Lestat Skrevet 15. desember 2006 #61 Skrevet 15. desember 2006 Jeg har fordommer mot folk som sier de er fordommsfri For å klare det må de være supermennesker, og da blir arroganse mer sannsynlig.
Gjest gjesta Skrevet 15. desember 2006 #62 Skrevet 15. desember 2006 Nøyaktig hva er det du lurer på? Det der burde være et emne for en annen tråd, eftersom det er et svært stort tema. Men et par ting kan jo nevnes. For det første er det tydelig å se at muslimer er langt verre å integrere i et samfunn enn f.eks buddhister. I visse land (som Frankrike og Storbritannia) har man hatt innvandring fra muslimske land i 40 år, og integreringen har ennu ikke fungert. Opptøyene i de franske slumstrøkene er kanskje erkeeksempelet. For det andre er muslimske innvandrere er overrepresentert på både den ene og den andre kriminalstatistikken. Jeg diskuterer det gjerne videre, men helst i en annen tråd. Jeg "Venter spent på en dyp, lang og god forklaring" på den der altså. Hvor er det jeg sier at bokmål og nynorsk ikke er legitime skriftformer? Det at jeg har fordommer mot nynorskbrukere har intet å gjøre med hvorvidt nynorsk er et lovlig skriftssprog eller ikke. Man kan tegne et klart skille mellom radikalt og moderat bokmål. Sistnevnte ligger nærmere riksmål, og førstnevnte ligger nærmere nynorsk. Det er en opplagt vesensforskjell mellom følgende: "Jeg veit han har boka mi" og "Jeg vet han har boken min". Det var en av de mindre reflekterte fordommene. For alt jeg vet kan det hende samene er gjennomsnittlig mer yrkesaktive enn nordmenn. Det er snakk om en positiv egenskap som "nuller ut" en annen. Så meget verre er det ikke. Bestevenninde er en riksmålsform. Bestevenninne er en bokmålsform. Dersom du sjekker den nyeste utgaven av riksmålsordboken vil du finne ordet ”venninde”. ← Hvorfor det er feigt (ang sosialismeuttalelsen din), Utdyp det litt mer. Når det gjelder å integrere muslimer som du sier så handler det ikke om selve muslimen, men om hvordan selve landet håndterer de som kommer dit. Det er ikke lenge siden folk med stor erfaring innen dette feltet uttalte seg om at USA (av alle land) har klart å integrere muslimer veldig bra. Frankriket derimot klarer ikke oppgaven. Tror du det er så enkelt at om du er en muslim, en kristen, etc og flytter til et land at du kun kan legge skylda på muslimene? Og hvorfor bruker du betegnelsen muslimene i det hele tatt? For det første så finnes det uttallige trosretninger innen Islam, så er det noen spesiell retning du sikter til? Shia? Sunni? Ja, du vet vel best selv. Definer innvandrer. Er svenskene og danskene med også? Jeg syns at så lenge du har så sterke meninger ang. dette så kan vi vel holde på her? Her spytter vi alle ut fordommene våre, og vi diskuterer dem. Hva er så galt med å fortsette med det her inne? Vi sier ikke noe annet om vi starter en ny tråd. Eller...feiger du ut? Den snevre måten du tenker på gjør at jeg får vondt i magen. Vær klar over det. Mottagelsen mange av de som kommer til Norge får: være seg muslimer, kristne, etc gjør at jeg blir flau på nordmenns vegne. Jeg vet om mennesker som går forbi en mann eller dame som har en annen hudfarge enn dem og sier: Æsj, jeg blir kvalm av den svartingen. Har du en slik holdning også? Når det gjelder disse muslimene du mener henger på Oslo City på natterstid. Jeg tror ikke du skal være redd. For når det gjelder religionen deres er det tvilsomt at disse er sterkt troende. Så da må det være andre fordommer som gjør deg urolig enn at de leser for mye i Koranen. Angående riksmål. Vi snakker ikke riksmål nå lenger. De fleste gjør ikke det i allefall. Gammel er du Christiane? 73? I såfall så forstår jeg deg. Og btw.. Du gjør en ekstremt dårlig etterligning av Snasen C. Lag din egen stil a. Du tar jo til og med l'ene hennes.
Gjest Fliss Skrevet 15. desember 2006 #63 Skrevet 15. desember 2006 Nå sa ikke jeg at man er rasist heller - jeg sa nærmest rasist - det er vel litt forskjell der, er det ikke?
Gjest mata Skrevet 15. desember 2006 #64 Skrevet 15. desember 2006 (endret) Jeg elsker menn og fryder meg hver gang de blir forbauset og kan vise tendenser til å tenke. Bortsett fra det, har egentlig ikke jeg fordommer fordommer mot noen spesielle som jeg ikke tror jeg kjenner. Endret 15. desember 2006 av mata
Gjest Maxagaze Skrevet 15. desember 2006 #65 Skrevet 15. desember 2006 Folk som ikke er handikappet, og som bruker handikapp-plassene på parkeringsplasser. Jeg kunne dog godt tenke meg å gjøre dem handikappet.. Det hjelper ikke at det er jul, og at folk er stresset, tror du ikke de som har rett på plassen blir stresset av denne "praksisen" da.. ?
Tulipanpiken Skrevet 15. desember 2006 #66 Skrevet 15. desember 2006 Kanskje dette kan være en tråd der det er lov å innrømme hvilke fordommer man har, uten at man får tyn for det? Fant ut at det egentlig var veldig morsomt å lese, helt til det ble masse krangling. Jeg har fordommer mot folk som kaster søppel og sneiper fra seg på gata, det må jeg ærlig innrømme. Ser rett og slett ikke for meg at de kunne vært mine venner. Opp gjennom årene har jeg jo også endel ganger irrettesatt folk jeg kjenner som har kastet søppel på bakken
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 15. desember 2006 #70 Skrevet 15. desember 2006 Jeg vil også varme deg Du er slikt et hyggelig mintpust på dette forum ;D
Gjesten29 Skrevet 16. desember 2006 #71 Skrevet 16. desember 2006 Jeg er trent i møte egne fordommer, reflektere over dem og utvikle meg som menneske med empati, forståelse og respekt. Dessuten så skiller jeg person og handling. Jeg har fordommer, men prøver så godt jeg bare kan å tenke individrettet. Jeg misliker sterkt salg og kjøp av kvinner og barn urettferdighet mennesker som utsetter barn for incest tortur og brudd på menneskerettighetene generellt folk som stigmatiser marginaliserte grupper i samfunnet
Gjest Frk Åberg Skrevet 16. desember 2006 #72 Skrevet 16. desember 2006 Jeg syns det blir rart å si at man har fordommer mot mennesker som utfører tortur og seksuelle overgrep, fordi det virker så selvsagt at de fleste føler avsky mot dem. Men fordommer handler vel om en generalisert oppfatning, så i så måte mener man vel kanskje at man tror noen som utfører tortur oppfører seg på en viss måte utenfor torturkammeret? Kan liksom ikke se for meg at man tenker så langt når man sier man har fordommer mot torturister... Alle vet jo at det en torturist gjør er galt, men tenker man på hvordan h*n f.eks. er mot ektefellen og barna? Det er selvsagt fullt mulig å ha fordommer mot dem, men hva er det mannen i gata tenker på når h*n sier det? Hvis man kun snakker om torturhandlingen i en jobbsituasjon, så kan man fordømme handlingen, men kan man si at man har fordommer pga. at man ikke liker akkurat den handlingen? Vet ikke om noen skjønte hva jeg mente, men tror det skulle være et budskap der et sted...
Snasen Skrevet 16. desember 2006 #73 Skrevet 16. desember 2006 Jeg vil også varme deg Du er slikt et hyggelig mintpust på dette forum ;D ← *smelter*
hjertesukka Skrevet 16. desember 2006 #74 Skrevet 16. desember 2006 - Har kun fordommer mot menn i 50-60årene med campingvogn,sixpackøl og rød rulletobakk
Solskinnsbolla Skrevet 16. desember 2006 #75 Skrevet 16. desember 2006 jeg har fordommer mot: overvektige(har lite innsikt når det gjelder matinntak: selvfornektende) pakistanske gutter(innbiller meg at alle synes norske jenter er horer og null verdt) jenter som bleker håret(dårlig smak og tror at de får gutter på gult hår) folk som hører på dansebandmusikk( da tenker jeg med en gang: pettrøes 3, altfor mye gullringer på fingrene(damene altså) campingvogn, spiser for mye svin og bruker altfor mye smør på brødskiva, de leser se- og hør og synes VG er verdens beste avis) folk som røyker(de kan ikke være glad i seg selv!) folk som leser Anne Karin Elstad sine bøker(altså, å lese bøker om kvinner som synes alt er tungt og trist og livet er fælt og melankolsk, hva for et syn på livet har disse leserne? ) Huff, nå ble jeg litt skamfull over meg selv. men jeg skal være voksen kvinne og være ærlig!
Gjest Valiant Thor Skrevet 16. desember 2006 #76 Skrevet 16. desember 2006 Jeg har fordommer mor folk fra Vennesla
Snasen Skrevet 17. desember 2006 #77 Skrevet 17. desember 2006 Christiane klarer ikke svare. Næ næ næ nææææ næææ. Så deg i tråden. Nææ næ næ næææ nææææ.
Christiane Skrevet 17. desember 2006 #78 Skrevet 17. desember 2006 Etter å ha lest resten av innleggene hennes her, stemmer jeg på det motsatte. ← Å nei. ” ayrabeth” synes ikke jeg er noe kul. Katastrofe.
Christiane Skrevet 17. desember 2006 #79 Skrevet 17. desember 2006 Fordommer mot folk som er mer insnevra enn meg (les: en viss bruker i tråden). Det skal litt til, men jeg tror det skyldes at brukeren ikke har vært utenfor Oslo vests bygrense (i det hele tatt vår landegrense). ← Dersom det er meg du sikter til så er det faktisk feil. Jeg har vært på Grünerløkka, Nordstrand og Ljan opptil flere ganger. En gang var jeg også på Thorshov. Så reiser jeg ut av Norge i hvert fall to ganger året. I år har jeg vært i Østerrike (Wien), England og to andre land.
Christiane Skrevet 17. desember 2006 #80 Skrevet 17. desember 2006 for all del. den riksmålsboka di eksisterer jo, men de fleste bruker skrift/språkformen bokmål nå for tiden. Man skriver bokmål eller nynorsk. riksmål kalte man det på attenhundre og åtti. du må være overvektig, eller har du fortsatt røtter i danmark? ← Det der tar jeg avstand fra. Jeg er vitterlig ikke overvektig. Men angående sproget. Det er korrekt at de aller fleste bruker bokmål av en eller annen variant, også er det en betydelig minoritet som bruker nynorsk (10-15%). Men, riksmålet er absolutt en gangbar sprogform. Riksmålsforbundet er en levende organisasjon, og riksmålet normeres av Det Norske Akademi for Sprog og Litteratur. Dog, overgangen fra riksmål til moderat bokmål er såpass glidende at det til en større grad er spørsmål om hva du vil kalle det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå