Gå til innhold

Hvem har skapt menneskene?

Anbefalte innlegg

Noen ganger tar det tid å forstå hvorfor noen tror bokstavelig på bibelen ser du. Så da prøver man forstå via nye vinklinger.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faktisk så tyder alt på at vi var mer voldelige før enn nå. Dette fordi vi tar til oss lærdom og innser at alle mennsker er like mye verdt.

Å si at alt tyder på at vi var mer voldelige før enn nå, harmonerer veldig dårlig med det som NRK og dagsaviser har servert oss de siste 50-60 år.

Det holder å følge med på hva avisene skriver nå om dagen, så vil du få presentert et helt annet bilde enn det du beskriver. Da mener jeg det som skjer i Norge i dag.

Noe bedre er det neppe i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger tar det tid å forstå hvorfor noen tror bokstavelig på bibelen ser du. Så da prøver man forstå via nye vinklinger.. :)

Hvorfor tar det så lang tid?

Leser du ikke hva vi skriver, eller forstår du det ikke?

Jeg tror iallfall at jeg har forklart meg i klartekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at alt tyder på at vi var mer voldelige før enn nå, harmonerer veldig dårlig med det som NRK og dagsaviser har servert oss de siste 50-60 år.

Det holder å følge med på hva avisene skriver nå om dagen, så vil du få presentert et helt annet bilde enn det du beskriver. Da mener jeg det som skjer i Norge i dag.

Du skjønner, krøst, verden har eksistert lenger enn NRK og aviser. Vikingene var som kjent ikke så fryktelig siviliserte. De var nok mer siviliserte enn ryktet tilsier, men de var nok ikke like siviliserte som oss. Korstogene var heller ikke like siviliserte som dagens korstog, og Kina under sine forrige storhetstider var heller ikke så siviliserte. Usa var også faktisk mindre sivliserte den gang de hadde afrikanske slaver enn i dag når de har underbetalte ulovlige innvandrere. Og tidligere bokbrenninger var midre siviliserte enn dagens flaggbrenninger. Og ikke minst så var italienerne nesten litt mindre siviliserte sist gang de var verdensmestere for noen tusen år siden. Men bare nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar det så lang tid?

Leser du ikke hva vi skriver, eller forstår du det ikke?

Jeg tror iallfall at jeg har forklart meg i klartekst.

Jeg sliter med å forstå at noen kan tro at ting vi har funnet ikke har eksistert. Og jeg synes det er rart at barneskolepensum skal være ukjent. (arkeologi). Og jeg sliter med å forstå hvordan bibelen kan tolkes bokstavelig, når det en skrevet av mennesker, og år de fleste (?) teologer mener at skapelsen er skrevet i bilder...

Endret av storebror*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner man til afrikansk historie, så ser man at vold ikke er noe nytt f eks... Der har de så lenge man har oversikt over at det har vært lemmeleting, krig og konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No var det ikkje bare Norge isolert sett at det ble diskutert men likevel. Vi i Norge har vel heller aldri vorre mer fredelig enn det vi er no. Det er dog ei stund sia vi holdt på med blodhevn å slikt.

Men basere du utsagnet på det du leser i avisen og ser på nyheten uten å det heletatt reflektere over medienes fremstilling nå og tidligere så e det klart du syns at det e mere vold nå.

For 100 år siden, viste man knapt hva som skjedde utenfor låvedåra.. Nå i dag vet vi ka som skjer i så godt som hver en låve.

Ta også å les denne, Å se va mediene selv mener..

http://www.dagbladet.no/kultur/2003/10/15/380988.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det tydeligvis er noen her som kjenner bibelen godt, kan dere ikkje forklare meg hvorfor det er to forskjellige skapelsesfortellinger i den.

Hvilken er rett og hvorfor ??

Da de er forskjellig må det enten være en gal og en rett, eller at begge to er feil, ikkje sant ??

M.

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Svar:

Regner med at du da tenker på 1.Mosebok, der det står at dyrene ble skapt først, deretter Adam og Eva. Men i kapitel 2 står det at Adam ble skapt først, så dyrene og til slutt Eva. Dette er jo motstridende. Men det er likevel enkelt å forklare.

1.Mosebok handler om skaperverket, og mennesket kommer til slutt. Kapitel 2 handler om mennesket. I dette kapitelet går en gjennom skaperverket sett fra menneskets synspunkt. Det er helt normalt ved hebraisk fortellerteknikk, at et emne først forklares den ene veien, og så den andre. Det skjer ofte at en tekst som er forklart den ene veien, deretter blir forklart baklengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar:

Regner med at du da tenker på 1.Mosebok, der det står at dyrene ble skapt først, deretter Adam og Eva. Men i kapitel 2 står det at Adam ble skapt først, så dyrene og til slutt Eva. Dette er jo motstridende. Men det er likevel enkelt å forklare.

1.Mosebok handler om skaperverket, og mennesket kommer til slutt. Kapitel 2 handler om mennesket. I dette kapitelet går en gjennom skaperverket sett fra menneskets synspunkt. Det er helt normalt ved hebraisk fortellerteknikk, at et emne først forklares den ene veien, og så den andre. Det skjer ofte at en tekst som er forklart den ene veien, deretter blir forklart baklengs.

Og det sier ikke deg noe om at bibelen er subjektiv? Altså skapt i menneskets "fantasi"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Bibelen har hemmelig rom bak ordene og setningene, det opplever iallefall jeg, høyt på tå sier jeg, fordi jeg er frelst ser jeg det.

Og jeg har full glede av det. Bare skremmende hvor endetidsprofetiene passer inn med det som skjer idag. Men jeg som er frelst, behøver ikke å bekymre meg for meg egentlig. Men det hender. Skal helst ikke bruke tiden på å bekymre seg i det hele tatt, Gud vil ta seg av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener vi andre burde skjelve i støvlene av skrekk for dommedagen?

Og hva mener du med at "endetidsprofetiene passer inn med det som skjer idag"? Hvis du refererer til diverse kriger så er ikke det akkurat noe nytt fenomen. Jeg har ikke registrert noe annet enn at dommedagsprofetier har mislykkes i å overbevise, og det vil de også fortsette å gjøre.

Hva innebærer egentlig dommedag for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen har hemmelig rom bak ordene og setningene, det opplever iallefall jeg, høyt på tå sier jeg, fordi jeg er frelst ser jeg det.

Og hva mener du egentlig med dette? Skal det bevise noe som helst i forhold til at bibelen ikke er et produkt av mennesket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_RPM_*

Forteller bare hva jeg opplever i troen, du ser godt at det ikke er bevis for deg.

Bibelen er ja, skrevet av mennesker, men ikke som deg og meg, for Gud hadde sin tid med mennesker da Hans Ord skulle bli nedskrevet, de som skulle stå fast til evig tid, vi lever ikke i den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Og jeg sliter med å forstå hvordan bibelen kan tolkes bokstavelig, når det en skrevet av mennesker, og år de fleste (?) teologer mener at skapelsen er skrevet i bilder...

Å forstå bibelen er ikke noe du gjør før du tror på Jesus mener jeg, som er en enkel fortelling for noen, en djupere for andre.

Noen mener skapelsen er skrevet i bilder og lar det, være, de som interisserer seg for å bokstavelig vise til at bibelen ikke forteller løgn, går gjennom en lang prosess for å gjøre det, fordi de ønsker å gjøre det.

Troen har forskjellig innvirkning på mennesker, bibelen uten tro gir ikke mye glede for en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener vi andre burde skjelve i støvlene av skrekk for dommedagen?

Og hva mener du med at "endetidsprofetiene passer inn med det som skjer idag"? Hvis du refererer til diverse kriger så er ikke det akkurat noe nytt fenomen. Jeg har ikke registrert noe annet enn at dommedagsprofetier har mislykkes i å overbevise, og det vil de også fortsette å gjøre.

Hva innebærer egentlig dommedag for deg?

Bare minner om spørsmålet mitt jeg RPM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_RPM_*
Bare minner om spørsmålet mitt jeg RPM...

Dommedag for meg innebærer oppfyllelsen av profetier om endetiden i bibelen, må du ha det inn med teskje??

Verden tror dommedag er mange hundre tusen år, fordi en ny istid ikke vil ta knekken på mennesker lenger, bare astreoider som har den størrelsen som jorden ikke vil tåle treffer vil utslette. Jeg mener vi ikke skal vente på astronemers skrekk og advarsler med deres feilbarlige utregninger, og overraskelser.

Vel, vi skal se etter tidens tegn som vi ser på fikentreet eller hvilket som helst tre når det får sevje i grenene og skyter blad, for da vet vi sommeren er nær.

Denne tro er meg gitt av Jesus, som kom for å vise Guds gjerninger for oss på jord. At Han elsket oss så høyt at Han gav sin høyst elskede Sønn som uten synd døde for oss som er skyldige i synd til døden, men liv får vi ved nåden Gud gav oss gjennom Hans Sønn.

For verden er full av mennesker som tjenere for Gud ikke når tak i, for de er stolte av hjertet, men Gud som vil at ALLe skal komme tilbake til Ham, må få de stoltes øyne opp for at for Gud er den som troner over dem, trengselstiden(endetiden) er en tid, Gud går vekk ifra mennesker og Satans Antikrist styrer meget fritt med sin ondskap. Da skal de stolte rope til Gud, og be om at den ødeleggelsen må gi seg, egentlig er det bare mennesker som har skyvet Gud unne over alt i verden. Og det vil se ut som det er Guds vrede. Men så er det bare at Guds beskyttelse har vært uønsket fordi de ikke kjente Gud.

Sånn ser jeg det, men større åpenbaringer er for meg å se, for jeg vet at ting i bibelen har ikke åpenbaret seg for meg, før jeg har lest det to-tre ganger.

Jeg ber ikke dere bli skremt eller noe, lev livet dere, jeg håper dere kommer til tro på Gud, så vil Han vise deg hvor høyt Han elsker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommedag for meg innebærer oppfyllelsen av profetier om endetiden i bibelen, må du ha det inn med teskje??

Verden tror dommedag er mange hundre tusen år, fordi en ny istid ikke vil ta knekken på mennesker lenger, bare astreoider som har den størrelsen som jorden ikke vil tåle treffer vil utslette. Jeg mener vi ikke skal vente på astronemers skrekk og advarsler med deres feilbarlige utregninger, og overraskelser.

Vel, vi skal se etter tidens tegn som vi ser på fikentreet eller hvilket som helst tre når det får sevje i grenene og skyter blad, for da vet vi sommeren er nær.

Denne tro er meg gitt av Jesus, som kom for å vise Guds gjerninger for oss på jord. At Han elsket oss så høyt at Han gav sin høyst elskede Sønn som uten synd døde for oss som er skyldige i synd til døden, men liv får vi ved nåden Gud gav oss gjennom Hans Sønn.

For verden er full av mennesker som tjenere for Gud ikke når tak i, for de er stolte av hjertet, men Gud som vil at ALLe skal komme tilbake til Ham, må få de stoltes øyne opp for at for Gud er den som troner over dem, trengselstiden(endetiden) er en tid, Gud går vekk ifra mennesker og Satans Antikrist styrer meget fritt med sin ondskap. Da skal de stolte rope til Gud, og be om at den ødeleggelsen må gi seg, egentlig er det bare mennesker som har skyvet Gud unne over alt i verden. Og det vil se ut som det er Guds vrede. Men så er det bare at Guds beskyttelse har vært uønsket fordi de ikke kjente Gud.

Sånn ser jeg det, men større åpenbaringer er for meg å se, for jeg vet at ting i bibelen har ikke åpenbaret seg for meg, før jeg har lest det to-tre ganger.

Jeg ber ikke dere bli skremt eller noe, lev livet dere, jeg håper dere kommer til tro på Gud, så vil Han vise deg hvor høyt Han elsker deg.

Ja jeg tror faktisk jeg må ha det inn med teskje, for jeg klarer ikke å forstå det du skriver. Kan du svare konkret på hvordan "endetidsprofetiene passer inn med det som skjer idag"? Altså konkrete eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Hvem skapte Gud?

Det lurer jeg mere på faktisk!

Jeg skapte Gud. Ingen skapte meg. Gud er til fordi jeg ønsker det.

Jeg er Guds skaper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. Eg trudde at dommedag hadde vært.. flere ganger.. kristendommen er ikkje den eneste religion som har spådd dommedag. Men innenfor kristendommen finnes det mange "fundamentalistiske" grupper som har satt dato for dommedag (i hytt å pine må eg sei). Mange av tidsfristene er ute og her sett eg med enda en grunn til å synes at religion generelt sett er noe hærsk..

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...