Gå til innhold

Hvorfor er du ikke organdonor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg ikke ønsker å bidra til å potensielt forlenge live til råtne mennesker.

Anonymkode: 3f6f4...c75

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (1 time siden):

Skjønner du ikke at ditt spørsmål kunne tolkes som at man er pliktig å gi et organ dersom man vil ta imot et 😂

Ikke meg du spør, men det synes jeg faktisk man er pliktig til. Ønsker du å motta et gode må du være villig til å gi samme gode. Er jo ikke sånn at du trenger organene dine etter du er død. 

Anonymkode: 2eff2...820

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er usikker. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker at mine organer skal leve videre i dårlige eller onde mennesker. 

Anonymkode: 7ceb8...2ed

Du vil vel heller ikke motta da, om du skulle være uheldig? ( og du fremstår som litt dårlig selv ved det utsagnet.....) 

Anonymkode: a0f8f...058

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Umbreon skrev (5 timer siden):

I tillegg til alt dette, som naturligvis er de  viktigste argumentene, så er det vel rundt 800.000 (og stadig flere) andre som er organdonorer. Så med mindre man vanker i ekstraordinært tvilsomme miljøer er det vel særs liten sannsynlighet for å bli «pekt ut», (også om det nå var en ting som det var mulig og/eller vanlig å gjennomføre) 

Og donor betyr ikke at man er frisk heller dessverre. 

Det sier intet om blodtype heller. 

Om noe, så vil vel de som høster organer peke seg ut vanskeligstilte I slummen Eller på rømmen, som "ingen" vil lage bråk om forsvinner. 

Anonymkode: 4bcb4...49e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tonen din i svaret. Jeg vet nok om min egen helse til å forstå de ikke egner seg til gjenbruk. Du svarer spydig at det kan ikke jeg vite. 

Anonymkode: 48f16...448

Det var ikke ment spydig, så da har jeg nok formulert meg klønete, beklager. Det var bare ment som en opplysnimg. Det er jo desverre ganske mange som tror at de ikke kan registrere seg som donorer fordi de har en eller annen sykdom, men slik er det jo ikke. Alle kan melde seg som donor, og så tar legene en vurdering hvis/når det blir aktuelt.

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi det kun går an å velge  alt eller ingenting.

Det blir som hvis et av mine barn dør så kan jeg fint dinere bort indre organer, De vil de fremdeles se like ut etter at de er lukket. Men øyne, ansikt og slik som forandrer utseendet hadde jeg ikke klart, da er det det synet som vil hjemsøke meg i ettertid.

Anonymkode: 36156...d75

Du får ikke se liket etter at de har startet denne prosessen. 

De som donerer synlige deler, blir selvsagt ikke gravlagt I åpen kiste. Så du vil aldri få vite hva de har tatt.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vil vel heller ikke motta da, om du skulle være uheldig? ( og du fremstår som litt dårlig selv ved det utsagnet.....) 

Anonymkode: a0f8f...058

Nei, skulle noe slutte å virke, så er det en naturlig del av livet. 

Anonymkode: 7ceb8...2ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Organene høstes mens du lever. Ikke våken, men fortsatt levende. 

Anonymkode: 63d0c...f52

Når hjernen er død, er man død

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi det kun går an å velge  alt eller ingenting.

Anonymkode: 36156...d75

Iflg det som står på Stiftelsen Organdonasjon sine sider, så kan man velge hvilke organer man er villig til å donere. Jeg har ikke sjekket, men antar at det dreier seg om å huke av på en liste når man registrerer seg som donor på Helsenorge (altså i kjernejournalen sin). 

Og jeg antar at når det gjelder barn, så vil dette være en del av samtalen man har mellom pårørende og helsepersonell i forkant av avgjørelsen. Vet ikke, bare antar det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 time siden):

Det var ikke ment spydig, så da har jeg nok formulert meg klønete, beklager. Det var bare ment som en opplysnimg. Det er jo desverre ganske mange som tror at de ikke kan registrere seg som donorer fordi de har en eller annen sykdom, men slik er det jo ikke. Alle kan melde seg som donor, og så tar legene en vurdering hvis/når det blir aktuelt.

Jeg unner ingen mine organer mente jeg bare. Skal de først få et håp bør det være reelt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg står ikke som donor, tanken om feks. han som voldtok meg/ eller andre jævler - skal leve pga mine organer gjør meg syk. Jeg har derfor bestemt at kroppen min skal gå til forskning. Noe jeg tenker er like viktig.

Anonymkode: b2cd6...91b

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at en gyllen regel er at hvis man vil få, må man være villig til å gi. 

Hvis jeg ble akutt skadet eller hadde behov for en transplantasjon, hadde jeg følt meg rimelig grådig av å motta en så utrolig dyrebar gave fra et menneske jeg ikke engang hadde privilegiet av å kjenne, når jeg selv ikke engang kan avse ett enkelt organ til en som virkelig trenger det. 

Jeg er også ung, i 20 årene, så hvis jeg dør tidlig, vil jeg at kroppen min og organene mine skal kunne ta vare på et annet menneske videre.

Anonymkode: 2b177...f82

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når hjernen er død, er man død

Hjernedød er ikke lenger et kriterie for å bli brukt som donor.

Anonymkode: 982bd...ea4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var donor, men trakk samtykke da Norge innførte cDCD. Det er en svært omstridt metode, og det stemmer som en annen skriver at folk tiltenkt organdonasjon har våknet opp igjen, 

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja. Vil ikke ha ett organ fra en død person. Vil heller dø selv.

Anonymkode: 9fabe...b7c

Men du er åpen for to? 

Anonymkode: 49541...e9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror ikke organene mine er gode nok til gjenbruk. Sorry folkens. 

Da er vi to! Har vært narkoman, storrøyker, snuser nå. Dessuten er jeg en god del lavere enn gjennomsnittskvinne, så tviler på man transplanterer så godt brukte organer på et barn/ungdom 

Anonymkode: 6f699...543

• Liker 1
Skrevet
ElectricScum skrev (9 timer siden):

Det er rimelig irrasjonelt, ja. Dine organer skal tross alt matche mottaker. Og dette er ikke noe som sjekkes før etter din død.

Det ville forresten vært en rimelig absurd moralkodeks disse donor-tjuvene skulle hatt om de gjerne dreper deg for dine organer, men KUN hvis du har tillatt at dine organer kan doneres bort. 

Jeg har satt meg opp som donor. De må gjerne høste meg for alt av brukbart materiale til det bare er et et tomt skinn igjen som de kan kaste på dynga.

Helt feil.

Er du død så er dine organer også døde.. så hvis noen dreper deg så er det for sent å ta organene dine. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke meg du spør, men det synes jeg faktisk man er pliktig til. Ønsker du å motta et gode må du være villig til å gi samme gode. Er jo ikke sånn at du trenger organene dine etter du er død. 

Anonymkode: 2eff2...820

Nå er det engang sånn det er, at man ikke er pliktig. Uavhengig av hva du syns.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjernedød er ikke lenger et kriterie for å bli brukt som donor.

Jeg var donor, men trakk samtykke da Norge innførte cDCD. Det er en svært omstridt metode, og det stemmer som en annen skriver at folk tiltenkt organdonasjon har våknet opp igjen, 

90% av organdonasjoner kommer fra hjernedøde. Altså helt døde mennesker. 

En minoritet blir vurdert ut fra cDCD. For de som ikke vet hva det er, så er det når en person er ca. 98% død, de er i koma, ingen bevissthet, men har bittelitt blodtilførsel til hjernen og dermed ikke kan regnes fullstendig hjernedøde. 

Men disse pasientene er ikke på bedringens vei, tvert imot. Uten kunstige hormoner og overvåking døgnet rundt begynner kroppen å dø, fordi hjernen er helt ødelagt. 

Legene kan da vurdere at å holde pasienten på respirator/life support, er nytteløst, fordi pasienten kommer aldri til å våkne igjen. Så de kobler ut respirator og lar naturen gå sin gang. Da "dør" personen på ordentlig, fordi de ikke klarer å puste selv. 

Det er viktig å stadfeste at disse sakene om "folk som våkner på operasjonsbordet" og slikt, kommer fra USA hvor praksisen er mer gjørmete og pengeinsentivisert enn her i Norge. Den pasienten som våknet opp hadde jo et hjerte som slo av seg selv! Det krever selvstendig pust. 

Dét er altså en svikt i systemet, et avvik. Leger som blir betalt under bordet og sykehusdirektører som vil tjene penger. Slik er det ikke på kommunale, norske sykehus. Ingen tjener penger på at dine organer stjeles. 

cDCD er som sagt en bitteliten andel av organdonasjon i Norge og bør ikke være årsaken til at noen ikke vil være organdonor. Det blir som å si at man ikke vil gå på gata i dagslys fordi man er redd for å bli overfalt. Forsvinnende liten sannsynlighet.

Anonymkode: 2b177...f82

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Drept meg og ringt 113 mener jeg. Så det kunne sjekkes om organene passet den de ville hjelpe.

Det sitter litt inne å fylle ut skjemaet. Men det bør jeg og mange andre ta en titt på!

Anonymkode: 4d5e5...d2c

For å kunne donere organer så er kravet at man må dø på sykehuset med respirator.

Anonymkode: 8cbfb...21a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...