AnonymBruker Skrevet 17. juni #41 Skrevet 17. juni Jeg hadde donor-kort i lommeboken i mange år. Jeg sa til familien at det var mitt ønske å være. Men så forandret myndighetene på reglene rundt det å være donor og det med samtykke. Før måtte man registrere seg som donor. Nå må man reservere seg hvis man ikke vil. Hmm... Liker ikke tanken på at kroppen min "tilhører myndighetene" når jeg er død, og at de tar organer hvis ingenting annet er bestemt. Så jeg har gått fra å være donor til å nå ha reservert meg mot det. Jeg vil begraves med det "utstyret" jeg kom til verden med... Anonymkode: 980e1...827 6 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #42 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har vært det frem til nå. Og meldte meg nylig av, nettopp fordi det slo meg at folk jeg ikke har noe sansen for skal få mine lunger, nyre e.l., og enda verre pga selvpåført livsstilssykdommer av røyking, alkohol e.l. Anonymkode: 09542...2d6 Om du blir organdonor kan du redde opp til 8 liv. Du kan i tillegg donere vev som hjerteklaffer sener og bein. Ja det kan være at en av de som mottar organer er en skurk som har en selvpåført lidelse. Men ville du ikke donert til de sju andre som ikke har skyld i egen sykdom? Om alle organene kan brukes er jo et annet spørsmål. Det er ikke sikkert at lungene kan brukes, men at nyre og lever kan det. Anonymkode: 8c316...d3b 4 1 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni #43 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg hadde donor-kort i lommeboken i mange år. Jeg sa til familien at det var mitt ønske å være. Men så forandret myndighetene på reglene rundt det å være donor og det med samtykke. Før måtte man registrere seg som donor. Nå må man reservere seg hvis man ikke vil. Hmm... Liker ikke tanken på at kroppen min "tilhører myndighetene" når jeg er død, og at de tar organer hvis ingenting annet er bestemt. Så jeg har gått fra å være donor til å nå ha reservert meg mot det. Jeg vil begraves med det "utstyret" jeg kom til verden med... Anonymkode: 980e1...827 Det stemmer ikke. Man kan ikke reservere seg, men man kan informere sine pårørende om hva man (ikke) ønsker. Men det er ofte diskusjoner om dette, det er mange som mener at man burde være donor "by default", og så aktivt reservere seg hvis man ikke vil. Men slik er det altså ikke i Norge. Ennå. Anonymkode: b2459...cc9 3 9
AnonymBruker Skrevet 17. juni #44 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor synes du det er skummelt? Du kommer til å være død. Anonymkode: feb95...d9f Nei. Organene høstes mens du lever. Ikke våken, men fortsatt levende. Anonymkode: 63d0c...f52 2 3
Hedda-78 Skrevet 17. juni #45 Skrevet 17. juni Her kan man finne svar på de fleste spørsmål man måtte ha mtp donasjon. Veldig lærerikt! https://organdonasjon.no/faq/ 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #46 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Organene høstes mens du lever. Ikke våken, men fortsatt levende. Anonymkode: 63d0c...f52 Nei. Organene høstes ikke før man er erklært død. At kroppen ligger med hjerte-/lungemaskin betyr ikke at man lever. Det er en maskin som sørger for at blodet sirkulerer til organene, slik at forråtnelsesprosessen ikke starter før man har fått høstet organene. Anonymkode: b2459...cc9 6 13
AnonymBruker Skrevet 17. juni #47 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som ikke vil være organdonor, ville dere takket nei til donororgan dersom dere hadde hatt behov for det? Anonymkode: b8a10...bcf Jeg hadde takket ja. Og heldigvis så stilles ingen slike krav. Folk har rett på helsehjelp uavhengig av hvem de er eller hvilke tanker de har. Anonymkode: 9b620...a38 1
SisteGang Skrevet 17. juni #48 Skrevet 17. juni Jeg er ikke donor. Liker ikke organtransplantasjon og mener vi må bli flinkere til å la folk dø. For mye overbehandling, all den tid vi er overbefolket. Er imot ivf og eggdonasjon av samme grunn. Hadde verden trengt flere mennesker kunne vi drevet med sånne ting. 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #49 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er litt usikker på om jeg kan bli brukt og jeg er og usikker på systemet rundt, er skeptisk til å skrive under på at noen skal motta reservedeler fra meg for jeg er redd noen kan ta avgjørelsen om at jeg er ferdig bare fordi noen høyere opp trenger delene. Vet at det er lite sannsynlig sånn egentlig men med tanke på all korrupsjon og det som skjer bak lukkede dører og her til lands så er jeg skeptisk. Når høres jeg veldig konspiratorisk ut her og det er jeg egentlig ikke men jeg er ikke naiv heller. Anonymkode: 2923b...62b Du er ikke konspiratorisk. Dette har skjedd ved flere sykehus i USA, være flere nyhetsoppslag om det. Skjer garantert i mange flere land. Har også vært tilfeller hvor organer "forsvinner" under transport, fordi organer er det produktet med høyest verdi på svartebørsen. Mye mer verdt enn gull og dop. Dette er ikke i Norge da, tyveriene skjer ofte i sør Amerika og litt i USA. Pluss selvsagt Afrika og Asia. Anonymkode: 63d0c...f52 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #50 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har en irrasjonell frykt for at hvis folk vet jeg vil donere, så kan jeg bli drept fordi noen vil hjelpe en person som trenger organer. 🫣 Anonymkode: 4d5e5...d2c Er du redd Durek vil ha nyren din? 😅 Ikke fortell det til noen. Anonymkode: 6644f...b85 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #51 Skrevet 17. juni Tubaluba skrev (1 time siden): Det er ikke en plikt å være donor, så ikke kveruler på denne måten. Folk har sine grunner. Hilsen donor. Hvordan tolket du spørsmålet mitt som kverulering? 😅 Det var kun et spørsmål jeg oppriktig begynte å lure på nå når temaet kom opp. Jeg har aldri sagt eller ment at det skal være en plikt å være donor. 😂 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde takket ja. Og heldigvis så stilles ingen slike krav. Folk har rett på helsehjelp uavhengig av hvem de er eller hvilke tanker de har. Anonymkode: 9b620...a38 Jeg spurte kun av nysgjerrighet. Jeg har ingenting imot at mine organer blir donert til noen som selv ikke ønsker å være donor. Da er jo jeg dau og har ikke bruk for dem uansett. Anonymkode: b8a10...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #52 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er usikker. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker at mine organer skal leve videre i dårlige eller onde mennesker. Anonymkode: 7ceb8...2ed Jeg forstår. At pedoen eller konebankeren lever noen år lenger. Hva med alle de gode da? Anonymkode: 6644f...b85 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #53 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Med så mye oppmerksomhet i media om det nå, så fikk det meg også til å begynne å tenke. Jeg er ikke donor foreløbig, rett og slett fordi jeg synes det er skummelt, men ønsker gjerne å komme over denne "frykten" og melde meg. Hvorfor er du ikke organdonor? Anonymkode: 5b7e8...71e Jeg er ikke organdonor eller blodgiver fordi jeg av medisinske grunner ikke kan. Og fordi jeg fremdeles er i live, og trenger organene mine selv. Har informert venner, familie, lege og skevet på Helse Norge at jeg ønsker å donere organer, hvis mulig. Jeg synes det burde være en standard at man tar utgangspunkt i at organene skal kunne doneres så får de som ønsker det heller aktivt reservere seg mot det. Anonymkode: 6ae9f...381 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni #54 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Drept meg og ringt 113 mener jeg. Så det kunne sjekkes om organene passet den de ville hjelpe. Det sitter litt inne å fylle ut skjemaet. Men det bør jeg og mange andre ta en titt på! Anonymkode: 4d5e5...d2c Hvordan sjekker de det? Du kan vel heller ikke være død. Hjernedød. Men ikke helt død. Du skal helst dø koblet til respirator på sykehuset. Og så må du ha riktig størrelse, blodtype etc. Og det registeret er vel ikke offentlig. Det er heller ikke sikkert at din familie samtykker til organdonasjon og da får de veto på det. Blir mange faktorer som må stemme for morderen. Anonymkode: 6644f...b85 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #55 Skrevet 17. juni Hedda-78 skrev (2 timer siden): Det trenger ikk du å ta stilling til, og uansett har vel ikke du den medisimske kompetansen til å avgjøre det. Dersom du (dine pårørende) sier deg villig til å være donor, så vil legene undersøke organene dime og avgjøre om de er brukbare eller ikke. Og selv om leveren din er ubrukelig, så er kanskje hjertet friskt nok likevel. Å være organdonor betyr egentlig bare at man sier seg VILLIG til å være organdonor. Legene avgjør om det blir noe av eller ikke. Det er jo ikke slik at alle organene til en donor MÅ brukes. Har du stått opp med feil bein? Anonymkode: 48f16...448
Hedda-78 Skrevet 17. juni #56 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du stått opp med feil bein? Anonymkode: 48f16...448 Skjønner ikke hva du mener. Har jeg skrevet noe galt? Eller er det bare skrivefeilene mine du stusser på? 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni #57 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi det kun går an å velge alt eller ingenting. Det blir som hvis et av mine barn dør så kan jeg fint dinere bort indre organer, De vil de fremdeles se like ut etter at de er lukket. Men øyne, ansikt og slik som forandrer utseendet hadde jeg ikke klart, da er det det synet som vil hjemsøke meg i ettertid. Anonymkode: 36156...d75 Jeg regner ikke med at man ser på de etterpå når de har tatt øynene. Si farvel før de slår av maskinen. Og etter det er det lukket kiste. Anonymkode: 6644f...b85 1
Tubaluba Skrevet 17. juni #58 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvordan tolket du spørsmålet mitt som kverulering? 😅 Det var kun et spørsmål jeg oppriktig begynte å lure på nå når temaet kom opp. Jeg har aldri sagt eller ment at det skal være en plikt å være donor. 😂 Jeg spurte kun av nysgjerrighet. Jeg har ingenting imot at mine organer blir donert til noen som selv ikke ønsker å være donor. Da er jo jeg dau og har ikke bruk for dem uansett. Anonymkode: b8a10...bcf Skjønner du ikke at ditt spørsmål kunne tolkes som at man er pliktig å gi et organ dersom man vil ta imot et 😂
AnonymBruker Skrevet 17. juni #59 Skrevet 17. juni Hedda-78 skrev (1 time siden): Skjønner ikke hva du mener. Har jeg skrevet noe galt? Eller er det bare skrivefeilene mine du stusser på? Tonen din i svaret. Jeg vet nok om min egen helse til å forstå de ikke egner seg til gjenbruk. Du svarer spydig at det kan ikke jeg vite. Anonymkode: 48f16...448 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #60 Skrevet 17. juni Fordi kroppen er hellig og skal begraves hel Anonymkode: 744dd...e97 1 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå