Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ikke noe å irritere seg over det. Det som er noe å irritere seg over er alle som sier :"Nei, sånn er det ikke. Folk i nordnorge har ikke oftere dobbeltnavn enn andre!" De skammer seg vel over det og det er jo synd. At de skammer seg over egne tradisjoner. Trodde vi hadde kommet lengre enn det, men ikke folk fra nord, tydeligvis! :overrasket:

Vil vel ikke si at det har med å være stolt/ikke stolt. Jeg har dobbelt navn og prøver å få alle til å bruke det (ikke alltid like lett) Jeg er stolt av mitt navn. Men å si at alle nordfra har denne tradisjonen blir feil. Er det en tradisjon er det ofte noe som blir gjort ofte. Noe jeg ikke kan se blir. Bare i enkelte familier. Men det er både her i sør og der oppe i nord. Hvordan kan det da være "bare" nordpå det er denne tradisjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vil vel ikke si at det har med å være stolt/ikke stolt. Jeg har dobbelt navn og prøver å få alle til å bruke det (ikke alltid like lett) Jeg er stolt av mitt navn. Men å si at alle nordfra har denne tradisjonen blir feil. Er det en tradisjon er det ofte noe som blir gjort ofte. Noe jeg ikke kan se blir. Bare i enkelte familier. Men det er både her i sør og der oppe i nord. Hvordan kan det da være "bare" nordpå det er denne tradisjonen?

Ingen har da sagt at alle i det nordlige Norge har dobbetnavn! :overrasket: Kjære vene! Men dobbeltnavn gis ofte i nord, og ofte idårlig klingende sådanne.
Gjest *Tiril*
Skrevet

Jeg kommer fra Nord- Norge, men det var ikke før jeg flyttet til Oslo folk kom med dobbeltnavnene sine. Og et år jeg var i Usa, der syns de det var kjemperart at jeg ikke hadde noe mellomnavn. Så¨hver sin mening om hva som er tradisjon eller ikke. Hørest tlitt snålt ut for meg at det er tradisjon i Nord-Norge. Og påberope seg at navnene "ofte er dårlige klingende sådanne". Eller noe i den duren. Vis heller til kilder enn hva du i ditt hode oppfatter som det riktige.

Skrevet
Jeg kommer fra Nord- Norge, men det var ikke før jeg flyttet til Oslo folk kom med dobbeltnavnene sine. Og et år jeg var i Usa, der syns de det var kjemperart at jeg ikke hadde noe mellomnavn. Så¨hver sin mening om hva som er tradisjon eller ikke. Hørest tlitt snålt ut for meg at det er tradisjon i Nord-Norge. Og påberope seg at navnene "ofte er dårlige klingende sådanne". Eller noe i den duren. Vis heller til kilder enn hva du i ditt hode oppfatter som det riktige.

Mellomnavn har da ingen verdens ting med doble fornavn å gjøre! Og i USA er de da vandt til alle slags navn og nasjonaliteter og tradisjoner, så at "alle" der skulle reagere på at du ikke har mellomnavn (som ikke har noe med tråden å gjøre), tror jeg kanskje heller var et forsøk på å få i gang en samtale eller et sjekketriks eller noe sånt, det kan ihvertfall umulig være realitet. Der heter jo folk Pyx og Tigerboot og Broadway og Metaxa, så jeg tror ikke norske (og nordnorske) navn eller mangel på navn vekker noen oppsikt der.

Skrevet
Ingen har da sagt at alle i det nordlige Norge har dobbetnavn! :overrasket: Kjære vene! Men dobbeltnavn gis ofte i nord, og ofte idårlig klingende sådanne.

Er du nordnorsk?

Det som er litt typisk er at det virker som at det er de som IKKE er fra Nord-Norge som vet mest om de stygge dobbeltnavnene og hvordan det florerer av disse. Men fint å høre at det finnes så mange vel bereiste øst-, sør, osv-lendinger med et hav av Nord-Norske venner (med stygge dobbeltnavn)! Og ikke minst som kan fortelle oss andre om det. :ironi:

Hilsen Kjell Berit ;) (oppkalt etter bestemor og bestefar) :ler:

Skrevet
Er du nordnorsk?

Det har da ikke noe med saken å gjøre! :overrasket: Det er nok av nordlendinger som bekrefter at det er vanlig med dobbeltnavn der. Jeg bor i Oslo og er født i indre Kenya.

Skrevet
Det har da ikke noe med saken å gjøre! :overrasket: Det er nok av nordlendinger som bekrefter at det er vanlig med dobbeltnavn der. Jeg bor i Oslo og er født i indre Kenya.

Tenkte bare at nordlendinger selv kanskje har litt mer oversikt over hva folk i Nord-Norge heter. Selvfølgelig nok av de som bekrefter det, men også mer enn nok av de som avkrefter det. Det kommer selvfølgelig an på hvor i Nord-Norge man kommer fra.. ;)

Blir kanskje litt drøyt å dra alle de tre nordligste fylkene under en kam? Men hva vet jeg? Jeg bor kanskje i en uvanlig del av Nord-Norge siden jeg kjenner så få med dobbeltnavn. ;) Kjenner flere fra Oslo med det faktisk.

Men dobbeltnavn er jo gøy da! :ler: Jeg måtte bare lage en spin-of tråd under snikk-snakk for rare dobbeltnavn. Dersom noen føler veldig trang til å ramse opp disse forferdelige dobbeltnavnene er dere hjertelig velkommen! :ler:

Skrevet
Det kommer selvfølgelig an på hvor i Nord-Norge man kommer fra..  ;)

Det har du helt rett i! Det er ikke alle som er like trangsynte der heller.

Skrevet
Det har du helt rett i! Det er ikke alle som er like trangsynte der heller.

Er det meg du mener som er trangsynt...? :forvirret:

Skrevet
Er det meg du mener som er trangsynt...?  :forvirret:

Nei, jeg skrev da at det ikke var alle som var like trangsynte. Men du er kanskje svaksynt? :ler: I og med at du ikke så ordet ikke? Nei, nok av avsporinger.

Skrevet
Nei, jeg skrev da at det ikke var alle som var like trangsynte. Men du er kanskje svaksynt? :ler: I og med at du ikke så ordet ikke? Nei, nok av avsporinger.

He he, nei jeg misforstod bare :ler:

:briller2: (tar på lesebrillene...)

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Gabriella
Skrevet

Hei dere!

I vitenskapens navn ofrer jeg telefonlista mi og teller opp navn og bakgrunn på samtlige. Jeg er selv fra et lite fiskevær i Finnmark og har naturlig nok litt flere nordnorske bekjente (Nordland, Troms, Finnmark) enn fra øvrige norske fylker. Jeg har regnet en person som nordnorsk hvis vedkommende er født og døpt av nordnorske foreldre.

Nord-Norge: 9 av 46 = 5,11

ann kristin

arnt åge

brith synnøve

carl andreas

geir åge

jan olav

john fredrik

kari-ann (finsk mor)

bjørn hugo

Øvrige Norge: 4 av 13 = 3,25

anne gro

anne line

per andré

stig andré

Min høyst uhøytidelige statistikk viser at hver femte person i nord har et dobbeltnavn. Ca hver tredje ellers har det. Diskuter gjerne hvor dårlig sammenligningsgrunlaget er på et utvalg på 13 kontra 46, men et par myter kan vi vel avlive... ;) På mitt hjemsted var vi 24 stk i klassen på barneskolen. Tre stk hadde dobbeltnavn. Men det skal nevnes at vi har diskutert i senere tid at de fleste fra nabobygda på vår alder har dobbeltnavn. En av mine beste venninner kommer derfra og har et dobbeltnavn som hun har "lagt av seg" i voksen alder, dvs nå bruker hun bare ett. Men hun er enig i konklusjonen om de merkelige forskjellene mellom de to bygdene. I all nabovennskapelig krangel vil jeg jo selvfølgelig hevde at nabobygda er litt harry da...;)

Forøvrig har jeg noen utenlandske venner på listen min også, fra Sverige, Finland, Frankrike, Irland, USA, Hellas og Italia.

0 av 13 har dobbeltnavn (selv om noen, spesielt amerikanerne og de finske har mellomnavn som ikke er i bruk).

Kan det være at rare og ikke-rare dobbeltnavn rett og slett er et NORSK fenomen??? :)

Skrevet

Ja, nå kan dere sitte der med lang nese, dere benektere. Takk til deg som var så snill! :smilyblomst:

Skrevet
Vel, jeg er nordnorsk, og når jeg tenker etter, så er det faktisk en god del merkelige dobbeltnavn i omløp der oppe. Man tar gjerne to ganske alminnelige navn og setter dem sammen, noe som ikke alltid er vellykket. Skrekkeksempel; Hans-Jan...  :forvirret: 

Når det er sagt, østlendingers trang til å gi barna sine de rareste navn de kan finne, og gjerne helst snekre ihop et navn selv for å være sikker på at ingen andre heter det samme, er etter min mening ikke stort bedre.

Det var da i Nord-Norge de lagde mange rare navn i gamle dager, ihverfall. Parafina og sånt.
Skrevet (endret)

Nordlendinger generelt har jo ofte dobbeltnavn. Bjørn Hugo, Ulf Johnny, Gry Mette etc. Myre er jo særlig kjent for bruken av engelsk-amerikanske navn, noen ganger i kombinasjon med norske: Mike Terry, Cynthia, Krystal, Rod Steve, Glenn Jonas, Glennie, Jill Doris...

Endret av Scorpina
Skrevet

Nå gikk jeg inn og søkte på 8439 Myre på telefonkatalogen.no og der skal jeg si deg de har dobbeltnavn! :overrasket: Selv jeg ble litt satt ut.

Skrevet

Nå er opphavet mitt fra Myre, dvs rett ved og de fleste av dem fikk dobbelnavn ja, men ingen bruker begge navnene. I telefonkatalogen finner du sikkert en hel haug med folk med dobbelnavn, men mange bruker ikke begge navnene.

Det er vel ikke uten grunn vi bruker å si norskamerikanere fra Myre. Men det har litt med dialekta å gjøre og da.

Skrevet

Herligheten for en morsom tråd. Fikk lyst å bidra med litt statistikk jeg også.

Av mine 17 nordnorske søskenbarn har 10 stk dobbeltnavn. (de fleste av dem er faktisk fra Myre, hihihi) Ingen med bindestrek, og fleste bruker bare første navnet.

I klassen min på barneskolen med 20 elever hadde 4 stk dobbeltnavn, uten bindestrek.

På min arbeidsplass har 6 av 9 dobbeltnavn, men bare ei bruker hele dobbeltnavnet til vanlig. Alle er uten bindestrek.

Jeg kjenner jo noen med dobbeltnavn, men de fleste er normale navn som like godt dukker opp i Østlandssendingen.

Men det er klart at Kent-Andre og Glenn-Roger er i den kategorien navn som det siktes til i tråden......

Skrevet
Herligheten for en morsom tråd. Fikk lyst å bidra med litt statistikk jeg også.

Av mine 17 nordnorske søskenbarn har 10 stk dobbeltnavn. (de fleste av dem er faktisk fra Myre, hihihi) Ingen med bindestrek, og fleste bruker bare første navnet.

I klassen min på barneskolen med 20 elever hadde 4 stk dobbeltnavn, uten bindestrek.

På min arbeidsplass har 6 av 9 dobbeltnavn, men bare ei bruker hele dobbeltnavnet til vanlig. Alle er uten bindestrek.

Jeg kjenner jo noen med dobbeltnavn, men de fleste er normale navn som like godt dukker opp i Østlandssendingen.

Men det er klart at Kent-Andre og Glenn-Roger er i den kategorien navn som det siktes til i tråden......

Klarte ikke å la være å kikke på Glenn Roger på telefonkatalogen, og det er hele 5 Glenn Roger i de tre nordligste fylkene. De resterende på de 8 treffsiden bor jevnt over hele resten av landet... med mistenkelig mange i Fredrikstadområdet.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...