Aster Skrevet 13. oktober 2006 #121 Skrevet 13. oktober 2006 Nordlendinger generelt har jo ofte dobbeltnavn. Bjørn Hugo, Ulf Johnny, Gry Mette etc. Myre er jo særlig kjent for bruken av engelsk-amerikanske navn, noen ganger i kombinasjon med norske: Mike Terry, Cynthia, Krystal, Rod Steve, Glenn Jonas, Glennie, Jill Doris... ← Gikk det ikke et program om dette på tv for et par-tre år siden?? Bl. a et intervju med en far om hans (og konas) valg av navn på ungene.
TheHairyToothfairy Skrevet 13. oktober 2006 #123 Skrevet 13. oktober 2006 Hva med oss nordlenninger med trippelnavn da? Hvem skal klage på oss? Ut me're!
sprettball Skrevet 14. oktober 2006 #124 Skrevet 14. oktober 2006 Har mamma fra Oslo og pappa fra Troms. Ingen av oss har dobbeltnavn. Har bodd begge steder, og er enig i at kombinasjonen av dobbeltnavn er kreativt i nord. Vil tro at flere i nord har dobbeltnavn enn på østlandet. Slik som disse: Arne Elvis Tore Kurt Kent Allan Stig Gjøran Men kjenner selvfølgelig en god del fra Oslo med dobbeltnavn også da! Er også enig i at lynne til en nordlending kontro en østlending er forskjellig. Mens feks en nordfra har litt mer "er ikke så nøye"-holdning, så er nok en fra østlandet litt mer opptatt av fasade osv (og dermed skjuler sitt dårlige dobbeltnavn). Uansett, jeg digger begge folkeslagene!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2006 #125 Skrevet 14. oktober 2006 Har mamma fra Oslo og pappa fra Troms. Ingen av oss har dobbeltnavn. Har bodd begge steder, og er enig i at kombinasjonen av dobbeltnavn er kreativt i nord. Vil tro at flere i nord har dobbeltnavn enn på østlandet. Slik som disse: Arne Elvis Tore Kurt Kent Allan Stig Gjøran Men kjenner selvfølgelig en god del fra Oslo med dobbeltnavn også da! Er også enig i at lynne til en nordlending kontro en østlending er forskjellig. Mens feks en nordfra har litt mer "er ikke så nøye"-holdning, så er nok en fra østlandet litt mer opptatt av fasade osv (og dermed skjuler sitt dårlige dobbeltnavn). Uansett, jeg digger begge folkeslagene! ← Godt sagt! De må nå bare fortsette med navnetradisjonene sine der oppe, og det at de ikke er så nøye på det er nok grunnen til at de har så mange fæle kombinasjoner. Godt observert!
Gjest psykologi student Skrevet 25. oktober 2006 #126 Skrevet 25. oktober 2006 jeg heter June Elisabeth og jeg elsker navnet mitt. og jeg er fra akershus, det er og mine foreldre. når jeg får en datter skal hun enten hete tonje eirin , tale eirin eller amalie constanse. mira constanse liker jeg og det er mange fine navn. og går du rundt å irriterer deg over hva folk heter så tror jeg ikke du ha mye til liv. takk gud at vi er forskjellige og at vi liker forskjellige navn. tenk om alle skulle hett silje foreksempel. silje 1 silje 2 osv.. herregud så trafisk. gjør meg en tjeneste å skaff deg en ny hobby- det er helt utrolig hva ikke folk irriterer seg over. det er ikke noe rart til det er krig i verden ps- jeg r nå bosatt i tromsø og folka her er helt utrolig herlige.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 26. oktober 2006 #127 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg må jo være en sjelden fugl i følge trådstarter; nordlending med bare ett navn. Men forresten samboeren min har også bare ett navn. Det samme gjelder søskenbarna mine. Kanskje jeg ikke er så sjelden likevel Men vi har vel alle hørt vitser om "Odd-Even Hans-Hugo" (prøv å si det fort), og om Cliff-Kåre og Bob-Johan, og det er vel ingen tvil om at slike navn eksisterer, både i nord og i sør
Nilma Skrevet 26. oktober 2006 #128 Skrevet 26. oktober 2006 Jeg må jo være en sjelden fugl i følge trådstarter; nordlending med bare ett navn. Neida, du er ikke sååå sjelden, jeg har er også nordlending med bare ett navn. Samboeren min derimot, er IKKE nordlending, og han har dobbeltnavn, det har også begge søsknene hans, foreldrene hans og en god del av resten av slekta. Generalisering er vanskelige greier, gitt. Men vi har vel alle hørt vitser om "Odd-Even Hans-Hugo" (prøv å si det fort), og om Cliff-Kåre og Bob-Johan, og det er vel ingen tvil om at slike navn eksisterer, både i nord og i sør ← Odd-Even fungerer vel strengt tatt bare dersom det også uttales på nordlending.
