Gå til innhold

Hvorfor er du ikke organdonor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og dere, vi spør pårørende. Vi sjekker ikke noe register. Så registrert eller ikke, plutselig er dere organdonorer ;)

Anonymkode: 17a44...dfb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 14.27):

Drept meg og ringt 113 mener jeg. Så det kunne sjekkes om organene passet den de ville hjelpe.

Det sitter litt inne å fylle ut skjemaet. Men det bør jeg og mange andre ta en titt på!

Anonymkode: 4d5e5...d2c

Er ferdig til å godkjenne i helse Norge appen. Trenger ingen skjema. 

Anonymkode: fc8af...299

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sier ikke at man er pliktig, jeg sier heller ikke at det ikke er frivillig. Det er jo bare ren stråmannsargumentasjon fra deres side.

Men dette er et debattforum, og jeg sier min personlige mening - nemlig at dere som vil ta imot organer, men ikke donere, har egoistiske og forkastelige holdninger. Skal man kunne få skal man også kunne gi, det synes jeg burde være en selvfølge. 

Anonymkode: 2eff2...820

Jeg deler ikke ditt syn, til tross for at jeg er donor. Forstår du ikke at folk kan ha sine grunner - som du ikke har innsikt i?

Gir du blod? Nei? Da er det (i følge din argumentasjon) sånn at du ikke vil ta imot blod heller? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke donor (ennå) fordi jeg ønsker ikke at noen ska ha interesse i min død dersom jeg havner i gråsonen mellom liv og død. 

Anonymkode: 2caf3...ca0

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 21.28):

Du vil vel heller ikke motta da, om du skulle være uheldig? ( og du fremstår som litt dårlig selv ved det utsagnet.....) 

Anonymkode: a0f8f...058

Nei faktisk ikke, tanken på å ha et annet menneskes organ inni meg er direkte frastøtende.

Verden er overbefolket. Dør jeg så dør jeg. Jeg ser ikke poenget med å klore seg fast i livet for enhver pris.

Anonymkode: 3f6f4...c75

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og dere, vi spør pårørende. Vi sjekker ikke noe register. Så registrert eller ikke, plutselig er dere organdonorer ;)

Anonymkode: 17a44...dfb

Og å spørre pårørende er så ufattelig grotesk! 

«Vel vel, leit at ungen din ligger og dør, men nå over til det viktige, kan vi få sprette henne opp og rive ut organene og fi dem til noen andre? Hun trenger dem jo uansett ikke mer, lizzm».

Ellers i samfunnet er likskjending noe ugreit og straffbart…

Jeg synes man KUN burde forholde seg til om folk har registrert seg selv som donorer, og pårørende burde slippe å ta stilling til dette. Pårørende burde selvsagt heller ikke ha mulighet til å si gå i mot mine ønsker og si nei om jeg har registrert et donorkort!

Anonymkode: 3f6f4...c75

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er ikke donor (ennå) fordi jeg ønsker ikke at noen ska ha interesse i min død dersom jeg havner i gråsonen mellom liv og død. 

Anonymkode: 2caf3...ca0

Sett for mye på amerikanske filmer og serier? 

Anonymkode: 1640d...1ce

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vært registrert som organdonor i mange år. Husker jeg kjente litt på å tenke på noe som omfattet min død som litt skummelt først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (12 timer siden):

Jeg deler ikke ditt syn, til tross for at jeg er donor. Forstår du ikke at folk kan ha sine grunner - som du ikke har innsikt i?

Gir du blod? Nei? Da er det (i følge din argumentasjon) sånn at du ikke vil ta imot blod heller? 

Jeg ga blod helt til jeg ikke fikk lov mer pga sykdom. 

Det kommer for øvrig an på grunnen, hvis det er sykdom som også kan påvirke organmottaker, sier det seg selv, da får de ikke lov til å donere organer. Hvis grunnen er noe som uansett ikke har betydning for folk etter at de er døde, og organene deres kan bruke å redde et annet liv, så driter jeg, ærlig talt, i grunnen. Et levende liv går alltid foran en død kropp i min bok. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 13.30):

Med så mye oppmerksomhet i media om det nå, så fikk det meg også til å begynne å tenke. Jeg er ikke donor foreløbig, rett og slett fordi jeg synes det er skummelt, men ønsker gjerne å komme over denne "frykten" og melde meg. 

Anonymkode: 5b7e8...71e

Fordi det er ingen som sjekker det registeret uansett. De spør alltid pårørende. Så derfor er det jo ikke noe poeng!

Anonymkode: 3de42...301

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ga blod helt til jeg ikke fikk lov mer pga sykdom. 

Det kommer for øvrig an på grunnen, hvis det er sykdom som også kan påvirke organmottaker, sier det seg selv, da får de ikke lov til å donere organer. Hvis grunnen er noe som uansett ikke har betydning for folk etter at de er døde, og organene deres kan bruke å redde et annet liv, så driter jeg, ærlig talt, i grunnen. Et levende liv går alltid foran en død kropp i min bok. 

I andre sin bok kan det være annerledes. Religion kan feks være en årsak for mange; deres overbevisning er sånn at kroppen skal forbli intakt etter døden. 

Jeg skulle ønske at alle som kunne, ville melde seg som donorer, virkelig. Har blant annet en niese som venter på ny nyre.

Jeg skjønner heller ikke problemet med å gi bort egne organer etter min død. Jeg er likevel ikke der at jeg mener det skal være en plikt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville synes det var uetisk å ta imot andres organer dersom jeg ikke selv var organdonor. Hva andre gjør orker jeg ikke mene så mye om (det kan sikkert være mange gode og mindre gode grunner til det), men det er det som føles rett for meg. 

Og jeg mener det samme om blodgiving også, bortsett fra at jeg ikke får lov til å gi blod på grunn av noen medisiner jeg tar. I tillegg er det veldig upraktisk for min del, med lang reisevei for å gi blod. Så selv om jeg hadde kunnet rent medisinsk, så ville jeg kanskje ikke fått det til så ofte rent praktisk. Men ja, jeg mener det ville være feil av meg å ta imot hvis jeg ikke også var villig til å gi.  

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 13.30):

Med så mye oppmerksomhet i media om det nå, så fikk det meg også til å begynne å tenke. Jeg er ikke donor foreløbig, rett og slett fordi jeg synes det er skummelt, men ønsker gjerne å komme over denne "frykten" og melde meg. 

Anonymkode: 5b7e8...71e

Selvølgelig er jeg organdonor. Har vert det I 20 år. Hva er det å være redd for?? Du har jo ikke bruk for organene dine når du er død. Har også gitt beskjed til fastlegen at kroppen min skal doneres til forskning eller til noen andre instanser som kan bruke den. Tenk hvis ingen gjorde det, da ville mange vert død i dag. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 13.39):

Jeg har en irrasjonell frykt for at hvis folk vet jeg vil donere, så kan jeg bli drept fordi noen vil hjelpe en person som trenger organer. 🫣

Anonymkode: 4d5e5...d2c

Er ikke sikkert den personen kan bruke dine organer....mest sannsynlig at de går til noen andre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2026 den 14.05):

Jeg er usikker. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker at mine organer skal leve videre i dårlige eller onde mennesker. 

Anonymkode: 7ceb8...2ed

Å jeeezez. Tenk å tenke så lavt om andre mennesker!! Tenk om alle skulle tenke sånn, og så trengte du plutselig et organ. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (3 timer siden):

I andre sin bok kan det være annerledes. Religion kan feks være en årsak for mange; deres overbevisning er sånn at kroppen skal forbli intakt etter døden. 

Jeg skulle ønske at alle som kunne, ville melde seg som donorer, virkelig. Har blant annet en niese som venter på ny nyre.

Jeg skjønner heller ikke problemet med å gi bort egne organer etter min død. Jeg er likevel ikke der at jeg mener det skal være en plikt.

Håper niesen din snart får ny nyre! Kan ikke forestille meg hvor vanskelig det må være å leve med en slik situasjon.

Jeg er klar over at noen religiøse mennesker opererer med en slik dobbeltmoral. Så kan man selvsagt filosofere om hva som ligger i begrepet en intakt kropp. Det er jo ikke den kroppen de opprinnelig hadde, når noen andres organer er i den. Hva om de må amputere en fot for å overleve? Da er kroppen heller ikke intakt. 

Det er uansett ingen unnskyldning i min bok, for ingen religiøse er helt bokstavtro mot sin bok (for å bruke et ordspill). De cherry picker, og verden har endret seg mye siden deres religiøse tekster ble skrevet. Organdonasjon var ukjent da disse tekstene ble til. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min kropp, mitt valg.

Anonymkode: 2efd8...b77

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg er så skadet at jeg ikke vil kunne leve et normalt liv, så må folk gjerne stå i kø for organene mine. Jeg vil ikke ha de lenger da.

Anonymkode: f475b...222

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Er ikke organdonor fordi jeg har hatt kreft.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke å være donor, vil heller ikke ta i mot! 

Anonymkode: 5b498...060

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...