Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er markedsansvarlig i en privat bedrift og tjener 300 K i året. Synes det er litt lite, selv om jeg ser at mange tjener mindre. Har relevant toårig høyskoleutdannelse. Og ønsker meg en heelt annen jobb, som jeg sikkert bare kan glemme nettopp på grunn av lønna.

Videoannonse
Annonse
Gjest Neffi
Skrevet

Også enda et tankekors.. Hvorfor tjener en sosionom dårligere enn en siviløkonom?

Skrevet
Også enda et tankekors.. Hvorfor tjener en sosionom dårligere enn en siviløkonom?

Ehh hæ?

Skrevet
Jeg har tidligere vært barnepsykolog, men nå jobber jeg som dyrepleier!

Tjente bedre da jeg hadde det første yrke, men trives best med det jeg jobber som nå!

Er du offentlig godkjent psykolog? Har du en spesialistutdanning i tillegg innen klinisk psykologi?

Mvh Kule And

Skrevet

Fordi sosionomyrke er et sosialarbeideryrke, oftest lønnet av kommunen og somregel så er det kvinner som jobber der. (De har også en elendig fagforening (er medlem av FO jeg og ja) og så er det to års kortere utdanning enn siviløkonom studie)

Gjest Neffi
Skrevet
Fordi sosionomyrke er et sosialarbeideryrke, oftest lønnet av kommunen og somregel så er det kvinner som jobber der. (De har også en elendig fagforening (er medlem av FO jeg og ja) og så er det to års kortere utdanning enn siviløkonom studie)

What?

Det er ikke kortere enn siviløkonomutdannelsen!!

Også har du et argument som; somregel så er det kvinner som jobber der...

:overrasket:

Skrevet

Mye snakk om lengde på utdannelse kontra nytteverdi her, men en temmelig sentral faktor er jo hva arbeidsgiver har råd til å tilby sine ansatte i lønn. Pengene skal jo komme fra et sted også...

Gjest gjest1
Skrevet
What?

Også har du et argument som; somregel så er det kvinner som jobber der...

:overrasket:

Jo, sosionom er 3 år, mens siviløkonom er blitt master og er nå 5 år (tidligere var det 4 år).

At "kvinneyrker" er dårligere betalt er jo ikke rettferdig, men sånn er det nå engang. Det er en forklaring, ikke en rettferdiggjøring.

Gjest Neffi
Skrevet
Jo, sosionom er 3 år, mens siviløkonom er blitt master og er nå 5 år (tidligere var det 4 år).

At "kvinneyrker" er dårligere betalt er jo ikke rettferdig, men sånn er det nå engang. Det er en forklaring, ikke en rettferdiggjøring.

OK. Det var jeg ikke klar over. Her jeg bor tar begge utdannelsene fire år.

Gjest prestekrage
Skrevet

Jeg jobber som markedskonsulent i en avis og får utbetalt ca 17500 etter skatt pr, mnd.... (har i tilllegg fri avis og fri mobil intil 1500 pr mnd, så i realiteten blir det jo nærmere 19000.-)

Gjest Gjest
Skrevet

"Min" sosionom er ikke medlem av FO, men Teknikk og ledelse, av en eller annen grunn. Han jobber også i en privat bedrift. Men tjener ikke kjempebra nei, er usikker på om han f eks har like høy grunnlønn som en nyutdannet sykepleier.

Skrevet
OK. Det var jeg ikke klar over. Her jeg bor tar begge utdannelsene fire år.

4 år er de som tar det over deltid.. Sosionom er en bachelorgrad, altså 3 åring.

Gjest Virvel
Skrevet

Nå mens jeg har studert har jeg stort sett tjent 2500-3000 kroner i måneden. Jee... Skal svare på nytt når jeg begynner å jobbe på ordentlig i slutten av juni. :icon_lol:

Skrevet

Jeg tror også sosionom er tre år. Forresten er det helt normalt at man tjener mer i private bedrifter enn i stat/kommune etc. Selv jobber jeg i Staten, og ligger på lønnstrinn 39 som nyutdannet siv.øk. (4-årig). De som begynner nå går jo 5 år.

Har ikke noe å gjøre med at sosionomer ikke fortjener mer, men livet er nå engang urettferdig. Synes man lønna er så dårlig må man kanskje ta en annen utdannelse eller jobbe i det private. Selv jobber jeg i Staten fordi jeg synes det er interessant å jobbe med samfunnsspørsmål til tross for at jeg kunne tjent bortimot 50.000 mer i privat sektor hvor jeg også har fått jobbtilbud.

Gjest Gjest
Skrevet
:klø:

Selv har jeg faktisk en lengre utdannelse .. Men det er ikke så viktig for meg hvor mange år den tok - jeg valgte den selv, fordi jeg er har et interesse for faget. Jeg forstod også veldig tidlig at dette ikke kom til å gjøre meg rik.

Nå mener ikke jeg at jeg har mer å komme med, eller at jeg burde ha høyere lønn av den grunn. Fordi jeg har studielån å betale tilbake? Vel, jeg har drøssevis av andre goder etter endt utdannelse, i forhold til en som ikke studert.

Det handler ikke om at en lege ikke gjør en veldig veldig viktig jobb. Men den som har sudert markesføring, økonomi, språk i fem eller seks år, mener jeg ikke kan sidestilles med legen - Bare fordi den har antallet år i baklomma.Ref til innlegget jeg først kommenterte.

Jeg ser ikke at du begrunner det spesielt, eller utdyper noe.

Gjest Gjest
Skrevet

Jobber på Meny. Har ca.21000,-brutto og ca.16000,-utbetalt.

Ikke værst det etter hva jeg ser hva visse andre tjener som har utdannelse.

Selv om jeg gjerne skulle ha "blitt noe"her i verden.

Men jeg er temmelig fornøyd med lønna.

Gjest Gjest
Skrevet
Jobber på Meny. Har ca.21000,-brutto og ca.16000,-utbetalt.

Ikke værst det etter hva jeg ser hva visse andre tjener som har utdannelse.

Selv om jeg gjerne skulle ha "blitt noe"her i verden.

Men jeg er temmelig fornøyd med lønna.

Jøss. Hvis man får utbetalt ca. kr. 16 000,- i kassen på Meny i måneden, burde jeg kanskje vurdere en kassejobb framfor den jeg har nå. :overrasket:

Jobber i kommunesektoren i en administrasjon, og er ganske høyt utdannet. Jobber masse, intensivt, kvelder og helger, og får utbetalt nøyaktig det samme som en får som ekspeditrise i kassen på Meny. :tristbla:

Noen som kan forklare KS sin lønnspolitikk?

Gjest Gjest
Skrevet
Jobber som markedskoordinator.. Får utbetalt ca 18.000 i mnd pluss div frynsegoder... Får ikke overtidsbetalt og jobber veellldddiiiggg mye :(  så lønna er ikke bra...

Er det noen andre markedskoordinater her? Hvor mye tjener dere?

Jobber og som markedskoordinator og har samme lønn som deg. Utbetalt ca 18.000 + fri tlf og div frie abonnement på aviser. Varierer veldig i dette yrket tror jeg. Vanskelig å finne gode statistikker på snittlønn...

Skrevet

JO! Sjekk fakta først

Skrevet
JO! Sjekk fakta først

Sorry, leste ikke tråden ferdig....., så du har allerede fått "påpekninger" for feil info

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...