bare resten av oppryddingen igjen. Jeg har jo fri i morgen, så da kan jeg ta det litt etter litt. Men som sagt - mesteparten er på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandag 9.april

Jeg slapper av i dag, jeg Cata.

Akurat nå sitter jeg i godstolen, har fyrt opp i ovnen, og ser på TV mens jeg skriver her. Med det ufyselige været ute - snø på bakken og kald sno, har jeg nektet å bevege meg ut.

Jeg har fortsatt med å fylle og tømme oppvaskmaskinen, men nå er alt rent og på plass igjen. Og godt er det.

Vaskemaskinen surrer og går også. Vaksemaskinen til Poden havarerte nå, og de har ikke råd til å kjøpe seg en ny enda, så jeg har overtatt vasken deres. Det er håpløst å være småbarnsforeldre og ikke ha vaskemaskin som funker. Det er jo ikke store jobben for meg. Det er jo bare å putte inn klær og så gjør jo maskinen stort sett resten. Skal snart ta ut rent og putte inn siste maskin.

Poden, Frøkna, svigerdatter 2 og Poden er på fotballkamp i Lillestrøm. Jeg ser på kampen hjemme. Det går ikke bra for FFK. Nå ligger de to mål under. Huff.

Ellers har jeg satt opp et regnskap over hva svigermors bo skylder. Har forberedt meg godt til møtet med svigerinne og nieser i morgen. Og jeg har litt skyts å ta fram dersom det er nødvendig. Men jeg har bestemt meg for at jeg skal være så rolig, så rolig og tilsynelatende ikke la meg provosere. Jeg vet at jeg vil være en provokasjon for damene bare ved å møte opp, så det skal bli spennende å se hvordan de reagerer. Kan ikke akkurat si at jeg gleder meg, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia Bettie!!!

*heier ivrig med tanke på morgendagens møte*

Av og til er det godt å være den som kan beholde roen og tør gå inn i situasjoner som "motstanderen" vil føle seg ukomfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest **Evergood**

Hei!

Jeg måtte på side to for å finne deg. Det kan vi ikke ha noe av. Dro dagboka over igjen på den siden den hører hjemme.

Lillestrøm har jeg vært noen ganger på MR. Ikke så langt fra oss. Ca 1 time +/-med tog.

Håper møte i dag går bra.

:klem: til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig sermoni dere hadde for nurket, jeg blir alldeles rørt jeg. Og så hyggelig å få påskeegg med bok, badestæsj og snop. Virker som dere har et veldig godt samhold, og det skal dere ta være på. Det er noe av det viktigste her i livet.

Håper møtet går bra, og ønsker deg en fin uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirsdag 10.april

Takk for heiarop, Cata.

Godt å bli halt over på side en, Evergood

Vi har et goddt samhold i vår lille familie, Kers, og det gjør godt.

Puh - jeg er gørsliten.

Møtet er over, og jeg har fått i meg litt mat. Hadde ikke lyst på mat før i dag.

Vi var framme ved vårt nøytrale møtested - en av Egonrestaurantene, presis - og først. Så vi fikk tid til å velge plass.

Det ble nesten slutt på møtet før det hadde startet, for svigerinne ville ikke at jeg skulle være til stede, og truet med å gå hvis jeg skulle være der. Jeg la fram fullmakten fra Halvdelen, og hun ble.

Jeg hadde lagt opp en plan, med først å ta fram de ubetalte regningene i boet. Jeg hadde satt opp et regnestykke over utgiftene, og svigerinne fikk god tid til å gå gjennom hver eneste regning, og hvert eneste bilag. Hun fant ingenting å sette fingeren på der - og så faktisk skuffet ut. Men dermed var både hun og niesene "fanget", for de hadde gått inn i strategien min. Yngste niese, hun som har vært vår reservedatter, fikk et hissig utbrudd og forlot bordet en stund - i raseri over at jeg ikke svarte på tiltale.

Hun kom tilbake seinere.

Mitt neste trekk var å få damene til å si hva som skulle til for at arveoppgjøret skulle gå videre. Og de ville ha svar på ting som lå 7-8 år tilbake i tid. Jeg ga dem en kopi av brevet jeg hadde sendt advokaten deres, og lyttet til innvendingene deres. Og gjentok spørsmålet. I det heletatt - jeg svarte lite og gjentok heller spørsmålet mitt på flere måter, og mange ganger.

Poden spurte også hvorfor de hadde gått til advokat, når alt de hadde behøvd å gjøre var å møte oss og stille spørsmålene direkte. Der var de svar skyldig.

Svigerinne var temmelig spydig til tider, men jeg klarte å holde tann for tunge. Hevet stemmen ørlite da jeg forlangte å få snakke ferdig en gang. Men ellers var jeg stillferdig og rolig i stemmen.

Ungene mine avslørte at jeg var langt fra så rolig som jeg ga inntrykk av. Jeg var til dels ganske så rasende og en stund hadde jeg veldig lyst til å bli fysisk. De la merke til at hendene mine skalv da jeg skulle gripe glasset mitt, så det sluttet jeg med, og så jeg samlet hendene for å hold dem i ro.

Jeg fikk ingen unskyldning fra dem i forhold til de beskyldningene de hadde framsatt mot Halvdelen. Men de hevdet at det ikke hadde vært deres hensikt å beskylde noen for noe, og slett ikke beskylde Halvdelen for noe - så jeg godtok det som et tilbaketog.

Uansett - resultatet av møtet er usikkert. Jeg skisserte tre løsninger - enten fortsette med arveoppgjøret,betale regningene og dele resten, eller en lengre prosess der vi ville legge inn nesenes gjeld og forfølge det, eller en enda lenger prosess der vi ville forlange anmeldelse og frys av hele oppgjøret til den saken var ferdig etterforsket.

Jeg tror de går for alternativ en. Svigerinne må nemlig reise til Spania tirsdag, og jeg antydet at vi kunne få alt på plass før hun reiste - hvis hun ikke ønsket en ekstra tur til Norge.

Vi skulle få beskjed i morgen, etter at hun hadde pratet med advokaten sin.

Skulle hun velge noen av de andre alternativene, har jeg fortsatt ammunisjon igjen. For jeg viste på langt nær alle kortene i dag. Er alltid lurt å ha litt å gå på.

Men jeg er fullstendig utladet, og det er godt å skrive det av seg. Spørsmålet er vel hvor mye jeg får sove i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det var godt å ha dette overstått Bettie, og jeg er veldig imponert over måten du har håntert dette på. Håper du har gitt dem nok å tygge på til at de ser at alternativ en er det eneste fornuftige. Tar jeg feil når jeg gjetter at du har lært ett og annet i jobben om å planlegge strategi og følge en strategi for å nå dine mål på den måten du gjorde i går?

Håper du fikk sove godt i natt, på tross av dine egne misstanker om det motsatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 11.april

Hei Fakse. Så fint å se deg. Har du det bra?

Jo - jeg har nok lært et og annet i jobben om strategiplanlegging, og det er klart at det er en nyttig erfaring å ha med seg.

Jeg kan ikke si at jeg sov mye i natt, og jeg er trøtt i dag. Svigerinne skulle jo gi tilbakemelding etter at hun hadde vært i kontakt med advokaten sin. Men hun var ikke fornøyd med tingenes tilstand etter i går, så det har gått noen meldinger fram og tilbake via SMS. Hun har spurt/insinuert om svigermors økonomi i flere omganger. Hun turte ikke ta det ut i går da vi møttes ansikt til ansikt.

Og hun hadde ikke kontaktet advokaten sin i dag. Men det gjør jeg i morgen. Og jeg kommer til å bli en sann plage for den advokaten. Det er mange ting jeg kommer til å lure på, mange avklaringer jeg trenger å gjøre. Det er ikke jeg som betaler ham, det er svigerinne og nieser. Så jeg skal sørge for at han får riktig mye å gjøre med denne saken, slik at regningen til dem blir god og fet.

Svigerinne er ikke glad i meg. Hun rett ut hater meg. Blant annet er jeg en av de får som har stått i mot henne og motsagt henne. Det tåler hun ikke. Og jeg har sagt rett til henne hva jeg har ment om hennes oppførsel overfor andre, og meg selv. Det tåles heller ikke. I tillegg har jeg hatt mer kontakt med barna hennes enn hun har hatt til tider. Noe som i hvert fall ikke tåles. Så hun har et hav med forurettethet mot meg. Og dette øser hun av nå. For nå har hun, tror jeg hun føler, en mulighet til å ta igjen og ta rotta på meg. Skit i alle andre, bare hun får tatt meg.

Men det blir hun blå for. Hun har tapt alle "kamper" hun har forøkt seg mot meg tidligere, og hun taper garantert denne også.

Blant annet kan jeg viske trygdeetaten litt i øret om svart arbeid og uføretrygd. Det er jokeren min, som jeg vil ta fram hvis jeg må. Gir hun seg ikke, er jeg beredt på å ta hardere i enn hun tror jeg vil kunne gjøre.

Jeg kan ikke si at jeg hater svigerinne, men jeg misliker henne sterkt. Generelt liker jeg ikke folk som bare tenker på seg selv og som tråkker på andre for selv å oppnå noe. Svigerinne er slik. Og hun bruker de midlene hun har til rådighet.

Og så er jeg nok også slik skrudd sammen at hvis noen forsøker å tråkke på meg, da protesterer jeg. Jeg tar ikke igjen med samme mynt, men jeg tar igjen. Jeg liker ikke skitne triks, men kan bruke det dersom det er det som skal til for å stoppe slike egomaktmennesker.

Jeg er sinna fortsatt, kjenner jeg, etter den meget korte samtalen jeg hadde med svigerinne på telefonen. Men jeg holdt munn. Ikke vits i å ta ut noe pr.telefon. Tar det heller i direkte konfrontasjon hvor hun ikke kan legge på.

Men i kveld skal jeg på korøvelse. Da legger jeg all hissighet til side, så det skal bli godt.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så er jeg nok også slik skrudd sammen at hvis noen forsøker å tråkke på meg, da protesterer jeg. Jeg tar ikke igjen med samme mynt, men jeg tar igjen. Jeg liker ikke skitne triks, men kan bruke det dersom det er det som skal til for å stoppe slike egomaktmennesker.

Flinke Bettie. Selv om man er en rimelig ryddig person så skal man ikke la seg tråkke på, og selv om man prøver å holde seg unna skitne triks så er jeg enig i at man kan riste noe småtriks ut av ermet når man har med folk å gjøre som selv tyr til dem.

Tror det er lurt av deg å ha et par ekstra kort i ermet.

Kunsten i slike fighter er etter min erfaring å gi motstanderen så lang line at han snubler og går på trynet i sine egne forehavender. (Det virker som du også kjenner til det trikset ;) )

Heia Bettie (atter en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ei tøff dame, Bettie. Må si jeg beundrer deg - planlegging og strategi - og ikke røpe mer enn man må. Alltid lurt å ha noen ess i ermet.

Jeg stemmer i koret med Cata, heia Bettie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 11.april

Takk for klem, Evergood.

Enig, Cata. Det er lurt å gi motstanderen nok tau, så kanskje de henger seg selv.

Jeg har litt erfaring med forhandlinger, Kers, så jeg bruker det jeg må.

Nå har jeg vært og sunget. Det gjør godt, for mens jeg er der, kan jeg ikke tenke på annet enn noter og tekst. Får energi av å synge.

Så etter at jeg kom hjem har jeg sjekket arveloven, og funnet litt ammunisjon der, og jeg har sjekket ut litt om ofentlig skifte. Fine greier å slå advokaten i hodet med - og svigerinne.

Så jeg får se hva morgendagen vil bringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torsdag 12.april

Å synge, enten det er i kor, eller alene med radioen - det er flott, Kers.

Nytt kapittel i sagaen om arveoppgjøret.

I dag tidlig fikk jeg tak i advokaten til nieser og svigerinne. Han ble meget forbauset over at vi hadde hatt et møte med dem, og at de hadde lest brevet som jeg hadde sendt ham. For det hadde de ikke fortalt ham.

Jeg fikk også forklart ham at svarene på de spørsmålene treerbanden hadde stilt, de hadde de fått for flere år siden, så han lurte jo på hvorfor de da hadde kontaktet ham. Jeg bare svarte at svigerinne ikke kan fordra meg, og at hun var villig til å gå langt for å skade meg.

Så begynte meldingene fra svigerinne å tikke inn. En av kreditorene truer nemlig med å gå inn med tungt salær på en ubetalt regning, og vi nekter å betale noen regninger før hele arveoppgjøret er på skinner igjen. Det var ikke måte på hvor fæl jeg var, og at jeg ikke tenkte på mine barn som kunne bli svartelistet og få betalingsanmerkning fordi regningene ikke ble betalt. Hvorpå jeg bare retunerte den og spurte om hun tenkte på det samme når det kom til hennes barn. Den fikk jeg ikke svar på.

Så nå har jeg gitt henne to alternativ:

Enten gir hun seg og arveoppgjøret er ferdig før hun reiser til Spania, eller så går vi til skifteretten og forlanger offentlig skifte. Da blir det fint lite igjen av arven, men same shit - jeg er ikke avhengig av de pengene, og jeg skal alltid klare å hjelpe Poden med det han trenger av hvitevarer til den nye leiligheten.

Poden ringte for å høre med svigerinne om hva advokaten hadde sagt, for hun hadde forpliktet seg til å ringe ham med beskjed. Hun tok ikke telefonen, med det gjorde den ene niesen. Og hun skjelte ham ut fordi jeg ringte til deres advokat. Jeg må jo si at jeg gjør det litt på pur f..., for jeg vet at han fakturere dem for hver henvendelse han får i denne saken, så det kommer til å bli dyrt for dem å ha en advokat. Men - på den andre siden, så er det jo advokaten jeg må henvende meg til, for det er han som har kontaktet meg. :engel:

Og nå har jeg satt kniven på strupen på henne. Hun må ha bestemt seg innen kl. 12.00 i morgen, eller så går vi til skifteretten. Hun mener hun trenger mer tid, men nok er nok. Velger hun å vente og tenke etter kl. 12.00 har hun alt valgt, for da har hun valgt skifteretten. Hun er nok enda mindre blid på meg enn hun noen gang har vært.

Vi får se hvor haren hopper i morgen.

Ellers har det vært et nydelig vær i dag. Varmt og fint. Nesten ille å skulle være på jobb. Etter jobb var jeg en tur hos svigerdatter og Poden med rene klær. Tok med meg en sekk med skittentøy hjem, så vaskemaskinen surrer og går. De hadde fått nøklene til sin nye leilighet i dag, så jeg kjørte dem ned til leiligheten. Den er mer sentrumsnær, men det var en grei leilighet. Det trengs nok noen malingsstrøk, men det er jo ikke så vanskelig å få til.

Ups - svigerinne er på krigsstien. Her hagler SMS-en inn. Hun beskylder meg for å true henne nå. Jeg truer overhode ikke. Jeg bare konstanterer. :ironi:

Blir det tingretten i morgen, så blir det også noen telefoner til NAV. Trygdemisbruk er fæle greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - på den andre siden, så er det jo advokaten jeg må henvende meg til, for det er han som har kontaktet meg.  :engel:

:legrine: <--- I mangel av "vri seg i latter smiley" så bruker jeg den der. Nå er jo ikke situasjonen noe å le av, selvsagt - men det utsagnet der tyder på at vi er "søstre i ånden" :ler: . Akkurat det der ville jeg også tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest **Evergood**

Vet ikke helt hva jeg skal skrive, er vel litt sjokkert over det du må igjennom nå. Du får en :klem: fra meg i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...