Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
hei, studenter!

Jeg ser at dere skriver at dere har 6000,- utbetalt i måneden. Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Jeg mener ikke å provosere eller noe, men dere får en større sum første måneden. Lån/stipend er ujevnt fordelt mellom månedene, men dersom dere regner studieåret som ti måneder så får dere 8140,- per måned. Det er ganske lite, og som student er man ganske avhengig av en ekstrajobb eller sommerjobb for å få råd til det man trenger. MEn dersom dere hadde fått 6000,- i snitt så ville det vært helt umulig...

Ingenting er umulig, om man lever billig. Er ikke student. Men selvstendig næringsdrivnede.. kan ha 2-3000 kr i lønn noen mnd.

Jeg klarer meg da på en måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, greit å klare seg på 2000-3000 i mnd. når man f.eks. har fått kjøpt seg hus/leilighet og er etablert, men som student så er de fleste uten egen bolig og må leie!

Hvis du hadde klart deg på så lite når du skal betale husleie, skolematriell,mat,strøm og andre ting så må du virkelig fortelle meg hemmeligheten din!

Gjest Fruktfat
Skrevet
Joda, greit å klare seg på 2000-3000 i mnd. når man f.eks. har fått kjøpt seg hus/leilighet og er etablert

man må da betale huslån, kommunale avgifter, strøm, mat osv når man er etablert også? :klø:

og det er ofte litt andre krav til f.eks klær når man er i jobb kontra å være student.

men å leve på 2000-3000kr kan jeg ikke skjønne hvordan man klarer.

Gjest Gjest
Skrevet

ped leder 80%

litt over 19 000 brutto

15 600 utbetalt

Skrevet
man må da betale huslån, kommunale avgifter, strøm, mat osv når man er etablert også?  :klø:

og det er ofte litt andre krav til f.eks klær når man er i jobb kontra å være student.

men å leve på 2000-3000kr kan jeg ikke skjønne hvordan man klarer.

Joda, man må jo betale en masse som etablert også, men sjansen for å kunne overleve på mindre penger er vel større! Og ikke alle har f.eks huslån selv om man eier! Men det er jo akkurat det som er poenget, og der er vi også enige! Jeg vil gjerne vite hvordan dette menneske overlever på så lite! For meg virker det umulig!!

Gjest Gjest
Skrevet
Joda, greit å klare seg på 2000-3000 i mnd. når man f.eks. har fått kjøpt seg hus/leilighet og er etablert, men som student så er de fleste uten egen bolig og må leie!

Hvis du hadde klart deg på så lite når du skal betale husleie, skolematriell,mat,strøm og andre ting så må du virkelig fortelle meg hemmeligheten din!

Hehe... Hvor etablert har du vært noen gang? Kanskje når man har nedbetalt hele huslånet...

Jeg klarte meg fint med bare studielån og stipend + sommerjobb da jeg studerte, men nå studerte jeg et sted det var lave boutgifter. Som ferdigutdannet bor jeg fortsatt ganske billig, men har større strømutgifter, betaler tilbake studielånet, større tlf-regning, internett osv, billån (ofte), forsikring osv. Tipper samboer og jeg har utgifter på ca 11 000 i måneden tilsammen jamt over utenom mat, noen måneder mer, andre mindre. Han har fast jobb, jeg er selvstendig næringsdrivende og har hatt månedsinntekter fra 0 - 40 000 før skatt, gjennomsnittlig tjener jeg vel ca 10 000 i måneden netto hvis det fortsetter slik det har gjort nå med kunder.

En som tjener 2-3000 i måneden gjennomsnittlig har etter min oppfatning ikke sjans til å klare seg, men at man kan ha vært lite å leve på i perioder som selvstendig eller om man f eks er tilkallingsvikar, det er nå så. Da må man også sørge for å leve slik at man har råd til å klare seg en periode med lav inntekt. Det samme når man er student...

Gjest Gjest
Skrevet

Fagansvarlig i en kommune, 32000 før skatt.

Skrevet

Førstekonsulent i Staten. Ca 25.000 i mnd før skatt 16.000 netto hvis jeg ikke husker feil

Gjest Fruktfat
Skrevet
Joda, man må jo betale en masse som etablert også, men sjansen for å kunne overleve på mindre penger er vel større!

det er jeg ikke helt enig i... jeg har ihvertfall endel mer utgifter nå som jeg eier min egen bolig.

Gjest gjest nå..
Skrevet

Jobber som politibetjent,- Operativ avd.

Uten overtid og etter skatt har jeg ca 16.000,- utbetalt.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Joda, man må jo betale en masse som etablert også, men sjansen for å kunne overleve på mindre penger er vel større!

Det er i hvert fall tull. Man kan finne seg et rom eller en billig hybel og komme unna med 1500 kr inkl strøm, og da har man ingen andre boutgifter. Det er helt hakkandes umulig når man eier selv.

Skrevet

Er lærling på ett vaskeri.Har 10.000 utbetalt i mnd.

Gjest Neffi
Skrevet
det er jeg ikke helt enig i... jeg har ihvertfall endel mer utgifter nå som jeg eier min egen bolig.

Jeg også..

... men kanskje om man bor hos familen sin ennå ;) Eller hos en kjæreste som betaler. Eller har kjøpt bolig i en liten bygd.

Skrevet

Har en overingeniørstilling i staten, og har ca 31 000 kr brutto.

Skrevet
Regnskapsmedarbeider/ sekretær har en bruttolønn på 22 000 i mnd i 100% stilling.

Det blir veldig feil å skrive hva vi får utbetalt, siden alle har forskjellige forutsetninger for hvor mye vi betaler i skatt.

Jeg har utbetalt ca 15 000,- i mnd.

:Nikke:

Dette blir jo ikke sammenlignbart...

Skrevet (endret)

Har fortiden friår.

Fast helgejobb: 2100 kr i mnd utbetalt

men får jobbet en del i hverdagen også, dermed er det ca. 11000 kr utbetalt.

Endret av fuerza
Gjest Gjest
Skrevet

førstekonsulent (jurist) i kommune, utbetalt ca 17.000.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er tannhelsesekretær. 22.000,- brutto, og ca 16.000 utbetalt.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Økonomikonsulent i det private næringsliv - utbetalt 25.000 kroner pr. måned.

Skrevet

Jeg er student og får/låner 6000 i mnd fra lånekassen, i tillegg jobber jeg og tjener vel rundt 3500/4000 i måneden, noe som kommer godt med siden jeg har bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...