Gå til innhold

Hvorfor er du ikke organdonor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere som ikke vil være organdonor, ville dere takket nei til donororgan dersom dere hadde hatt behov for det? 

Anonymkode: b8a10...bcf

Ja. Vil ikke ha ett organ fra en død person. Vil heller dø selv.

Anonymkode: 9fabe...b7c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Vil ikke ha ett organ fra en død person. Vil heller dø selv.

Det samme valget tar du for barna dine?

Jeg er selvsagt organdonor og det samme er mannen. Jeg har nær familie som lever fordi noen valgte å donere sine nyrer, så selvsagt bidrar jeg hvis jeg kan. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de har endret regler for hva som regnes som død og det er tilfeller hvor folk da har våknet opp igjen. Har vært flere saker på dette i media. Det har gjort meg uhyre skeptisk. 

Anonymkode: 5b276...774

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har vært max uheldig/heldig mitt liv, da jeg til nå har fått 4 ganger nyretransplantasjon. 
Hadde det ikke vært for familien og donorer hadde jeg ikke vært her. 
Sånn jeg ser på det, skal du kunne få så bør du være donor selv. 

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Solstråle1 skrev (10 minutter siden):

Det samme valget tar du for barna dine?

Jeg er selvsagt organdonor og det samme er mannen. Jeg har nær familie som lever fordi noen valgte å donere sine nyrer, så selvsagt bidrar jeg hvis jeg kan. 

Har ikke barn. Skal ikke ha det heller.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fordi det kun går an å velge  alt eller ingenting.

Det blir som hvis et av mine barn dør så kan jeg fint dinere bort indre organer, De vil de fremdeles se like ut etter at de er lukket. Men øyne, ansikt og slik som forandrer utseendet hadde jeg ikke klart, da er det det synet som vil hjemsøke meg i ettertid.

Anonymkode: 36156...d75

Det vil jo ikke vises. Ved uttak av hornhinner legger sykehuset inn spesialtilpassede proteser med avdødes øyefarge, og lukker øyelokkene pent igjen. Den avdødes utseende forblir uendret, og det vil ikke være synlig ved en eventuell syning eller visning av liket.

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi ser jo det allerede i dag at dersom du er donor og ligger på sykehuset og kjemper for livet så er pleierne mer opptatt av å forberede organtyveri enn å redde deg. Så er det jo organdonorer flest som mener jorden er overbefolket, og jeg ville ikke ønsket å leve videre i en idiot. Samme andre veien, jeg vil heller gå bort enn å ha en fremmed sine organer inni meg. 

Jeg skal på ingen måte åpnes opp og tømmes eller utforskes etter min bortgang, men jeg ville gitt det som er mulig å gi mens jeg lever til samboer eller egne barn skulle de trenge det. 

Heldigvis kan vi snart produsere de fleste organer syntetisk for noen hundrelapper, så dette er stort sett et spørsmål for folk som liker å føle seg moralsk overlegen andre. 

Anonymkode: de0bd...709

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært det frem til nå. Og meldte meg nylig av, nettopp fordi det slo meg at folk jeg ikke har noe sansen for skal få mine lunger, nyre e.l., og enda verre pga selvpåført livsstilssykdommer av røyking, alkohol e.l.

Anonymkode: 09542...2d6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke organene mine er gode nok til gjenbruk. Sorry folkens. 

Anonymkode: 48f16...448

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke redde mennesker. Vi er allerede alt for mange.

Anonymkode: 25134...397

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er litt usikker på om jeg kan bli brukt og jeg er og usikker på systemet rundt, er skeptisk til å skrive under på at noen skal motta reservedeler fra meg for jeg er redd noen kan ta avgjørelsen om at jeg er ferdig bare fordi noen høyere opp trenger delene. Vet at det er lite sannsynlig sånn egentlig men med tanke på all korrupsjon og det som skjer bak lukkede dører og her til lands så er jeg skeptisk. Når høres jeg veldig konspiratorisk ut her og det er jeg egentlig ikke men jeg er ikke naiv heller.

Når det er sagt så har jeg sagt til mitt barn at når jeg er død så kan han donere det som er om noe kan brukes hvis han vil og hvis han er mer komfortabel med å begrave meg enn å kremere meg som jeg tenker er best så skal han gjøre akkurat det som han vil for han lever og da er det hans følelser som ting som betyr noe. 

Når det kommer til å motta organer så er jeg litt skeptisk til det og før jeg fikk barn så hadde jeg nok ikke tatt i mot noe organ. Men når man har barn så må man jo overleve så langt det går så jeg hadde nok muligens dobbeltmoralsk nok tatt i mot organ selv om jeg ikke står som organdonor selv. Nå er jeg eldre og barnet nesten voksen så jeg er litt usikker på om jeg hadde orket det.

Det er kompliserte greier og alt etter hva slags organ man skal skifte ut så er det jo variabel utløpsdato og det er så mye som kan skje. Har to i vennekretsen som styrer med dette og begge har mottatt nye organer mer enn to ganger og jeg vet ikke om jeg hadde orket å leve slik.

Men er og enig i at man kanskje skulle hatt en liste der man måtte vært donor for å motta , eller i det minste at man ikke var først i køen om man ikke var donor. Men slikt blir nok kanskje vanskelig å gjennomføre så det må vel være som det er i dag med fokus på å få folk til å melde seg som donor.

Anonymkode: 2923b...62b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som ikke vil være organdonor, ville dere takket nei til donororgan dersom dere hadde hatt behov for det? 

Bare venter til de kan 3D-printe nye deler til meg

Anonymkode: 6e856...630

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror ikke organene mine er gode nok til gjenbruk. Sorry folkens. 

Anonymkode: 48f16...448

Det trenger ikk du å ta stilling til, og uansett har vel ikke du den medisimske kompetansen til å avgjøre det. Dersom du (dine pårørende) sier deg villig til å være donor, så vil legene undersøke organene dime og avgjøre om de er brukbare eller ikke. Og selv om leveren din er ubrukelig, så er kanskje hjertet  friskt nok likevel.

Å være organdonor betyr egentlig bare at man sier seg VILLIG til å være organdonor. Legene avgjør om det blir noe av eller ikke. Det er jo ikke slik at alle organene til en donor MÅ brukes. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, vi ser jo det allerede i dag at dersom du er donor og ligger på sykehuset og kjemper for livet så er pleierne mer opptatt av å forberede organtyveri enn å redde deg. Så er det jo organdonorer flest som mener jorden er overbefolket, og jeg ville ikke ønsket å leve videre i en idiot. Samme andre veien, jeg vil heller gå bort enn å ha en fremmed sine organer inni meg. 

Jeg skal på ingen måte åpnes opp og tømmes eller utforskes etter min bortgang, men jeg ville gitt det som er mulig å gi mens jeg lever til samboer eller egne barn skulle de trenge det. 

Heldigvis kan vi snart produsere de fleste organer syntetisk for noen hundrelapper, så dette er stort sett et spørsmål for folk som liker å føle seg moralsk overlegen andre. 

Anonymkode: de0bd...709

Er dette noe du må fortelle deg selv for å forsvare eget standpunkt? Det er nemlig helt lov å frastå fra å være donor. Men det er rimelig stusselig å tillegge de som velger annerledes enn deg en rekke merkelige meninger og agendaer.

Jeg kunne ikke gitt større faen i hva som skjer med kroppen min etter at jeg er dau, så du kan få kalle meg likegyldig, men kaller du meg moralposør så skyter du et godt stykke utafor skiva. Møter du mange med donor-caps, eller hvordan tenker du vi kan få høste denne kredden sånn til daglig? 

Veldig pussig at du også mener "organdorer flest mener jorden er overbefolket".
Hva er dette for slags random påstand? Og hvor møtes disse organdonorene? Jeg vil gjerne vite slik at jeg er oppdatert på siste nytt om vår felles donor-agenda.

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de har endret regler for hva som regnes som død og det er tilfeller hvor folk da har våknet opp igjen. Har vært flere saker på dette i media. Det har gjort meg uhyre skeptisk. 

Anonymkode: 5b276...774

Ja det er nettopp sånne ting jeg også har lest, som skremmer meg veldig. Redd de skal ta forhastede beslutninger og at det kansje skal være smertefullt. 

-ts

Anonymkode: 5b7e8...71e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pårørende til et parteringsoffer og det at ikke alle delene av personen er funnet og gravlagt påvirker meg mer enn jeg trodde. 

Derfor er det for meg helt utenkelig å være donor.

Anonymkode: 86cca...c83

• Hjerte 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er usikker. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker at mine organer skal leve videre i dårlige eller onde mennesker. 

Anonymkode: 7ceb8...2ed

Enig. Ville f.eks. aldri risikert at Mette-Marit får lungene mine. 

Anonymkode: 61418...d2e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har vært det frem til nå. Og meldte meg nylig av, nettopp fordi det slo meg at folk jeg ikke har noe sansen for skal få mine lunger, nyre e.l., og enda verre pga selvpåført livsstilssykdommer av røyking, alkohol e.l.

Anonymkode: 09542...2d6

Vil ikke redde mennesker. Vi er allerede alt for mange.

Anonymkode: 25134...397

Enig i dette!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke en plikt å være donor, så ikke kveruler på denne måten. Folk har sine grunner. 

Hilsen donor.

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...