AnonymBruker Skrevet 20. juni #141 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis de pårørende er usikker på om du ville sagt ja til det så sier ikke de ja heller. Respekt for den avdøde! Anonymkode: 9b620...a38 Hvilke pårørende? Jeg har ikke uttrykt dette med å være donor overfor familien. Jeg vet de hadde gjort det uansett. De har ikke noen religion som forbyr det. Om organene kan redde andre menneskers liv er jo det de viktigste. Anonymkode: 8c316...d3b 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #142 Skrevet 20. juni Enig med nr 19.. De må gjerne ta de indre organer, men ansikt, øyne ol vil jeg ikke donere.. Og når det er alt eller ingenting, så blir det ingenting. Men jeg har informert eldste barn om min avgjørelse, så om jeg faller fra og de indre organer kan brukes- så håper jeg det blir videreformidlet😊 Anonymkode: 6394e...ff6
AnonymBruker Skrevet 21. juni #143 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Enig med nr 19.. De må gjerne ta de indre organer, men ansikt, øyne ol vil jeg ikke donere.. Og når det er alt eller ingenting, så blir det ingenting. Men jeg har informert eldste barn om min avgjørelse, så om jeg faller fra og de indre organer kan brukes- så håper jeg det blir videreformidlet😊 Anonymkode: 6394e...ff6 Kan jeg bare spørre (av ren nysgjerrighet) hva du skal med ansikt og øyne når du er død? Anonymkode: 5470c...861 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #144 Skrevet 21. juni Og er det en greie å donere ansikt/øyne? aldri hørt om..? Anonymkode: 5470c...861 1
Hedda-78 Skrevet 21. juni #145 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og er det en greie å donere ansikt/øyne? aldri hørt om..? Anonymkode: 5470c...861 Ikke jeg heller. Man kan donere hornhinner, da. https://organdonasjon.no/sporsmal/hvilke-organer-kan-doneres/ 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #146 Skrevet 21. juni Fordi jeg bruker medisiner, er samme grunn til at jeg ikke er blodgiver. Anonymkode: 735c8...57e
MariaIsabel Skrevet 21. juni #147 Skrevet 21. juni De som stjeler organer gjør det ikke på den måten... De utfører transplantasjonen privat, og bryr seg fint lite om du er registrert som organdonor eller ikke. Dessuten er ikke dette et spesielt stort problem i Norge heldigvis. Jeg er organdonor, og ser ingen problemer med det. Jeg har en plan for asken min når jeg dør, og håper jo på en måte at så mye som mulig av meg er igjen til det, men om jeg kan redde et eller flere liv ved å ofre litt av det, så tenker jeg jo at det er mye mer verdt enn at alle organer skal være med i asken. Synes igrunn noe annet er ganske egoistisk, for tenk om et av mine barn hadde trengt et organ en dag, men måtte dø bare fordi folk vil begraves hele eller ha mest mulig aske når de er døde og ikke lenger trenger organene sine. 3
Lorieen Skrevet 21. juni #148 Skrevet 21. juni Jeg vil ikke ha noen andres organer inn i min kropp, og jeg vil heller ikke gi mine organer til andre. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #149 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 20.6.2026 den 9.51): Hva gjør legene dersom en aktuell donor har sagt ja til organdonasjon mens de pårørende sier nei? - Stiftelsen Organdonasjon "Hva gjør legene dersom en aktuell donor har sagt ja til organdonasjon mens de pårørende sier nei? Helsepersonell vil alltid spørre de pårørende om de kjenner den avdødes holdning til donasjon. Dersom avdøde har uttrykt et positivt standpunkt, enten muntlig eller skriftlig, bør dette etterkommes, hvis medisinsk mulig. Avdødes vilje er beskyttet i transplantasjonsloven." § 13.Samtykke frå avdøde og næraste pårørande sin rett til å nekte donasjon Personar som har fylt 16 år, har rett til å samtykke til at donasjon av organ, celler og vev kan gjennomførast etter at dei er døde. Når avdøde har gitt samtykke, kan pårørande ikkje nekte donasjon. Anonymkode: 8c316...d3b Men hvorfor skal de spørre om de kan sjekke om man har registrert seg eller ei? Er ikke registrert tilstrekkelig? Eller er det ordet BØR som er det avgjørende her? Fra transplantasjonsloven: § 13.Samtykke frå avdøde og næraste pårørande sin rett til å nekte donasjon Personar som har fylt 16 år, har rett til å samtykke til at donasjon av organ, celler og vev kan gjennomførast etter at dei er døde. Når avdøde har gitt samtykke, kan pårørande ikkje nekte donasjon. Når den døde ikkje har gitt eit samtykke, kan donasjon gjennomførast dersom det ikkje ligg føre forhold som tilseier at den døde ville ha motsett seg. Dei pårørande til den døde skal spørjast om det ligg føre slike forhold. Donasjon kan likevel ikkje gjennomførast dersom ein av dei næraste pårørande til den døde, jf. § 3 bokstav d, nektar. Donasjon kan heller ikkje gjennomførast dersom det ikkje er mogeleg å få kontakt med dei pårørande eller når avdøde ikkje har pårørande. For personar som ikkje har fylt 16 år, har foreldra, eller andre med foreldreansvaret etter barnelova, rett til å samtykke til donasjon etter at dei er døde. Donasjon kan ikkje finne stad dersom foreldra er usamde. Dersom ingen har foreldreansvaret, har verja, eller næraste pårørande til den døde dersom det ikkje er oppnemnd verje, rett til å samtykke til donasjon. Anonymkode: 69a68...ebb 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #150 Skrevet 21. juni Jeg var registrert som donor, men har valgt å endre det til å heller sende kroppen min til forskning da jeg har noen sjeldne diagnoser. Etterpå skal jeg brennes opp. Har slettet donorkortet mitt fra helsenorge og appen. Anonymkode: 69a68...ebb
AnonymBruker Skrevet 21. juni #151 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 15.00): Leste en plass at det er mest kvinner som melder seg som organdonorer og at det er mest menn som mottar organene. Det var nok til å ikke gjøre det for min del. Anonymkode: 9fabe...b7c Nå ble jeg skikkelig overrasket gitt. Anonymkode: 4e04d...793
AnonymBruker Skrevet 21. juni #152 Skrevet 21. juni Slike feil har satt en skikkelig støkk i meg: https://www.nrk.no/mr/ble-erklaert-dod-pa-sykehuset_-men-var-ikke-dod-likevel-1.14476940 Anonymkode: 5ccf4...884 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #153 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 14.05): Jeg er usikker. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker at mine organer skal leve videre i dårlige eller onde mennesker. Anonymkode: 7ceb8...2ed Denne var faktisk god ! Har aldri tenkt den veien, men det er jo en mulighet der for det du skriver. Litt tragisk komisk egentlig, men sant 😂🙉👍😳 Anonymkode: b2ad5...21c
AnonymBruker Skrevet 22. juni #154 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og er det en greie å donere ansikt/øyne? aldri hørt om..? Anonymkode: 5470c...861 Ikke jeg heller ! Er det sant ? Noen som vet! ? Hørtes litt ekkelt og heftig ut faktisk. Øynene er jo sjelen på en måte osv …. Anonymkode: b2ad5...21c
AnonymBruker Skrevet 22. juni #155 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 14.06): Fordi lungene er fulle av tjære og resten er fult av sykdommer og det nok ingen som vil ha Anonymkode: ea766...3fe 😂🤣 samme her Anonymkode: b2ad5...21c
AnonymBruker Skrevet 22. juni #157 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (På 20.6.2026 den 8.54): Det er ikke opp til deg å regne med nei. Jeg har krav på helsehjelp og forholder meg til det. Anonymkode: 9b620...a38 Så du er såpass egoistisk at du mer enn gjerne tar imot et eller flere organer fra personer som forstår at så lenge de er død kan i hvert fall organene deres bidra til å redde et annet menneske, men du nekter å dele dine når du selv er død..? Anonymkode: a0174...96c 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni #158 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hvorfor skal de spørre om de kan sjekke om man har registrert seg eller ei? Er ikke registrert tilstrekkelig? Eller er det ordet BØR som er det avgjørende her? Fra transplantasjonsloven: § 13.Samtykke frå avdøde og næraste pårørande sin rett til å nekte donasjon Personar som har fylt 16 år, har rett til å samtykke til at donasjon av organ, celler og vev kan gjennomførast etter at dei er døde. Når avdøde har gitt samtykke, kan pårørande ikkje nekte donasjon. Når den døde ikkje har gitt eit samtykke, kan donasjon gjennomførast dersom det ikkje ligg føre forhold som tilseier at den døde ville ha motsett seg. Dei pårørande til den døde skal spørjast om det ligg føre slike forhold. Donasjon kan likevel ikkje gjennomførast dersom ein av dei næraste pårørande til den døde, jf. § 3 bokstav d, nektar. Donasjon kan heller ikkje gjennomførast dersom det ikkje er mogeleg å få kontakt med dei pårørande eller når avdøde ikkje har pårørande. For personar som ikkje har fylt 16 år, har foreldra, eller andre med foreldreansvaret etter barnelova, rett til å samtykke til donasjon etter at dei er døde. Donasjon kan ikkje finne stad dersom foreldra er usamde. Dersom ingen har foreldreansvaret, har verja, eller næraste pårørande til den døde dersom det ikkje er oppnemnd verje, rett til å samtykke til donasjon. Anonymkode: 69a68...ebb Hvis den døde ikke har registrert seg som donor kan pårørende nekte. Om personen har fylt ut donorkort , går kortet foran pårørendes ønske. Anonymkode: 8c316...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #159 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis den døde ikke har registrert seg som donor kan pårørende nekte. Om personen har fylt ut donorkort , går kortet foran pårørendes ønske. Anonymkode: 8c316...d3b AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hvorfor skal de spørre om de kan sjekke om man har registrert seg eller ei? Er ikke registrert tilstrekkelig? Eller er det ordet BØR som er det avgjørende her? Fra transplantasjonsloven: § 13.Samtykke frå avdøde og næraste pårørande sin rett til å nekte donasjon Personar som har fylt 16 år, har rett til å samtykke til at donasjon av organ, celler og vev kan gjennomførast etter at dei er døde. Når avdøde har gitt samtykke, kan pårørande ikkje nekte donasjon. Når den døde ikkje har gitt eit samtykke, kan donasjon gjennomførast dersom det ikkje ligg føre forhold som tilseier at den døde ville ha motsett seg. Dei pårørande til den døde skal spørjast om det ligg føre slike forhold. Donasjon kan likevel ikkje gjennomførast dersom ein av dei næraste pårørande til den døde, jf. § 3 bokstav d, nektar. Donasjon kan heller ikkje gjennomførast dersom det ikkje er mogeleg å få kontakt med dei pårørande eller når avdøde ikkje har pårørande. For personar som ikkje har fylt 16 år, har foreldra, eller andre med foreldreansvaret etter barnelova, rett til å samtykke til donasjon etter at dei er døde. Donasjon kan ikkje finne stad dersom foreldra er usamde. Dersom ingen har foreldreansvaret, har verja, eller næraste pårørande til den døde dersom det ikkje er oppnemnd verje, rett til å samtykke til donasjon. Anonymkode: 69a68...ebb Jeg tror denne vinglingen her skyldes at loven ble skrevet før man kunne fylle ut digitalt donorkort. Før kunne man ha fysisk donorkort og da kunne det være en usikkerhet med tanke på hvem som har fylt det ut. Anonymkode: 8c316...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #160 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så du er såpass egoistisk at du mer enn gjerne tar imot et eller flere organer fra personer som forstår at så lenge de er død kan i hvert fall organene deres bidra til å redde et annet menneske, men du nekter å dele dine når du selv er død..? Anonymkode: a0174...96c Som sagt så er ikke det noe jeg tar aktivt standpunkt til i og med at jeg har krav på helsehjelp uansett. Anonymkode: 9b620...a38 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå