Gjest Embla s Skrevet 3. juni 2006 #141 Skrevet 3. juni 2006 Jøss. Hvis man får utbetalt ca. kr. 16 000,- i kassen på Meny i måneden, burde jeg kanskje vurdere en kassejobb framfor den jeg har nå. Jobber i kommunesektoren i en administrasjon, og er ganske høyt utdannet. Jobber masse, intensivt, kvelder og helger, og får utbetalt nøyaktig det samme som en får som ekspeditrise i kassen på Meny. Noen som kan forklare KS sin lønnspolitikk? ← Vedkommende sier jo ingen ting om hva h*n gjør på Meny; kanskje vedkommende har en slags lederfunksjon? Uansett er det ikke tvil om at det ikke lønner seg å ta lang utdannelse (i allefall ikke hvis man havner i kommunesektor). Men jeg vet at jeg ville heller hatt jobben min framfor å sitte i kassa på Meny, selv om den andre jobben fikk det dobbelte av hva jeg får. Man blir ikke lønnet for utdannelse, utdanning er frivillig, og jeg håper da at folk har annen motivasjon enn urealistiske forventninger om lønn proporsjonalt med antall leseår. For meg kompanserer det mye at jobben er selvstendig med masse frihet, interessant, variert og med muligheter for faglig videreutvikling. Sånn sett fortjener kanskje folk i "kassa på Meny" mer lønn enn meg på tross av lang utdanning?
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #142 Skrevet 3. juni 2006 Sånn sett fortjener kanskje folk i "kassa på Meny" mer lønn enn meg på tross av lang utdanning? ← Ja, de fortjener nok mer i lønn, de som sitter i kassen på Meny, fremfor de med hovedfag/juridikum/medisin. Det har du antakelig helt rett i. Lykke til i din kommunistiske valgkamp videre!
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #143 Skrevet 3. juni 2006 Når en butikk medarbeider tjener ca 11000 i måneden, skjønner jeg at sykepleiere står på barikaden og krever mer lønn, de har lang utdannelse, stort ansvar og høy kompetanse og kunnskap og tjener 5-6000 mer i måneden enn ufaglærte. Det samme gjelder selvfølgelig andre yrkesgrupper...
Gjest Grønn Frosk Skrevet 3. juni 2006 #144 Skrevet 3. juni 2006 Jeg er student, og får 6000 i måneden fra lånekassa. Utenom det så jobber jeg hver lørdag og tjener da 3000-4000 utenom i måneden.
Viviwoom Skrevet 3. juni 2006 #145 Skrevet 3. juni 2006 Lever som regel på studielån, også er jeg nattevakt på et gamlehjem innimellom. Ikke særlig glam, riktignok, men ganske greit
Gjest Embla s Skrevet 3. juni 2006 #146 Skrevet 3. juni 2006 (endret) Ja, de fortjener nok mer i lønn, de som sitter i kassen på Meny, fremfor de med hovedfag/juridikum/medisin. Det har du antakelig helt rett i. Lykke til i din kommunistiske valgkamp videre! ← Oi, det var da voldsomt til sur kommentar? Blir egentlig ganske dumt å klippe ut bittelitt fra et langt innlegg sånn, med mindre man v i l missforstå.. Jeg mener uansett ikke at det ikke skal betale seg å studere?! Jeg bare konstaterer at "sånn er verden" i allefall i kommunenorge. Også "trøster" jeg meg selv med at jeg ikke ville byttet min jobb mot en mye bedre betalt "sitte-i-kassa-jobb" og at de sånn sett fortjener all verdens lønn, for i mine øyne høres det drepende kjedelig ut osv osv osv. I sammenheng med innlegget jeg siterte. Å si at jeg bedriver kommunistisk valgkamp pga dette er frekt og vitner om idioti og manglende pragmatiske evner, eventuelt trang til å missforstå og slenge dritt. Endret 3. juni 2006 av Embla s
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #147 Skrevet 3. juni 2006 de sånn sett fortjener all verdens lønn, for i mine øyne høres det drepende kjedelig ut ← Jeg synes det høres utrolig merkelig ut. Har aldri hørt argumentet om at man fortjener høy lønn fordi jobben er kjedelig. Jeg har blitt ennå mer forvirret over din holdning til lønnsdifferensiering mellom høyt utdannede og lavt utdannede/de uten noe.
Gjest Embla s Skrevet 3. juni 2006 #148 Skrevet 3. juni 2006 Jeg synes det høres utrolig merkelig ut. Har aldri hørt argumentet om at man fortjener høy lønn fordi jobben er kjedelig. Jeg har blitt ennå mer forvirret over din holdning til lønnsdifferensiering mellom høyt utdannede og lavt utdannede/de uten noe. ← altså. Hvis du gidder å lese og ikke bare kverrulere, ser du at jeg skriver at jeg selvsagt syns det burde gi uttelling at man har lang utdanning!!! En annen sak er at det dessverre ikke er slik i kommune-norge. Og for meg rent personlig vil jeg heller tjene mindre penger og ha jobben jeg har, kontra tjene mer og f.eks sitte i kassa på Meny. Men det er selvfølgelig ikke et politisk standpunkt! Mer en personlig tankerekke. Og hvis jeg ikke har klart å forklare hva jeg mener nå, tror jeg vi bare lar ballen ligge død, også får jeg leve med at Gjest tror jeg er kommunist og at jeg syns mennesker uten utdannelse bør tjene mer enn høyt utdannede.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #149 Skrevet 3. juni 2006 De fortjener all verdens lønn, for i mine øyne høres det drepende kjedelig ut. ← Jeg mener at det er galt at stor grad av kjedelighet skal gi høy lønn. Hvor er logikken i det?
Gjest Barmfager Skrevet 3. juni 2006 #150 Skrevet 3. juni 2006 Jeg jobber deltid og er student. Jobber i resepsjonen på et Hotel.
Gjest Neffi Skrevet 5. juni 2006 #151 Skrevet 5. juni 2006 (endret) 4 år er de som tar det over deltid.. Sosionom er en bachelorgrad, altså 3 åring. ← Japp, men h e r jeg bor er det f i r e år Endret 5. juni 2006 av Neffi
Gjest Neffi Skrevet 5. juni 2006 #152 Skrevet 5. juni 2006 Jeg ser ikke at du begrunner det spesielt, eller utdyper noe. ← lengden på utdannelsen behøver ikke å forklare hvilket lønnstrinn du fortjener/får/har krav på. Ei heller hentyder den til hvilket ansvar du har.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #153 Skrevet 5. juni 2006 Japp, men h e r jeg bor er det f i r e år ← Kan man ta f eks sosionimutdanning over tre år ett sted og over fire år et annet sted? Hvordan kan det være den samme utdanningen da, hvis den over fire år ikke er på deltid? Hvis man bor i Norge, vel å merke?
Gjest Neffi Skrevet 5. juni 2006 #154 Skrevet 5. juni 2006 Kan man ta f eks sosionimutdanning over tre år ett sted og over fire år et annet sted? Hvordan kan det være den samme utdanningen da, hvis den over fire år ikke er på deltid? Hvis man bor i Norge, vel å merke? ← Annet land, andre bestemmelser
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #155 Skrevet 5. juni 2006 Annet land, andre bestemmelser ← Da er det kanskje lurt å si det, når du begir deg ut på diskusjon om lengen på utdanninger.
Gjest Neffi Skrevet 5. juni 2006 #156 Skrevet 5. juni 2006 jeg skrev: Her jeg bor... Du vet - det er vanlig å forstå at alle utdannelser i Norge har samme kriterier.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 5. juni 2006 #157 Skrevet 5. juni 2006 Her var det mye surmulig og hakking på hverandre! Jeg er student og har 6000 i mnd. Ser at noen her mener studenter har 8000,- i mnd, men de ekstra pengene man får i begynnelsen av semesteret blir stort sett spist opp av nye skolebøker, semesteravgift og andre kostnader. Jeg har en jobb på si, men siden skolen tar det meste av dagene mine så jobber jeg lite. Har da 120-180 kr per time, alt etter når på døgnet jeg jobber.
Gjest Fruktfat Skrevet 6. juni 2006 #158 Skrevet 6. juni 2006 Jeg er student og har 6000 i mnd. Ser at noen her mener studenter har 8000,- i mnd, men de ekstra pengene man får i begynnelsen av semesteret blir stort sett spist opp av nye skolebøker, semesteravgift og andre kostnader. ← og derfor regnes ikke det? de fleste som tjener penger har jo noe å bruke det på, samme om det er skolebøker eller bensin til bilen! uansett hva du bruker penger på har du jo i gjennomsnitt 8000 pr mnd!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 6. juni 2006 #159 Skrevet 6. juni 2006 og derfor regnes ikke det? de fleste som tjener penger har jo noe å bruke det på, samme om det er skolebøker eller bensin til bilen! uansett hva du bruker penger på har du jo i gjennomsnitt 8000 pr mnd! ← I gjennomsnitt ja, reelt har jeg 6000 som kommer inn på konto hver måned. Det er alltid ekstra utgifter i starten av semesteret, og derfor får man litt ekstra da. Ellers er det stipulert at man skal ha 6000 kr måneden. Om du fikk bonus på jobb en måned, ville du regnet det med i lønna di? Neppe.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #160 Skrevet 6. juni 2006 Om du fikk bonus på jobb en måned, ville du regnet det med i lønna di? Neppe. ← For det første kan man ikke sammenlikne bonus og en garantert låneutbetaling. Fior det andre har selvsagt en bonus noe å si for hvor mye penger man kan disponere gjennom et år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå