Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Neffi
Skrevet (endret)
Så du mener at sykepleiere og politifolk skal tjene mer enn de med dobbelt så langt utdanning?  :forvirret:  :overrasket:  :overrasket:

dobbel så lang! :ler: For det første så er DET feil.

TRor du noen gidder å lønne deg for at du har gått på høyskolen i 6 år, tatt en doktorgrad eller kanskje har dobble paralle utdannelser?

... Fordi DU fant det interessant!?

Vi behøver ikke flesk av proffesorer i f. esk kjemi.

Du kan starte eget, tjene massevis av penger uten å ha så mye som en liten diplomeksamen engang.

Du kan reise til et land i Afrika og jobbe som sykepleier å få igjen tusen ganger på erfaring, uten å ha gått mer enn tre år på høyskole. Men vi behøver menneskene som gjør dette - det skal lønne seg å jobbe for fellesskapet!

Endret av Neffi
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når det gjelder det yrke er det forskjell på privat og offentlig vet du vel!

Jeg jobber i det private og har ofte skiftarbeid der intekten er høyere på en nattevakt enn på en dagvakt! Jeg har heller ikke sagt noe om hvorhvidt jeg har spesialisert meg på noe, kanskje jeg har det da, uten at jeg nødvendigvis nevner her "i hva det er."

Lønn kan også regnes etter hvor mye praksis du har fra før! .Jeg har alltid jobbet frivilig med dyr lenge før jeg ble dyrepleier. Nei en støttekontakt tjener ikke mye.

Når jeg sier at jeg er dyrepleier og tjener det så gjør jeg det da - eller tror du jeg juger for å fremstå anderledes enn virkeligheten?

Deg om det.  :)

Jøssenam.. Hårsår eller? Du tjener i hvertfall bra da, vær glad for det!

Gjest Neffi
Skrevet

Hva :overrasket: Får man ikke rom til å forklare seg her en gang eller?

Gjest Miloine
Skrevet
Hva  :overrasket:  Får man ikke rom til å forklare seg her en gang eller?

Tydeligvis ikke :ler:

:overrasket: Nei, jeg bare utdypet og forklarte hvorfor! Om du leser det jeg skrev med et vennlig tonefall, så skjønner du det kanskje.

Jeg skulle kanskje gjort sånn da eller *leses i en blid tone* men syns det blir for dumt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns også det var meget mye å tjene som dyrepleier... Det er en to-årig utdanning, og etter det jeg har sett og hørt før så tjener dyrepleiere heller dårlig..da snakker vi rundt omkring 200 000 i året..

Jeg hadde nemlig også planer om dyrepleier, men da jeg syntes lønna var så lav bestemte jeg meg for å bli sykepleier istedet.. måtte være litt realistisk også.

Men her virker det jo som om hun som er dyrepleier tjener mer enn de fleste sykepleiere gjør..og sykepleiere jobber ofte tredelt de også :forvirret:

hmm..merkelige greier!

Men kan jeg spørre hvordan det er å få seg jobb som dyrepleier? Har hørt at det er vanskelig, da det utdannes mange flere enn hva som finnees av arbeidsplasser. Fikk du lett jobb som det eller?

Skrevet

Er regnskapsmedarbeider med to år på høgskole (øk/ad) og 5-6 år praksis, tjener 19 000 brutto, litt over 15 000 utbetalt.

Gjest Dyrepleiern
Skrevet
Jeg syns også det var meget mye å tjene som dyrepleier... Det er en to-årig utdanning, og etter det jeg har sett og hørt før så tjener dyrepleiere heller dårlig..da snakker vi rundt omkring 200 000 i året..

Jeg hadde nemlig også planer om dyrepleier, men da jeg syntes lønna var så lav bestemte jeg meg for å bli sykepleier istedet.. måtte være litt realistisk også.

Men her virker det jo som om hun som er dyrepleier tjener mer enn de fleste sykepleiere gjør..og sykepleiere jobber ofte tredelt de også :forvirret:

hmm..merkelige greier!

Men kan jeg spørre hvordan det er å få seg jobb som dyrepleier? Har hørt at det er vanskelig, da det utdannes mange flere enn hva som finnees av arbeidsplasser. Fikk du lett jobb som det eller?

Jeg er også dyrepleier å har NETTO utbetalt kr.28000; i mnd. Jeg hadde masse praksis fra før og fikk derfor lettere jobb enn en som ikke har praksis.Det lønner seg å jobbe frivilige på eks.FOOD gården og andre steder før du tar fatt på et slikt studie.Lønna blir som nevnt tidligere her regnet ut fra praksis, om det er skiftarbeid og om du velger privat eller offentlig.

Det du har sett på av lønn er det generelle gjennomsnittet som mest sansynlig er beregnet ut fra hva de tjener i det offentlige, vanlige vakter og ikke noe praksis.

Så lønna til Miloine og meg er derfor en reel lønn utfra det som er blitt nevnt :)

Gjest Miloine
Skrevet
Jeg er også dyrepleier å har NETTO utbetalt kr.28000; i mnd. Jeg hadde masse praksis fra før og fikk derfor lettere jobb enn en som ikke har praksis.Det lønner seg å jobbe frivilige på eks.FOOD gården og andre steder før du tar fatt på et slikt studie.Lønna blir som nevnt tidligere her regnet ut fra praksis, om det er skiftarbeid og om du velger privat eller offentlig.

Det du har sett på av lønn er det generelle gjennomsnittet som mest sansynlig er beregnet ut fra hva de tjener i det offentlige, vanlige vakter og ikke noe praksis.

Så lønna til Miloine og meg er derfor en reel lønn utfra det som er blitt nevnt  :)

Ja, sier meg enig i det som blir sagt over her

Det er så klart lettere å få seg jobb som dyrepleier dersom du har mye praksis fra før :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jobber som arkitekt/saksbehandler i det offentlige. 350 000,- i brutto årslønn.

Gjest Gjest_loren_*
Skrevet

Jobber som resepsjonist på hotell, har ca 13 000 utbetalt i mnd

Skrevet
som jeg skrev; jeg synes ikke det bare er lengden på utdannelsen det kommer an på!

vet ikke helt hva du driver med, men tror nok vi har mer brukt for fler politifolk istedet, og da må de lønnes ordentlig så folk gidder å bli det.

kan liksom ikke skjønne hvorfor lengden av utdannelsen skal ha noe å si?

For at ein skal læra så mykje som mogleg innanfor eit fagområde MÅ ein ofte gå lenge på skule. Og dette er dyrt og tidskrevande, skal ein ikkje få igjen for dette? Og dei fleste arbeidsplassar vil ha folk som verkeleg kan sitt fagområde. Så ja, lengden på utdanninga har faktisk mykje å sei.

Og det er vel ikkje akkurat mangel på folk som ønskar å bli politi...

Sjølv er eg snart ferdig utdanna og håpar å få drømmejobben, lønna kan eg koma tilbake til :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
dobbel så lang!  :ler:  For det første så er DET feil.

TRor du noen gidder å lønne deg for at du har gått på høyskolen i 6 år, tatt en doktorgrad eller kanskje har dobble paralle utdannelser?

... Fordi DU fant det interessant!?

Vi behøver ikke flesk av proffesorer i f. esk kjemi.

Du kan starte eget, tjene massevis av penger uten å ha så mye som en liten diplomeksamen engang.

Du kan reise til et land i Afrika og jobbe som sykepleier å få igjen tusen ganger på erfaring, uten å ha gått mer enn tre år på høyskole. Men vi behøver menneskene som gjør dette - det skal lønne seg å jobbe for fellesskapet!

Jeg synes ikke du høres spesielt reflektert ut. Og du gjør narr av folk med lang utdanning med innlegget ditt.

Tror du virkelig ikke at samfunnet har bruk for folk med 5-6 års høyere utdanning (jurister, leger, samfunnsvitere, sivilingeniører, musikere, pedagoger, osv....)? :overrasket: Det var en ignorant og kunnskapsløs holdning.

Tipper politietaten har bruk for deg.

Gjest Gjest
Skrevet

hmm..merkelige greier!

Enig med deg, det høres faktisk for merkelig ut :overrasket::forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Ifølge de to dyrepleierne her (som krever to års utdanning...), tjener de dobbelt så mye i måneden som en med 6 års høyere utdanning i kommunesektoren. :overrasket:

Hvis en dyrepleier tjener mye, tør jeg ikke tenke på den enorme lønnen en veterinær må ha! :sjokkert:

Kanskje vi alle burde omskolere oss fra å være f.eks. konsulent elelr saksbehandler, til å bli dyrepleiere?

Gjest snøtnos
Skrevet

Jobber som markedskoordinator.. Får utbetalt ca 18.000 i mnd pluss div frynsegoder... Får ikke overtidsbetalt og jobber veellldddiiiggg mye :( så lønna er ikke bra...

Er det noen andre markedskoordinater her? Hvor mye tjener dere?

Gjest Neffi
Skrevet (endret)
Jeg synes ikke du høres spesielt reflektert ut. Og du gjør narr av folk med lang utdanning med innlegget ditt.

Tror du virkelig ikke at samfunnet har bruk for folk med 5-6 års høyere utdanning (jurister, leger, samfunnsvitere, sivilingeniører, musikere, pedagoger, osv....)?  :overrasket: Det var en ignorant og kunnskapsløs holdning.

Jeg orker dessverre ikke å ta denne diskusjonen nå :overrasket:

.. nei seriøst så mener jeg at alle som har studert i fem eller seks år tar seg selv på altfor stort alvor om de mener at jeg gjør narr av alle med høyere utdannelse ved å ytre min meningen om - nettopp de. En forsker har ikke nødvendigvis mer å gi samfunnet enn en sykepleier :)

Du mener altså at alle som tar en høyere utdanning burde bli sett på som viktigere?

Og du - logg deg på, det ser bare så dumt ut da man likevel forstår hvem man diskuterer med ;)

Endret av Neffi
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg orker dessverre ikke å ta denne diskusjonen nå  :overrasket:

.. nei seriøst så mener jeg at alle som har studert i fem eller seks år tar seg selv på altfor stort alvor om de mener at jeg gjør narr av alle med høyere utdannelse ved å ytre min meningen om - nettopp de. En forsker har ikke nødvendigvis mer å gi samfunnet enn en sykepleier  :)

Du mener altså at alle som tar en høyere utdanning burde bli sett på som viktigere?

Og du - logg deg på, det ser bare så dumt ut da man likevel forstår hvem man diskuterer med  ;)

Nei, mener ikke at de er mer viktige. Jeg sier bare at det ikke er riktig at alle skal tjene likt, uavhengig av danningsbakgrunn.

Hvis det ikke lønner seg å ta en lengre utdanning, vil færre gjøre det. Og samfunnet trenger sårt folk som kan tenke innen det faget de har spesialisert seg innen. Vi trenger ikke for mange av dem! Men jeg mener utdanning skal lønne seg, når man først har valgt det.

Samfunnet får tilbake i form av verdiskapning for høyt utdannede mennesker. Klart dsamfunnet får igjen massevis fra sykepleiere og politifolk også! Alle er viktige uansett! Alle fortjener god lønn! Absolutt alle fortjener en lønn de kan leve godt av.

Men det bør være en differansiering i systemet ved noen kriterier. Og ett av disse kriteriene bør være utdanning, mener jeg, og mange andre.

Gjest Gjest
Skrevet
Jobber som markedskoordinator.. Får utbetalt ca 18.000 i mnd pluss div frynsegoder... Får ikke overtidsbetalt og jobber veellldddiiiggg mye :(  så lønna er ikke bra...

Er det noen andre markedskoordinater her? Hvor mye tjener dere?

Jobber som koordinator, tjener 380.000,-

Gjest gjesta
Skrevet

Ikke jeg som har skrevet her tidligere - men, jeg mener man bør tjene noe på det når man har investert flere hundre tusen + renter på en utdannelse. Derfor bør de med høyere utdannelse tjene mer enn de som ikke har det. Uten at det gjør dem noe viktigere.

Ellers er jeg student nå - så jeg tjener ikke ingenting for tiden..

Skrevet
Jeg orker dessverre ikke å ta denne diskusjonen nå  :overrasket:

.. nei seriøst så mener jeg at alle som har studert i fem eller seks år tar seg selv på altfor stort alvor om de mener at jeg gjør narr av alle med høyere utdannelse ved å ytre min meningen om - nettopp de. En forsker har ikke nødvendigvis mer å gi samfunnet enn en sykepleier  :)

Og du - logg deg på, det ser bare så dumt ut da man likevel forstår hvem man diskuterer med  ;)

Tror du virkelig ikke at samfunnet har bruk for folk med 5-6 års høyere utdanning (jurister, leger, samfunnsvitere, sivilingeniører, musikere, pedagoger, osv....)?  :overrasket: Det var en ignorant og kunnskapsløs holdning.

Denne debatten gjenspeiler igjen hvor stor forskjell det er på folk i forhold til refleksjonsnivå, saklighet, argumenter og holdninger. Man kan fort finne ut hvem som har lang og hvem som har to - årig utdannelse.

;)

Kunne ikke dy meg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...