AnonymBruker Skrevet 19. juni #121 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min kropp, mitt valg. Anonymkode: 2efd8...b77 De spør unsett dine nærmeste pårørende om det er greit. Anonymkode: fe2d5...9a2 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #122 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 14.27): Drept meg og ringt 113 mener jeg. Så det kunne sjekkes om organene passet den de ville hjelpe. Det sitter litt inne å fylle ut skjemaet. Men det bør jeg og mange andre ta en titt på! Anonymkode: 4d5e5...d2c Hvis de dreper deg og deretter ringer 113, så er det svært lite sannsynlig at organene dine er brukende, du må dø på et sykehus. Dessuten så er det ingen som vet hvem du er en match for. Så den frykten din kan du legge vekk Anonymkode: d8d56...b26 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni #123 Skrevet 19. juni Skal vel egentlig granske mye til og være maks heldig for å kunne donere organer. Min mor døde av etterfølgerne av hjertestans, den eneste grunnen til at de kunne bruke henne som donor er fordi kroppen ble holdt kunstig i live. De kunne dog ikke bruke lungene eller hjertet i donasjonen pga stansen og mulige skader på lungene etter HLR og intubering. De brukte lever, nyrer og hornhinnene da. har sagt at jeg er donor, men jeg tror sannsynligheten for at jeg kan donere noe er svært liten. Anonymkode: 381fb...9ea 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni #124 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fordi det er ingen som sjekker det registeret uansett. De spør alltid pårørende. Så derfor er det jo ikke noe poeng! Anonymkode: 3de42...301 Kortet trumfer pårørendes syn på donasjon. Anonymkode: 8c316...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #125 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 14.05): Jeg er usikker. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker at mine organer skal leve videre i dårlige eller onde mennesker. Anonymkode: 7ceb8...2ed Du vil ikke nyren din skal havne i Durek..? Faktum folk trakk seg som donor etter hans utspill … Anonymkode: f55df...185
AnonymBruker Skrevet 19. juni #126 Skrevet 19. juni Jeg vil ikke at kroppen skal holdes kunstig i live, eller stykkes opp etter min død. Nå er jeg uansett for gammel. Er med på at vi som ikke er organdonorer heller ikke skal kunne motta organer. Det er fair. Anonymkode: c8cd9...f5c 2
Blod Skrevet 19. juni #127 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 13.39): Jeg har en irrasjonell frykt for at hvis folk vet jeg vil donere, så kan jeg bli drept fordi noen vil hjelpe en person som trenger organer. 🫣 Anonymkode: 4d5e5...d2c Samme her. Derfor vet mine nærmeste at jeg vil være organdonor, men offisielt er jeg ikke det. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #128 Skrevet 19. juni Personlig synes jeg det er et utrolig krevende spørsmål å svare på, jeg har et behov for å være mest mulig hel ved min død. Selv om organene blir høstet når man er i "live" føles ikke dette riktig for meg. Dilemmaet er at jeg barn, hvis de skulle blitt alvorlig syke og det kunne hjulpet med et nytt organ hadde jeg villet at de skulle få det. Dør barna mine å kan donere, så tror jeg nesten at barnas far må ta stilling til hva han synes er ok. Ja, et sammensurium av tanker der ja. Anonymkode: be9bd...304 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #129 Skrevet 19. juni Blod skrev (40 minutter siden): Samme her. Derfor vet mine nærmeste at jeg vil være organdonor, men offisielt er jeg ikke det. Har levd med samme irrasjonelle frykt en stund. Tok mot til meg og meldte meg som donor forrige uke. Anonymkode: 8c316...d3b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #130 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 22.04): La oss si du får en massiv hjerneblødning. Du er bevisstløs og legges på respirator. Du får smertestillende og sovemedisiner. Helsepersonell ser at dette ikke går veien, så da spør man pårørende om hva de tenker. Det tas en del prøver som sendes riksen. Du blir erklært hjernedød. Du ligger fortsatt på respirator. Familien din sier ja. Du blir sent til riksen, der de høster organer. Respirator skrus av. Du har vært død lenge og har ikke merket noe som helst. Anonymkode: 17a44...dfb Det fine med KG er st folk helt uten peiling kan snakke som om de v et hva som foregår, men du tar altså feil. Donor sendes ikke til RH, det kommer folk og plukker med seg organene dine fra det sykehuset du er pasient ved. Og du blir altså ikke nødvendigvis erklært hjernedød, og ingen vet om det kjennes smerte når vedkommende ikke er hjernedød. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Håper niesen din snart får ny nyre! Kan ikke forestille meg hvor vanskelig det må være å leve med en slik situasjon. Jeg er klar over at noen religiøse mennesker opererer med en slik dobbeltmoral. Så kan man selvsagt filosofere om hva som ligger i begrepet en intakt kropp. Det er jo ikke den kroppen de opprinnelig hadde, når noen andres organer er i den. Hva om de må amputere en fot for å overleve? Da er kroppen heller ikke intakt. Det er uansett ingen unnskyldning i min bok, for ingen religiøse er helt bokstavtro mot sin bok (for å bruke et ordspill). De cherry picker, og verden har endret seg mye siden deres religiøse tekster ble skrevet. Organdonasjon var ukjent da disse tekstene ble til. Anonymkode: 2eff2...820 Innen mange religioner skal amputatet begraves fremfor å brennes opp sånn det normalt blir med amputerte kroppsdeler. Det er også religioner som motsetter seg blodtransfusjon f.eks, og ja det blir respektert ved sykehusene, og pasientene opprettholder den holdningen selv om de blir alvorlig syke og dør. Vil du ikke ha blod, så får du ikke blod, og blør i verste fall tom. Anonymkode: 982bd...ea4 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #131 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 14.43): Har bare ikke lyst. Er lov å si nei uten en grunn. Anonymkode: 9b620...a38 Da regner jeg med at du også ville sagt nei om du hadde vært i behov for organer? Anonymkode: a0174...96c 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni #132 Skrevet 20. juni For noen år siden, ønsker jeg ikke å bli organdonor. Med tanke på bivirkningene som følger med medisiner, og jeg tenkte at det ødela livskvaliteten til de som mottar organet. Men så trengte min aller bestevenn nyre, jeg endret helt mening. Jeg sjekket faktisk om jeg kunne donere nyren min til h*n. Men hadde ikke riktig blodtype. Det er den mest fantastiske personen jeg noen gang har møtt. H*n har stått på venteliste i to år nå. Er jeg dø så er jeg dø, kan jeg redde et liv og samtidig glede familien og venner til den som har behov for organet gjør jeg det med glede. Det vil også gi en liten glede for mine nærmeste, da de vet hvor mye organdonasjon betyr for meg! Anonymkode: b3fb5...d7d 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #133 Skrevet 20. juni Jeg har donorkort og sånn greie på mobilen og helsenorge, men mtp at jeg er døende og organene mine er ødelagt ville jeg jo blitt massemorder etter min død om de faktisk hadde blitt donert (noe de ikke ville blitt pga flere av de er omtalt som «ødelagt») 🥹 Anonymkode: 5470c...861 1
Pipaluk Skrevet 20. juni #134 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): For noen år siden, ønsker jeg ikke å bli organdonor. Med tanke på bivirkningene som følger med medisiner, og jeg tenkte at det ødela livskvaliteten til de som mottar organet. Men så trengte min aller bestevenn nyre, jeg endret helt mening. Jeg sjekket faktisk om jeg kunne donere nyren min til h*n. Men hadde ikke riktig blodtype. Det er den mest fantastiske personen jeg noen gang har møtt. H*n har stått på venteliste i to år nå. Er jeg dø så er jeg dø, kan jeg redde et liv og samtidig glede familien og venner til den som har behov for organet gjør jeg det med glede. Det vil også gi en liten glede for mine nærmeste, da de vet hvor mye organdonasjon betyr for meg! Anonymkode: b3fb5...d7d Du kan fortsatt gi nyre til bestevennen din. Rikshospitalet har startet med en "bytteordning" hvor mottakere som har en donor som er frisk men som ikke kan kompatibel kan bytte med noen andre i samme situasjon. Det innebærer at du gir til en fremmed, mot at den personens pårørende gir til din bestevenn. 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #135 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): De spør unsett dine nærmeste pårørende om det er greit. Anonymkode: fe2d5...9a2 Hvis de pårørende er usikker på om du ville sagt ja til det så sier ikke de ja heller. Respekt for den avdøde! Anonymkode: 9b620...a38 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #136 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kortet trumfer pårørendes syn på donasjon. Anonymkode: 8c316...d3b Nei. De pårørende som blir spurt har siste ordet. Anonymkode: 9b620...a38 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #137 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da regner jeg med at du også ville sagt nei om du hadde vært i behov for organer? Anonymkode: a0174...96c Det er ikke opp til deg å regne med nei. Jeg har krav på helsehjelp og forholder meg til det. Anonymkode: 9b620...a38 1
Million Skrevet 20. juni #138 Skrevet 20. juni Jeg har fylt ut donorkort på mobilen og informert en bror og far og sønnen min om dette, så de vet. Det har jeg bestemt meg for for årevis siden. Men nå er det vel tvilsomt om alle mine organer lar seg bruke. Lungene er ubrukelige for en transplantasjon, fordi jeg røyket i over tjue år. Sluttet riktignok med røykingen for 15 år siden, men skaden er nok skjedd med dem. Vet ikke om røykingen har ødelagt andre organer som f.eks. lever eller hjertet eller annet, så det også heller ikke kan brukes? Uansett, jeg har sagt ja til å være donor. Om noe av mitt kan brukes er de hjertelig velkomne når jeg dør. Og er det noen aldersgrense for hvem de kan eller vil bruke som donor? Kanskje jeg er for gammel alt (slutten av femtiårene). 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #139 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei. De pårørende som blir spurt har siste ordet. Anonymkode: 9b620...a38 Hva gjør legene dersom en aktuell donor har sagt ja til organdonasjon mens de pårørende sier nei? - Stiftelsen Organdonasjon "Hva gjør legene dersom en aktuell donor har sagt ja til organdonasjon mens de pårørende sier nei? Helsepersonell vil alltid spørre de pårørende om de kjenner den avdødes holdning til donasjon. Dersom avdøde har uttrykt et positivt standpunkt, enten muntlig eller skriftlig, bør dette etterkommes, hvis medisinsk mulig. Avdødes vilje er beskyttet i transplantasjonsloven." § 13.Samtykke frå avdøde og næraste pårørande sin rett til å nekte donasjon Personar som har fylt 16 år, har rett til å samtykke til at donasjon av organ, celler og vev kan gjennomførast etter at dei er døde. Når avdøde har gitt samtykke, kan pårørande ikkje nekte donasjon. Anonymkode: 8c316...d3b 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni #140 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 7.05): Og å spørre pårørende er så ufattelig grotesk! «Vel vel, leit at ungen din ligger og dør, men nå over til det viktige, kan vi få sprette henne opp og rive ut organene og fi dem til noen andre? Hun trenger dem jo uansett ikke mer, lizzm». Ellers i samfunnet er likskjending noe ugreit og straffbart… Jeg synes man KUN burde forholde seg til om folk har registrert seg selv som donorer, og pårørende burde slippe å ta stilling til dette. Pårørende burde selvsagt heller ikke ha mulighet til å si gå i mot mine ønsker og si nei om jeg har registrert et donorkort! Anonymkode: 3f6f4...c75 Det som er er jo de som er under 16 år kan ikke registrere seg som donor på Helsenorge. Jeg tenker med tanke på barn så burde man ta stilling til dette før det oppstår uventet dødsfall hos barn. Er nok for mange lettere å ta stilling til det når en ikke står midt oppi sitt livs mareritt og krise når ens eget barn går bort. Burde derfor være mulig å få registrert barna også. Har selv en 10 åring som har sagt klart i fra skulle det værste skje, ønsker hun at andre skal få en ny sjanse i livet. Anonymkode: f55df...185 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå