Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #181 Skrevet 26. juni 2006 Økonomikonsulent i det private næringsliv - utbetalt 25.000 kroner pr. måned. ← Oj! DU er heldig du! Jeg er økonomikonsulent i KS... jeg får ca. 17000 netto! Jeg får vel kanskje bytte jobb! hehehe
Gjest Gjest_Silla_* Skrevet 26. juni 2006 #182 Skrevet 26. juni 2006 Avdelingsleder innenfor IKT. Årslønn på 620.000,-
Lenemor Skrevet 27. juni 2006 #183 Skrevet 27. juni 2006 Hjelepleier vet ikke hva jeg tjener i året Men jeg trives som bare det!
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2006 #184 Skrevet 27. juni 2006 Jeg jobber som fagarbeider i en privat barnehage, har 80% stilling og har ei brutto årslønn på 180 000. Med skattetrekket mitt som er 27% betyr det at jeg har ca 11700 kr utbetalt i måneden.
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2006 #185 Skrevet 27. juni 2006 (endret) Når det er snakk om lønn syns jeg ikke det er så interessant hva folk har utbetalt pr mnd - om ikke trekkprosenten er tatt med. Det er jo brutto månedslønn som er det interessante å sammenlikne! Endret 27. juni 2006 av Kverula
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #186 Skrevet 27. juni 2006 Jobber som ingeniør i en kommune, har 3 års utdanning, og tjener brutto kr. 360.000,- i året. Er fornøyd med det, i og med at jeg er 25 år og kommer rett fra høyskolen.
Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2006 #187 Skrevet 27. juni 2006 Jeg jobber som operatør offshore. Jeg har utbetalt mellom 24-30.000 i månden.
Gjest Misfornøyd kommuneansatt Skrevet 27. juni 2006 #188 Skrevet 27. juni 2006 Jobber som ingeniør i en kommune, har 3 års utdanning, og tjener brutto kr. 360.000,- i året. Er fornøyd med det, i og med at jeg er 25 år og kommer rett fra høyskolen. ← Jøss, hvilken kommune jobber du i? Jeg er uttdannet sivilingeniør og jobber også i kommunesektoren, har 10 års ans. og tjener 350 000,-. Drittlønn syns nå jeg. Er du avd.leder eller noe?
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #189 Skrevet 27. juni 2006 Jøss, hvilken kommune jobber du i? Jeg er uttdannet sivilingeniør og jobber også i kommunesektoren, har 10 års ans. og tjener 350 000,-. Drittlønn syns nå jeg. Er du avd.leder eller noe? ← Hei, Nei jeg er ikke leder. Men den lille kommunen jeg ble ansatt i sa jeg kunne kalle meg selv "avdelingsingeniør", selv om vi knapt er en avdeling her. Jeg har verken budsjett- eller personalansvar, men likevel sa de det var vanlig å kalle seg avdelingsingeniør. Jeg vet jeg er heldig, når jeg tjener såpass bra uten arbeidserfaring. Har også nettopp fått vite at jeg tjener 50.000,- mer enn ei jente som har 6 års utdanning, og en like krevende jobb som meg, bare innen et annet fagfelt.
punktom Skrevet 27. juni 2006 #190 Skrevet 27. juni 2006 (endret) Jøss, hvilken kommune jobber du i? Jeg er uttdannet sivilingeniør og jobber også i kommunesektoren, har 10 års ans. og tjener 350 000,-. Drittlønn syns nå jeg. Er du avd.leder eller noe? ← 350 000 er jo hva en nyutdannet siving får i det private i disse dager. Har du vurdert å søke andre jobber? Det er tross alt et ganske så bra marked for tiden. Om ikke annet kan du bruke et jobbtilbud som pressmiddel for å få høyere lønn. Mangler 5000 sivilingeniører Endret 27. juni 2006 av punktom
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #191 Skrevet 28. juni 2006 Om ikke annet kan du bruke et jobbtilbud som pressmiddel for å få høyere lønn. ← Dessverre vil jeg få opplyse om at dette hjar vært populært lenge nå, men flere arbeidsgivere ser nå på dette som en ukultur. Men verdt et forsøk! Det er så store lønnsforskjeller for folk innen sammenliknbare stillinger for tidne, og kommunesektoren har slavelønninger uansett hvor flink og velutdannet man måtte være! I et slikt system mister folk motivasjonen og nøyer seg med under middels.
punktom Skrevet 28. juni 2006 #192 Skrevet 28. juni 2006 Dessverre vil jeg få opplyse om at dette hjar vært populært lenge nå, men flere arbeidsgivere ser nå på dette som en ukultur. Men verdt et forsøk! Det er så store lønnsforskjeller for folk innen sammenliknbare stillinger for tidne, og kommunesektoren har slavelønninger uansett hvor flink og velutdannet man måtte være! I et slikt system mister folk motivasjonen og nøyer seg med under middels. ← Men 350 000 med 10 års erfaring er alt for langt under middels. En post-doc i staten får jo nesten 400 000 nå. Så da er det ikke annet enn å kreve, og iallfall ta en prat med tekna.
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #193 Skrevet 28. juni 2006 Hei. Jeg som tjener 350 000,-: Ja, hva skal jeg gjøre? Er medlem i tekna, er vel omlag 10 -12 stk i kommunen som er medlemmer her. Vi kommer med krav hvert år, men vi kommer ingen vei. Det er frustrerende å føle at man ikke får igjen for jobben man gjør. Holdningen her er at "dersom du ikke er førnøyd med lønna, må du bare finne den annen plass å jobbe". Kunne selvsagt ha prøvd det private, men kjenner ikke at jeg har overskudd til å søke/begynne på ny jobb (har 3 små unger hjemme). Var i det private de første årene jeg var ferdig utdannet, men syns ting er bedre tilrettelagt i det offentlige når man har små barn. (Er ansatt som avd.ingeniør. Har ingen personal- og budsjettansvar). "Misfornøyd kommuneansatt"
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #194 Skrevet 28. juni 2006 Jobber som regnskapsfører (ikke autorisert), 3 års høyskole innen økonomi og 1,5 års erfaring. Tjener 25.500,- brutto i måneden. Masse overtid, men dette må avspaseres og får ikke overtidsbetalt for det.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #195 Skrevet 29. juni 2006 dobbel så lang! ler.gif For det første så er DET feil. TRor du noen gidder å lønne deg for at du har gått på høyskolen i 6 år, tatt en doktorgrad eller kanskje har dobble paralle utdannelser? ... Fordi DU fant det interessant!? Vi behøver ikke flesk av proffesorer i f. esk kjemi. Du kan starte eget, tjene massevis av penger uten å ha så mye som en liten diplomeksamen engang. Du kan reise til et land i Afrika og jobbe som sykepleier å få igjen tusen ganger på erfaring, uten å ha gått mer enn tre år på høyskole. Men vi behøver menneskene som gjør dette - det skal lønne seg å jobbe for fellesskapet! Hvor mye nytte tror du sykepleiere hadde fått gjort for seg om det ikke fantes kjemiprofessorer? Vi trenger folk med utdanning av alle slag, og for at det skal være attraktivt å ta lengre utdannelser så bør lønnen være høyere. Leste en annen tråd her om en som var ferdig utdannet hjelpepleier, men som fikk samme lønn som hun gjorde som ufaglært. Syns du det er riktig? Provosert blir jeg
Gjest gjesten Skrevet 29. juni 2006 #196 Skrevet 29. juni 2006 Jobber som aksjemegler og tjener ca. 2 millioner i året.
Gjest Neffi Skrevet 29. juni 2006 #197 Skrevet 29. juni 2006 Hvor mye nytte tror du sykepleiere hadde fått gjort for seg om det ikke fantes kjemiprofessorer? Vi trenger folk med utdanning av alle slag, og for at det skal være attraktivt å ta lengre utdannelser så bør lønnen være høyere. Leste en annen tråd her om en som var ferdig utdannet hjelpepleier, men som fikk samme lønn som hun gjorde som ufaglært. Syns du det er riktig? Provosert blir jeg ← Såklart trenger vi folk med utdannelse i alle fag!! Det er jo ikke det jeg sier her Jeg sier at antall år på studiebenken nødvendigvis ikke speiler lønnen du får. Og det er helt riktig, i følge meg selv
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #198 Skrevet 29. juni 2006 Jeg sier at antall år på studiebenken nødvendigvis ikke speiler lønnen du får. Og det er helt riktig, i følge meg selv Er selvfølgelig delvis enig, for det er mange som virrer rundt på universitetet i årevis uten mål og mening. Det som plager meg er at i sosialdemokratiet Norge så er det de med høyere utdanning som får svi.
samsons mamma Skrevet 29. juni 2006 #199 Skrevet 29. juni 2006 Gratulerer til alle jer derute med god lønn... Jeg tror i noen henseende at det er svert å samligne seg med andre, det er jo helt avhengig av hvor i Norge man jobber og hvor mye ansvar man har, samt antall ansatte osv. Til deg ingeniøren, vil jeg nok ta en prat med Tekna og høre hva du kan ha krav på, det høre lidt lite ute med så lang anns. Jeg er ansatt i det private som avdelingleder og har ut 18000 i måned og jeg vil tro en del i samme stilling som meg tjener mer... Men jeg trives på jobben min og der blir lønnen en mindre viktig tema, er dog heldig å ha en del frynsegoder i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2006 #200 Skrevet 29. juni 2006 Hei. Jeg som tjener 350 000,-: Ja, hva skal jeg gjøre? Er medlem i tekna, er vel omlag 10 -12 stk i kommunen som er medlemmer her. Vi kommer med krav hvert år, men vi kommer ingen vei. Det er frustrerende å føle at man ikke får igjen for jobben man gjør. Holdningen her er at "dersom du ikke er førnøyd med lønna, må du bare finne den annen plass å jobbe". Kunne selvsagt ha prøvd det private, men kjenner ikke at jeg har overskudd til å søke/begynne på ny jobb (har 3 små unger hjemme). Var i det private de første årene jeg var ferdig utdannet, men syns ting er bedre tilrettelagt i det offentlige når man har små barn. (Er ansatt som avd.ingeniør. Har ingen personal- og budsjettansvar). "Misfornøyd kommuneansatt" ← Du peker på et problem her som svært mange med 5 og 6 års utdanning kjenner seg svært godt igjen i, i kommunal sektor (eller offentlig sektor generelt). I vår kommune har sivilingeniørene og de med hovedfag (samfunnsvitere og juss) slått seg sammen i en slags lokal allianse, og er blitt enige med arbeidsgiver (kommune) om egne fagstiger for nyansatte og viderekomne sivilingenilører, samfunssvitere og jurister. Minstelønnen for en nyutdannet uten erfaring i denne gruppen er kr. 330.000,- så går stigene videre til en med 10 års ansiennitet i denne gruppen, avhengig av kompleksitet på ansvar/stillingsart (men ikke personal/lederansvar): kr. 420.000,-, og så stiger det innenfor rammene og videre oppover fra "lederansvar" m.m. I privat sektor er snittlønnen for vår gruppe kr. 450.000 - 550.000,- for oss med mindre enn 10 års erfaring. Da har man hvertfall en lønn man kan leve av, med dyre huslån, enorme studielån, dyr strøm, bil, mat, en ferietur i året, osv. Jeg har selv jobbet i kommunal sektor og må si at jeg mistet motivasjonen og energien etter 3 år, det var nok. Aldri mer! Jobber nå i privat og er mer fornøyd med betingelsene. Nå kan jeg leve litt uten å snu hver eneste krone, og betale ned lån på en anstendig måte. Mitt råd til alle som ikke er fornøyd med lønnen i kommunal/offentlig sektor: søk dere jobb i privat næringsliv. Selv om dere har barn, så skal det gå bra!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå