Gå til innhold

Opptak til politi 07


Gjest Marie81

Anbefalte innlegg

Er det ikke bedre å regne ut snittet på alle søkerne før de kaller oss inn, og så sile ut de som er mest skikket.

Eller de kunne funnet ut hvem som er mest skikket av de 550 personene som har bestått opptaksprøvene, og ikke basere det kun på karakterer.

Jeg er enig i at snittet skal regnes ut før innkalling, og dette gjøres. MEN da er kravet lavere siden mange kalles inn (f.eks 1500). Jeg tror ikke de graderer hvor skikket en person er, bare skikket/ikke skikket - og av de (f.eks) 550 som er skikket rangeres de etter poeng (karakterer) iht "høgskoleloven".

Vega, du også må huske at du ER skikket, fiks litt på karakterene så kommer jo du inn på PHS i 2008 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke 11 år siden videregående, men nok år til at det er utrolig kjedelige fag å lese på nå:P

Tok opp matematikk og naturfag for to år siden og fikk opp karakteren ett hakk i begge fag. Tok også rettslære 3 for å få fordypningspoeng.

Det er kjipt å jobbe fulltid samtidig som man tar opp fag. Jeg sleit veldig med å engasjere meg, og det ble med skippertak før eksamen.

Med 100% jobb + deltidsjobb, trening, sosialt samvær pluss lesing av matte eller andre videregående fag blir det lite med tid:(

Her har det skjedd mye!! Jeg har selv ikke fått noe brev i dag heller.

Husk at opptaksnemnda og Politihøgskolen er to ”instanser” som jobber uavhengig av hverandre i opptaksprosessen.

Tenker litt på det derre med poeng. Det er jo sånn at de med høy poengsum synes Phs sin ordning er grei, og de med lav poengsum synes ordningen er dårlig. Sånn er det jo bare.. :)

Jeg valgte selv å slutte i jobben min (som jeg har hatt i 12 år), for å ta generell studiekompetanse. Dette var fulltidsstudie i ett år og kostet meg over kr 75 000,- i studielån + tapt arbeidsinntekt i ett år (ca 300 000,-). Året etter tok jeg meg jobb som ekstrabetjent i fengsel for å få litt relevant yrkeserfaring (har jobbet der som vikar i ett år nå), Jeg har også betalt kr 375,- i måneden på Sats i over to år og kjøpt klippekort i svømmehall osv. Tror til og med jeg handlet for 1200,- kroner i klær bare for å se bra ut på intervjuet. I tillegg har jeg både kone, barn, bil og huslån, med andre ord ikke bare meg selv å tenke på. Jeg har heller ingen garanti for å komme inn. Fikk tross alt avslag forrige gang. Missforstå meg rett, her. Alt dette har vært mine egne valg, fordi jeg ønsker å jobbe i politiet. Jeg prøver bare å si at det er mange av oss som har ofret mye, mye, mye! For alt jeg vet kan denne drømmen være knust om to år, ..kom aldri inn, tilbake i den gamle jobben og tenker på all den tiden og alle de pengene jeg brukte den gangen jeg prøvde å komme inn på politihøgskolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd mye!! Jeg har selv ikke fått noe brev i dag heller.

Husk at opptaksnemnda og Politihøgskolen er to â€instanser†som jobber uavhengig av hverandre i opptaksprosessen.

Tenker litt på det derre med poeng. Det er jo sånn at de med høy poengsum synes Phs sin ordning er grei, og de med lav poengsum synes ordningen er dårlig. Sånn er det jo bare.. :)

Jeg valgte selv å slutte i jobben min (som jeg har hatt i 12 år), for å ta generell studiekompetanse. Dette var fulltidsstudie i ett år og kostet meg over kr 75 000,- i studielån + tapt arbeidsinntekt i ett år (ca 300 000,-). Året etter tok jeg meg jobb som ekstrabetjent i fengsel for å få litt relevant yrkeserfaring (har jobbet der som vikar i ett år nå), Jeg har også betalt kr 375,- i måneden på Sats i over to år og kjøpt klippekort i svømmehall osv. Tror til og med jeg handlet for 1200,- kroner i klær bare for å se bra ut på intervjuet. I tillegg har jeg både kone, barn, bil og huslån, med andre ord ikke bare meg selv å tenke på. Jeg har heller ingen garanti for å komme inn. Fikk tross alt avslag forrige gang. Missforstå meg rett, her. Alt dette har vært mine egne valg, fordi jeg ønsker å jobbe i politiet. Jeg prøver bare å si at det er mange av oss som har ofret mye, mye, mye! For alt jeg vet kan denne drømmen være knust om to år, ..kom aldri inn, tilbake i den gamle jobben og tenker på all den tiden og alle de pengene jeg brukte den gangen jeg prøvde å komme inn på politihøgskolen..

Er enig med deg i det meste! Noe må man jo luke ut folk etter!

Men vet man at man får de beste ved å velge de med best karakterer? Eller burde faktisk arbeidserfaring og referanser telle mer??

Du vet jo hva jeg mener!! :)

Endret av søker 07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja blir plan B på meg..ikke akkurat fristende med et år på universitetet-men må man så må man..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i det meste! Noe må man jo luke ut folk etter!

Men vet man at man får de beste ved å velge de med best karakterer? Eller burde faktisk arbeidserfaring og referanser telle mer??

Du vet jo hva jeg mener!! :)

Hvis opptaksnemda skulle rangere folk etter relevant erfaring, hadde de trengt LANGT mer tid, og det hadde blitt en vanskelig avgjørelse(hvem er mer erfaren etc.) Det er vel kanskje sånn det burde være, men det er ikke tilfellet. Opptaksnemda legger alle som er skikket i en bunke,ingen er mer skikket enn andre, så regner de ut poeng.Det er fullt forstålig at folk er frustrerte, men som det er skrevet før, hvis dere er funnet skikket, så komer dere inn neste år med å ta opp noen fag.

Ønsker alle lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Søker 07_*
Hvis opptaksnemda skulle rangere folk etter relevant erfaring, hadde de trengt LANGT mer tid, og det hadde blitt en vanskelig avgjørelse(hvem er mer erfaren etc.) Det er vel kanskje sånn det burde være, men det er ikke tilfellet. Opptaksnemda legger alle som er skikket i en bunke,ingen er mer skikket enn andre, så regner de ut poeng.Det er fullt forstålig at folk er frustrerte, men som det er skrevet før, hvis dere er funnet skikket, så komer dere inn neste år med å ta opp noen fag.

Ønsker alle lykke til!!

Var jo det jeg prøvde å si da... :)

Er klar over at det ville tatt myyyye lenger tid å gjøre det på den måten, men jeg står ved at det er sånn det burde vært gjort!

Men...uansett...tar opp fag og søker igjen jeg! - selv om det er ganske bittert! ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var jo det jeg prøvde å si da... :)

Er klar over at det ville tatt myyyye lenger tid å gjøre det på den måten, men jeg står ved at det er sånn det burde vært gjort!

Men...uansett...tar opp fag og søker igjen jeg! - selv om det er ganske bittert! ...

Må du ikke ta sorgene på forskudd. Ingen er jo helt sikre på hva snittet ligger på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Søker 07_*
Må du ikke ta sorgene på forskudd. Ingen er jo helt sikre på hva snittet ligger på!

Jammen jeg har jo fått bekreftet fra kontakter på innsiden at jeg ikke kommer inn.. Står på venteliste!!

....men men...prøver igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen jeg har jo fått bekreftet fra kontakter på innsiden at jeg ikke kommer inn.. Står på venteliste!!

....men men...prøver igjen....

hmmm, kan hende 30 tullinger gir opp plassene??:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja blir plan B på meg..ikke akkurat fristende med et år på universitetet-men må man så må man..

Hva mener du...har du fått avslag?

Hvis det er det du mener, så må jeg si som jeg har sagt til andre at jeg virkelig forstår hvordan du har det nå. Prøv å se fremover og bit tennene sammen....det kommer mange flere opptak. Rykte sier også at opptaket skal øke enda mer i 2008. Klem fra meg... ;)

Endret av thacyoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du...har du fått avslag?

Hvis det er det du mener, så må jeg si som jeg har sagt til andre at jeg virkelig forstår hvordan du har det nå. Prøv å se fremover og bit tennene sammen....det kommer mange flere opptak. Rykte sier også at opptaket skal øke enda mer i 2008. Klem fra meg... ;)

Jepp jeg har fått avslag.. Men har snakket med Gunnar Klem og venter på en skriftlig tilbakemelding.

Kjedlig! Veldig kjedlig! Får trøste meg med at jeg tross alt er førstegangssøker og at det kommer flere muligheter.

Skal krysse fingrene for deg(og dere andre og selvfølgelig..), håper inderlig du/dere kommer inn!

Jeg satser på 2008 opptaket!

Klem igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie81

:klem: til dere som ikke har kommet inn høsten 07. Føler så med dere! Bit tenna sammen og tenk fremover - neste år klarer dere det !!

Hilsen Marie (som har over middels interesse for postkassa og postmannen i dag :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp jeg har fått avslag.. Men har snakket med Gunnar Klem og venter på en skriftlig tilbakemelding.

Kjedlig! Veldig kjedlig! Får trøste meg med at jeg tross alt er førstegangssøker og at det kommer flere muligheter.

Skal krysse fingrene for deg(og dere andre og selvfølgelig..), håper inderlig du/dere kommer inn!

Jeg satser på 2008 opptaket!

Klem igjen!

Dette var leit å høre. Har du fått vite noen begrunnelse? Har selv ikke fått svar ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var leit å høre. Har du fått vite noen begrunnelse? Har selv ikke fått svar ennå...

Hei!

Nei har ikke fått begrunnelsen- får den skriftlig så det tar nok en del tid..

Spent på hva som står der ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg har også søkt to ganger før å fått avslag pga for dårlige karakterer. Jeg har forbedret de til 47 poeng.

Det som irriterer meg er at de tar inn folk til opptaksprøver for så å "dumpe" oss.

Det hadde vært enklere for PHS å dumpe oss med for dårlige karakterer FØR de kaller oss inn til opptaksprøver.

De trenger jo flere inn på opptaksprøver enn antall plasser, da, både fordi en del viser seg som ikke skikket og enkelte takker nei til plassen. Dersom du har 47 poeng nå er det slett ikke rart du er inkalt, da du er nærme årets poenggrense. Og årets poenggrense vet de ikke før opptaket er kjørt (dvs. alle som viste seg ikke-skikket er silt ut og opptaket kjørt på vanlig måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg også mottatt brev, med avslag. Hvorfor, aner jeg ikke. Kanskje det er mine fartsbøter og/eller trimming av moped fra 80-tallet. Eller at nemnda rett og slett mener jeg ikke er skikket. Jeg skal be om begrunnelse. Ønsker alle som kom igjennom LYKKE TIL ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...