Nabodama Skrevet 22. september 2007 #181 Skrevet 22. september 2007 -folk som bruker to år og hundretusenvis av kroner på å planlegge det perfekte bryllup -folk som kler barna sine i designerklær -folk som platinableker håret -folk som får barn når de er over 40. Akkurat den med bryllup var det første som datt inn i hodet mitt når jeg tenkte på fordommer. Og er enig i de andre også, unntatt den med å få barn når de er over 40.....hvorfor det? Ellers har jeg fordommer mot: - menn (og damer) som tror de kan velge fra øverste hylle, og stille krav til evt partners utseende når de selv ikke bryr seg om sin egen framtoning..... -somaliere og mange flere, sikkert
Gjest imli Skrevet 23. september 2007 #182 Skrevet 23. september 2007 Og er enig i de andre også, unntatt den med å få barn når de er over 40.....hvorfor det? Jeg bare synes det er rart at damer på alder med mora mi kan tenke seg å få barn... Og synes litt synd på barna som får så gamle foreldre. Sikkert ikke så snilt, men vi er jo på en fordomstråd
Matty Skrevet 24. september 2007 #183 Skrevet 24. september 2007 Fordommer er jo paa en maate en abstrakt ting, saa lenge du er trivelig med folk du moter gjor jo ikke fordommene saa mye.... Mine mindre positive fordommer: -Folk som rakker ned paa alle som sosser, alle som tjener penger er sosser, eindomsmeglere er sosser, folk som studerer er sosser, alle som har vert i kontakt med BI er sosser...... -Blitzere og radikale til en viss grad - Gothere, heavy metallere og andre som kler seg i svart og skriker i stedet for aa synge. - Raanere, bare teit aa kjore rundt saann. - Folk som reiser til kanarioyne og synes det er veldig eksotisk, gjerne da med medbrakt norsk mat. - Arbeidere med stor A, a-endinger og grasrota - Folk paa campingferie - Bergensere - Folk som elsker danseband - Damer som folger moten slavisk, ikke lekkert naar damer nermere 50 bestemmer seg for aa bli supermoderne og investerer i ett sigoynerskjort og hoftebelte - Alle som har sesongens bok paa nattbordet, ALLE maa lese Anne B Ragde og Dan Brown..... - Alle som hater amerikanere - Damer i 40-aarne som har topp utstyr forste dag paa SATS.... - Folk som ikke snakker rent, ja til kj - Hjelpepleire og sykepleiere, virker litt sytete som gruppe - Glamourmodeller Mer postitive fordommer: - Trondere, de virker saa varme og romslige - Masse folk utenfor Oslo, nordlendinger, sorlendinger, folk fra stavanger, ostfold og telemark(liker de dialektene ja) -Samer -Friluftsfolk, er litt avslappede, litt rufsete, samtidig som de tar vare paa seg selv. - Folk som studerer - Normenn som bor eller har bodd i utlandet - Jenter som tor aa pynte seg litt, som kan gaa med heler og skjort til hverdags.. - Folk med store CD-samlinger og velfylte bokhyller - Amerikanere -Kulturelle
Nabodama Skrevet 29. september 2007 #184 Skrevet 29. september 2007 Fordommer er jo paa en maate en abstrakt ting, saa lenge du er trivelig med folk du moter gjor jo ikke fordommene saa mye.... Mine mindre positive fordommer: -Folk som rakker ned paa alle som sosser, alle som tjener penger er sosser, eindomsmeglere er sosser, folk som studerer er sosser, alle som har vert i kontakt med BI er sosser...... -Blitzere og radikale til en viss grad - Gothere, heavy metallere og andre som kler seg i svart og skriker i stedet for aa synge. - Raanere, bare teit aa kjore rundt saann. - Folk som reiser til kanarioyne og synes det er veldig eksotisk, gjerne da med medbrakt norsk mat. - Arbeidere med stor A, a-endinger og grasrota - Folk paa campingferie - Bergensere - Folk som elsker danseband - Damer som folger moten slavisk, ikke lekkert naar damer nermere 50 bestemmer seg for aa bli supermoderne og investerer i ett sigoynerskjort og hoftebelte- Alle som har sesongens bok paa nattbordet, ALLE maa lese Anne B Ragde og Dan Brown..... - Alle som hater amerikanere - Damer i 40-aarne som har topp utstyr forste dag paa SATS.... - Folk som ikke snakker rent, ja til kj - Hjelpepleire og sykepleiere, virker litt sytete som gruppe - Glamourmodeller Mer postitive fordommer: - Trondere, de virker saa varme og romslige - Masse folk utenfor Oslo, nordlendinger, sorlendinger, folk fra stavanger, ostfold og telemark(liker de dialektene ja) -Samer -Friluftsfolk, er litt avslappede, litt rufsete, samtidig som de tar vare paa seg selv. - Folk som studerer - Normenn som bor eller har bodd i utlandet - Jenter som tor aa pynte seg litt, som kan gaa med heler og skjort til hverdags..- Folk med store CD-samlinger og velfylte bokhyller - Amerikanere -Kulturelle Jenter som tør å pynte seg litt er altså positivt, men når ei dame nærmere 50 gjør det, har du fordommer mot det? Og hvorfor er flere av fordommene dine knyttet til alder? Jeg kan skjønne det hvis vi snakker om klisjèen miniskjørt, men her snakker vi om trening og lange skjørt....er det greit for deg om damer under 40 har på seg topp utstyr første dag på SATS?
Matty Skrevet 1. oktober 2007 #185 Skrevet 1. oktober 2007 Selvfolgelig kan damer paa 50 pynte seg! Synes bare man skal kle seg etter alder helt generlt! Sikkert mange av mine fordommer som kommer etter egne opplevelser. Saa bare veldig mange damer som handla i samme butikk og fikk akkurat den sigoynerstilen.... og det var veldig forskjellig fra det de vanligvis gikk med.... Samme med SATS, sikkert jeg som har sett veldig mange damer med nyttaarsforesetter paa den aldern.... Uansett mye kulere med folk som tor aa vise at de er litt ferske og ikke kjoper alt nytt forste trening.... og det uansett alder.. Ogsaa har jeg veldig positive fordommer mot mennesker over 40 med ungdommelig sinn:)
Gjest Ansjoni Skrevet 1. oktober 2007 #186 Skrevet 1. oktober 2007 (endret) . Endret 20. september 2009 av Ansjoni
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #187 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg merker jeg har fått fordommer mot folk som bruker yttrykket "Ola Dunk"/"Ola Dunk i et nøtteskal".
questionable Skrevet 1. oktober 2007 #188 Skrevet 1. oktober 2007 Folk som ikke liker katter? Folk som har mer enn fem katter? Folk fra vestlandet? Folk som skriver nynorsk? Overklassed? Middelklassen? Religiøse folk? Frp-ere? Kommunister? Sosialister? Syklister? Her er det fordommer mot det meste. Fordommer er forøvrig sunt, i moderate og, ja, sunne mengder. Man trenger det faktisk for å plassere mennesker. Og ikke alle fordommer er nødvendigvis negative? Jeg? Har fordommer mot rasister, og de som er så anti-rasistiske at de blir rasist men mot seg selv/majoriteten. (Jada, de finnest.) Ellers mot følk som dømmer mennesker. Selv om jeg er forferdelig dømmende selv! :O
Gjest jente23 Skrevet 2. oktober 2007 #189 Skrevet 2. oktober 2007 jeg har fordommer mot folk som bærer rundt på alle tingene sine i en pose. folk som ikke eier en eneste veske, bag, eller sekk, men som resolutt stapper lommebok, nøkler, og vannflaske i en pose fra rimi før de skal ut...
mysan Skrevet 4. oktober 2007 #190 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg har fordommer mot de som tilsynelatende synes så synd på alle innvandrere. Det virker som om de egentlig ser på dem som mindre i stand til å ta vare på seg selv enn vi hvite er, og derfor må vi ta vare på dem, og beskytte dem mot de hvite rasistene. Videre virker det som om disse menneskene mener at rasisme kun forekommer blant hvite, mot de mørke. Aldri omvedt. Stoore fordommer mot disse - de ser ut til å ha mistet evnen til fornuft. (For meg er det en form for rasisme å anta at folk ikke kan ta vare på seg selv fordi de er mørkere i pigmenteringen)
Gjest nobilian Skrevet 14. oktober 2007 #191 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har fordommer mot -Menn som legger inn suspekte topics og innlegg på seksualitet forumet.! *** Hva mener du med suspekte topics?
Gjest nobilian Skrevet 14. oktober 2007 #192 Skrevet 14. oktober 2007 Har ekstremt mange fordommer og trives med det. -Mennesker som setter ideologi fremfor individet. (Eksempelvis slike som mener DNA-registrering krenker enkeltmenneskets frihet, mens det vitterlig vil bidra til å få kriminelle inn i fengslene hvor de hører hjemme. -Mennesker som uttaler seg om temaer de stort sett ikke vet noe om. -Mennesker som kjøper økologisk. (De har tydeligvis ikke fått med seg at om alt jordbruk ble økologisk, ville vi ikke greie å produsere nok til verdens befolkning.) -Mennesker som sidestiller jakt med drap, og som gjerne hevder at jakt er et resultat av mannens iboende trang til å drepe. -Vegetarianere og veganere. -Blitzere. -Nazister. -Rasister. (Her ment i ordes rette forstand, hvor man "fastslår" et menneskes verdi ut fra vedkommedes rasetilhørighet.) -Mennesker som aldri har hatt fysisk arbeid. -Mennesker som mener dyreliv er likestilte med menneskeliv. -Foreldre som ikke setter grenser for barna sine. -Mennesker som hører på techno/trance. -Mennesker som i debatt stempler alle med ikke-sosialistisk ståsted som Frp`ere. -Mennesker som i debatt stempler andre som PK`ere. -Mennesker som mener å sitte med fasit på hva som er "normalt". -Mennesker som sniker seg unna jobben, enten mens de ER på jobb eller gjennom å sykemelde seg uten å være syke. -Homofobe. -Mennesker som mener vond barndom kvalifiserer som "formildende omstendighet" i straffesaker. -Byfolk. -Mennesker som setter religion høyere enn meneskeverd. (Kristne, muslimer, hva som helst.) -Mennesker som ler av voldteks- og overgepsvitser, og selvsagt dem som lager slike vitser. -Ekstremt overvektige. (Feil med stoffskiftet...særlig.) -Kvinner som ser det som mannens oppgave å "gi" dem orgasme. -Menn som mener kvinnens oppgave er å behage mannen. -Mennesker som mener at de selv er tolerante, men som samtidig ser ned på andres meninger. -Mennesker som mener innvandrere ikke kan bringe noe positivt med seg. -Mennesker som mener innvandrere ikke kan bringe noe negativt med seg. -Mennesker som stempler andre som rasister hver gang en meningsforskjell ang. innvandring kommer frem. -Bolere og damene som tiltrekkes av dem. -Mennesker som måler sin og andres verdi i penger. -Mennesker som bare bestemmer seg for å mene noe uten å være åpne for å forandre mening. -Foreldre som mener skolen har ansvar for å oppdra barna deres. -Mennesker som mener det er verre for ei jente å ha mange partnere enn for en gutt. -Utro mennesker. -Byfolk som ser ned på bønder og fiskere uten selv å være i stand til å utøre disses arbeid om så for en dag. Ja, da tror jeg ikke jeg kom på fler i farten...eller: -Mennesker som alltid i slike tråder går sammen i gjeng for å "ta" en enkelt debattant..
Gjest nobilian Skrevet 14. oktober 2007 #193 Skrevet 14. oktober 2007 Og er enig i de andre også, unntatt den med å få barn når de er over 40.....hvorfor det? *** -Det er egoistisk å få barn når man selv er blitt middelaldrende. Nå sier ikke jeg at grensa går ved 40 år, men et sted går den vitterlig. Har selv en far som venta til han var 36 før jeg kom til verden, og jeg er hans førstefødte. Hadde nok satt pris på om det hadde skjedd før, så kunne kanskje mine barn fått tilbringe nok tid med sin farfar til å huske ham. Jeg husker ingen av mine bestefedre.
Gjest JM Skrevet 15. oktober 2007 #194 Skrevet 15. oktober 2007 Har fordommer mot grupper av små gutter (dvs mer enn 3), ungdommsgjenger osv. Altså, små mennesker i flokk. Tror at de planlegger jævelskap, og mangler selvbeherskelse og mye annet rart. Prøver å unngå dem så godt jeg kan.
Gjest Medisinstudent Skrevet 15. oktober 2007 #195 Skrevet 15. oktober 2007 Om jeg liker noen eller ikke kommer helt an på personligheten. Jeg kan se litt ned på for eksempel late eller frekke mennesker, men alle problemer er mer sammensatt, og jeg godtar at folk er forskjellige. Før hadde jeg mange flere fordommer enn nå. Har kanskje en viss fordom mot fordommer, i og med at det er såpass skadende for samfunnet. Hvis alle var åpne mot alle, ville verden vært et bedre sted
hjertesukka Skrevet 15. oktober 2007 #196 Skrevet 15. oktober 2007 Har noen fordommer jeg også. Spesielt mot folk som ikke tar vare på seg selv, hverken fysisk eller psykisk. - Mot folk som kun spiser usunn mat,for mye alkohol og kun ser på hjernedøde såpeserier. Som stemmer Frp og syns campingtur er toppen av lykke. Og det verste er folk som både er dumme og frekke. Den kombinasjonen er fryktelig usjarmerende, for å si det mildt. - Når det er sagt, så er virkeligheten litt annerledes, heldigvis, og en smule mer nyansert. Selv om dette er på Skråblikk og Generaliseringer, så må jeg bare si det: Har hørt om en lektor som kjører trailer i sommerferien. Vet om folk som reiser jevnlig til Gran Canaria og tar med seg kofferten full av skjønnlitterære bøker. Kjenner ei dame som fikk to skjønne jenter etter fylte 45 år. Er selv venninne med ei dame på 87 som nettopp fikk seg ny ipod. Og slik kunne jeg fortsatt, men da blir det off topics og kupping av tråd og det var ikke meningen....... #lister meg ut#
la Flaca Skrevet 16. oktober 2007 #197 Skrevet 16. oktober 2007 Har fordommer mot folk som ikke vet at venstefeltet er et forbikjøringsfelt.
Gjest Orly Skrevet 16. oktober 2007 #198 Skrevet 16. oktober 2007 Har ekstremt mange fordommer og trives med det. -Mennesker som setter ideologi fremfor individet. (Eksempelvis slike som mener DNA-registrering krenker enkeltmenneskets frihet, mens det vitterlig vil bidra til å få kriminelle inn i fengslene hvor de hører hjemme. -Mennesker som uttaler seg om temaer de stort sett ikke vet noe om. -Mennesker som kjøper økologisk. (De har tydeligvis ikke fått med seg at om alt jordbruk ble økologisk, ville vi ikke greie å produsere nok til verdens befolkning.) -Mennesker som sidestiller jakt med drap, og som gjerne hevder at jakt er et resultat av mannens iboende trang til å drepe. -Vegetarianere og veganere. -Blitzere. -Nazister. -Rasister. (Her ment i ordes rette forstand, hvor man "fastslår" et menneskes verdi ut fra vedkommedes rasetilhørighet.) -Mennesker som aldri har hatt fysisk arbeid. -Mennesker som mener dyreliv er likestilte med menneskeliv. -Foreldre som ikke setter grenser for barna sine. -Mennesker som hører på techno/trance. -Mennesker som i debatt stempler alle med ikke-sosialistisk ståsted som Frp`ere. -Mennesker som i debatt stempler andre som PK`ere. -Mennesker som mener å sitte med fasit på hva som er "normalt". -Mennesker som sniker seg unna jobben, enten mens de ER på jobb eller gjennom å sykemelde seg uten å være syke. -Homofobe. -Mennesker som mener vond barndom kvalifiserer som "formildende omstendighet" i straffesaker. -Byfolk. -Mennesker som setter religion høyere enn meneskeverd. (Kristne, muslimer, hva som helst.) -Mennesker som ler av voldteks- og overgepsvitser, og selvsagt dem som lager slike vitser. -Ekstremt overvektige. (Feil med stoffskiftet...særlig.) -Kvinner som ser det som mannens oppgave å "gi" dem orgasme. -Menn som mener kvinnens oppgave er å behage mannen. -Mennesker som mener at de selv er tolerante, men som samtidig ser ned på andres meninger. -Mennesker som mener innvandrere ikke kan bringe noe positivt med seg. -Mennesker som mener innvandrere ikke kan bringe noe negativt med seg. -Mennesker som stempler andre som rasister hver gang en meningsforskjell ang. innvandring kommer frem. -Bolere og damene som tiltrekkes av dem. -Mennesker som måler sin og andres verdi i penger. -Mennesker som bare bestemmer seg for å mene noe uten å være åpne for å forandre mening. -Foreldre som mener skolen har ansvar for å oppdra barna deres. -Mennesker som mener det er verre for ei jente å ha mange partnere enn for en gutt. -Utro mennesker. -Byfolk som ser ned på bønder og fiskere uten selv å være i stand til å utøre disses arbeid om så for en dag. Ja, da tror jeg ikke jeg kom på fler i farten...eller: -Mennesker som alltid i slike tråder går sammen i gjeng for å "ta" en enkelt debattant.. Legger til fordommer mot de som innbiller seg de får finere rompe i bukser til 3000 kroner Og jeg innbiller meg at mange miljøvernere/radikale/sosialister/lesbiske/ sarte Blindern studiner med forkjærlighet for Ephemera ikke barberer leggene/ under armene/ bikinikanten...
Gjest JM Skrevet 16. oktober 2007 #199 Skrevet 16. oktober 2007 -Mennesker som kjøper økologisk. (De har tydeligvis ikke fått med seg at om alt jordbruk ble økologisk, ville vi ikke greie å produsere nok til verdens befolkning.) -Vegetarianere og veganere :klø: Jeg synest dette var ganske selvmotsigende
Wonders Skrevet 23. oktober 2007 #200 Skrevet 23. oktober 2007 Har fordommer mot folk som tror at barn kan redde forholdet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå