Gå til innhold

Akseptabelt å mislike hunder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi snakket om eierne. Men ja, deilig når kattene tråkker rundt i bæsj og kattesand, spretter opp på kjøkkenbenken/bord/whatever, og planter rumpehullet sitt der. Eller drar med seg døde dyr inn. En kompis våknet til en blodig gnager i sengen.

Anonymkode: c19e9...338

De vasker seg straks de har gjort fra seg. Hunder må vaskes av eier.

Anonymkode: b7410...3a7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er forskjellige, og liker forskjellige ting… men folk som ikke liker hunder er ikke mine folk. Generelt skeptisk til folk som ikke liker dyr.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De vasker seg straks de har gjort fra seg. Hunder må vaskes av eier.

Er en grunn til at man bruker ordet "kattevask" om man ikke vasker seg så nøye, for å si det sånn!

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er en grunn til at man bruker ordet "kattevask" om man ikke vasker seg så nøye, for å si det sånn!

Kattevask er dog bedre enn ingen vask!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (6 timer siden):

Det er helt greit å ikke like dyr, men jeg personlig er skeptisk til folk som ikke liker dyr. 

Og jeg er skeptisk til folk som er besatt av dyr, så det går begge veier. 

Anonymkode: 63b3c...6eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hehe... den var dagens 😅 helt greit at du ikke liker hunder. Men at vi som er glade i hundene våre er uintelligent? Glad jeg har gode folk rundt meg i livet som også er glad i hundene jeg har hatt og har i livet mitt ❤️ som selv ikke ønsker hund, men ser gleden hundene gir meg ❤️

Du får jo bare informere de du har rundt deg som har hund at du ikke liker hunder og hva du syns om dem som personer. Kanskje det brenner noen broer og at folk syns du er sær. 

Anonymkode: efa21...578

Helt greit å brenne broer med hundeeiere, så slipper man å forholde seg noe mer til disse dyrene. 

Anonymkode: 63b3c...6eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hund, og tenker det er helt greit å si at du ikke liker hunder. Det er også en helt gyldig grunn å oppgi om du vil at jeg skal holde min unna deg, du trenger ikke lyve.

Jeg tenker ikke noe negativt om deg, men fordi hunden er så integrert i livet mitt legger jeg ikke tid og energibi relasjoner som ikke er positiv til hunden min.

Anonymkode: eb789...71f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke liker søte dyr så ville til og med jeg tenkt i negative baner. Liker ikke pels og sikling selv, men hunden liker jeg, søte små, liker alle dyr. 

Anonymkode: 48ccf...805

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser noen av de mer bastante meningene her om hund, klarer jeg ikke å unngå å tenke at de kan knytte seg til religion? Av de aller fleste jeg har møtt, som ikke liker hunder, er det ofte muslimer som har de største motforestilllinger mot disse dyrene. Jeg lurer rett og slett på om det er religionen deres (der hunder er sett på som urene) som snakker?
På jobben min for eksempel så er det (hos muslimer) «allergi» og «frykt for hunder» som går igjen som en unnskyldning for å holde avstand til hunder. De sier det som regel aldri rett ut - at det i realiteten dreier seg om urene dyr iht religiøsitet.

Anonymkode: 6b203...53f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva slags argument? Var egentlig bare et spørsmål og du beviser jo til gangs hvordan hundemennesker er😉

Anonymkode: 76a8b...db3

Du mener å bevise hvordan "hundemennesker" er ut fra en brukers innlegg på KG?

FacePalm Collection - Dog" Sticker for Sale by Carlofall | Redbubble

Anonymkode: 19b76...cd8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg leser noen av de mer bastante meningene her om hund, klarer jeg ikke å unngå å tenke at de kan knytte seg til religion? Av de aller fleste jeg har møtt, som ikke liker hunder, er det ofte muslimer som har de største motforestilllinger mot disse dyrene. Jeg lurer rett og slett på om det er religionen deres (der hunder er sett på som urene) som snakker?
På jobben min for eksempel så er det (hos muslimer) «allergi» og «frykt for hunder» som går igjen som en unnskyldning for å holde avstand til hunder. De sier det som regel aldri rett ut - at det i realiteten dreier seg om urene dyr iht religiøsitet.

Anonymkode: 6b203...53f

Veldig norsk dame 48. Ikke religiøs på noe vis. Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at folk ikke liker hund. Omtrent alle jeg omgås liker hunder, men ikke absolutt alle. Jeg var god venninne med ei en periode som mislikte hund såpass at hun ikke ville ha dem gående rundt seg. De gangene hun var på besøk skilte jeg bare av det ene rommet med tørkestativ så hang hundene der. Ikke noe problem. Men det er klart, hadde hun begynt å legge ut om at hunder er ekle, needy og skitne dyr. Eller gitt meg inntrykket av at hun så ned på meg og synes jeg var mindre intelligent hadde jeg naturligvis ikke syntes stort om henne 😂

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan si at du er allergisk.

Nei ikke si dette. Dere allergikere strekker strikken langt nok allerede med deres krav. Si det som det er i stedet. At du ikke liker hunder. Og ta konsekvensene av det!

Jeg liker ikke mennesker som ikke liker hunder. Kan jeg si det?

Anonymkode: c712d...ce3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei ikke si dette. Dere allergikere strekker strikken langt nok allerede med deres krav. Si det som det er i stedet. At du ikke liker hunder. Og ta konsekvensene av det!

Jeg liker ikke mennesker som ikke liker hunder. Kan jeg si det?

Det kan du selvfølgelig, men du beviser jo da at du tror at hunder og mennesker er likeverdige. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Til deg som mener at  dyreelskere er nindre intelligente: (sier mer om dine fordommer og begrenset forståelse forresten).

Noen feilaktige oppfatninger om at dyreelskere skulle mangle intelligens, stammer ofte fra stereotypier, misforståelser om empiri eller menneskers ulike måter å prioritere ressurser på.

Her er de vanligste årsakene til denne stereotypien:

Projeksjon av menneskelige egenskaper (Antropomorfisme): Noen oppfatter det som mindre rasjonelt å snakke til dyr som om de skulle være mennesker, eller å tillegge dem komplekse menneskelige følelser. Dette tolkes feilaktig som mangel på logisk sans.

Intellekt vs. følelser: Det eksisterer en utbredt, men feilaktig kulturell myte om at intelligens og følelser er motsetninger. Empati og omsorg for dyr blir derfor feilaktig stemplet som "emosjonelt" fremfor "intellektuelt".

Misforstått sosial status: Historisk sett har dyrehold og kjæledyr i noen kretser blitt ansett som en mindre akademisk eller "enklere" hobby, noe som har skapt en ufortjent assosiasjon til lavere intelligens.

Prioriteringer: Noen mener at ressurser (tid og penger) brukt på dyr heller burde vært brukt på menneskelige formål, og tolker dyreinteresse som mangel på samfunnsforståelse. Psykologisk forskning viser imidlertid det stikk motsatte: Empati og interesse for dyr er ofte knyttet til høyere emosjonell intelligens (EQ) og god sosial fungering.

Anonymkode: 7b7a4...50c

Jeg tenker alt dette, og ser ikke helt hvordan det motbevises? Du skriver bare at det er ‘feilaktig ‘ etc. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig med ts. Har katt og liker katter. Men presser ikke katten på andre. 

Neivel? Det var nytt. De fleste som har katt, lar de gå løs i nabolaget. Om noen i nabolaget har besluttet å få katt, har de dessverre tatt avgjørelsen om å få katt for alle naboene også. De kattene driter i andre sine hager, ligger i andres utemøbler, går inn i andres hus osv. 

Anonymkode: d37f4...2dd

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan du selvfølgelig, men du beviser jo da at du tror at hunder og mennesker er likeverdige. 

Og hva jeg tenker og tror om deg skal jeg holde for meg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva jeg tenker og tror om deg skal jeg holde for meg selv. 

Hilsen Jeanette (14.5) som elsker hunder og hester? 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig så kan du det. Men når du sier at hundeeiere er uintelligente mennesker, tenker jeg mer om deg enn hundeeiere... 

Anonymkode: d6184...ab1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja selvfølgelig så kan du det. Men når du sier at hundeeiere er uintelligente mennesker, tenker jeg mer om deg enn hundeeiere... 

Anonymkode: d6184...ab1

Folk som har hund for å gå på tur og klappe/ kose er selvsagt ok. 
Folk som tror hunden er et barn, og at andre syns det er like søt, mister jeg respekt og interesse for. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...