Gjest Gerd Skrevet 6. november 2006 #141 Skrevet 6. november 2006 Hvorfor har så mange nordlendinger så utrolig stygge dobbeltnavn? Unge som gamle heter jo Ken-Charles, Arnt-Alfons, Chris-Karolius og det som verre er. Er det ikke på tide å kvitte seg med denne latterlige tradisjonen? ← Jeg kjenner en nordlending som heter Rune Sune. Synes ikke det er så værst jeg da
Gjest Fra-Finnmark Skrevet 7. november 2006 #142 Skrevet 7. november 2006 Jeg er født i Finnmark og har dobbeltnavn med bindestrek og jeg liker ikke navnevalget mine foreldre ble enige om. De var veldig uenige og jeg kunne endt opp med et veldig gammeldags navn som jeg heller ikke ville likt... Men jeg bruker ikke navnet mitt, og ingen andre bruker det, bortsett fra mine foreldre selvsagt... Jeg har et irl-nickname og det har jeg hatt siden jeg var barn. Om jeg bytter navn til mitt irl-nickname, tror jeg ikke at jeg vil forandre meg likevel, men alt blir litt enklere, bortsett for de som skal finne meg i telefonkatalogen. ....Men, mine foreldre har heldigvis ikke kalt meg for Mette-Helene eller Svette-Mette eller noe i den stilen...
FantasDick Skrevet 9. november 2006 #143 Skrevet 9. november 2006 Ja, det er jo en del dobbeltnavn ute å går i den nordlige delen av landet vårt; jeg skal si meg enig der. Selv kommer jeg fra Finnmark og både jeg og mine 3 søsken og våre foreldre har dobbeltnavn. Men vi har heldigvis ikke to selvstendige navn satt sammen til ett. For dèt er lite pent.
Skarv Skrevet 18. november 2006 #144 Skrevet 18. november 2006 Det tror jeg ogå, i og med at så mange av navnene passer så dårlig sammen. Når andre lager dobbeltnavn, prøver de å finne to navn som passer sammen, det gjør ikke nordlendingene. ← Måtte bare.jeg er sjøl fra Troms men har bare et navn.to av mine søsken har to,men ikke bindestrek mellom. Kjente en gang en gutt fra Telemark han hadde et håpløst navn.Erik Roy hete han.
Gjest graceland Skrevet 18. november 2006 #145 Skrevet 18. november 2006 Dette med dobbeltnavn er noe dere føler dere kan kritisere fordi det er flere som kun har ett navn? Jeg er fra Finnmark, og føler ikke at den karakteristikken mange kommer med, stemmer. Blir veldig lei meg, faktisk.
Gjest Deception Skrevet 18. november 2006 #146 Skrevet 18. november 2006 Personlig skjønner jeg ikke vitsen i å gi barn to navn i det hele tatt, hvis det ene allikevel bare er mellomnavn? Jeg har to navn selv, og mellomnavnet blir aldri brukt, bare da jeg var barn og hadde gjort noe galt. Mine barn skal bare få ett fornavn, det er sikkert.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2006 #147 Skrevet 18. november 2006 Hvorfor gir foreldre sine barn flere navn - hva er poenget? De kongelige gir sine barn sytten-atten navn - hvorfor? I Nord-Norge heter barn Ray-monda, Raja-Lisa, Thea-Monaraj, Sara-Nina, Trond-Anton, osv. det er jo håpløst!
Rexina Skrevet 19. november 2006 #148 Skrevet 19. november 2006 (endret) Kjenner også til endel som har sære dobbeltnavn. Andreas-Emil (hvor bakvendt er ikke det. klinger jo helt feil ) I tillegg kjenner jeg noen rikinger med noen flotte barn: Far: Helge-Bjørn Mor:Bjørg-Nora Sønn 1: Philip-Andreas Sønn 2: Carl-Wilhelm Datter: Nikoline-Sofie Hjelpemeg for noen navn! Endret 19. november 2006 av Rexina
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2006 #149 Skrevet 20. november 2006 Ta dere en tur til Myre i Vesterålen. Her er de veeeeldig glad i amerikanske navn som Barry og Max (m norsk uttale selvf). Ekstra fint blir det om du kombinerer det m et norsk som f.eks. Bob-Kåre eller hva m Bob-Kenny eller Bjarne Kåre???? Synd jeg ikke husker flere, mange å ta av.....
messy Skrevet 26. november 2006 #150 Skrevet 26. november 2006 På min mors side av familien (fra troms selvfølgelig) har man en fin fornorsking av Steve. Tenk på tv, så finner du fort ut hvordan det uttales.
punktom Skrevet 26. november 2006 #151 Skrevet 26. november 2006 Dette har gjerne noe med at moren ikke alltid vet hvem faren er, så de to siste mennene som har vært bort på henne får lov til å gi ungen ett navn hver.
Fam Skrevet 26. november 2006 #152 Skrevet 26. november 2006 Jeg synes dette er verst blant de kongelige. Haakon Magnus, Martha Louise, Maud Angelica, Ingrid Alexandra, Sverre Magnus. Tenk så deilig å få en skikkelig folkekonge; Kong Geir! Eller Kong Ali, for den saks skyld. ← Leah Isadora er jo bare best da! Høres ut som en parfymert dorull.
Gabriella Skrevet 27. november 2006 #153 Skrevet 27. november 2006 Dette har gjerne noe med at moren ikke alltid vet hvem faren er, så de to siste mennene som har vært bort på henne får lov til å gi ungen ett navn hver. ←
lillesky Skrevet 27. november 2006 #154 Skrevet 27. november 2006 Leah Isadora er jo bare best da! Høres ut som en parfymert dorull. ← Jeg visste ikke at rare dobbeltnavn var spesielt vanlig nordpå (og jeg er nordfra - kanskje derfor jeg ikke reagerer? ). Hva med disse, som er folk sørpå; Erik Rune Arne Anton
Amber Skrevet 9. desember 2006 #155 Skrevet 9. desember 2006 Ja, jeg innrømmer at jeg føler meg fremmed ift nordlendinger. Kall det fordommer eller hva som helst. De er forskjellig fra meg som har vokst opp i Oslo. Føler at jeg har mer tilfelles med de med pakistansk bakgrunn som har vokst opp i Oslo enn de som bor ei forblåst øy med 10 innbyggere på Finnmarkskysten. ← Vel dette sier mer om deg enn om dem. JEg har bodd i Nord Norge, og aldri har jeg hatt så bra sosialt nettverk som da jeg bodde der. Lett og komme i kontakt med folk, og lett å få seg venenr blandt et så åpent og koselig folkeslag. Folk er interessert i å bli kjent, og er ikke redd for å ta kontakt. I Oslo derimot, er alle selvsentrerte og bryr seg bare om seg og sitt, og sine venner. Om du går ut i Oslo blir du ikke kjent med nye folk ! Ingen bryr seg. Så du er helt på bærtur.
Gjest Pet Skrevet 10. desember 2006 #156 Skrevet 10. desember 2006 I Oslo derimot, er alle selvsentrerte og bryr seg bare om seg og sitt, og sine venner. Om du går ut i Oslo blir du ikke kjent med nye folk ! Ingen bryr seg. Så du er helt på bærtur. ← Dette er jeg helt uenig i! Jeg er født og oppvokst i Oslo og kommer da i snakk med folk hver gang jeg er ute på pub! Tar kontakt selv og andre tar kontakt med meg. Så du er helt på bærtur.
Amber Skrevet 10. desember 2006 #157 Skrevet 10. desember 2006 jeg heter June Elisabeth og jeg elsker navnet mitt. og jeg er fra akershus, det er og mine foreldre. når jeg får en datter skal hun enten hete tonje eirin , tale eirin eller amalie constanse. mira constanse liker jeg og ← Seriøst? Skal du kalle barnet ditt for AMALIE CONSTANSE? Det er jo barnemishandling... stakkars unge, unnskyld meg. Hva er galt med vanlige norske navn? Er det så om å gjøre å ha det så sært som mulig? Grøsser når jeg hører folk som skal kalle ungene sine med sånne pompøse og usmakelige navn.
Gjest Gjest 1 Skrevet 10. desember 2006 #158 Skrevet 10. desember 2006 Jeg vet om en som heter Kent-Roy. Men han bor på Frogner. Kanskje foreldrene hans er fra Nord-Norge?
Gjest Lille Solstråle Skrevet 10. desember 2006 #159 Skrevet 10. desember 2006 ENDELIG en tråd etter mitt hjerte! For dette er HELT sant! Alle fra nord har stygge dobbeltnavn. Her er de jeg kjenner i fylkesrekkefølge, og det verste er at jeg ikke finner på: Nordland: Eivind-André Anne-Line Roger Manuel Jon-Roger Troms: Geir-Ture Geir-Ove Geir-Thomas (Ja, jeg vet!!) Ida Melinda Finnmark: Liz-Irén Nils-Raymond Liss Yvonne Maja Carina Linn-Adela Det er påfallende hvordan det blir verre jo lenger nord du kommer. Hva er greia, liksom?? Er det en trend, en sosial sanksjon?? Jeg har en teori på at man alltid må si "han" eller "ho" foran navn der oppe; "han Nils-Raymond", "ho Liz-Irén", og det høres ikke så kult ut med bare en stavelse etterpå, som i "Han Jon."
Gjest Gjest 1 Skrevet 10. desember 2006 #160 Skrevet 10. desember 2006 Ho Sara-Olina og han Stian-Albert kjem no hit snart. Da blir det liv, når dem har me sæ alt det tørka reinsdyrkjøttet. Han Knut-Willem sa no at kjøtt e muskler men det trur æ ikke på no på før æ ser det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå