Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er den eneste jeg kjenner med dobbeltnavn i venneflokken min nordfra.

Men er veldig vant til å høre dobbeltnavn sørpå. Men ikke opplevd så veldig mange stygge. Så jeg tror nok vi finner dobbelt navn over alt. Både stygge, merkelige og pene navn.

Og "vi" nordleninger er så veldig opptatt av fiske og natur. Seff. Jeg tar med meg jekta mi ut hver dag jeg for å fiske fisk til familien til middag. Og nå er det høst så da skal jeg ut i skogen og skyte elg. Veldig vanelig at jeg gjør det ja. Dropper skolen og jobb for det jeg.

:ironi:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og "vi" nordleninger er så veldig opptatt av fiske og natur. Seff. Jeg tar med meg jekta mi ut hver dag jeg for å fiske fisk til familien til middag. Og nå er det høst så da skal jeg ut i skogen og skyte elg. Veldig vanelig at jeg gjør det ja. Dropper skolen og jobb for det jeg.

:ironi:

Synes du skal holde deg på skolebenken, selv om jeg ikke bryr meg om hva du og dine gjør på fritiden.

Gjest Very Victoria
Skrevet

Atle Jonny, Dan Ruben, Sissel Aina, Berit Randi + + + alle ligger på telefonkatalogen.no og alle har adresse i enten Nordland, Troms eller Finnmark.

Skrevet
Atle Jonny, Dan Ruben, Sissel Aina, Berit Randi + + + alle ligger på telefonkatalogen.no og alle har adresse i enten Nordland, Troms eller Finnmark.

Og i Akershus har vi Wenche Aina, Lori Aina, Kåre Arthur, Aina Viola, Ståle Atle, Geir Atle ++++

Kjære vene, dette er bare for dumt.

Skrevet

Kanskje det er fordi folk skal høre når de roper på hverandre over viddene der oppe. Atleeee Jooohnnnnyyyyy er sikkert lettere å høre enn f.eks. Lars.

Gjest norlendingen
Skrevet
Hvorfor har så mange nordlendinger så utrolig stygge dobbeltnavn? Unge som gamle heter jo Ken-Charles, Arnt-Alfons, Chris-Karolius og det som verre er. Er det ikke på tide å kvitte seg med denne latterlige tradisjonen?

Kanskje fordi vi ikke er så fin på det som søringene?

Vi har vår tradisjon, og dere har deres. :)

Skrevet

Hvorfor i all verden kan ikke folk diskutere dette på en skikkelig måte??

Jeg er nordlending, og har ikke dobbeltnavn. Samboeren min er nordlending han også, og har heller ikke dobbeltnavn. Foreldrene våre har ikke dobbeltnavn og heller ikke søsknene våre.

Men jeg bodde mine barneår på Finnmarkskysten, og der var det dobbeltnavn på annenhver unge. Og de utroligste kombinasjoner som jeg ikke har hørt noen andre steder. Jeg har bodd flere steder etter dette, men ingen kommer i nærheten av navnene der oppe. I klassen til min første kjæreste var det 15 elever, og alle guttene hadde dobbelnavn, de fleste med bindestrek. Og det var av typen Kåre-Harry, Svein-Kåre og så videre. I mitt hode er det helt utrolig at det går an å legge slike navn på barna sine...

Ja, det finnes merkelige navn over alt. Uansett hvor man er finnes det sikkert et par stykker som har helt utrolige navn. Og ja, jeg tror at nordlendingene bruker dobbeltnavn i større grad enn de som bor lenger sør. Jeg har ingen anelse om hvofor, det har sikkert noe med tradisjon å gjøre... Men jeg kunne aldri i verden ha lagt et slikt navn på mitt barn.

Eller må jeg det, fordi jeg er nordlending...?

Man bør faktisk kunne diskutere et emne som dette uten å sitte og rakke ned på forskjellige folkegrupper - om jeg kan kalle dem det. Ja, noen som bor i Oslo har kanskje mer til felles med innvandrere som bor på samme sted enn med nordlendinger. Dialektforskjellene er store, kulturforskjeller likeså. Men det er forskjell på en fra tykkeste Oslo og en fra ei lita bygd utenfor Bergen. Og det er forskjell på mennesker som har bodd på vidda hele livet og noen som har bodd i Tromsø by like lenge.

Er vi mindre verdt selv om vi kommer fra forskjellige kanter av landet?

Skrevet

Jeg tror IKKE at forekomsten av dobbeltnavn er større i nord enn i sør. Og så lenge ingen kan legge fram prosentvise tall, forholder jeg meg til det.

Og for å vise seriøsiteten i debatten - hørt denne:

En trailersjåfør nordfra var sørpå for å fylle traileren med toalettpapir som han skulle kjøre nordover. Mens han holdt på å lasse traileren overhørte han en samtale mellom to som jobbet i bedriften: "Lurer på hva de skal gjøre med alt toalettpapiret? De har jo ikke klosett der oppe..." Norlendingen gikk bort til dem og sa: "Ja, man kan jo fan mæ lure på ka man skal gjøre me alt det dasspapire, når man veit at alle rævhållan befinn sæ hær sør..."

:klappe::ler::sjarmor:

Skrevet

Man trenger ikke dra til Nord Norge for å finne dobbeltnavn: jeg bodde en stund "på landet" i Rogaland, ved siden av en som het Kåre-Jan.........

Nå bor jeg på Østlandet og her heter man Preben, såklart. :ler:

Teite navn er teite navn, uansett statistikk og undersøkelser.

(artig tråd og god vits)

:)

Skrevet
Ja, jeg innrømmer at jeg føler meg fremmed ift nordlendinger. Kall det fordommer eller hva som helst. De er forskjellig fra meg som har vokst opp i Oslo. Føler at jeg har mer tilfelles med de med pakistansk bakgrunn som har vokst opp i Oslo enn de som bor ei forblåst øy med 10 innbyggere på Finnmarkskysten.

Enig!! :klappe:

Skrevet
Jeg tror IKKE at forekomsten av dobbeltnavn er større i nord enn i sør. Og så lenge ingen kan legge fram prosentvise tall, forholder jeg meg til det.

Og for å vise seriøsiteten i debatten - hørt denne:

En trailersjåfør nordfra var sørpå for å fylle traileren med toalettpapir som han skulle kjøre nordover. Mens han holdt på å lasse traileren overhørte han en samtale mellom to som jobbet i bedriften: "Lurer på hva de skal gjøre med alt toalettpapiret? De har jo ikke klosett der oppe..." Norlendingen gikk bort til dem og sa: "Ja, man kan jo fan mæ lure på ka man skal gjøre me alt det dasspapire, når man veit at alle rævhållan befinn sæ hær sør..."

:klappe:  :ler:  :sjarmor:

:riste::riste::riste::sjokkbla::roll::roll::riste:

Skrevet
Det gjør jeg da stadig vekk.  Men jeg har annet å gjøre enn å sette meg ned for å lese hver side i den.  ;)

Ja, men ber du om dokumentasjon så får du det. Om du gidder å lese eller ikke er jo din sak. Du er nordlending kanskje?

Skrevet
Nordlendinger er harry og heter typisk Kjellfrida, Gitta-Margit og Bjarn-Dreng og mye rart!

:klappe::klappe:

Skrevet
Ja, men ber du om dokumentasjon så får du det. Om du gidder å lese eller ikke er jo din sak. Du er nordlending kanskje?

Ja, om du kikker litt til venstre for innlegget mitt, så ser du jo det, og dessuten har jeg nevnt det tidligere i denne tråden. Du er søring kanskje?

Uansett er en telefonkatalog lite egnet som dokumentasjon på denne påstanden om at nordlendinger må ha (teite) dobbeltnavn på barna sine. Ingen av mine barn f.eks. er listet i telefonkatalogen. Og ingen av de har dobbeltnavn heller.

Og det er jo litt pussig at min far, fra Oslo, gift med en dame fra Oslo, og bor i Oslo har gitt alle sine barn dobbeltnavn. -Bortsett fra meg.

Med fare for å hisse på meg samene, så synes jeg de ofte har dobbelnavn som lyder rart i mine ører, som Berit-Anna og Inger-Laila. Kanskje det er de som gjør at du har fått for deg at nordlendinger bruker sånne navn?

Skrevet
Hvis du blir provosert av påstanden om dobbeltnavn, har du et problem med dem. Ellers ville du vært stolt av dem. Og nå skal du liksom "ta igjen"? Så teit. Søringenes blærum bærum - det er da ingen som heter det. Bærum er ei bygd utenfor Oslo.

Hvem er teit nå..? ;) Tråden handlet om utrolig stygge dobbeltnavn. Det er vel et like seriøst utsagn å komme med som "Søringenes bærum blærum"...?

Skrevet

Kommer ikke Nordlendinger fra Nordland...? Hvorfor dra inn Finnmark og Troms da??

Sånn appropos.. ;)

(og ja.. er ekte Nordlending bosatt i Oslo med enkeltnavn fra en slekt hvor jeg ikke klarer spore opp et eneste dobbeltnavn. Og i min gamle venninneflokk hjemmefra er det èn med dobbeltnavn. Bare til info :))

Skrevet
Men jeg bodde mine barneår på Finnmarkskysten, og der var det dobbeltnavn på annenhver unge. Og de utroligste kombinasjoner som jeg ikke har hørt noen andre steder. .......Og ja, jeg tror at nordlendingene bruker dobbeltnavn i større grad enn de som bor lenger sør.

Vel, nå er Nord-Norge et veldig stort område da, så om det er mange rare navn på Finnmarkskysten er det ikke nødvendigvis det i indre Troms eller lengst sør på Helgeland, så å konkludere med at nordlendinger flest har rare dobbeltnavn blir helt feil. Jeg har bodd i Nordland i 19 år og i Tromsø de siste 13, og langt de fleste jeg kjenner har helt vanlige, enkle navn. Kun én av mine nærmeste 10-12 venner har dobbeltnavn.

Jeg sier ikke det at det ikke finnes rare navn/dobbeltnavn i Nord-Norge, men jeg tror det gjelder enkelte områder, på samme måte som man enkelte steder ellers i landet har kultur for navn som virker noe underlige i andres ører. Sunnmøre ble nevnt lenger opp her, samboeren min er derfra, og det hender jeg spør om svigerfamilien kødder når de nevner Finn-Mindor eller liknende, for ikke snakke om at det ikke er rent sjelden at jeg vrir meg av latter over navnene i lokalavisene der nede. Jeg kan likevel ikke konkludere med at de fleste vestlendinger har snåle navn/dobbeltnavn, det ville rett og slett vært for dumt.

Skrevet

Har bare lyst å legge til at de færreste bor på vidda i f.eks. Finnmark.Det er noe søringer tror. Det går direktefly sørover flere ganger daglig herfra. Vi har bredbånd. Vi har alle tv kanaler. -Flere radiokanaler. 3gnett osv. Vi studer på Universitet og høyskoler og er ikke så foskjellig fra andre. Med unntak av i lynne.

Barn blir døpt Michelle,Amanda,Tuva,Christian,Felix og Preben osv her å. Til og med inn på vidda.

Av de merkelige navnene som er nevnt i tråden så har jeg kun hørt et av de og det var på en gammel nå avdød mann. Navnetradisjoner er like her som sørpå,men det er riktig at blant samene så er det mye Inga Berit osv. Men til og med de bruker nå navn som Inga Christine osv. . De blir & mer moderne.

Man kan ikke dra alle over en kam.

-Til deg

Du må da kunne finne noen selv, eller mener du seriøst at jeg skal liste opp alle dobbeltnavn i nordnorge for deg? Betaler du bra, eller

Nei,men hvis du mener dette seriøst,så må du kunne jobbe litt for å bevise det. List gjerne opp alle dobbelt navn du. ;)

-Forøvrig var vitsen bra! :sjarmor: Artig tråd.

Skrevet
Synes du skal holde deg på skolebenken, selv om jeg ikke bryr meg om hva du og dine gjør på fritiden.

:ler:

Siden du sier det så har jeg dratt på skolen i dag og lagt børsa og fiskegarnet hjemme

:ler:

Skrevet
Og i Akershus har vi Wenche Aina, Lori Aina, Kåre Arthur, Aina Viola, Ståle Atle, Geir Atle ++++

Kjære vene, dette er bare for dumt.

:Nikke::Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...