Christiane Skrevet 17. desember 2006 #81 Skrevet 17. desember 2006 Det er litt morsomt å se hvilke fordommer det er akseptabelt å ha, f. eks. fordommer mot folk med campingvogn eller mot folk som stemmer Frp. Derimot virker det langt mindre akseptabelt å innrømme å ha fordommer mot muslimer eller overvektige. Er "kvinnnen i gata" dårlig representert på KG? Siden Christiane har lagt seg til rette for hugg her, må jeg si at hun virker ærlig, tøff og intelligent. Hvor sympatisk, empatisk, kunnskapsrik og erfaren hun virker, skal jeg ikke ta stilling til. ← Det var kjempesnilt av deg å si. Jeg er egentlig ganske sympatisk også. Men Christiane, nå har jeg fått såpass mange fordommer mot deg at jeg tror du har glemt å ta med at du har fordommer mot bønder og bygdefolk. Er det riktig? ← Det med bønder og bygdefolk er det interessant at du nevner. Bønder og bygdefolk som maser om subsidier, mer ”aktiv distriktspolitikk” og ser på de større byene som roten til alt ondt har jeg temmelig mange fordommer mot. Men den litt gammeldagse norske bondekulturen med bunad, bondegård, pen natur, måtehold og en litt sunn konservatisme synes jeg er veldig hyggelig. Deler av det norske bondelandet synes jeg er veldig trivelig. Jeg har jo noen slektninger som er bønder.
Christiane Skrevet 17. desember 2006 #82 Skrevet 17. desember 2006 Hvorfor det er feigt (ang sosialismeuttalelsen din), Utdyp det litt mer. ← Da må jeg uttrykt meg ukart. Sosialisme ser jeg ikke på som noe feigt, bare moralsk forkastelig, feilaktig og mye annet. Når det gjelder å integrere muslimer som du sier så handler det ikke om selve muslimen, men om hvordan selve landet håndterer de som kommer dit. Det er ikke lenge siden folk med stor erfaring innen dette feltet uttalte seg om at USA (av alle land) har klart å integrere muslimer veldig bra. Frankriket derimot klarer ikke oppgaven. Tror du det er så enkelt at om du er en muslim, en kristen, etc og flytter til et land at du kun kan legge skylda på muslimene? Og hvorfor bruker du betegnelsen muslimene i det hele tatt? For det første så finnes det uttallige trosretninger innen Islam, så er det noen spesiell retning du sikter til? Shia? Sunni? Ja, du vet vel best selv. ← For det første bruker man gjerne fellesbetegnelser som ”muslim”, ”kristen”, ”hinduist”, etc, selv om det er forskjellige trosretninger innad i religionen. For det andre. Jeg tror faktisk at USA har greit å integrere innvandrere bedre enn de vesteuropeiske landene. Jeg har intet fasitsvar på det, men to muligheter tenker jeg på. 1. USA er en nasjon av innvandrere. De vesteuropeiske landene er stort sett land med ganske homogene folkeslag. Da kan det muligens være lettere å integreres i det førstnevnte. 2. Europa er til en mye større grad et sted for kollektiv tankegang. USA er mye mer individualistisk. Europa er tross alt arnestedet til de mest kollektivistiske ideologiske retninger, som fascismen, kommunismen, nazismen, etc. Som et resultat har vi til en større grad en ”dem” og ”oss” tankegang. Der ”vi” er den homogene norske befolkningen, og innvandrerne (især de ikke-vestlige) er en slags form for fremmede, selv om de kanskje har bodd her i 30-40 år. Definer innvandrer. Er svenskene og danskene med også? ← Dansker og svensker er absolutt innvandrere, men jeg pleier å trekke et skille mellom vestlige- og ikke-vestlige innvandrere. Jeg syns at så lenge du har så sterke meninger ang. dette så kan vi vel holde på her? Her spytter vi alle ut fordommene våre, og vi diskuterer dem. Hva er så galt med å fortsette med det her inne? Vi sier ikke noe annet om vi starter en ny tråd. Eller...feiger du ut? ← Neida. For all del. Vi kan godt diskutere det her. Den snevre måten du tenker på gjør at jeg får vondt i magen. Vær klar over det. Mottagelsen mange av de som kommer til Norge får: være seg muslimer, kristne, etc gjør at jeg blir flau på nordmenns vegne. Jeg vet om mennesker som går forbi en mann eller dame som har en annen hudfarge enn dem og sier: Æsj, jeg blir kvalm av den svartingen. Har du en slik holdning også? ← Tenker man ikke som Bianca tenker man snevert. Nei. Jeg blir ikke kvalm av negere og muslimer. Jeg hater dem heller ikke. Jeg er bare av den oppfatningen at mange av dem er av en kultur som ikke er kompatibel med en vestlig sivilisasjon. Jeg hater ikke muslimer eller negere, jeg hadde helst bare sett at vi hadde hatt adskillig adskillig færre av dem i landet. Når det gjelder disse muslimene du mener henger på Oslo City på natterstid. Jeg tror ikke du skal være redd. For når det gjelder religionen deres er det tvilsomt at disse er sterkt troende. Så da må det være andre fordommer som gjør deg urolig enn at de leser for mye i Koranen. ← Det er mulig. Angående riksmål. Vi snakker ikke riksmål nå lenger. De fleste gjør ikke det i allefall. Gammel er du Christiane? 73? I såfall så forstår jeg deg. ← Ingen snakker riksmål, akkurat som ingen snakker bokmål eller nynorsk. Man snakker dialekter og sosiolekter. Jeg er forøvrig 18. Og btw.. Du gjør en ekstremt dårlig etterligning av Snasen C. Lag din egen stil a. Du tar jo til og med l'ene hennes. ← Spar meg. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om ”Snasen C” eller hennes ”stil”.
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 17. desember 2006 #83 Skrevet 17. desember 2006 Skal ikke folk være ærlige helst i en sånn tråd da? :klø: Hvorfor så fintfølende? (jeg har godtatt for lenge siden at jeg har et psykisk skittent hår ) hoohoi. Jeg har da mine fordommer om en gjennomsnittlig kg-er jeg nesten ikke tør å nevne, men det er bare på gøy så; 26 år Slank og med timeglassfigur slik alle hennes idoler har mørkt langt hår hengende i en stram hestehale bak hun og hennes drømmeprins, hennes elskede, mannen i hennes liv er ute og triller på barnevogna av beste merke med den lille tulla oppi På TV liker hun best å se på Libero-reklamen (helst denne med ungen som løper på stranda som har sangen theee roooad is looooong) fordi det er jo sååååååå søte unger der daaaaa! Hun elsker også strawberrynet og lookfantastic.com FTW!! Jeg vet at ikke alle her er sånn, men jeg får ikke til å slutte å tenke disse tanker
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. desember 2006 #84 Skrevet 17. desember 2006 (endret) Er du bare 18 år, Christiane? Isåfall virker du velformulert og dyktig i forhold til mange andre som er 18 år. Noe av utsagnene dine bærer preg av å være typisk partiformuleringer, som f.eks. fra pamfletter i Unge Høyre osv. men det er ikke noe galt i det, så lenge det er det en mener og står for. Mine fordommer går mer i retning av disse (yrkes)grupperingene og andre: - Sosionomer - Hjelpepleiere - Barnevernspedagoger - Førskolelærere - Lærere - Sykepleiere - Sekretærer - Tause menn som jobber i typisk arbeideryrker, som skuler olmt på kvinner med andre ambisjoner - Folk som ønsker å tilbringe tiden sin i campingvogn på campingplass - Folk som røyker - Dansbandglade dansepar på dansbandgalla eller på den lokale kroen - Tilhengere av programmet "Du skal høre mye" og Wenche i "Wenches kjøkken" - Rave- og techno-fans - De som ikke uttaler "kj"-lydene men isteden sier "sch/skj" - Bønder og landbruksfantaster - Wenche Foss - Deltakere og fans i programmet "Jakten på kjærligheten" - Norske skuespillere, julekalendre på TV og norsk mentalitet: "Nå skal vi lære alt hva vi ikke kan gjøre. Spillegalskap er feil, se her far ble spilleavhengig da han spilte bort bilen og all sjokoladen til sin lille datter på 5 år. Hurra, nå lærte barna at spill er galt". - 100 % byråkrater - Folk som ikke er åpne for at det finnes flere svar og løsninger på ett spørsmål/problem - Folk som kun forholder seg til bibelen/lovboken/regelverket/partiprogrammet og som er overbevist om at hvis de er tro mot det skrevne ord (som andre har bestemt og utarbeidet), så er alt bra og de har lykkes her i verden - Barn i klasserom - Sosialister - Ekstremt liberale/anarkistiske - Skuespillere - Journalister i KS (Kommunal Rapport) - Militært befal (Glemte å legge til: fordommene er basert på egne erfaringer. Man bør jo være åpen for at fordommene ikke stenger for erkjennelsen av at ikke alle er som en har bestemt seg for på forhånd. Ikke sant?) Endret 17. desember 2006 av Gjest 1
Gjest Tanita Skrevet 17. desember 2006 #85 Skrevet 17. desember 2006 Rasister. Hater de. Og landet her er fulle av de.
Gjest Valiant Thor Skrevet 17. desember 2006 #86 Skrevet 17. desember 2006 rasister nazister facister kommunister republikanere ateister folk som er konservative arogante mennesker
Mini_me Skrevet 18. desember 2006 #87 Skrevet 18. desember 2006 (endret) hadde en fordom mot mørke utlendinger som leste i bøker som så ut som Koranen på fly...etter 11 september... gjett om jeg ble skamfull da fyren viste seg å være latinamerikaner som lærte seg hebraisk.... Endret 18. desember 2006 av Mini_me
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. desember 2006 #88 Skrevet 18. desember 2006 Det var da veldig som dette skled ut da, det var jo liksom meningen at det skulle være litt morsomt dette her, ikke en catfight? Jaja, jeg fikk visst et par fordommer mot kvinner i diskusjoner på kjøpet.
Eve Luna Skrevet 21. desember 2006 #89 Skrevet 21. desember 2006 Jeg har fordommer mot folk som røyker. Røyking er dumt, dermed er alle som røyker dumme. Enkelt og greit.
Gjest vsn Skrevet 21. desember 2006 #90 Skrevet 21. desember 2006 - Kristne. Og særlig misjonærer! Kan ikke beskrive den forakt jeg føler for mennesker som reiser ut til fattige mennesker og gir dem hjelp under forutsetning at de hjernevaskes i prosessen. Snakk om å angripe mens noen er nede.. - Folk med finnmarksdialekt gir meg alltid et inntrykk av å være hyggelige mennesker. ← [/quote
Gjest pace Skrevet 22. desember 2006 #91 Skrevet 22. desember 2006 (endret) Forumbrukere som svarer på for mange dumme innlegg De som tenker rett fra er til bør. Overflatiske, ikke-inkluderende mennesker som må leve i sitt perfekte liv, ser bare oppover, ikke klarer å snakke med mennesker hvis de bryter en eneste av sine egne forankringer, og ikke klarer å hjelpe de som er svakere enn seg selv og som har det vanskelig.(Les: Ikke-omsorgsfulle, konforme M.) (For mange) De som skal gjøre seg små hele tiden De som ikke undrer seg over 'hvorfor vi er til'. Grådige mennesker. Og de som ikke vil lære hvordan verden fungerer. Endret 22. desember 2006 av pace
Dixie Skrevet 27. desember 2006 #92 Skrevet 27. desember 2006 En perfekt tråd for meg, har fordommer mot det aller meste... *Alle som ikke er fra Oslo 4 eller 8 *Alle som ikke heier på Lyn *Alle som har små barn som skal ta på meg på trikken *Alle som spiser løk-pølse *Alle som drikker vin med skru kork *Alle som har hundene sine løse (uansett hvor snille de er, min biter faktisk, derfor er den i bånd) *Alle som tror de er guds gave til kvinnnen kl. 2 natt til søndag *Alle som ser på seg som en ridder i skinnede rustning kl. 03:30 natt til søndag... *Alle som går med ruter av ett eller annet slag *Alle som går rundt med designer kopier *Allle som synes at "det er så koselig med jul" *Alle som ikke liker å mosjonere Og sikkert veldig veldig mye annet
Rusjenten Skrevet 27. desember 2006 #93 Skrevet 27. desember 2006 (endret) Her er mine fordommer: -Folk som ikke vil ut å reise - Norske muslimske kvinner(kun de som konverterte etter å ha giftet seg med en muslimsk mann vel å merke) - Folk som ikke liker hunder - Folk som handler på Biltema flere ganger i uka -Småbarnsmødre - Folk som leverer handlelisten sin i butikken og forventer at de ansatte skal løpe rundt og finne varene de skal ha mens de står og venter i kassa. - Folk som svarer :" Et øyeblikk , jeg må sjekke filofaxen min" når jeg spør om vi kan ta en kopp te neste uke. - Folk som ringer meg når de ikke får svar på sms og bare skal prate tull... -Folk som serverer for mye når jeg kommer på besøk - SAUEBØNDER Endret 27. desember 2006 av Rusjenten
Gjest Gjest 1 Skrevet 28. desember 2006 #95 Skrevet 28. desember 2006 - Folk hvis alt de klarer å si om mat er "den var god", eller "jeg er mett" - Folk som drikker søte hvitviner fra pappkartong. - Øldrikkere - Folk som mener at ulike eller på-spissen-meninger betyr at det er catfight og krangel
Gjest Pax Skrevet 29. desember 2006 #96 Skrevet 29. desember 2006 Folk som har shoppingdagbøker på kg.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 29. desember 2006 #97 Skrevet 29. desember 2006 "Gjester" som svarer frekt på helt ordinære spørsmål, spesielt dem en finner på "Karriere og utdanning". Ser for meg førtiårige, mildt overvektige kvinner med joggedress uten utdanning og med lav iq.
Gjest Gjest 1 Skrevet 30. desember 2006 #98 Skrevet 30. desember 2006 "Gjester" som svarer frekt på helt ordinære spørsmål, spesielt dem en finner på "Karriere og utdanning". Ser for meg førtiårige, mildt overvektige kvinner med joggedress uten utdanning og med lav iq. ← Er det tillatt for gjester i det forumet? Selv har jeg ikke merket frekke svar akkurat i det forumet...er der noen eksempler?
Bridget J Skrevet 30. desember 2006 #99 Skrevet 30. desember 2006 (endret) Mennesker som: - (Jenter/Damer) bleker håret platinablondt og tar trutmunn-bilder. - hele tiden skal påpeke at du er ekstremt standhaftig og ALLTID skal ha rett e.l kommentarer som slår rett tilbake. - er veldig dominerende. - kommer med personangrep når de har sluppet opp for argumenter. - istedet for å respektere andres meninger, rakker ned på dem og prøver å bevise at det er de som har de rette meningene. - er ekstremt selvsentrerte. Endret 30. desember 2006 av Bridget J
Gjest Valiant Thor Skrevet 30. desember 2006 #100 Skrevet 30. desember 2006 Jeg har fordommer mot meg selv jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå