Gå til innhold

Betties dagbok 2007


Bettie

Anbefalte innlegg

Lørdag 12.mai

Halvdelen har vært ei uke sydover, Smygel, så derfor har jeg vært grassenke.

Takk for helgehilsen, Cata.

Da jeg tittet bak gardina på soverommet i dag oppdaget jeg at en veps har vært så frekk at den har begynt å bygge bol i vinduskarmen. Jeg har hørt at det har surret veldig vak der, men at en veps skulle begynne å sette bo der, det hadde jeg ikke tenkt. Jeg fjernet hele greia raskt og skal jammen følge med på om den har tenkt å fortsette. Jeg er temmelig allergisk mot vepsesetikk, så jeg vil ikke ha en slik nabo. Skal sjekke både vinduskarm og veranda hver dag framover nå. Grøss.

På formiddagen i dag dro jeg til Poden. Det har vært arrangert Folk i gata - dager, med kunstutstillinger og gjøglere, teatertrupper, sjonglører mm i gatene siden torsdag. Vi fant en dansk gjøglertrupp som klarte å holde interessen til publikum i nesten en time. Ungene syntes jo det var kjempestas, og vi voksne kunne humre litt over kommentarer med doble betydninger.

Vi fikk også med oss en liten konsert - for trommer, fire middelaldertrompeter og ti motorsykler. Det var nemlig også planke-MC i helgen. Det sto mye krom og skinte på torget der syklene holdt til.

Det begynte å blåse etterhvert, så da tok jeg med meg familien + en venninne av Lillefrøkna hjem. Vi koste oss først med litt is, og seinere bestilte jeg pizza til oss. Orket ikke lage middag i dag.

Og i natt kommer Halvdelen hjem. Det skal nå bli godt, ja. Og så er det fotballkamp, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søndag 13.mai

Veps og lignende skapninger har veldig dårlige odds hos meg, smygel. Jeg blir litt mer allergiske for hvert stikk.

I går kveld, da jeg la meg, kikket jeg bak gardina på soverommet, og der var jammen vepsen tilbake, og den hadde begynt å lage et nytt bol. Da ble det kort prosess. Vepsen ble paddeflat og veldig død, så nå tror jeg ikke det blir et nytt bol der. Jeg er ganske redd når jeg knerter veps, for jeg er redd for at jeg ikke skal få gjort det skikkelig med en gang, slik at den begynner og surre og stikker brodden fram. Men det gikk bra i går.

I dag regnet det da jeg sto opp. Halvdelen hadde kommet i løpet av natta, men jeg lot ham bare sove til han våknet av seg selv.

Etter at han sto opp, og vi hadde fått i oss et passende antall kaffekopper, dro vi til Poden. Halvdelen hadde handlet litt til Lillefrøkna og Nurket. Han hadde handlet til meg også - parfyme, og det var bra, for nå var jeg nesten tom. Og han hadde med en liten ting til Svigerdatter, Frøkna og samboeren hennes.

Lillefrøkna ble kjempefornøyd, for Halvdelen er flink til å handle klær. Han hadde handlet litt søtt og litt tøft.

Siden det var fotballkampdag i dag, tok Halvdelen med seg Lillefrøkna og Frøkna og dro på kamp. Jeg dro hjem og begynte å vaske klær som Halvdelen hadde hatt med seg hjem.

Og da kom Lillepusen inn med ei mus - levende, og slapp den løs på stuegulvet. Så nå har jeg ei levende mus inne. Den har gjemt seg bak ovnen, og det er ikke mulig å få tak i den. Lillepus sitter og passer på, men musa er neppe så dum at den stikker seg fram før kanskje til natta. Er ikke begeristret for situasjonen.

Og så tapte FFK- gitt. Annen omgang var en bedrøvelig forestilling, og kampen ble blåst av sekunder før utligningsmålet satt i nettveggen. Ja-ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

Er allergisk mot ves selv jeg Bettie, så jeg er ikke så begeistret for dem jeg heller.

Og da kom Lillepusen inn med ei mus - levende, og slapp den løs på stuegulvet. Så nå har jeg ei levende mus inne. Den har gjemt seg bak ovnen, og det er ikke mulig å få tak i den. Lillepus sitter og passer på, men musa er neppe så dum at den stikker seg fram før kanskje til natta. Er ikke begeristret for situasjonen.

:ler: Husker vår katt kom inn med levende mus når vi hadde kattunger. Jeg våknet av et rabalder mitt på natten. Heldigvis fikk jeg fanget den under ei skurebøtte, og fikk skjøvet ei avis under, og ut med musa. Natten etter skjedde det samme igjen, fikk tatt den denne gangen også.

Fra da hadde vi vinduene igjen om natten, så pus måtte fint være inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kom Lillepusen inn med ei mus - levende, og slapp den løs på stuegulvet. Så nå har jeg ei levende mus inne. Den har gjemt seg bak ovnen, og det er ikke mulig å få tak i den. Lillepus sitter og passer på, men musa er neppe så dum at den stikker seg fram før kanskje til natta. Er ikke begeristret for situasjonen.

:ler: Mus skal ikke være i hus, så pus får bare passe på byttet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ei MUS i huset? *grøss*

Håper den kommer seg ut derfra raskt.

Også vepsebol i vinduskarmen. Urk, haater veps. Bra du ble kvitt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag 14. mai

Jeg fikk ikke tak i musa, baby-E, for den stakk bak ovnen, ellers pleier jeg å få tak i dem og ekspedere dem ut.

Lillepus har ligget nesten konstant og passet på Cata.

Mus og veps skal være ute, det mener nå jeg, Midnattsol

Synes heller ikke slike dyr er kosedyr, Smygel

Om musa er ute eller ikke, se det vet jeg ikke. Men Lillepus ligger ikke på vakt lenger. Skal gå på jakt etter musekadaver etterpå.

I dag var det dagen for flere møter. En medarbeidersamtale var greit å få unna, så nå har jeg bare en igjen. Og to samarbeidsmøter. Det ene møtet er jeg mer en tilhører enn deltaker, men jeg har ansvaret for referatet og da er det ikke så lett å være deltaker. Måtte på et møte med en gruppe i kveld også. Var litt spent på det, for det kunne fort bli et misnøyemøte, men det gikk greiere enn jeg hadde fryktet.

Jeg rakk hjem et par timer mellom slutten av arbeidsdagen og møtet, så jeg fikk slappet av og sovet litt.

Det ser ikke ut til at de tablettene jeg fikk for magen hjelper. Jo, jeg har litt mindre halsbrann, men jeg har fortsatt vondt, og har tilnærmet diare flere ganger i uka. Det er ubehagelig, for å si det mildt. Skal ta kuren ei uke til for å se om det blir mer bedring. Hvis ikke får jeg ringe legen og spørre hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 15.mai

Magevondt er noe dritt, ja, Smygel. Og noen mus har jeg ikke funnet. Håper Lillepusen har spist den opp.

Det er rutinedager om dagen. Opp og på jobb. Gjøre en nogenlunde god jobb på jobben, hjem og sove litt. Rydde litt og vaske klær, TV og senga.

Jeg er så trøtt om dagen at jeg skulle gjerne gått i hi og sovet hele dagen. Jeg tror nesten jeg kunne sove en hel dag også, men det går jo ikke.

I morgen skal jeg ringe advokaten og si at verken Poden, Frøkna eller Halvdelen vil godta kravet fra de andre avingene, så får vi se hva de andre vil gjøre med det. Det er noe dritt - hele saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så trøtt om dagen at jeg skulle gjerne gått i hi og sovet hele dagen. Jeg tror nesten jeg kunne sove en hel dag også, men det går jo ikke.

Muligens den samlede effekt av bjørk + pollenpille?

Jeg har nemlig også vært stuptrøtt i lengre tid og tilskriver det "årstiden" :Gjesp: . Håper på bedre tider nå når bjørka har roet seg og pollenpille er parkert i skapet til neste vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 16.mai

Det er nok en god forklaring det, Cata. Heldigvis roer bjørka seg ned nå.

Jeg kom meg litt tidligere på jobb i dag. Hadde et morgenmøte. Og så fant jeg ut at jeg skulle rydde litt i min arkivskuff. Der havner både litt og hvert, og etter en stund husker jeg ikke at jeg har det en gang. Skuffen ble tømt for en masse gammelt papir, og makuleringsmaskinen gikk nesten varm. Jeg har enda en bunke å makulere, men den skal jeg ta etter 17.mai. Var kjempefornøyd med meg selv og oppryddinga.

Hjemme har jeg satt huset i 17.mai-modus. Ikke at det er så mye som skulle gjøres, men litt støv var det blitt og litt smuler og kattehår på gulvet. Flaggene er klare, og jeg har nesten bestemt meg for hva jeg skal ha på meg i morgen. Det store spørsmålet er sko - for det blir mye gåing i morgen. Håper ryggen holder.

I morgen har jeg et representasjonsoppdrag på morgenen. Etterpå skal Halvdelen og jeg se Lillefrøkna gå i tog. Vi skal møte Poden og Svigerdatter. Holder været, og Lillefrøkna orker etter toget, blir det sikkert en tur bort til skolen hennes for leker og is.

Vi har invitert Poden med familie hit til middag i morgen. Frøkna skal være sammen med sin svigerfamilie. Hun har spurt om å få låne bilen min til uka. Halvdelen og jeg får diskutere det, for jeg er jo enten avhengig av bil til jobben, eller av å bli kjørt. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med ønsker om en god 17.mai, og at ryggen har holdt.

Morsomt å lese om musa som Lillepusen dro inn.. men har hun spist den, bør det vel strengt tatt ligge noe igjen? Tygger de i seg ben og alt, eller? Stakkars uheldige lille musetass :tristbla: , men bra at den ikke er inne lenger. De gjør jo fort litt skade de små krypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17.mai

Takk for hilden, midnattsol og Kers.

Vanlige skogmus spises med hud og hår, mysna, men spissmusene forblir urørt etter at de er drept. Og dette var en skogmus.

Så er 17.mai over.

Det ble en tradisjonell dag. Mitt representasjonsoppdrag gikk greit, og jeg rakk toget til Lillefrøkna med god margin. Hun var flaggbærer for klassen i dag, noe som ble behørig fotografert.

Etterpå dro vi ned til byen og satt oss ute på bryggepromenaden. Vi var såpass tidlig ute at vi kunne velge plass. Koste oss i sola med litt kald drikke (faris) mens vi ventet på at toget i byen skulle gå. Vi måtte jo se Lillefrøkna i hennes første 17.maitog i byen. Og som vanlig var det fullt av folk, noe som fikk panikken til å ligge rett under vannskorpa. Jeg klarer meg jo, men jeg har det ikke behagelig. Det er det bare jeg som vet, for jeg jobber for å holde maska.

Da Lillefrøkna var ferdig med å gå i tog, ville hun på tivoli, og vi tuslet med. Etter en del lodd og litt av hvert på karusellfronten, var hun fornøyd og klar for en is. Og så dro vi hjem til oss.

Halvdelen laget middag - som vanlig, og Poden med familie ble her til et godt stykke ut på kvelden. Det er ikke skoledag for Lillefrøkna i morgen. Og Lillefrøkna var veldig fornøyd med at jeg hadde fyllt litt opp i lørdagsgodtskapet.

Ryggen holdt selv om det ble mye ståing og tråkking i dag, og ikke fikk jeg gnagsår heller. Avgjort to pluss på dagen. Og så var det jo til dels sol under barnetoget, selv om det låste ganske surt. Alt er bedre enn regn.

For Nurket ble det en urolig dag, så han var litt ut av lage i kveld. Tipper han sovner raskt.

Og det kommer jeg også til å gjøre. Er trøtt nå, jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 19.mai

I går var Frøkna her da jeg sto opp. Jeg hadde jo fri fra jobben, så jeg sov litt lenger enn vanlig. Frøkna hadde kommet tidlig, for hun fikk problemer med bilen 17.mai, og kjørte den hit for at en venn av Halvdelen skulle se på den. Frøkna sov i stolen da jeg kom ned. Beskjeden fra den bilkyndige var heller nedslående. HVis bilen skal ut på veien igjen, må hun bytte bremserør - en ganske dyr greie. Og akkurat nå har hun dårlig med penger. Det endte med at hun har tatt bilen min - eller familiebilen får jeg nesten si. Så har hun i hvert fall bil. Så får vi se til å reparere vår bil. For den står jo med en motorfeil. Når vår bil er reparert, får hun ta den, for den er billigere i drift enn familiebilen - til hun får råd til å kjøpe en ny bil.

Men - samme hvordan vi vrir på det, blir det et prolem. Hvis Poden får sertifikat snart, så skal jo han ha familiebilen, og jeg må ha il for å komme meg til og fra jobb. Det samme må frøkna og samboeren hennes. Samboerens bil står nemlig også på verksted med vont i motoren. Men den skal være klar i begynnelsen av uka. Mange syke biler med andre ord.

Og ikke kan jeg hjelpe henne med bilpenger heller. Mitt lille overskudd gikk med da Halvdelen var i syden, for han brukte en god del penger der. Skulle ønske at arveoppgjøret kom på skinner - for ungenes del. De trenger virkelig pengene, begge to.

Ellers sov jeg bort mesteparten av gårsdagen. Jeg var bare så trøtt. Og jammen sov jeg i natt også.

I dag har jeg vært mer aktiv. Har vasket klær, ryddet kjøkkenet, gjort rent og vannet blomster. En liten siesta har jeg likevel hatt. Selv med allergi, har jeg et uvanlig stort søvnbehov, og jeg er langt fra blodfattig, så det er ikke det som er feil. Får høre med legen på mandag.

Halvdelen skal se på cupkampen i dag. Jeg skal nok gløtte på den på tv. Det er grått og blåser temmelig friskt ute, så jeg holder meg inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjedelig med syke biler. Håper det ordner seg.

Kos deg i kveld og ha en fin og avslappende lørdag.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 20.mai

Syke biler er kjedelig, ja, Midnattsol

- og slett ikke bra, Cata.

Bilen min blir antagelig i orden i morgen, Smygel. Og for ungenes del håper jeg at arveoppgjøret snart kan bli ferdig.

I natt fant ryggen det for godt å krangle med meg. Samme hvordan jeg lå, gjørde det vondt, så det ble til-og-fra søvn i natt. Ikke bra. Får nok ta stavene fatt og begynne å gå igjen.

I dag fikk Halvdelen i gang gressklipperen. Vi hadde ikke plen lenger, men eng. Han satt seg på doningen og jeg halte fram kanteklipperen og sammen fikk vi det til å se nogenlunde bra ut her. Da det sto igjen en liten del av plenen ( det tar ca 1,5 time å klippe den, så det er myyyyye gress) fant gressklipperen ut at den ville ikke mer. Vi har hatt den på reperasjon en del ganger, og det er samme feil hver gang - en reim som hopper av og som sitter så kronglete til at det ikke er så lett å fikse det selv. Halvdelen investerte nemlig i en sittemodell, for ellers kunne ikke han ha bidratt til klippinga. Så for å bli ferdig, måtte jeg ta kanteklipperen på det siste stykket. Snakk om å bli grønn. En dusj avsløprte hvor grønn jeg var blitt.

Etter at vi var ferdige med plenen, fikk vi etter litt om og men startet bilen min slik at vi fikk kjørt det til bilmannen. Så nå håper jeg bare at han får skiftet den ene lille delen som er i stykker slik at jeg har bil til uka.

Hvis ikke jeg har bil, får Halvdelen kjøre meg og sykkelen på jobb, og så får jeg sykle hjem. Det er nesten 2 mil, så det er en drøy sykkeltur, men når jeg skal hjem behøver jeg ikke tenke på at jeg skal rekke noe, så jeg kan bruke den tiden jeg trenger. Det er en nødløsning i hvert fall.

Vi tok en tur til Poden med familie når vi likevel var nesten inne i byen. Svigerdatter hadde kjøpt inn muffins og Poden hadde satt i gang kaffetrakteren, så vi fikk god servering. De har kommet godt i orden i den nye leiligheten, og de trives der. Nurket var våken, og pludrer ivei. Han liker veldig godt "ride ranke" og andre regler, og han har begynt å le. Tenke seg til, Nurket er 4 mnd, og han er lang og stor - med smilehull på hendene og ved albuen. Og et smilehull i ansiktet. Han er jo bare til å spise opp.

Lillefrøkna kom også hjem mens vi var der. Hun hadde overnattet hos en venninne. Hun har skrevet noen nydelige kort til oss, og lurte på om de ikke skulle ta en tur til oss i dag. Hun er jo bare nydelig hun også.

I morgen skal jeg til legen og høre hva jeg skal gjøre i forhold til blodprøvene med for høye verdier. Håper senkningen er på plass i morgen.

Endret av Bettie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...