AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #41 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): De fleste av oss menn blir nok ikke fornærmet, men syntes mer synd på de som har slik forfølgelsesangst enten de er menn eller kvinner. Anonymkode: 3d7c8...871 Dessverre er nok slik angst ofte skapt nettopp av menn, selv om hun ikke nevner det i innlegget sitt. Mange kvinner har jo opplevd overgrep. Anonymkode: 4e146...36b 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #42 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Som mann så kan jeg si at det eneste disse rundene med formaninger har ført til er at jeg driter jamt i hva som ønskes. Jeg har fått de ungene jeg skal ha så hva kvinner jeg møter i noen som helst setting mener kunne ikke brydd meg mindre. Anonymkode: d1b92...e39 Hæ..? Hva har ungene dine med noe som helst å gjøre? Anonymkode: 84f9c...57a 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #43 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessverre er nok slik angst ofte skapt nettopp av menn, selv om hun ikke nevner det i innlegget sitt. Mange kvinner har jo opplevd overgrep. Anonymkode: 4e146...36b Ja, men de fleste som har opplevd slikt opplever det fra noen de kjenner fra før. En far, en bestefar, en onkel, en kjæreste, en gutt de treffer på fest, en bror, en familievenn osv. Man bør passe mer på seg selv i nære relasjoner enn det man må når man treffer en mann alene i skogen. Dessverre er det sånn. Men ja, du har rett i at slik angst ofte er skapt av menn. Men også hva man læres opp til hjemme. Spesielt jenter er opplært til å holde seg unna farlige lokkemenn fra tidlig alder. Det er litt hvordan samfunnet møter kvinner versus menn også. Damer er opplært til å ta forholdsregler, på byen, på russetreff og generelt (inkludert i skogen. )Men hva lærer vi gutter/menn? Lærer vi dem at de ikke skal forgripe seg, at de skal ha respekt for kvinner osv? Jeg tror vi i mye mindre grad lærer gutter / menn opp til hvordan de skal være, men legger alt ansvar og skyld over på kvinner hvis det går galt. Eks, hva hadde hun på seg. Det har absolutt ingenting å si hva hun hadde på seg. Det er ikke bekledningen som voldtar og dreper, det er det overgriperen som gjør! Anonymkode: ef875...08e
Rosa Dartle Skrevet 4 timer siden #44 Skrevet 4 timer siden Jeg har opplevd noe veldig ekkelt på en teltplass, uten at jeg vil gå inn på detaljer så jeg blir gjenkjent. Det sitter litt i meg. Sist jeg var ute og teltet snakket jeg med en fyr som ikke teltet så langt bort. Jeg opplevde ham som litt merkelig. Den tidligere hendelsen satt da i meg slik at jeg egentlig var ganske på vakt da jeg teltet, sov ikke så godt. Altså, den første hendelsen var reell og ikke rart at framkalte frykt. Den følelsen jeg satt med sist er derimot tullete og har med den tidligere opplevelsen å gjøre, så det må jeg jobbe med selv. Det jeg derimot tror at er enormt viktig, er at menn får en større forståelse av hvor sårbare vi kvinner kan føle oss ute i naturen. Jeg elsker å telte, og har sikkert ett år i telt til sammen om man tenker antall døgn. Altså noe over gjennomsnittet glad i å være ute i naturen. Men jeg vet også at jeg har utrolig lite å stille opp med dersom det skulle være en mann med dårlige hensikter. Akkurat som om jeg skulle gå gjennom byen en kveld. Menn er sterkere enn oss. Bare det gjør dere til en trussel. Hvis jeg tenker rent personlig, har jeg ingen grunn til å bekymre meg for menn. Jeg kjenner så enormt mange snille menn. En mann er en av mine beste venner. Ektemannen min også, og han er helt fantastisk. Jeg er ingen mannehater. Jeg elsker egentlig menn, og synes de ofte er mye lettere å snakke med og at menns omsorg og vennskap er undervurdert. Vil altså bare understreke at sårbarheten ikke har med dårlige erfaringer å gjøre. Jeg tror faktisk det handler om biologi. Det ligger i oss, forankret i evolusjon. Når vi kvinner er alene i en skog, så sier kroppene våre at vi er mer ubeskyttet enn vanlig. Underbevisstheten vår jobber og sørger for at vi er mer obs på menn i nærheten og prøver å tolke signaler. Det er ikke noe jeg har lest noe forskning på, aner ikke om det er forsket på, men har snakket med venninner som beskriver den samme responsen. Det er altså ikke noe vi kvinner kan noe for. Å bidra til at vi føler oss trygge er bare positivt, det er kjempefint om både kvinner og menn bruker naturen. Altså synes jeg det egentlig er veldig trist at menn latterliggjør disse følelsene i stedet for å spørre hvordan de kan gjøre at vi kvinner føler oss tryggere alene på tur i skogen.
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #45 Skrevet 4 timer siden Noen kvinner synes det er et overtramp om menn hilser. Noen kvinner synes det er et overtramp om menn ikke hilser. Og dette er jo problemet. Uansett hva som gjøres eller ikke gjøres vil det være grunnlag for innlegg og kampanjer. Det er altså ingen enkel løsning. Anonymkode: 434f5...2de
Gregarious Skrevet 2 timer siden #46 Skrevet 2 timer siden Det første man må gjøre, er å vurdere om frykten er rasjonell. Nesten alt vi foretar oss innebærer en viss risiko, men spørsmålet er om risikoen er stor nok til å forsvare en fryktreaksjon som påvirker hvordan man oppfører seg. Drap begått av en tilfeldig ukjent person er så ekstremt sjeldent at det knapt er relevant i denne sammenhengen. Da står man i hovedsak igjen med overfallsvoldtekter. Overfallsvoldtekter er relativt sjeldne sammenlignet med andre former for voldtekt, og de har trolig en høyere anmeldelsesrate. Det finnes ikke god statistikk som viser hvor mange slike handlinger som skjer i skog og andre områder utenfor urbane strøk. Det er likevel rimelig å anta at dette er svært sjeldent, og at de fleste overfallsvoldtekter skjer i eller i nærheten av større byer. Vi har derfor ikke et presist tall for risikoen ved å passere en tilfeldig mann i skogen. Likevel kan man med stor sikkerhet si at sannsynligheten for å bli voldtatt eller drept i akkurat denne situasjonen er ekstremt lav. Frykten står dermed ikke i et rimelig forhold til den faktiske risikoen. I løpet av et år utsetter man seg jevnlig for farer som er mange størrelsesordener større, uten at man tenker over dem. Løsningen er derfor ikke at menn skal hilse på kvinner i skogen. Det er mer hensiktsmessig å formidle at en tilfeldig mann i skogen ikke representerer en vesentlig fare. En kvinne som lever i et voldelig forhold med en ustabil mann, har derimot en konkret og rasjonell grunn til å være redd. Det blir ikke bedre når fraser som "jeg ville heller møtt en bjørn enn en mann i skogen" har blitt gjentatt gang på gang.
herzeleid Skrevet 1 time siden #47 Skrevet 1 time siden Rosa Dartle skrev (3 timer siden): Det jeg derimot tror at er enormt viktig, er at menn får en større forståelse av hvor sårbare vi kvinner kan føle oss ute i naturen. Jeg elsker å telte, og har sikkert ett år i telt til sammen om man tenker antall døgn. Altså noe over gjennomsnittet glad i å være ute i naturen. Men jeg vet også at jeg har utrolig lite å stille opp med dersom det skulle være en mann med dårlige hensikter. Jeg tror kanskje en går litt vel langt i å fortelle menn hva de tenker noen ganger, og glemmer at også menn kan føle seg sårbare i akkurat samme situasjon. Sannheten er at både kvinner og menn er enormt sårbare når vi sover ute. I søvne er vi alle forsvarsløse og jeg kan love deg at det er mange menn som vil kjenne på frykt når de sover ute, og at mange derfor velger det vekk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå