Gå til innhold

Hvorfor er du ikke organdonor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis den døde ikke har registrert seg som donor kan pårørende nekte. Om personen har fylt ut donorkort , går kortet foran pårørendes ønske.

Anonymkode: 8c316...d3b

Jo, men om de pårørende sitter ved siden og nekter og man ser de har problemer med det så gjør ikke lenger sorgen deres større og gjennomfører organhøsting mot deres vilje. 

Anonymkode: 9b620...a38

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men tanke på hvor mye organer koster og hvor stort marked det er for det, så finnes det garantert korrupte leger og institisjoner som vil høster organene selv om du kanskje hadde hatt en sjanse til å overleve, så er jeg skeptisk til det. Og tenk om noen onde får de? uff

Om de vil ha dem så tar dem de uansett, menneh.

Anonymkode: d80fc...5ca

AnonymBruker
Skrevet
MariaIsabel skrev (12 timer siden):

Dessuten er ikke dette et spesielt stort problem i Norge heldigvis. 

Hvor har du dette fra?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis den døde ikke har registrert seg som donor kan pårørende nekte. Om personen har fylt ut donorkort , går kortet foran pårørendes ønske.

Jeg tror denne vinglingen her skyldes at loven ble skrevet før man kunne fylle ut digitalt donorkort. Før kunne man ha fysisk donorkort og da kunne det være en usikkerhet med tanke på hvem som har fylt det ut. 

Men da skal det vel ikke være behov for at legene skal spørre de pårørende i det hele tatt om den som dør har fylt ut og har donorkortet lagret på helsenorge, eller misforstår jeg noe? Da kan de vel 'bare ta' organene om det er mulig. 

Eller må de pårørende bekrefte at den døde også har sagt til de at de ønsker å være donor? Jeg forstår ikke helt. 

Anonymkode: 69a68...ebb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men tanke på hvor mye organer koster og hvor stort marked det er for det, så finnes det garantert korrupte leger og institisjoner som vil høster organene selv om du kanskje hadde hatt en sjanse til å overleve, så er jeg skeptisk til det. Og tenk om noen onde får de? uff

Om det finnes slike korrupte leger i norsk helsevesen ville vel høstet organene dine uansett hva de pårørende/du hadde bestemt..?

På tide å komme seg ut av konspi-gryta..

Anonymkode: c31ca...1a4

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som sagt så er ikke det noe jeg tar aktivt standpunkt til i og med at jeg har krav på helsehjelp uansett. 

Krav har du, ingen har protestert på det. Meg, meg, meg selv! 

Men det flere her sier er at sånne som deg ikke burde hatt det kravet. Men egoismen lenge leve, eller hva! Om alle var like egoistiske som deg, ville svært mange dødd av sykdommer som nå leges. 

Anonymkode: 2eff2...820

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det betales ikke innad i det samarbeidet som Norge er med i, nei. Vi bor ikke i India eller Midt-Østen, det er ikke noe svartebørsmarked for nyrer her i landet…… 

Anonymkode: 49c38...4d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men om de pårørende sitter ved siden og nekter og man ser de har problemer med det så gjør ikke lenger sorgen deres større og gjennomfører organhøsting mot deres vilje. 

Pårørende kan ikke formelt overstyre et tydelig dokumentert samtykke. Men samtidig kan de jo sette seg til motverge. Jeg tror ingen lege/kirurg ville grepet inn fysisk om det var en storfamilie som var helt imot  donasjonen og hvor avdøde tilhørte en religion hvor det var vanlig å donere. Så kommer det jo også an på hvor fort prosessen går. Om det er snakk om få timer og ingen pårørende er der så tror jeg nok de bare tar organene da siden den avdøde har samtykket.

De fleste pårørende er rasjonelle etter å ha tenkt seg om.

Men da skal det vel ikke være behov for at legene skal spørre de pårørende i det hele tatt om den som dør har fylt ut og har donorkortet lagret på helsenorge, eller misforstår jeg noe? Da kan de vel 'bare ta' organene om det er mulig. 

Eller må de pårørende bekrefte at den døde også har sagt til de at de ønsker å være donor? Jeg forstår ikke helt. 

Anonymkode: 69a68...ebb

Den avdøde kan ha samtykket på ulike måter. Det kan være et fysisk donorkort, slik man hadde før, et skriftlig dokument eller digitalt.  Jeg vet ikke hvor juridisk det stiller seg om det ikke er digitalt.  Mer komplisert kan det bli om avdød er utenlandsk statsborger

Så er det jo spørsmål i noen tilfeller om personen har vært ved sine fulle fem når døden inntraff. Det kan være snakk om demens, alvorlig psykisk sykdom. Personen kan også være lettere utviklingshemmet. Når  det dukker opp sånn ting må de ta det opp med pårørende og høre om personen har uttrykt ønske om å være donor. Er det stor tvil blir pårørendes vurdering og mening viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som mener at "vi er for mange" og tilsvarende, har dere noen gang vært innlagt på sykehus selv? Ringer dere 113 om dere selv eller noen rundt dere blir akutt syk? Tipper den pipa får en heeelt annen lyd når det er du selv som trenger hjelp altså. 

Og å si nei til generell organdonasjon i frykt for at et "dårlig menneske" skal få et organ.. ja, hva skal man si. Dere får håpe dere ikke faller om på gata, for hvorfor skal noen gidde å hjelpe dere? De kan jo ikke vite om dere er et menneske som er verdt å hjelpe :haar: 

Anonymkode: a8d54...ca7

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som sagt så er ikke det noe jeg tar aktivt standpunkt til i og med at jeg har krav på helsehjelp uansett. 

Nettopp en egoist.

Anonymkode: a0174...96c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slettet donorkortet mitt da kronprinsessen ble satt på ventelisten, men bør vel kanskje registrerte meg igjen nå.

Anonymkode: a559d...e09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...