Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"vil dere ikke prøve, ønsker dere ikke å bli friske av sykdommen"

Anonymkode: 6f620...5e3

De fleste ønsker å bli friske men ikke lurt av kvakksalveri. 

Anonymkode: 28301...7fe

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir man lurt av å låne en bok på biblioteket, gjøre øvelsene der og se hva som skjer? 

Anonymkode: 017b4...9e8

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fibromyalgi, og har hatt diagnosen i ca 10 år, og har hatt sykdommen mye lengre en det. 

Jeg var mye plaget med helssen og var sykmeldt/ på aap i mange år. klarte ikke jobbe mer en 30 - 40 prosent, hadde både smerter, utmattelse og mange andre olager som følger med. 

Etter jeg fikk diagnosen fikk jeg bedre helsehjelp for de plagene, og helsepersonell forsto bedre hvordan de kunne hjelpe. Mer riktig smertebehandlig og mer riktig trening blandt mye annet. 

Jeg fant meg iogså et yrke som fungerte bedre for meg, og nå har jeg jobbet 100 prosent i flere år. Selv om jeg hadde null energi på fritiden første året, og mye snerter,  har det gradvis blitt bedre og jeg opplever å ha fått livet og friheten tilbake. 

Bedre økonomi, bedre arbeidaforhold, bedre liv. Dette er ogaå faktorer som gir meg trygghet og fører til at helsen min er så bra som den er. For stress, trang økonomi, avmakt,  manglende tilhøringet i arbeidslivet er også ting som er dårlig for helsa, og forsterker symptomer. 

Men jeg blir aldti " frisk" på den måten at jeg ikke lå ta hensyn til diagnosen. 

Jeg må ha et ordnet liv med nok søvn, stabil døgnrytne skjerme meg fra støy, , kan ikke skulke trening, og må kort sagt passe godt på meg selv. 

Poenget mitt med dette er at jo, det er en ekte sykdom, som kan være invalidiserende - men en kan ogdå leve gidt med den. 

Man ee avhengig av god og riktig hjelp og støtte og det ee ner sammensatt en at en kan gjøre en ting/ en behandlig og bli "frisk". 

Kroppen vil alltid ha sine sårbarheter og man kan få tilbakefall om en har denne sykdommen. 

Men man kan også leve godt og relativt symtomfritt med dennne diagnosen, om man er heldig og forholdene liigger til rette. - og ikke minst nan må ta tiden til hjelp. Det tok meg mange år å gradvis redusere helseplagene og bli friskere. Og den tiden trengste jeg å være sykmeldt/ gradert sykmeldt og å få helsehjelp og behandling. 

Men det vil ikke si at de som ikke klarer å være i jobb  er " late" eller ikke prøver godt nok. Jeg tror nok at folk gjør så godt de bare kan. Og de færreste vil være syke.  Folk flest ønsker nok helst å jobbe og ha et normslt liv, der en har overskudd til venner, familie, og rner godt nok til å ha råd til det samme som andre. 

Det er tøft å stå i det når en har mye sykdomsplager og ting føles håpløst❤️❤️

ALle fortjener å bli møtt med vennlighet og respekt- OG DET FINNES HÅP ❤️

Anonymkode: ef72e...760

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Turi skrev (22 timer siden):

Til dere som tror det ikke går an å bli frisk av fibromyalgi:

Visst kan du bli frisk!!! Nå er behandlingen kommet! PRT, Pain Reprocessing Therapy. Smerteklinikkene tar dette i bruk nå, Ullevål har holdt på en stund. Hør på Silje Reme Endresen på Drivkraft, P2. Eller se på «Harald og sytepavene» på VGTV. 
Jeg snakket med lege på Smerteklinikken på Sykehuset Østfold. Han sa: «nå ga du oss noe å tenke på». For fibromyalgi skal jo egentlig ikke inn på Smerteklinikkene, de har ikke hatt noe å tilby. Nå får de det, Østfold ansetter og utdanner. 

Det fins psykologer som driver privat som er eksperter på behandlingsmetoden. «Min» var mer opptatt av resultater enn pengene mine, og anbefalte meg å lese «The way out»/«Vejen ut av smerte» (dansk). Så jeg var godt i gang med egenterapi før jeg satt i stolen hos «min» Jonas (anbefalt av Reme Endresen). Venner sponsa behandlingen min! 
Etter 30 år med fibromyalgi så er jeg frisk (av det)!!! Hele greia går ut på at hjernen skal lære noe nytt. Hjernen vil jo gjerne lære! For fibromyalgi er nevro-/nociplastiske smerter, hjernen misforstår. Dette har ikke noe med innbilt eller psykisk å gjøre, smertene er reelle (det ser man tegn på i ryggmargen). 

Reme Endresen sier at vi har en motorvei i hjernen som pøser på med smerte i en kropp det ikke fins noen påviselig skade i. Det gir mening. Så får man hjelp til å lage nye veier i hjernen. Psykologer snakker med fine ord. Selv bruker jeg mine egne (selv om jeg faktisk er psykolog).  Feks: «Nei, nå kødder du med meg! Det ekke noe gæærnt med de leggene der!» Sånn kan man gå rundt og gi seg selv instrukser. «De musklene bare rører på seg. Det er helt normalt og trygt. Her trengs ingen smerte, her er det ingen skade». 

Tro meg. Det er en vei ut. Spander på dere den boka! Den er skrevet av to av forskerne som forsket fram metoden. De har også lydspor på Spotify. Fine karer! 
Metoden er ikke noe hokus pokus. Det handler om læring. Vi har jo lært både å prate og gå. Hjernen trives med å få ny kunnskap. Det er ikke hypnose. Det er ikke medisiner. Det er ikke mindfullness- selv om du blir veldig mindfull. Det er ikke avslapping eller trening. Det er bare at det dannes nye spor i hjernen. 
«Min» Jonas tok opp terapien, slik at jeg når som helst kan sette på meg øreklokkene og få en «time». Mens jeg ligger. Eller går. Eller jobber. 

Årsaken til at vi fikk denne motorveien i hjernen kan være så mangt. Ulykker/sykdommer/traumer/ulykkelig barndom/juling/langvarig stress, you name it. Årsaken blir ikke behandlet, resultatet er det som må endres. Så det har lite hensikt å sitte med psykologen og snakke om det fæle som engang skjedde. Det gjør man hvis man sliter psykisk. Fibromyalgi er IKKE EN PSYKIATRISK SYKDOM!!!! La aldri folk påstå noe sånt!! Jeg snakker om læring og avlæring. Og ny lærdom. Helt vanlige ting. 

STÅ PÅ! DET FINS HÅP!!!! 

hvis denne motorveien er forårsaket av sykdom eller slikt hvorfor er metoden man bruker for å omprogrammere dette psykisk behandling og tanke arbeid? Lurer helt oppriktig for jeg skjønner det ikke.

Og hvorfor kalles so mange ulike tilstander for nevroplastisk og har den samme behandlingsmåten, når det er tilstander som uttrykker seg på ulike måter  og har vilt forskjellige triggere og utløsende faktorer,  men like innenfor ulike tilstander. Feks migrene (har en type symptomer), ME (har andre typer symptomer), fibro (andre typer symptomer), smerter (andre typer symptomer)

er det meningen at man skal «retraine» et og et symptom eller hva er det man skal gjøre? Skal man bare gjøre noen øvelser og så blir ting overordnet bedre av seg selv?

dette er helt oppriktige spørsmål og ikke kritikk. Håper noen som kan dette kan svare :)

Anonymkode: 76f3c...c87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

hvis denne motorveien er forårsaket av sykdom eller slikt hvorfor er metoden man bruker for å omprogrammere dette psykisk behandling og tanke arbeid? Lurer helt oppriktig for jeg skjønner det ikke.

Og hvorfor kalles so mange ulike tilstander for nevroplastisk og har den samme behandlingsmåten, når det er tilstander som uttrykker seg på ulike måter  og har vilt forskjellige triggere og utløsende faktorer,  men like innenfor ulike tilstander. Feks migrene (har en type symptomer), ME (har andre typer symptomer), fibro (andre typer symptomer), smerter (andre typer symptomer)

er det meningen at man skal «retraine» et og et symptom eller hva er det man skal gjøre? Skal man bare gjøre noen øvelser og så blir ting overordnet bedre av seg selv?

dette er helt oppriktige spørsmål og ikke kritikk. Håper noen som kan dette kan svare :)

Jeg har ikke noe svar, men jeg deler undringen din 😄

Det høres jo fantastisk ut med en så enkel lødning, og jeg tviler ikke på at det sikkert kan hjelpe noen til å få det bedre. 

Men jeg deler forståelsen du har i starten av innlegget, at " motorveien "  ofte er forårsaket av annen sykdom. 

( i mitt tilfelle er den forklaringen helsevesen gir,  at fibro er en sekundærsykdom, som har sammenheng med med andre fysiske skader som har ført til kroniske smerter) 

Så jeg tror at en må ha en bredere tilnærming der en kanskje behandler mange ulike helseplager, og finner ut hvordan man kan tilpasse dagliglivet, og tålmodighet ,.. gi kroppen tiden den trenger.  jeg er skeptisk til " mirakelkurer " som lover at man skal bli  frisk av noen øvelser😊 

Men har også fortåelse for at det er mye jeg ikke kan og vet, så setter pris på om noen kan forkare mer. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Unnskyld meg men det høres ut som kvakksalver og

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck

Anonymkode: 28301...7fe

Leste du at Ullevål har tatt dette i bruk? Det er ikke kvakksalveri når det brukes ved offentlige smerteklinikker i Norge. Det er egentlig ikke noe nytt, heller. Psykologi har vært en del av offentlig smertebehandling i veldig mange år, både i Norge og Europa. Det handler om å se hele pasienten, ikke bare et "vondt kne".

Anonymkode: 41d0d...b83

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så jeg tror at en må ha en bredere tilnærming der en kanskje behandler mange ulike helseplager, og finner ut hvordan man kan tilpasse dagliglivet, og tålmodighet ,.. gi kroppen tiden den trenger.  jeg er skeptisk til " mirakelkurer " som lover at man skal bli  frisk av noen øvelser😊

Dette er jo nettopp en bred tilnærming hvor man ser hele pasienten. Biologisk, fysisk, psykisk, sosialt... Ingen har sagt at det er verken enkelt, lettvint eller noe mirakel.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette er jo nettopp en bred tilnærming hvor man ser hele pasienten. Biologisk, fysisk, psykisk, sosialt... Ingen har sagt at det er verken enkelt, lettvint eller noe mirakel.

Hovedinnlegget er reklame for en bok, og innlegget har  overskriften " frisk av fibromyalgi" 

Selv om hi har mange gode poenger når det gjelder forstpelsen av sykdommen, og jeg tror det kan være nyttig for mange- så ser det for enkelt ut til å konkludere at man blir frisk av å lese den boka. Dette er snakk om en selvhjelpsbok hi reklamerer for. Det er ingen " som ser på pasienten" når pasienten sitter hjemme og leser boka for seg selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Leste du at Ullevål har tatt dette i bruk? Det er ikke kvakksalveri når det brukes ved offentlige smerteklinikker i Norge. Det er egentlig ikke noe nytt, heller. Psykologi har vært en del av offentlig smertebehandling i veldig mange år, både i Norge og Europa. Det handler om å se hele pasienten, ikke bare et "vondt kne".

Det er jo absolutt ikke en bred tilnærming og se hele pasienten når de ukritisk prakker utelukkende psykiske metoder på folk med sammensatte og fysiske ting også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ska vi se hos meg bare for at norsk helsevesen ikke ska behandle min skadde sim forårsaket smerter i nakke, med stråling ut i armer og bein, prikking og nedsatt følighet så legger de skyld på fibrose, mens skadden er i c2 og c3 i nakken står 3 til 5 mm feil, nesten avrevet sene i nakke og muskelfeste etter bilulykke. Utredet i Sverige og England. Men norsk helse vesen sier bare at siden det er bilder tatt stående fins ikke skaddene. Så lamelser som kommer å går kommer da pga fibrose. Enda triggerpunkter ikke slår ut påstår norsk helsevesen at det er fibro. Mens alt innen privat sier det er pga skader i nakken, som stor sannsynlighet hadde blitt bedre ved å bli operert men det sier de nei til, hvis jeg ikke selv velger privat i utlandet som sverige eller England.

Tror mange kan ha fått fibro diagnose uten å egentlig har det.

Ser tilogmed gubben satte de det etter arbeidsulykke mye kraniebrudf, brudd i rygg, knust underkjeven. Enda privat lehe sier smertene kommer av nerveskader etter ulykken sier offentlig helse vesen det er fibro

Anonymkode: a901e...c75

Hvorfor velger du ikke privat operasjon i Sverige da? Hvis du tror så sterkt på dette så ville jeg frigjort kapital/tatt lån og slått til. Kanskje Oslofjordklinikken f.eks kan bistå også? Sikkert en avvegning økonomi/smerte/risiko selvsagt.

Tror også noen leger er mer villig enn andre til å sette fibro-diagnose. Samlediagnose når man ikke var vitenskapelig god nok forståelse/manglende forståelse av problemstillingen.

Anonymkode: 82a23...ad5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så denne «motorveien» er altså i hjernen, så for å endre den må man endre hjernen. Hjernen kan ikke endres med kirurgi, det kan bare fjerne deler, eller med medisiner, det vil bare endre kjemien i hjernen, ikke selve hjernen. Heldigvis er hjernen sånn at den endrer seg selv hele tiden, hver tanke man tenker skaper faktisk fysiske endringer i hjernen. Dermed må man endre måten man tenker på for å endre hjernen. Endrede tanker vil fysisk endre hjernen, og derfor må man gjøre øvelser for å endre hjernen på mest hensiktsmessig måte. Det er ikke egentlig snakk om psykisk behandling, det er en misforståelse, det er snakk nevroplastiske øvelser. 

Grunnen til at denne type behandling brukes på tilstander med litt forskjellige symptomer er at det er litt individuelt hvordan hjernen først endrer seg i uhensiktsmessig retning. Men typisk for alle er jo smerter, slitenhet, mageproblemer, svimmelhet og hjernetåke i forskjellig grad. Når det kommer til triggere, så er de gjerne veldig individuelle, fordi de typisk oppstår ved klassisk betinging, det vil si at hjernen assosierer en situasjon med symptomer, fordi symptomene tidligere har oppstått i den situasjonen, uten at situasjonen og symptomene egentlig henger sammen. 

Sjekk gjerne ut «Mind-body podden» fra universitetet i Oslo for mer info. 

Anonymkode: 53a76...971

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette var interessant, for da har jeg igrunnen brukt denne metoden selv ubevisst og uten å være klar over det var en metode.

Ikke i forbindelse med fibromyalgi, men mot smerter i forbindelse med skiveprolaps.

Jeg fikk skiveprolaps, noe som er rimelig smertefullt, men smertene er egentlig ikke av fysiske årsaker, men er forårsaket av en nerve som ligger i klem og sender ut en del feilsignaler, du får smerter hvor det egentlig ikke burde være noen årsak til å ha noen smerter. Blant annet så fikk jeg sterke smerter nedover foten, som jo i utgangspunktet var helt frisk.

Når jeg hadde blitt forklart dette av en lege over telefon (var en plass der jeg ikke hadde tilgang på lege) så begynte jeg ubevisst å bruke denne metoden. Jeg sa til meg selv hver gang smertene ble uutholdlige, dette er noe forbanna tull, du har ingen grunn til å ha smerter der, det er et feilsignal. Av og til ble jeg bli lyn forbanna, "det er faen ingen jævla grunn til at jeg skal ha smerter i foten". Og slik fortsatte det til jeg kom meg hjem og til legen, han undersøkte meg og var litt forbauset over at jeg hadde stått i jobb med dette i 3 mnd, jeg ble tilbudt sykemelding men takket nei. Jeg takket nei for at det var like vondt om jeg jobbet eller ikke jobbet, og da kunne jeg like godt jobbe.

Men det som er det interessante var at smertene i foten nesten ble borte, og det var de smertene som jeg ubevisst hadde avvist selv som feilsignal. Men smertene i selve ryggen hvor nerven var i klem fortsatte som før, for de hadde jeg igrunnen akseptert som reelle siden nerven lå i klem.

Lurer på om dette være noe av samme effekten.

Anonymkode: ffb0d...354

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2026 den 16.03):

Da har han nok noe annet (i tillegg), for fibromyalgi gir ikke skade på kroppen. 

Anonymkode: c587a...baf

Ehh jo.

Sentralnervesystemet er jo ødelagt enten det er i muskler,hjernen eller ledd.  Kroppen er jo skadd da nervesystemet på en eller annen måte er "kortsluttet".   Folk tar jo sitt eget liv da det ikke er verdt å leve med disse smertene uten søvn i år etter år.

Noen orker å leve,men da som rusmisbrukere for å flykte fra smertene samt få søvn.

Anonymkode: 68e71...535

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så denne «motorveien» er altså i hjernen, så for å endre den må man endre hjernen. Hjernen kan ikke endres med kirurgi, det kan bare fjerne deler, eller med medisiner, det vil bare endre kjemien i hjernen, ikke selve hjernen. Heldigvis er hjernen sånn at den endrer seg selv hele tiden, hver tanke man tenker skaper faktisk fysiske endringer i hjernen. Dermed må man endre måten man tenker på for å endre hjernen. Endrede tanker vil fysisk endre hjernen, og derfor må man gjøre øvelser for å endre hjernen på mest hensiktsmessig måte. Det er ikke egentlig snakk om psykisk behandling, det er en misforståelse, det er snakk nevroplastiske øvelser. 

Grunnen til at denne type behandling brukes på tilstander med litt forskjellige symptomer er at det er litt individuelt hvordan hjernen først endrer seg i uhensiktsmessig retning. Men typisk for alle er jo smerter, slitenhet, mageproblemer, svimmelhet og hjernetåke i forskjellig grad. Når det kommer til triggere, så er de gjerne veldig individuelle, fordi de typisk oppstår ved klassisk betinging, det vil si at hjernen assosierer en situasjon med symptomer, fordi symptomene tidligere har oppstått i den situasjonen, uten at situasjonen og symptomene egentlig henger sammen. 

Sjekk gjerne ut «Mind-body podden» fra universitetet i Oslo for mer info. 

Ok, takk for forklaring. men det er jo ikke nødvendigvis situasjonsbetinget heller. 

Men hva slags tanker er det man skal endre da? Hvis man er blitt fysisk syk pga ulykke eller virus eller andre helt fysiske ting som ikke har noe med at man har tenkt eller følt feil å gjøre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hva slags tanker er det man skal endre da?

Akkurat dette er det man lærer ved å gå på flere dagers kurs eller lese en bok som The Way Out, det blir for mye for meg å legge ut her. Men Mind-body podden har noen gode forklaringer.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis man er blitt fysisk syk pga ulykke eller virus eller andre helt fysiske ting som ikke har noe med at man har tenkt eller følt feil å gjøre?

Hvis man har en fysisk skade eller kyssesyken feks, så vil det ikke hjelpe noe særlig. Men om  man fortsatt har smerter etter en skade som har helet seg, eller om man har postviralt utmattelse, så vil det ofte være fordi hjernen «lærte» symptomene mens man var skadet/syk, og da kan det hjelpe å «avlære» det igjen. 

Men, og dette er viktig å forstå: Man har ikke tenkt feil for å havne i en slik situasjon. Man har havnet i en uheldig situasjon, og tenkt helt naturlige, normale tanker for den situasjonen. Ofte er det folk som er gode til å lære, og som er spesielt samvittighetsfulle som havner i en sånn situasjon. Hjernen lærer jo symptomene, og samvitthhetsfullle mennesker kan ofte presse seg selv litt mer enn se har godt av. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat dette er det man lærer ved å gå på flere dagers kurs eller lese en bok som The Way Out, det blir for mye for meg å legge ut her. Men Mind-body podden har noen gode forklaringer.

Hvis man har en fysisk skade eller kyssesyken feks, så vil det ikke hjelpe noe særlig. Men om  man fortsatt har smerter etter en skade som har helet seg, eller om man har postviralt utmattelse, så vil det ofte være fordi hjernen «lærte» symptomene mens man var skadet/syk, og da kan det hjelpe å «avlære» det igjen. 

Men, og dette er viktig å forstå: Man har ikke tenkt feil for å havne i en slik situasjon. Man har havnet i en uheldig situasjon, og tenkt helt naturlige, normale tanker for den situasjonen. Ofte er det folk som er gode til å lære, og som er spesielt samvittighetsfulle som havner i en sånn situasjon. Hjernen lærer jo symptomene, og samvitthhetsfullle mennesker kan ofte presse seg selv litt mer enn se har godt av. 

Jeg skrev et innlegg tidligere der jeg fortalte at jrg har hatt fibromyalgi i mange år ( fikk diagnose av en spesialist i fysikalsk medisin), så det vsr en som hadde peiling). 

Jeg er mye bedre nå, og har det bra.

Har prøvd mye, både fysikalske behandlinger, gått til psykolog, kognitiv terapi ( som jo er ganske mært opp mot det som snakjes om her, altså ikke noe nytt)- og gjort mange andre grep i livet mitt. Prøvd mye. 

Men den psykologtilnærmingen er nok det minst nyttige jeg har vært borti. Alt for mye fokus på alt som ikke fungerte. 

Da er det mye mer nyttig for meg med ukentlig styrketrening, der man får nok belastning, men ikke overdriver, og nok søvn, gode relasjoner, memingsfull hverdag,  og støtte i hverdagen. 

Så jeg vil vel egentlig anbefale å se litt utover-  i steden for å grave seg videre ned i egne tanker - når det kanskje ikke er der løsningen ligger.  Fokusere på å bygge seg et så godt liv som mulig, med de plagene man har, og bruke energi på ting som gir glede. 

Du er kanskje inne på noe, når det gjelder å ikke være overdrevent samvittighetsfull og strekke seg for langt, det er det ingen som har godt av.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er ikke helt enig i premisset du nevner ang postviral sykdom. For min del kom plagene etter en stund, hadde blitt friskt og ble så gradvis verre, tok lang tid før jeg kobla sammenhengen også. Måtte enda en infeksjon til og forverring av alt før jeg skjønte at jeg var blitt syk k kjølvannet av virus. Og symptomene er jo langt i fra virus symptomene også. Så det er jo ikke noe hjernen har lært seg mens den var syk. Det virker mer som at alt har brutt sammen i kroppen, med energi , inflammasjon, dysauatomi , immunsystemet osv. og hvordan kan det henge sammen med læring det skjønner jeg ikke helt. For som sagt jeg skjønte ikke hva som feilte meg før det hadde gått minst et år og jeg bare ble rarere og rarere og la meg hvertfall ikke ned 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke helt enig i premisset du nevner ang postviral sykdom. For min del kom plagene etter en stund, hadde blitt friskt og ble så gradvis verre, tok lang tid før jeg kobla sammenhengen også. Måtte enda en infeksjon til og forverring av alt før jeg skjønte at jeg var blitt syk k kjølvannet av virus. Og symptomene er jo langt i fra virus symptomene også. Så det er jo ikke noe hjernen har lært seg mens den var syk. Det virker mer som at alt har brutt sammen i kroppen, med energi , inflammasjon, dysauatomi , immunsystemet osv. og hvordan kan det henge sammen med læring det skjønner jeg ikke helt. For som sagt jeg skjønte ikke hva som feilte meg før det hadde gått minst et år og jeg bare ble rarere og rarere og la meg hvertfall ikke ned 😅

At hjernen har «lært» symptomene betyr jo ikke at hjernen gjør det hele tiden og på nøyaktig samme måte, men at hjernen nå er «god på det» og lettere reagerer med symptomer når den oppfatter at du er utrygg. Du sier du «la deg i hvert fall ikke ned», det høres ut som du presser deg utover det du egentlig orker? Det vil hjernen oppfatte som en faresituasjon og da kjører den på med symptomer for å beskytte deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bak enhver psykososiale-halleluja-historier om at pasienter skal ha blitt frisk fra alt mulig, finner man masse pasienter som ikke har hatt noen effekt eller i verstefall blitt verre av behandlingen. Men sistnevnte legges det helt lokk på. Media, folk og behandlere vil ikke høre om dem. Det er kun halleluja som betyr noe. 

Angående Reme så selger hun behandlingen høyt. Men det er fordi hun står bak den. Metodene har knapt vært forsket på, men allikevel har behandlingsvesenet tatt til seg metodene som det var Jesus som har kommet til jorda. Det er helt motstridende hvordan legevitenskap skal fungere. Først skal metodene forskes på av uavhengige forskere gjennom flere faser, og deretter skal det skapes konsensus om metodene. Slik har det ikke vært rundt PRT og MBRT (mind-body reprossering terapi). 

Alt oppstyret rundt er selvfølgelig altfor godt til å være sant både for Fibro-, ME- og smertepasienter. Ironisk nok, metodene tar for seg alle pasienter mellom himmel og jord, som at det skal være en mirakelkur for alt. Og er det noe som er fastslått av medisinen allerede så er det at ulike pasienter har ulike problemstillinger. Enda mer ironisk er det når PRT og MBRT egentlig er en sammenfletting av kognitiv terapi og konverteringsterapi... to behandlingsformer som har eksistert siden tidenes morgen og har vært utprøvd på kryss og tvers i alle år gjennom den biopsykososiale modellen... ergo ikke noe nytt. Men det lanseres likevel som et paradigmeskifte. Har du hørt noe så sprøytete! 

Anonymkode: 3c360...976

• Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...