Gjest -eline- Skrevet 1. november 2006 #130 Skrevet 1. november 2006 Nordlendinger generelt har jo ofte dobbeltnavn. Bjørn Hugo, Ulf Johnny, Gry Mette etc. Myre er jo særlig kjent for bruken av engelsk-amerikanske navn, noen ganger i kombinasjon med norske: Mike Terry, Cynthia, Krystal, Rod Steve, Glenn Jonas, Glennie, Jill Doris... ← Jeg er fra Finnmark, har vel strengt tatt dobbelnavn men bruker bare det første, og jeg er enig i at det er endel dobbelnavn her oppe (har mange i familien og blandt venner). Men, navnetrendene står like sterke i nord nå som de gjør nede i sør, så det er nok færre og færre som kaller ungene sine slike navn. Det er endel steder ute på kysten av Finnmark hvor slike engelskenavn uttalt på norsk, enten rett fram som det staves (Steve, Diana, Kate) eller i en slik norskengelsk måte (Ket, Dårris). Kjenner flere med slike navn, og de aller fleste har et skikkelig nordnorsk sen-navn (a'la Kristensen) Ang samer med 3 fornavn så er det ganske vanlig, oppkalling står sterkt i den samiske tradisjon og svært mange (de fleste?) har rundt 3 fornavn + evt oppkallingsnavn (dvs de ramser opp slekta bakover... har etpar kompiser som mer enn gjerne gjør det når folk spør om hva de heter )
Gjest Borghild Skrevet 4. november 2006 #131 Skrevet 4. november 2006 Æ e fra Mosjøen og æ heite Borghild Nilsine men vænnan mine kall mæ Pilsine når æ drækk nordlandspils.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 4. november 2006 #132 Skrevet 4. november 2006 ...og når begynte de å si "æ" i Mosjøen?
Gjest Deception Skrevet 4. november 2006 #133 Skrevet 4. november 2006 ...og når begynte de å si "æ" i Mosjøen? ← De sier vel "eg", gjør de ikke?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 4. november 2006 #134 Skrevet 4. november 2006 De sier vel "eg", gjør de ikke? ← Nei, de sier "e" Derimot så sier jeg "eg"
Sun Mei Skrevet 5. november 2006 #135 Skrevet 5. november 2006 Dette var morsomt Nei, de sier "e" Derimot så sier jeg "eg" ← til en helt sikkert sambygding Vel, jeg er nordlending og kommer fra en familie der vi alle har dobbeltnavn
Gjest lillelou Skrevet 5. november 2006 #136 Skrevet 5. november 2006 Vel...jeg er fra Troms,og i min familie (vi er 6) er det bare moren min som har dobbeltnavn. (og nei...vi andre har ikke trippelnavn... ) Har støtt borti mange artige kombinasjoner der oppe,men det artigste tror jeg må være Hugh-Are (uttales Huggare)
Gjest KATTAstrofe Skrevet 5. november 2006 #137 Skrevet 5. november 2006 Dette var morsomt til en helt sikkert sambygding Vel, jeg er nordlending og kommer fra en familie der vi alle har dobbeltnavn ← Hmm :klø:
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #138 Skrevet 5. november 2006 De samene jeg kjenner heter Roy-Arna, Anna- Sara, Nina-Mari og Antabjørga-Nina. Vet om de har dobbeltnavn fordi de er samer, eller om de er samer fordi de har dobbelt navn.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #139 Skrevet 5. november 2006 Æ e fra Mosjøen og æ heite Borghild Nilsine men vænnan mine kall mæ Pilsine når æ drækk nordlandspils. ← Så flott, Borghild. Alle sammen: "Velkommen Borghild"! :enig_anim:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå