AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #21 Skrevet 19 timer siden Problemet her er jo i utgangspunktet ikke at de ikke hilset, men at etter hun slo opp sin leir, så beveger de campen sin nærmere hennes. Det kan føles litt truende når hun allerede har satt seg opp et stykke unna dem, og da ville det vært på sin plass å kort forklare hvorfor de valgte å flytte på seg - som sikkert kan ha vært en helt legitim grunn. Anonymkode: 7ff8b...c54 3
Seff Skrevet 13 timer siden #22 Skrevet 13 timer siden Det der synes jeg som kvinne er idiotisk. Hvorfor tror hun egentlig at menn som hilser, ikke er i stand til å voldta eller utøve vold? 6 2
Gratis Skrevet 13 timer siden #23 Skrevet 13 timer siden Snok1 skrev (6 timer siden): Hvilke kampanjer? Vær spesifikk. LOL 😁klikk på linken i åpningsinnlegget, den er anti menn. En av tusenvis.
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #24 Skrevet 13 timer siden Unngår folk som camper når jeg er i friluft, hilser eller nikker til folk jeg møter på stien. Det sagt har jeg opplevd at sånne wannabe frilufts-tupper har hengt hengekøya 5m fra marka-sti i Trondheim, og endte opp med å liste meg forbi klokka 07.00 om morgenen. Anonymkode: 3b3bf...923
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #25 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå er jeg kvinne, denne treffer ikke meg i det hele tatt. Et kjapt hei når en passerer folk på tur er vanlig, men helst ikke mer enn det. Blir faktisk mer skeptisk hvis de er veldig på hils. Det har vel kanskje noe med at min erfaring er noe annet, de gangene jeg har opplevd ubehagelig oppførsel fra menn, er det mer noen som har tolket et vennlig hei som en invitasjon til noe mer. Så jeg vil gjerne ha den avstanden når noen er ukjent og jeg ikke vet hvor jeg har de. Så det skal jammen ikke være enkelt 😅 Anonymkode: 1edab...d28 I denne saken prøvde hun å hilse, men de ignorerte henne. Samtidig flyttet de seg nærmere stedet hun var. Jeg tenker det er logisk at det kan være skummelt. Seff skrev (33 minutter siden): Det der synes jeg som kvinne er idiotisk. Hvorfor tror hun egentlig at menn som hilser, ikke er i stand til å voldta eller utøve vold? Hun tror jo ikke det, men hun føler de signaliserer trygghet når de anerkjenner hennes eksistens på en ikke-truende måte (hilse). Jeg er for øvrig enig med den som sa at menn må forstå hvordan det føles å være kvinne, å kunne sette seg inn i andres perspektiv og ikke bli så fornærmet. Dyr har kroppsspråk for å signalisere at de ikke er truende, mennesker kan ha det samme. Anonymkode: 4e42b...70f 7 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #26 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/5prjBm/karoline-30-overnattet-alene-i-skogen-det-eneste-jeg-fryktet-var-menn Etter årevis med kampanjer som skal stoppe menn fra å snakke med kvinner, kommer det klaging om at menn nå skal hilse på damer... Ærlig talt, begynner det ikke å bli latterlig nå? Anonymkode: 434f5...2de Målet er det samme, å få creepy menn til å fremstå mindre creepy, slik at creepy damer skal føle seg trygge. Anonymkode: d20cf...9b5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #27 Skrevet 13 timer siden Altså jeg bor på bygda. Og det er viktig å hilse kanskje også slå av en prat på to min. Dette handler om sikkerhet. Hvor skal du og er det noe du må ra hensyn til. Har du vært i et område som feks har blitt full av gjørme oga regn etc, så får man mulighet til å informere om sånt. Mulig velg en annen rute etc. Står man ved et vann på god avstand må man ikke hilse. Mangel på det er jo et tegn på at vi vil være her for oss selv. Er det mye folk på stien, så må du ikke hilse eller snakke med alle. Deling av informasjon er en del av fjellvettreglene, at du skal oppsøke lokal kunnskap, og gi lokal kunnskap. Og lytte til erfarne fjellfolk. Dette gjelder også i skog. Feks det området har noen hissige kuer eller hester. Vær aktsom At menn slutter hilse på damer på tur er jo forståelig, etter masse oppmerksomhet om at kvinner heller vil møte på bjørn enn en mann i skogen. Da trekker de seg naturlig vekk. Fordi man drar da alle menn under samme kam. Her i norge svært ufortjent, fordi har da bare møtt hyggelige menn på tur her. Så kanskje slutte å klage på alle menn, for noe svært få menn gjør. Anonymkode: df0fb...f97 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #28 Skrevet 12 timer siden Eureka! skrev (7 timer siden): Denne artikkelen var nok mer reklame for en IG konto enn et reelt problem. Og nei, de som er redde menn blir nok ikke noe mindre redd av at han sier hei. Den er helt individuell. Selv er jeg mye mer redd for edderkopper enn for menn. Enig! Og VG (og Dagbladet) biter alltid på. Flott med gratis reklame da.. Om kvinner oppriktig tror at det er mindre sjans for at en mann forgriper seg på dem bare fordi man har hilst og at mannen viser med signal at han ikke er farlig (!!?), er det egentlig problemet her. Da er man i overkant naiv. Om noe ville jeg blitt enda mer på vakt om jeg hadde møtt en mann som prøvde å overbevise meg med kroppsspråk og prating at han ikke var farlig. Anonymkode: 17e2f...af3 1 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #29 Skrevet 12 timer siden En annen ting er at hvis du skal campe i bymarka til en av Norges største byer, eller ved turstien til stikk-ut destinasjoner ol., så må du regne med at du ikke har marka for deg selv. Rundt byene er det aktivitet i marka hele døgnet, går selv ofte med hodelykt. Hvis du slår opp telt/hengekøye på naturlige rasteplasser langs stien, utsiktpunkt ol. må du også regne med at det kan komme folk. Hvis du ikke vil treffe folk, se på kartet, og finn et sted utenfor allfarvei. Du har over 80% av Norge å velge i. Anonymkode: 3b3bf...923 2 1
herzeleid Skrevet 12 timer siden #30 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er helt enig med kvinnen i at menn bør hilse. Egentlig bør alle hilse, det er jo kutyme når man går i fjellet, men det at menn gjør det er viktigere fordi kvinner som er fysisk svikere, egentlig er prisgitt at menn ikke har onde intensjoner. Anonymkode: c719f...066 Man bør hilse på de man møter på sin vei, det opplever jeg som normal høfflighet og noe de fleste gjør. Det å si hei til noen du passerer på stien er likevel noe ganske annet enn å oppsøke noen som har gått til ro for kvelden, eller ‘stirre’ på dem for å oppnå blikkontakt. Det vil nok ofte oppleves betydelig mer innvaderende og er noe jeg tror mange er varsomme med (som i dette tilfellet). Ikke minst etter vi har hatt stort fokus på hvor ugreit en del kvinner synes det er når menn sier hei. 1 1
Hengebuksvinet Skrevet 12 timer siden #31 Skrevet 12 timer siden Jeg søker av og til ut av sivilisasjonen, og har faktisk tenkt veldig lite over folkene du møter. De fleste sier hei, når man passerer hverandre, men har aldri opplevd at noen legger seg veldig tett innpå deg ute i fjellet. Med unntak av om du telter nær en DNT hytte, f eks, der det kan samle seg litt mennesker. (Jeg beveger meg gjerne litt bort fra sti). Tror folk flest søker innover i møte med naturen, og opplever menneskene du møter ute på tur som veldig ulike. Klarer ikke helt å se de mest innbarka friluftsmennene jeg kjenner begynne å fokusere på hva som er riktig å gjøre rundt denne dama her. Nettopp fordi at det er helt naturlig at man treffer på ulike typer mennesker i naturen. Og de er helt vant med å gå sammen med eller møte kvinner ute i naturen. Tror nok redselen i denne kvinnen først og fremst ligger i henne selv. Hun er nok ikke vokst opp med mye friluftsliv, og da tar det noen runder å bli trygg i situasjonen. Ta heller med deg en fiskestang, eller fokuser på naturen rundt deg. Det er det vi andre gjør. (Men selv som godt kjent i Osloområdet, søker jeg helst ut på vidda eller til Rondane. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #32 Skrevet 12 timer siden Om en kvinne er redd for menn er det hennes problem og noe hun må finne ut av på egenhånd. Andre mennesker har ingen slags forpliktelse til å justere sin oppførsel for å tilrettelegge for din personlige nevrose. Anonymkode: 6a690...aa0 2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #33 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Problemet her er jo i utgangspunktet ikke at de ikke hilset, men at etter hun slo opp sin leir, så beveger de campen sin nærmere hennes. Det kan føles litt truende når hun allerede har satt seg opp et stykke unna dem, og da ville det vært på sin plass å kort forklare hvorfor de valgte å flytte på seg - som sikkert kan ha vært en helt legitim grunn. Anonymkode: 7ff8b...c54 Hvorfor skal de måtte forklare seg? Det var jo uansett gåavstand mellom campene, så om de ville forgripe seg på henne hadde det ikke utgjort noen forskjell. Da kan man heller gå ut i fra at det handlet om andre ting enn at de hadde planer om å gjøre noe med henne. Og om hun faktisk syntes dette var så skummelt, er det ingen som hindret henne i å flytte seg til en annen plass. Personlig hadde jeg blitt mer skeptisk om det kom noen menn bort til meg og forklarte at de måtte flytte seg nærmere meg fordi det feks var maur der de i utgangspunktet hadde slått opp camp. For hva ligger bak et sånt behov, og hva skal jeg i så fall gjøre med den informasjonen? Gå ned der de først campet for å dobbeltsjekke at det de forteller stemmer? Jeg er usikker på hva hun legger i at hun forsøkte å få kontakt med mennene. Men det er gjerne ikke slik at man aktivt oppsøker folk i naturen for å få kontakt. Det er stort sett snakk om et kort nikk eller et hei om man passerer hverandre, men man må også godta at ikke alle er der at de hilser. Noen ganger kan man også slå av en kort prat, men da gjelder det gjerne noe med tur-ruten, eller slik jeg ofte opplever; folk som vil hilse eller prate om hund, siden jeg har med meg det. Det var også et problem for henne at det kom nye menn og slo camp ikke så langt unna henne. Om hun generelt er redd for dette, bør hun kanskje ikke dra på sånne populære turplasser for å campe. Anonymkode: 17e2f...af3 1 1
Snok1 Skrevet 12 timer siden #34 Skrevet 12 timer siden (endret) Gratis skrev (4 timer siden): LOL 😁klikk på linken i åpningsinnlegget, den er anti menn. En av tusenvis. Én erfaring = Årevis med kampanjer? Please…… Hvis dette er TSs dokumentasjon tror jeg vi menn kan sove godt om natten. Endret 9 timer siden av Snok1 3 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #35 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/5prjBm/karoline-30-overnattet-alene-i-skogen-det-eneste-jeg-fryktet-var-menn Etter årevis med kampanjer som skal stoppe menn fra å snakke med kvinner, kommer det klaging om at menn nå skal hilse på damer... Ærlig talt, begynner det ikke å bli latterlig nå? Anonymkode: 434f5...2de Her er det bare du som klager. Årevis med kampanjer for å stoppe deg fra å være uhøflig og å få deg til å ta hensyn har åpenbart ikke virket, siden det er slik du tolker dette. Du trenger noen år til med opplæring i folkeskikk. Anonymkode: cf182...3de 3 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #36 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er mann og blir ikke det spor fornærmet. Jeg synes imidlertid det er litt vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre her. Som denne tråden også viser ser det jo ut til at noen vil oppleve det som avvæpnende og betryggende at jeg hilser, mens andre vil oppleve det som invaderende og ubehagelig. Det er umulig å trygge alle når det som trygger noen skremmer andre og vice versa. Det virker også som om det er en betydelig andel i begge leire. Da enkle å liksom diskutere hvorvidt man burde hilse eller ei meningsløst. Jeg ser an situasjonen og opptrer på den mest betryggende måten jeg kan, og nettopp fordi folk er forskjellige tror jeg egentlig jeg treffer blink oftere da enn hvis jeg skulle laget meg en eller annen ufravikelig regel på hilsing/ikke hilsing. Så kommer jeg nok stort sett til å gi et lite nikk, et ørlite smil og et «heisann» i forbifarten når jeg krysser andre turgåere utenfor allfarvei, med mindre det er grunn til annet. Uansett kjønnskromosomer. Anonymkode: c72f7...6cb Jeg har 2 eksempler fra samme feriested i utlandet, en liten badeby, med 10 - 15 tusen innbyggere. 1. Jeg går i bikinitopp og kort shorts, en mann stopper bilen sin i en bakgate (100 meter fra stranda), han virker i utgangspunktet hyggelig, virker som han ønsker å bli mer kjent, men jeg kan ikke slippe følelsen at det var min lette bekledning som gjorde ham interessert. Jeg vet han har en bil og kan dra meg inn i den hvis han vil. Følelsen av utrygghet er til stede og jeg blir lettet når det omsider kommer en annen bil som vil forbi (trangt, enveiskjørt gate), og tuter på han i den bilen som stoppet meg, slik at han blir nødt til å kjøre videre. 2. Jeg drar ned til stranda. Det blåser endel, slik at strandteppet jeg har med meg må jeg ligge på på en bestemt måte (holde det på plass med armer og bein) slik at det ikke blåser bort. I utlandet foretrekker jeg (og det er lovlig der) å sole meg toppløs, så det gjør jeg også ved dette tilfellet. Etter hvert kommer det en mann og setter seg såpass tett opptil meg at jeg føler han er inni min "intimsone". Det tar ikke så lang tid før han henter steiner til meg som skal holde teppet på plass, samt begynner å prate til meg. Ubehagelig, ja, men redd, nei. Konklusjon : Selv om det egentlig var situasjon 2 jeg var mest sårbar i, pga bekledning så er det likevel den første situasjonen som skapte størst frykt. Det handler om en risikovurdering som vi kvinner må ta når vi ferdes ute, og spesielt om vi ferdes ute alene. Jeg skjønner at det kan være skremmende for å kvinne å være ute alene i skogen på overnatting når det nærmer seg 3 og 2 menn rundt henne. Hun vet både at hun er fysisk svakere (men hun kan kanskje greie å håndtere 1 mann), men når det er menn i flertall, hvis de hadde gått til angrep, så er hun veldig klar over at hun ikke har sjans. For the record, normalt er jeg ikke engstelig når jeg treffer en mann ute alene, de fleste menn er bare hyggelige og hjelpsomme, men det er den der risikovurderinga da som nok ligger i oss kvinner litt ubevisst. Du sier at du ser an de du møter. Det er lurt. Du kan også f.eks hvis det er kvinner du møter på, la de si hei til deg først, så vet du at du ikke tråkker over en grense hos dem. I utlandet sier jeg hei til alle jeg møter på tur, mens her hjemme så er det så mange som virker sure, og ikke vil hilse, (flest kvinner som er sånn faktisk, selv om også jeg er kvinne), så det er vel noe kulturelt også sikkert. De farligste menn å møte på for oss kvinner er tross alt de menn vi omgås med i hverdagen, ikke de vi tilfeldigvis møter på tur. 💌 Anonymkode: ef875...08e
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #37 Skrevet 11 timer siden herzeleid skrev (9 timer siden): Leste samme sak og stusset, for det er vanskelig å se hva som vil være "riktig" måte å "gjøre det overtydelig at man ikke er en trussel". Denne kvinnen ønsker at fremmede menn skal ta kontakt i form av nikk eller hilsener for å vise at de ikke er en trussel. Andre igjen vil kanskje synes nettopp denne oppmerksomheten er ubehagelig. Det er ikke mange år siden en ung psykologistudent tok til orde for å si hei på en hyggelig og respektful måte i hverdagen, og ble møtt med en krass kampanje mot seksuell trakassering. Det er med andre ord ikke åpenbart hvordan menn bør oppføre seg her, og for mange føles det da kanskje tryggest å ignorere henne for å unngå å trigge noe. Hvordan menn skal oppføre seg i dag, er blitt en gåte for menn flest. Anonymkode: 31527...5c7
herzeleid Skrevet 11 timer siden #38 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan menn skal oppføre seg i dag, er blitt en gåte for menn flest. Anonymkode: 31527...5c7 På et vis kan du kanskje si at det er sånn det er å være menneske. Folk liker og misliker ulike ting, og det kvinnen i artikkelen oppfordrer til vil andre finne ubehagelig eløer trakasserende, ref. #villebarepratelitt. Utfordringen ligger kanskje i eksternaliseringen av egne følelser, der en forventer at andre tar ansvar for hvordan akkurat en selv føler. Også når det strider mot hvordan en annen person igjen vil føle det. Svaret ligger kanskje i takhøyde og forsøk på forståelse. Da må vi nok også akseptere at ikke alle oppfører seg på akkurat den måten akkurat en selv liker. 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #39 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): I denne saken prøvde hun å hilse, men de ignorerte henne. Samtidig flyttet de seg nærmere stedet hun var. Jeg tenker det er logisk at det kan være skummelt. Hun tror jo ikke det, men hun føler de signaliserer trygghet når de anerkjenner hennes eksistens på en ikke-truende måte (hilse). Jeg er for øvrig enig med den som sa at menn må forstå hvordan det føles å være kvinne, å kunne sette seg inn i andres perspektiv og ikke bli så fornærmet. Dyr har kroppsspråk for å signalisere at de ikke er truende, mennesker kan ha det samme. Anonymkode: 4e42b...70f De fleste av oss menn blir nok ikke fornærmet, men syntes mer synd på de som har slik forfølgelsesangst enten de er menn eller kvinner. Anonymkode: 3d7c8...871
AnonymBruker Skrevet 54 minutter siden #40 Skrevet 54 minutter siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Her er det bare du som klager. Årevis med kampanjer for å stoppe deg fra å være uhøflig og å få deg til å ta hensyn har åpenbart ikke virket, siden det er slik du tolker dette. Du trenger noen år til med opplæring i folkeskikk. Anonymkode: cf182...3de Som mann så kan jeg si at det eneste disse rundene med formaninger har ført til er at jeg driter jamt i hva som ønskes. Jeg har fått de ungene jeg skal ha så hva kvinner jeg møter i noen som helst setting mener kunne ikke brydd meg mindre. Anonymkode: d1b92...e39
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå