AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Med så mye oppmerksomhet i media om det nå, så fikk det meg også til å begynne å tenke. Jeg er ikke donor foreløbig, rett og slett fordi jeg synes det er skummelt, men ønsker gjerne å komme over denne "frykten" og melde meg. Hvorfor er du ikke organdonor? Anonymkode: 5b7e8...71e
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Hvorfor synes du det er skummelt? Du kommer til å være død. Anonymkode: feb95...d9f 11 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden Jeg har en irrasjonell frykt for at hvis folk vet jeg vil donere, så kan jeg bli drept fordi noen vil hjelpe en person som trenger organer. 🫣 Anonymkode: 4d5e5...d2c 5
BBB12345 Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en irrasjonell frykt for at hvis folk vet jeg vil donere, så kan jeg bli drept fordi noen vil hjelpe en person som trenger organer. 🫣 Anonymkode: 4d5e5...d2c Hahaha.. meget irrasjonell frykt 10
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden Det har jeg vært fra jeg ble klar over ordningen. Jeg har sagt at de skal plukke det de kan og brenne resten, for jeg trenger det ikke mer. Min mann klarer ikke å tenke på sånt og ønsker ikke å snakke om det, men han er godt informert. Skulle det likevel bli vanskelig for ham så er familien også informert om mitt valg, pluss det ligger donorkort på mobilen. Vi bor i Norge. Jeg blir ikke offer for organhøsting og ingen lar være å gi meg antibiotika når jeg ligger for døden fordi de vil ha nyren min. Anonymkode: 54838...0e7 7
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden Jeg er usikker. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker at mine organer skal leve videre i dårlige eller onde mennesker. Anonymkode: 7ceb8...2ed 2 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden Fordi lungene er fulle av tjære og resten er fult av sykdommer og det nok ingen som vil ha Anonymkode: ea766...3fe 1
ElectricScum Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har en irrasjonell frykt for at hvis folk vet jeg vil donere, så kan jeg bli drept fordi noen vil hjelpe en person som trenger organer. 🫣 Anonymkode: 4d5e5...d2c Det er rimelig irrasjonelt, ja. Dine organer skal tross alt matche mottaker. Og dette er ikke noe som sjekkes før etter din død. Det ville forresten vært en rimelig absurd moralkodeks disse donor-tjuvene skulle hatt om de gjerne dreper deg for dine organer, men KUN hvis du har tillatt at dine organer kan doneres bort. Jeg har satt meg opp som donor. De må gjerne høste meg for alt av brukbart materiale til det bare er et et tomt skinn igjen som de kan kaste på dynga. 4 1
Umbreon Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har en irrasjonell frykt for at hvis folk vet jeg vil donere, så kan jeg bli drept fordi noen vil hjelpe en person som trenger organer. 🫣 Anonymkode: 4d5e5...d2c Nå tenker jeg at dette uansett ikke skjer i Norge - men selv om det nå gjorde det, så ville det vært veldig underlig om morderne sjekket donorregistetet først…! Hvis man først skal drepe noen for organene deres, mener jeg, så er er vel litt irrelevant om personen har sagt ja eller nei til organdonasjon… 2 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden ElectricScum skrev (6 minutter siden): Det er rimelig irrasjonelt, ja. Dine organer skal tross alt matche mottaker. Og dette er ikke noe som sjekkes før etter din død. Det ville forresten vært en rimelig absurd moralkodeks disse donor-tjuvene skulle hatt om de gjerne dreper deg for dine organer, men KUN hvis du har tillatt at dine organer kan doneres bort. Drept meg og ringt 113 mener jeg. Så det kunne sjekkes om organene passet den de ville hjelpe. Det sitter litt inne å fylle ut skjemaet. Men det bør jeg og mange andre ta en titt på! Anonymkode: 4d5e5...d2c
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden Er faktisk bare revemat fra topp til tå,lunger er jo brukbart. Alt annet er oppbrukt og tilnærmet lungemos på meg. Overlater dette til dem som er unge og dumme som "trener" og tror dem er "friske"😅. Anonymkode: dfdbb...975
Ulven Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Drept meg og ringt 113 mener jeg. Så det kunne sjekkes om organene passet den de ville hjelpe. Det sitter litt inne å fylle ut skjemaet. Men det bør jeg og mange andre ta en titt på! Anonymkode: 4d5e5...d2c Da er du død og da kan man ikke donere organene. Du må være hjernedød, altså at du blir holdt kunstig i livet, for å kunne donere. 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg har en irrasjonell frykt for at hvis folk vet jeg vil donere, så kan jeg bli drept fordi noen vil hjelpe en person som trenger organer. 🫣 Anonymkode: 4d5e5...d2c Det er jo ikke bare å drepe noen og så forvente at organene vil være brukbare. Det må være sirkulasjon i kroppen helt til organene tas ut. Anonymkode: feb95...d9f 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Drept meg og ringt 113 mener jeg. Så det kunne sjekkes om organene passet den de ville hjelpe. Det sitter litt inne å fylle ut skjemaet. Men det bør jeg og mange andre ta en titt på! Anonymkode: 4d5e5...d2c Men de sjekker ikke opp mot en bestemt person, men er register. De vil ødelegge organene ved å la deg dø hjemme. De vil ødelegge for en transplantasjon dersom de forgifter deg. Ergo på den øverst på lista ha pårørende som oppsøker deg, lokker deg med på et sykehus og dreper deg så presist at ikke organet de muligens trenger blir skadet. Så pårørende som dreper of ønsker fengselsstraff for en mikroskopisk sjanse for en donor. Vet du hvor kort tid man har på å høste organer? Anonymkode: 4bcb4...49e
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden Har bare ikke lyst. Er lov å si nei uten en grunn. Anonymkode: 9b620...a38 1
ElectricScum Skrevet 3 timer siden #16 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Drept meg og ringt 113 mener jeg. Så det kunne sjekkes om organene passet den de ville hjelpe. Det sitter litt inne å fylle ut skjemaet. Men det bør jeg og mange andre ta en titt på! Anonymkode: 4d5e5...d2c Ah, jeg skjønner! Du tenker på Tombola Terminators. De som går fra dør til dør, dreper folk og håper de treffer blink (i dobbelt forstand). Når ambulansen kommer så krever de samtidig førsteretten på dine organer.....hvis de passer. 🙃 1
Umbreon Skrevet 3 timer siden #17 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men de sjekker ikke opp mot en bestemt person, men er register. De vil ødelegge organene ved å la deg dø hjemme. De vil ødelegge for en transplantasjon dersom de forgifter deg. Ergo på den øverst på lista ha pårørende som oppsøker deg, lokker deg med på et sykehus og dreper deg så presist at ikke organet de muligens trenger blir skadet. Så pårørende som dreper of ønsker fengselsstraff for en mikroskopisk sjanse for en donor. Vet du hvor kort tid man har på å høste organer? Anonymkode: 4bcb4...49e I tillegg til alt dette, som naturligvis er de viktigste argumentene, så er det vel rundt 800.000 (og stadig flere) andre som er organdonorer. Så med mindre man vanker i ekstraordinært tvilsomme miljøer er det vel særs liten sannsynlighet for å bli «pekt ut», (også om det nå var en ting som det var mulig og/eller vanlig å gjennomføre) 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden Dere som ikke vil være organdonor, ville dere takket nei til donororgan dersom dere hadde hatt behov for det? Anonymkode: b8a10...bcf 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden Fordi det kun går an å velge alt eller ingenting. Det blir som hvis et av mine barn dør så kan jeg fint dinere bort indre organer, De vil de fremdeles se like ut etter at de er lukket. Men øyne, ansikt og slik som forandrer utseendet hadde jeg ikke klart, da er det det synet som vil hjemsøke meg i ettertid. Anonymkode: 36156...d75 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden Leste en plass at det er mest kvinner som melder seg som organdonorer og at det er mest menn som mottar organene. Det var nok til å ikke gjøre det for min del. Anonymkode: 9fabe...b7c 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå