Gå til innhold

Hvilke fordommer har du?

Fremhevede innlegg

Gjest theKyniker
Skrevet
Har kanskje en viss fordom mot fordommer, i og med at det er såpass skadende for samfunnet. Hvis alle var åpne mot alle, ville verden vært et bedre sted :)

Jeg innbiller meg at studiet ditt kanskje har noe med at du har blitt mindre fordomsfull å gjøre?

Jeg tror ikke at verden hadde vært et bedre sted om vi var mindre fordomsfulle. Jeg tror mobbing, fordommer og alt annet er en del av den store sekken darwinisme, som skal velge ut de av oss som skal overleve. F.eks var det sikkert en stor fordel med visse gener/ hjernestrukturer for 50 år siden da det var mangel på mat, men det er en ulempe i dagens samfunn av overflod. Da blir folk feite. Og det å være feit er et minus, når vi ser på det med evolusjonsøyne.

Det er så mange brutale trekk ved samfunnet; til og med leger kan mobbe, både i private og jobbsammenhenger. Folk som har hatt undervisning i psykiatri og derfor ikke mobber av mangel på kunnskap. Jeg har hørt kirurger håne folk som er feite fordi de er "for late" Dette er selvfølgelig bare et uttrykk for et behov for å hate, ettersom "latskap" også kan sees på vitenskaplig, hvorfor er noen late mens andre ikke er det? Men mennesker er ikke bare laget for å forstå.

Folk dreper, myrder og stjeler daglig. Det fins folk som er for stygge til å få seg dame, og det fins folk som ligger med alle damer. Det fins kvinner som er født med down's syndom og dødelige sykdommer. Det fins barn under 10 års alderen som føler sadistisk glede ved å skyte, rane og torturere andre. (Noen som har sett City of God? Den fins på 66stage.com) Det fins psykopater som reduserer andres selvtillit, og det fins folk med lav selvtillit som hadde trengt et push, men slike folk møter stort sett forakt.

Det er bare to grunner som gjør at en ikke blir misantrop når en betrakter mennesker.

Den første grunnen er at jeg har det godt selv.

Den andre grunnen er at det er en slags logikk i hvorfor samfunnet er så jævlig brutalt.

Derfor tror jeg ikke det er dumt at vi har fordommer. Jeg tror det er bra at vi har fordommer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Raptuza
Skrevet

Eg trur fordommar har med manglande evne til å setta seg inn i andres situasjon å gjera.

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

- Frp`ere

- folk som hater a-endelser

-lyn fans

- damer i pels

-høy hælte sko

-rasister

-grønland, tøyen og holmenkollen

-nazi folka

- folk som hater enga

-sosser

-brunkremsbærter

-wolla-folk

-pappa guttene fra bærum

-vestkant folk som ikke tørr dra lengre øst enn majorstuen.

- aylar, lene alexandra

høres kanskje ut som en litt tørr person, men er ikke det. er egnetlig som alle andre.

Gjest Gjesten_
Skrevet
Alle mennesker har fordommer, det er en måte å ordne verden på og gjøre den meningsfull. Hadde man ikke hatt fordommer/noen måte å organisere verden på ville den fremstått som kaotisk.

Men ikke alle fordommer er like bra. Jeg vil påstå at alle mine fordommer har eksisterer fordi jeg har kjent folk som har utvist disse trekkene. Men jeg bør selvsagt ikke generalisere dem, lettere sagt enn gjort....

Disse fordommene prøver jeg å moderere:

-folk som stemmer RV eller SV

-folk som stemmer Frp

-muslimer

-miljøvernaktivister

-tynne folk (mistenker dem for å være pro ana eller strebere etter å være så magre som mulig)

-tykke folk (mistenker dem for å proppe i seg masse og likevel skylde på forbrenningen)

-folk som ukritisk og uten kunnskap tar side i Israel-Palestina konflikten

-folk som synes kommunismen er en god ide

-folk som mener et rent kapitalistisk samfunn er tingen

-folk som ikke har hørt om/har kunnskap om situasjonen i Nord Korea, diktatur regimer, Stalin, Lenin, Pol Pott,men bare om hitler og usas misgjerninger.

-folk som ikke evner å se en sak fra flere sider

-BI studenter

-folk som leser se og hør

-folk som mener tortur er et legitimt virkemiddel

-naive folk

-folk som synes voldelige utspill er akseptabelt hvis man blir provosert av at noen bruker ytringsfriheten sin

OJ, jeg hadde flere fordommer enn jeg trodde.....

skjønner ikke hvorfor du tar alle muslimane under ei kam?

eller hvorfor du sku ha no i mot BI studenter for ikke snakke om folk som leser se og hør. ja herregud du er fordomfull!!

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg ble helt skjokkert når jeg så at folk har så mange fordommer. De eneste jeg har fordommer mot, er folk som har alt for mye fordommer! Som F.Eks rasister. Men jeg skjønner ikke at dere kan hate folk for den de er. JO! jeg fant en ting til jeg ikke liker. Og det er sosser (de frekke). Alså jeg hater ikke sosser fordi de er rike, men MANGE av de tror de er mer verdt enn andre, så jeg liker ikke folk som er selvdiggere og tror de er bedre enn andre. Ellers dømmer jeg ikke folk. Visste ikke at det er så mange folk som gjør det:S:S Jeg ble skjokka! :O jeg er 16 år og det jeg har merka er at de som er mest fordomsfulle er de eldre! Greit å ha meninger, men man skal ikke bare si sånt at man ikke liker overvektige, blondiner, fjortisser, emo'er osv. Med mindre de er frekke eller gjør deg noe galt. Skal liksom jeg si at jeg hater folk med rynker!!!!!!?????? akkurat som alle ungdommer går gjennom fjortiss tia en gang.

Det var min mening:)

Gjest Gjest
Skrevet

Folk med rynker og fjortiser er kanskje ikke helt sammenlignbart. Jeg er på nesten samme alder som deg og jeg har fordommer mot folk som oppfører seg som fjortiser. Ikke fjortenåringer, men høylytte, rølpete, fnisete, umodne, øl- og rusbrus-drikkende personer som har fjortis-oppførsel. De har jeg nok dessverre en haug av fordommer mot.

Jeg har også fordommer mot:

-Folk som mener at alle med sykdommer og psykiske problemer er late og bare de "løfter på ræva" kommer alt til å ordne seg

-Jeg har fordommer mot noen av guttene i pastellfarget hettegenser, saggebukser og masse "blingbling", slik jeg har opplevd noen av disse har de ikke hatt respekt for andre mennesker, spesielt ikke kvinner.

-Folk som orddeler

-De som hekta på å se absolutt alle mulige realityserier

-Pelsbrukere

-Rasister

-Folk som mener lesing er bortkastet

Jeg prøver å ikke ha disse fordommene, men merker jeg tenker slik ubevisst noen ganger.

Gjest Gjest.
Skrevet

Jeg har fordommer mot;

- Folk med fett hår. (Min umiddelbare tanke blir at hvis de ikke klarer å vaske håret sitt engang, hva annet er det de ikke vasker...)

- Fjortiser som er ekstremt frekke i kjeften, uten noen som helst grunn.

- Barn som er ekstremt frekke i kjeften (Her går vel fordommene mer mot foreldrene.)

- Folk som skriver på dialekt eller "sms"-språk

- Ihjelrøyka damer som spiller bingo

- Menn og kvinner uten snev av motesans, og som gjerne i tillegg går med skitne, utvaska klær

- Uhøflige kunder

- Folk som i 2008 ikke vet opp ned på en datamaskin

- Kjærestepar som rå-kliner og tafser i full offentlighet

- Overvektige folk med brusen i den ene hånda, og potetgullposen i den andre

Sikkert mere og men.

Gjest fordomande
Skrevet

Jeg har fordommer mot alle som sier: "og det går skattepengene mine til"

enten det er snakk om uføretrygdede, overvektige, rusmisbrukere, alenemødre osv.

Og ofte er de frp'ere... ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har fordommer mot alle som sier: "og det går skattepengene mine til"

enten det er snakk om uføretrygdede, overvektige, rusmisbrukere, alenemødre osv.

Og ofte er de frp'ere... ;)

Veldig enig i denne. Merker jeg blir helt oppgitt når jeg hører denne frasen. Det samme med de som til stadig skal flytte til Svergie fordi ting er så forferdelig i Norge.

Hvis folk har så problemer med at en rusmissbruker skal få "deres" skattepenger, kan de ikke bare forestille seg att akkurat skatten de betaler går til et kreftsykt lite barn eller en ny vei?

Gjest Gjest
Skrevet
Veldig enig i denne. Merker jeg blir helt oppgitt når jeg hører denne frasen. Det samme med de som til stadig skal flytte til Svergie fordi ting er så forferdelig i Norge.

Hvis folk har så problemer med at en rusmissbruker skal få "deres" skattepenger, kan de ikke bare forestille seg att akkurat skatten de betaler går til et kreftsykt lite barn eller en ny vei?

Det verste er jo at de som klager på at skattepengene går til rusmissbrukere eller andre vanskeligstilte, som oftest betaler lite eller ingenting i skatt. Så det egentlig ikke deres skattpenger som går til sosialhjelp. De er ofte selv mottakere av den samme hjelpen.

Skrevet

- Folk med fett hår, uren hud eller som ser lite velstelte ut på jobb. Når en er på jobb representerer en arbeidsgiver, ikke seg selv. Selv om en stortrives med upussede tenner, udusjet hår og en uke gamle klær trenger ikke det å gjenspeiles i jobbsituasjonen.

- Folk som ser ned på folk med yrkesutdannelse eller lavere utdannelse. Det er mange grunner til at folk velger den utdannelsen de ender opp med. Min mor valgte f.eks sosionomstudier foran jusstudier. At hun valgte å bli sosionom er ikke sammenfellende med at hun ikke har evner til å nå "lenger" akademisk.

- Akademikere som syter over at de har lang utdannelse og lav lønn. Dette viste de ærlig talt før de begynte på den utdannelsen? Hvis det likevel er så forferdelig, ta en yrkesutdannelse og hold kjeft da.

- Folk som studerer og studerer, den ene halve bachlorgraden etter den andre.

- Tenåringsjenter med pulesveis, rosa hettegensere, svære solbriller og svære vesker. Det ser bare corny ut.

- Folk som alltid ber ANDRE om å ringe tilbake. Å snakke i telefonen i tre minutter er ikke så dyrt.

- Folk som alltid skal snakke om priser, tilbudsvarer og andre billige ting for så å invitere folk hjem i splitter ny spisestue og går rundt med tusen designervesker. Å gå i designerveske mister litt av piffen hvis ikke resten av levesettet lever opp til det.

- Folk som kjøper fakevarer. Ja, du ser forskjell!

- FRPere og RVere.

- Taggere

Gjest Gjest
Skrevet

-Amerikanere

-Muslimer (jada, jeg skammer meg :sjenert: )

-Tenåringer

-Barn generelt

-Småbarnsforeldre

-Folk som ser ut som de går med to uker gammel møkk i hår og hud

-Folk som kjører bil til treningssenteret som ligger innen 5-10 minutters gange hjemmefra, for så å trene i to-tre timer og kjøre rett hjem

-Kolleger som hvert eneste år bruker opp alle tredagersene sine

Gjest Gjest
Skrevet
Men jeg skjønner ikke at dere kan hate folk for den de er. JO! jeg fant en ting til jeg ikke liker.

Det er da ikke snakk om å hate, det er et spørsmål om hvilke fordommer vi har og vi svarer. Jeg har fordommer mot amerikanere og muslimer, men jeg hater dem da ikke ei heller ønsker dem dit pepper'n gror. Fordommer kan fort lede til hat, men fordom er ikke det samme som hat.

Altså alle har fordommer, uansett hvor åpensindige de påberoper seg å være, og etter din definisjon så er fordommer det samme som hat, så hvis du har fordommer mot alle alle som fordommer..... hater du alle du da? Må bli ensomt....

Skrevet
Hvilke fordommer har du?

<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Edit: Skriveleif</span>

Jeg har fordommer mot svært overvektige personer, barn med fri oppdragelse og småbarnsforeldre som synes at "jeg og ungen min er verdens sentrum".

Skrevet

Ok.... Her kommer det:-P

Fordommer mot:

1) Fordomsfulle mennesker!!!!

2) Folk som mener de har rett i alt.

3) Sutrekopper.

4) Hensynsløse.

5) Dumme pene mennesker:-)

6) Overgripere (Pedofile, voldtektsforbrytere).

7) Alkoholikere.

Gjest Gjest
Skrevet
Ok.... Her kommer det:-P

Fordommer mot:

1) Fordomsfulle mennesker!!!!

Selvmodisgende egentlig

Gjest Damien
Skrevet

Jeg har fordommer mot

1-Relgiøse

2-Ikke Relgiøse

3-Folk som leier hus

4-Folk som kjøper

5-Folk med penger

6-Folk uten penger

7-Andre Kulturer

8-Norsk Kultur

9-Folk med mobil

10-Folk uten mobil

11-Folk som er gift. samboer eller kjæreste

12-Folk som er single

13-Folk som drikker

14-Folk som ikke drikker

15-Folk som liker dyr

16-Folk som ikke liker dyr

17-Fargede mennesker

18-Hvite Mennesker

19-Folk som ikke leser

20-folk som leser

21-folk som har sex

22-folk som ikke har sex

23-folk som har barn

24-folk som ikke har barn

25-narkomane

26-ikke narkomane

27-folk som bor i store byer

28-folk som bor i mindre byer

29-folk som bor på gårder

30-Folk som har bil

31-folk som ikke har bil

32-folk som har data

33-folk som ikke har data

34-folk som røyker

35-folk som ikke røyker

36-folk med jobb

37-folk uten jobb

38-folk som følger med på tv serier

39-folk som ikke følger med på tv serier

40-militære

41-kongehuset

42-lærere

43-skolen

44-staten

45-politi

46-leger

47-sykesøstere

48-folk som stemmer på FRP

49-folk som stemmer AP

50-Folk som stemmer SV

51-Folk som stemmer RV

52-Folk som stemmer KRF

53-Folk som stemmer SP

54-Folk som stemmer H

55-folk som stemmer V

56-folk som stemmer andre partier

57-folk som ikke stemmer

58-journalister

59-Skuespillere

60-Dyr

61-Kristne

62-Jøder

63-Muslimer

64-Hinduister

65-Buddister

66-Kommunister

67-Sosialister

68-Konservative

69-Nazister

70-Liberalister

71-Facister

72- Kvinner

73-barn

74-menn

75- Min siste fordom er mot gravide mennesker

Gjest line23
Skrevet

Jeg har fordommer mot asiatiske jenter med norske menn!!

Skrevet
Selvmodisgende egentlig

Visste dette kom til å komme opp....lol.

Jeg ser heller på fordomsfull som å ha mange fordommer = full i fordommer. Har egentlig ikke så mange, for er mest likegyldig til hva andre mener og tror så lenge de ikke plager for mye:-P

Gjest Gjest
Skrevet

- Gutter i rosa klær

- Jenter med overdrevet mye sminke

- Folk med barnevogn (de presser seg alltid frem og tror de eier fortauet)

- Gamle damer i kassakø (bruker alltid lang tid)

- Fjortiser i flokk

- Folk som kjører Caravelle (kjører alltid tregt)

- Folk i pels (snobbete og selvsentrerte)

- De som bærer seg over bensinprisene. (Det finnes viktigere ting! Få opp øynene!)

- Gutter med tørkle/pannebånd (Mindre intelligente pappagutter)

- Fanatiske relegiøse (hjernevaskede idioter)

- Folk som er overdrevent opptatt av penger og materialistiske ting (Har dere ikke andre verdier i livene deres?)

- Menn i porsche (gamle, sleske griser)

- De som misliker homofile og misliker at de vil gifte seg og adoptere

- Folk som reiser til typiske norkse turiststeder i Syden for å feste og grille seg på stranda. (De er harry. Det finnes andre mer spennende reisemål i verden!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...