Gå til innhold

Akseptabelt å mislike hunder?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hunder er forutsigbare, det som er sikkert er at de biter noen til slutt.

Anonymkode: 83591...6aa

Av alle mine 12 hunder har ingen av de bitt noen etter valpestadiumet. Slik er det for de fleste hunder. Ingen av de biter uprovosert - får du ett bitt har du ignorert hundens signaler om å få være i fred. 

med tanje på hvor JÆVLIG enkelte er med hund/dyr syns jeg det er lite. De kan knuse arma di med kjeven, yet they chose not to. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (25 minutter siden):

Du misliker ikke dyret. Du holder deg unna pga allergi

For veldig mange hundeeiere oppleves dette som at jeg misliker dyret deres. Jeg gjør ikke det, men jeg er heller ikke super begeistret. Av naturlige årsaker.

Anonymkode: 45a9f...104

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For veldig mange hundeeiere oppleves dette som at jeg misliker dyret deres. Jeg gjør ikke det, men jeg er heller ikke super begeistret. Av naturlige årsaker.

Jeg er heller ikke superbegeistret for tunge parfymer for da blir jeg syk, så jeg styrer ofte unna plasser der det kan trigge migrene. Betyr ikke at heg misliker noen

AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (10 minutter siden):

Jeg er heller ikke superbegeistret for tunge parfymer for da blir jeg syk, så jeg styrer ofte unna plasser der det kan trigge migrene. Betyr ikke at heg misliker noen

Men hvorfor plager det deg så voldsomt at noen misliker hunder? Er det viktig? 

Anonymkode: 76a8b...db3

AnonymBruker
Skrevet

Det blir som å si at du ikke liker mennesker når du ikke liker uoppdratte mennesker, men det er heldigvis lov å mene hva man vil. 

Anonymkode: fb69b...353

AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (1 time siden):

Helt enig i at tunge parfymer og overparfymering er en uting. Ganske mange blir syke av det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hunder biter og er totalt uforutsigbare. I tillegg til grenseløst irriterende på alle vis mes bjeffing, piping og generelt patetisk needy oppførsel

Litt spesielt å kalle en hund for patetisk og needy. Liker ikke barn heller da? For de er i hvert fall needy, bråkete og masete.

Anonymkode: 59caa...b72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2026 den 21.09):

Litt spesielt å kalle en hund for patetisk og needy. Liker ikke barn heller da? For de er i hvert fall needy, bråkete og masete.

Anonymkode: 59caa...b72

Barn er også ofte slitsomme, ja. Men blir jo voksne og nyttige på et tidspunkt. Hunder har ingen funksjon

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barn er også ofte slitsomme, ja. Men blir jo voksne og nyttige på et tidspunkt. Hunder har ingen funksjon

Nå er det veldig mange hunder som har en funksjon i samfunnet. For eksempel min venninnes redningshund.  Så det er et rart argument for å mislike hunder generelt.

For at man skal ha funksjonelle hunder i samfunnet, er det lurt å ha en del som driver med hundesport. Det krever mye å lære opp en redningshund, og til mer man kan av hundetrening fra før, til enklere blir det. Hunder med funksjon blir som toppidrettsutøvere, og man trenger bredde for å få dem fram.

Og så har veldig mange en funksjon som gir mosjon og sosial støtte til mennesker. Man skal ikke kimse av det heller.

Anonymkode: 2b923...3f9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det du skriver her er direkte feil. Mange hunder har en funksjon. 

Politihunder, militærhunder, narkotikahunder, blindehunder, redningshunder, besøkshunder, lesehunder for barn... 

Vanlige familiehunder har ofte også en funksjon ved at de får eier ut på tur og gjør dem mer aktive. I tillegg kan hund være et godt hjelpemiddel mot ensomhet, både i kraft av deres eget selskap, men også gjøre det lettere for noen å komme seg ut og treffe andre når man har hund med seg. Bli med på kurs, treffe andre hundeeiere osv.

Endret av Tabris
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med de som faktisk er redd katter og hunder, edderkopper osv..

Anonymkode: 2e13d...4fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med de som faktisk er redd katter og hunder, edderkopper osv..

Anonymkode: 2e13d...4fe

Ja hva med de? Hvis det er en hemmende redsel må de jo søke profesjonell hjelp.

Anonymkode: b3cb0...577

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst med katt. Likevel synes jeg de er ustabile, ekle og vanskelig å vite hvor man har dem. Rasekatter kan jeg skjønne, men norsk skogskatt/blanding er vanskelige.

Nå har jeg to hunder. I familiebesøk er de sjeldent velkommen, men de har de best hjemme alene uansett. Det jeg ikke kan fordra er dårlig oppdratte hunder. Spesielt små hunder (jeg har to på over 30 kg hver). Ingen trening, hopping, bjeffing og generelt dårlig kontroll på dem. Vi har to i nær familie og begge hopper mye mer enn mine to (som knapt hopper), bjeffer over en lav sko og skal alltid dras med i familiebesøk fordi de ikke kan være hjemme alene. Da er det liksom OK. 

AnonymBruker
Skrevet
rundtfingern skrev (5 minutter siden):

Jeg er oppvokst med katt. Likevel synes jeg de er ustabile, ekle og vanskelig å vite hvor man har dem. Rasekatter kan jeg skjønne, men norsk skogskatt/blanding er vanskelige.

Nå har jeg to hunder. I familiebesøk er de sjeldent velkommen, men de har de best hjemme alene uansett. Det jeg ikke kan fordra er dårlig oppdratte hunder. Spesielt små hunder (jeg har to på over 30 kg hver). Ingen trening, hopping, bjeffing og generelt dårlig kontroll på dem. Vi har to i nær familie og begge hopper mye mer enn mine to (som knapt hopper), bjeffer over en lav sko og skal alltid dras med i familiebesøk fordi de ikke kan være hjemme alene. Da er det liksom OK. 

Jeg har en sånn hund, og jeg synes på ingen som helst måte det er ok. Men du vet jo ikke hva som ligger bak denne oppførselen. I mitt tilfelle er det en omplasseringshund, som ikke bare har vært utsatt for mishandling, men som heller ikke er særlig godt trent. De som ikke kjenner historien hennes og bare ser hopping og bjeffing synes sikkert hun er en forferdelig uoppdragen hund med en inkompetent eier, men det de ikke ser er den vanvittige jobben jeg har lagt i trening, og hvor langt hun har kommer på de månedene jeg har hatt henne. De vet jo ikke hva utgangspunktet var.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men blir jo voksne og nyttige på et tidspunkt.

dessverre er det i mange tilfeller ikke en nødvendigvis slik.

Selv det at "man blir voksen" stemmer ikke ubetinget for alle individer. 

Anonymkode: 003f2...fd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Altså, jeg kan ikke fordra hunder og synes de er ca.verdens ekleste dyr, men det der blir litt for teit å si. Det er direkte feil. 

Anonymkode: ccdbc...27f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en sånn hund, og jeg synes på ingen som helst måte det er ok. Men du vet jo ikke hva som ligger bak denne oppførselen. I mitt tilfelle er det en omplasseringshund, som ikke bare har vært utsatt for mishandling, men som heller ikke er særlig godt trent. De som ikke kjenner historien hennes og bare ser hopping og bjeffing synes sikkert hun er en forferdelig uoppdragen hund med en inkompetent eier, men det de ikke ser er den vanvittige jobben jeg har lagt i trening, og hvor langt hun har kommer på de månedene jeg har hatt henne. De vet jo ikke hva utgangspunktet var.

I sånne tilfeller er det mer forståelig. Jeg har en som er blitt shufflet mye rundt på selv. Den ene jeg snakker om er en valp. Eierne har ingen intensjon om valpekurs eller å oppdra den noe særlig. Den andre er en omplasseringshund, men han kom til dem da han var rett over året. Alle disse «nykkene» har kommet etter han byttet hjem. Han hadde det helt OK i forrige hjem, men ikke kjempebra. I ditt tilfelle er det annerledes. Jeg synes fortsatt at små hunder der eierne gir faen er mer provoserende enn mine to store som faktisk er dressert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2026 den 15.43):

Liker heller ikke hunder og det er utelukkende på grunn av udugelige hundeeiere. Har flere i min nærmeste omgangskrets som har hund og de kan ikke oppføre seg. De er nektet tilgang i vårt hus da de tigger og stjeler mat og tisser på møblene. Eierne bare ler og sier sånn er hunder. Har møtt flere slike, det er alltid hundeeiere som er sånn så ikke kom her og fortell meg noe annet. Det er kun et fåtall hunder jeg tolererer, og der har eierne lagt ned mye arbeid i å få en lydig og grei hund som ikke går helt i fistel Av den minste ting. 

Anonymkode: 5ecd8...9e9

Snakk om å overdrive. Du får ikke meg til å tro at du har hatt mange  forskjellige hunder som pisser på møblene på besøk. Det skal ikke mye trening til for at en hund er husren. Det tar noen mnd. Derimot bruker man år på å få til det samme med mennesker 🤔 

Hvorfor har folk ett jævelig stor behov for å ødelegge ryktet til hunder?! Liker dere ikke de, så er det nok. 

Jeg liker ikke unger, går ikke rundt å snakker dritt, og finner på ting bare for å gnu det inn. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...