Gjest Neffi Skrevet 1. juni 2006 #101 Skrevet 1. juni 2006 :klø: Selv har jeg faktisk en lengre utdannelse .. Men det er ikke så viktig for meg hvor mange år den tok - jeg valgte den selv, fordi jeg er har et interesse for faget. Jeg forstod også veldig tidlig at dette ikke kom til å gjøre meg rik. Nå mener ikke jeg at jeg har mer å komme med, eller at jeg burde ha høyere lønn av den grunn. Fordi jeg har studielån å betale tilbake? Vel, jeg har drøssevis av andre goder etter endt utdannelse, i forhold til en som ikke studert. Det handler ikke om at en lege ikke gjør en veldig veldig viktig jobb. Men den som har sudert markesføring, økonomi, språk i fem eller seks år, mener jeg ikke kan sidestilles med legen - Bare fordi den har antallet år i baklomma. Ref til innlegget jeg først kommenterte.
Gjest gjesta Skrevet 1. juni 2006 #102 Skrevet 1. juni 2006 Det handler ikke om at en lege ikke gjør en veldig veldig viktig jobb. Men den som har sudert markesføring, økonomi, språk i fem eller seks år, mener jeg ikke kan sidestilles med legen - Bare fordi den har antallet år i baklomma. Ref til innlegget jeg først kommenterte. ← Nå kan det hende jeg har misforstått deg, men sånn som jeg forstår deg er jeg ikke enig i det du sier her. Selv om man ikke direkte redder menneskeliv hvis man ikke er en lege kan man ha like viktige jobber. Den som har studert økonomi i 5-6 år kan forhindre at andre blir økonmisk ruinert, den som har studert språk i 5-6 år kan forhandle frem fredsavtaler eller avtaler som sikrer mange arbeidsplasser. En ingeniør sikrer at huset eller broa ikke havner i hodet på folk. Har hatt denne diskusjonen med noen venninner før... og det er mange jobber som er viktige selv om man ikke "ser" det med en gang. Jobber med mye ansvar som følgelig fortjener mer lønn.
Gjest Neffi Skrevet 1. juni 2006 #103 Skrevet 1. juni 2006 (endret) Nå kan det hende jeg har misforstått deg, men sånn som jeg forstår deg er jeg ikke enig i det du sier her. Selv om man ikke direkte redder menneskeliv hvis man ikke er en lege kan man ha like viktige jobber. Den som har studert økonomi i 5-6 år kan forhindre at andre blir økonmisk ruinert, den som har studert språk i 5-6 år kan forhandle frem fredsavtaler eller avtaler som sikrer mange arbeidsplasser. En ingeniør sikrer at huset eller broa ikke havner i hodet på folk. Har hatt denne diskusjonen med noen venninner før... og det er mange jobber som er viktige selv om man ikke "ser" det med en gang. Jobber med mye ansvar som følgelig fortjener mer lønn. ← Jo, såklart er jeg enig i det du mener her! Jeg kan da for all del se at en som er spesialisert innenfor et felt er en ressurs for resten av samfunnet. Vi trenger alle bitene for å få det til å fungere. Men i ærlighetensnavn så finns det vel de som studerer og studerer i det uendelige, uten å få noe spesiellt ut av det. Jeg har flere bekjente som har studert en hel evighet. Da de er ferdige klarer de ikke å begynne i jobb - det blir for komplisert. De har studert samfunnsvitenskap - (har ikke alle studiene korrekt i forhold til norsk, da jeg ikke bor i Norge), sosiologi, økonomi og mer. Selv om man tar en lang utdannelse har klart sine eksamener - betyr dessverre ikke det at man er en ressurs. Derfor blir jeg provosert av at disse kan sette seg over en som f.esk har slitt og jobbet for sin arbeidstilling. .. Eller har de som har tatt en bacheleor ... Endret 1. juni 2006 av Neffi
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #104 Skrevet 1. juni 2006 dobbel så lang! For det første så er DET feil. TRor du noen gidder å lønne deg for at du har gått på høyskolen i 6 år, tatt en doktorgrad eller kanskje har dobble paralle utdannelser? ... Fordi DU fant det interessant!? Vi behøver ikke flesk av proffesorer i f. esk kjemi. ← Jeg regner med å begynne på mastergrad til høsten. Ja, jeg tror noen "gidder" å lønne meg for at jeg har studert i 5 år når jeg er ferdig.
Gjest Neffi Skrevet 1. juni 2006 #105 Skrevet 1. juni 2006 Ja, det var muligens ett dust innlegg. Jeg svarte på et minst like dumt.
Rebelle Skrevet 1. juni 2006 #106 Skrevet 1. juni 2006 Min tittel er Head of Quality Assurance - får utbetalt ca 30.000 i mnd etter skatt. Ikke ille for ei på 21 år med ett års videregående =)
C Skrevet 1. juni 2006 #107 Skrevet 1. juni 2006 Må bare si et par ting iforhold til det å jobbe som politi. Skjønner at lengden på utdanningen skal ha noe å si i forhod til lønningene. Men hva man faktiskt gjør i yrket sitt bør telle vel så mye! Jeg er politibetjent, jobber turnus i operativ avdeling. Dvs mange netter og kvelder i mnd. Dette får vi et tillegg i lønna for. I tillegg har jeg et yrke der jeg er relativt mye mer utsatt i forhold til skader enn gjennomsnitt-yrket. Og dette får vi ikke noe ekstra for! Vet om mange andre yrker som får tillegg som fx "smuss-tillegg".. Det får ikke vi selv om vi håndterer rusmisbrukere som spytter på en, fylliker som tisser i politibilen og som vi må fysisk bære inn i arresten etterpå osv.. Lista er lang! Og det er hverdagen.. I tilegg er vi utrolig eksponert i media, ofte feilaktig, men uten mulighet til å forsvare oss ( taushetsplikten...). Jeg har ca 16.000,- utbetalt i mnd inkl turnustillegg.. Ikke misforstå,- jeg har valgt dette yrket selv og stortrives! Men synes det blir feil å sammenlikne vår hverdag med en del andre og så henge seg opp i lengden på utdannelsen! Ps en stor undersøkelse viste nettopp at operative politifolk som meg som jobber turnus har en forventet levetid på mellom 7 og 8 år kortere enn gjennomsnittsbefolkningen...
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #108 Skrevet 1. juni 2006 Jeg synes lønna til politibetjenter virker "for" lav. Man har faktisk høyere utdanning, og gjør i mange tilfelle en krevende og tøff jobb. Samboeren min er sosionom, med tre års utdanning, 50% stilling som det og 50% lavere stilling, og har mer utbetalt, men selvsagt er skattegrunlaget forskjellig også (brutto årslønn er rett under 280 000). Det er ikke spesielt høyt det heller, men greit nok i hans situasjon. Jeg er ellers litt irritert på de som alltid må kommentere at noen jobber er SÅ mye viktigere enn andre, og at disse viktige jobbene åpenbart bare er sykepleier/hjelpepleier og barnehageansatt... Det er mange yrkesgupper som bidrar til at vi lever i et velferds/overflodssamfunn, så uten ekstremt gode sosialøkonomiske kunnskaper synes jeg man bør la være å mene så fryktelig mye om hvor mye viktigere èn gruppe er framfor en annen. De fleste er viktige og bidrar både til omsorg, utvikling, bredde og løsninger på både små og store problemer, og ikke minst betaler omtrent alle skatt.
Søtpotita Skrevet 1. juni 2006 #109 Skrevet 1. juni 2006 Grunnen til at mange med høgare utdanning har høg lønn er nettopp fordi dei kan søka på ledarjobbar og spesialistjobbar innanfor fagfeltet sitt, som ikkje alltid er disponible for dei med mindre/ingen utdanning. Og ein ledarjobb inneber at ein har ansvar, kven giddar å sitte med mykje ansvar dersom ein ikkje får ekstra betalt for dette? Hadde eg vore arbeidsgjevar innanfor ei stor bedrift, så hadde eg sjølvsagt sett på kva kunnskapar arbeidstakaren sat inne med. Di meir kunnskap personen har, di meir verdi for meg. Å ta ei lang utdanning er ei slags investering i deg sjølv. Kven giddar å investere i noko som ikkje gir avkastning? Men med dette seier eg ikkje at dei med mindre utdanning uansett bør få lågare lønn! Nokon kan greie å få ein toppstilling på grunn av lang erfaring også. Alle jobbar er viktige, og bør få lønn etter kva dei gjer og kva ansvar dei har. Ein lang utdanning krev ikkje automatisk høg lønn, det blir kva du gjer det til og kor mykje ansvar du er villig til å ha.
Festus Skrevet 1. juni 2006 #110 Skrevet 1. juni 2006 De fleste er viktige og bidrar både til omsorg, utvikling, bredde og løsninger på både små og store problemer, og ikke minst betaler omtrent alle skatt. ← Helt enig. Vi er vel alle avhengig av hverandre...? Uten vaskehjelpa blir butikk/ restaurant/ kontor stengt, uten butikken har ikke vaskehjelpa jobb.... uten barnehagen kan mange ikke jobbe, men hvis alle ville være hjemme med barna hadde vi ikke hatt bruk for barnehagen, hvis vi ikke blir syke trenger vi ikke leger - men de er kjekke å ha når vi blir syke... mv osv etc... (noen eksempler bare...) Dersom én ting faller bort, rakner mye annet også!
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #111 Skrevet 1. juni 2006 Jeg er student nå, med de 8000,- kr i mnd det innebærer (ingen lån/stipend i juni/juli, men sommerjobb). Jeg klarer meg fint på dette, selv om jeg ser fram mot romsligere tider. Når jeg er ferdig vil jeg ha studert i 6 1/2 år, og da være utdannet psykolog. Hører at startlønnen er på 300.000-330.000. Jeg er ikke opptatt av penger, men syns samtidig at man skal få noe igjen for alle årene på universitetet. I forhold til folk med kortere utdanning, vil man "miste" flere år hvor man kunne ha jobbet og tjent penger. I tillegg har man litt av et studielån... Dessuten vil jeg i min framtidige jobb ha et stort ansvar, noe jeg bør få noe igjen for. Jeg har ikke noe ønske om å loppe mine framtidige klienter for penger (men mange får mye dekket); samtidig mener jeg at ansvaret og kompetansen man sitter inne med bør veie noe.
Diktern Skrevet 1. juni 2006 #112 Skrevet 1. juni 2006 så jo lengre utdannelse man har, jo smartere er man? Miloine: beklager, men du må vel innrømme at du gikk veldig i forsvar der? ingen som hadde beskylt deg for noenting...
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #113 Skrevet 1. juni 2006 TRor du noen gidder å lønne deg for at du har gått på høyskolen i 6 år, tatt en doktorgrad eller kanskje har dobble paralle utdannelser? ... Fordi DU fant det interessant!? Vi behøver ikke flesk av proffesorer i f. esk kjemi.← Vi TRENGER høyt utdannede folk, ikke bare med yrkesfag / høyskoleutdanning, som politiet. Tenk hvis vi slutter å utdanne folk innen kjemi: Hvem skal da rydde opp i rotet som industrien lager - finne alternative veier å gå som ikke forurenser, utvikle alternativer for rotenon i vassdrag. Kjemi er viktigere enn noensinne! Vi trenger mange flere flinke kjemikere som kan hjelpe oss inn i framtida! Leger - klart de er viktige. Men ikke glem forskerene innen medisin, som gjør arbeidet i bakgrunnen, på laboratoriene, skriver artikler, utvikler medisiner mot alvorlige sykdommer, etc. etc. Eller de som skriver grammatikkbøkene som gjør at folk kan lære seg fremmede språk og handle internasjonalt. Historikerne som forsker og gir oss historie, bakgrunn, kulturell verdi som menneske. Jeg er vitenskapelig ansatt på universitet, lønnet av staten, og tjener mye mindre enn de fleste her inne. I tillegg til at vi ikke får betalt for all kvelds- og helgejobbinga med å forberede foredrag til konferanser, og skrive artikler, og holde oss oppdatert innen fagområdet. Men jeg har et gode jeg setter svært høyt: Jeg har en utrolig interessant jobb! Og - et gode nr. 2: flexitid!
Gjest Neffi Skrevet 1. juni 2006 #114 Skrevet 1. juni 2006 Vi TRENGER høyt utdannede folk, ikke bare med yrkesfag / høyskoleutdanning, som politiet. Tenk hvis vi slutter å utdanne folk innen kjemi: Hvem skal da rydde opp i rotet som industrien lager - finne alternative veier å gå som ikke forurenser, utvikle alternativer for rotenon i vassdrag. Kjemi er viktigere enn noensinne! Vi trenger mange flere flinke kjemikere som kan hjelpe oss inn i framtida! Leger - klart de er viktige. Men ikke glem forskerene innen medisin, som gjør arbeidet i bakgrunnen, på laboratoriene, skriver artikler, utvikler medisiner mot alvorlige sykdommer, etc. etc. Eller de som skriver grammatikkbøkene som gjør at folk kan lære seg fremmede språk og handle internasjonalt. Historikerne som forsker og gir oss historie, bakgrunn, kulturell verdi som menneske. Jeg er vitenskapelig ansatt på universitet, lønnet av staten, og tjener mye mindre enn de fleste her inne. I tillegg til at vi ikke får betalt for all kvelds- og helgejobbinga med å forberede foredrag til konferanser, og skrive artikler, og holde oss oppdatert innen fagområdet. Men jeg har et gode jeg setter svært høyt: Jeg har en utrolig interessant jobb! Og - et gode nr. 2: flexitid! ← Ja, så fikk jeg det rett i fleisen som jeg ventet på. Forstår godt det du skriver - igjen - du kan vel starte med å lese mine andre innlegg også
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #115 Skrevet 1. juni 2006 Ja, så fikk jeg det rett i fleisen som jeg ventet på. Forstår godt det du skriver - igjen - du kan vel starte med å lese mine andre innlegg også ← Sorry at jeg "brukte" dine ord som bakgrunn - det var egentlig ikke ment som direkte svar på din kommentar, bare som en kontrast for å få fram mitt syn! (Det at det er så lett å overse viktigheten av de akademikerne som ikke er så lett synlige for folk flest)
Gjest Hilde K S Skrevet 1. juni 2006 #116 Skrevet 1. juni 2006 så jo lengre utdannelse man har, jo smartere er man? Miloine: beklager, men du må vel innrømme at du gikk veldig i forsvar der? ingen som hadde beskylt deg for noenting... ← De smarte (økonomisk sett) er vel de som velger null utdanning eller en yrkskoleutdanning. De bruker ikke mange år på skole og tjener høvelig bra etter endt utdannelse. Ikke har de studielån som skal betales ned heller. Sett i et livsløpsperspektiv er det ikke økonomisk lønnsomt å ta en utdanning. For folk som liker å bryne hjernen sin på feks kjemi, eller de som tar en utdanning for å få en spesiell jobb de ønsker, er kanskje ikke økonomien men selve ønsket om en jobb man liker det viktigste. Samfunnsnyttige er vi da alle sammen.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. juni 2006 #117 Skrevet 1. juni 2006 .. nei seriøst så mener jeg at alle som har studert i fem eller seks år tar seg selv på altfor stort alvor om de mener at jeg gjør narr av alle med høyere utdannelse ved å ytre min meningen om - nettopp de. En forsker har ikke nødvendigvis mer å gi samfunnet enn en sykepleier Du mener altså at alle som tar en høyere utdanning burde bli sett på som viktigere? ← my point exactly...
Gjest Fruktfat Skrevet 1. juni 2006 #118 Skrevet 1. juni 2006 jeg mener man bør tjene noe på det når man har investert flere hundre tusen + renter på en utdannelse. Derfor bør de med høyere utdannelse tjene mer enn de som ikke har det. ← hva med de som får utdannelsen betalt av foreldre, skal de tjene mindre enn de som lever på studielån?
Gjest Fruktfat Skrevet 1. juni 2006 #119 Skrevet 1. juni 2006 (endret) Men det er ikke så viktig for meg hvor mange år den tok - jeg valgte den selv, fordi jeg er har et interesse for faget. Det handler ikke om at en lege ikke gjør en veldig veldig viktig jobb. Men den som har sudert markesføring, økonomi, språk i fem eller seks år, mener jeg ikke kan sidestilles med legen - Bare fordi den har antallet år i baklomma. Ref til innlegget jeg først kommenterte. ← åh, så enig jeg er! det er jo dette jeg har prøvd å få fram det jeg mente med mitt første innlegg var at jeg fulgte hjertet og interesser, de første 5-6 årene jeg jobbet tjente jeg OK/bra, men de siste 1-2 årene ikke bra i det hele tatt, og derfor var jeg ikke enig i at det viktigst var at man gjorde noe man trivdes med. det er også viktig å tjene penger, og det merjket jeg først da jeg ikke tjente så mye lenger. jeg har ikke høyskoleutdannelse, men det er fordi det jeg ville bli ikke er en høyskoleutdannelse. hadde det vært høyskoleutdannelse eller f.eks 5-6 år på universitetet så hadde jeg vel gått der da. man er vel ikke dum eller mindre smart fordi man ikke har lyst til å bli f.eks prest, advokat eller lege! bare så det er sagt så skal jeg begynne på skole igjen, og nå skal jeg sjekke lønnsstatistikker... Endret 1. juni 2006 av Fruktfat
Gjest Fruktfat Skrevet 1. juni 2006 #120 Skrevet 1. juni 2006 Men i ærlighetensnavn så finns det vel de som studerer og studerer i det uendelige, uten å få noe spesiellt ut av det. Jeg har flere bekjente som har studert en hel evighet. Da de er ferdige klarer de ikke å begynne i jobb - det blir for komplisert. De har studert samfunnsvitenskap - (har ikke alle studiene korrekt i forhold til norsk, da jeg ikke bor i Norge), sosiologi, økonomi og mer. Selv om man tar en lang utdannelse har klart sine eksamener - betyr dessverre ikke det at man er en ressurs. ← tror jeg bare skal sitere deg og henge meg på jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå