Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er supert, har såvidt begynt å prøve denne metoden. 

Anonymkode: 017b4...9e8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne metoden fungerer på mange ulike diagnoser/udiagnostiserbare problemer knyttet til kronisk smerte.

Anonymkode: 5f978...c38

Nei, det er bare noe du påstår. Med eksempel fra noen som hadde en fysisk skade.

Anonymkode: 7f7fd...df7

Skrevet

Du høres litt lettlurt ut, at du av hvor mange har blitt erklært frisk fra en kronisk sykdom betyr ikke at ALLE andre også vil bli det. Helsepersonell har også en tendens til å overvurdere nye behandlingsmetoder, først etter 10-15 år begynner resultatene å komme. Frem til da er det eksperiment.
Nevroplastisk trening er ikke noe nytt, den bygger på håp, positive tanker. Mye av det samme som religiøse bøker. Hva er kjerneverdiene i bibelen? Tro, håp og kjærlighet.. Begge to er også en forretningsmodell som tømmer folk for penger og hittil lav evidens. 
https://www.diakonhjemmetsykehus.no/4af518/siteassets/documents/pht/nevroplastiske-plager.pdf

Jeg har forresten ikke fibro selv, men jobber i helsevesnet. 

Anonymkode: 67015...ca5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du høres litt lettlurt ut, at du av hvor mange har blitt erklært frisk fra en kronisk sykdom betyr ikke at ALLE andre også vil bli det. Helsepersonell har også en tendens til å overvurdere nye behandlingsmetoder, først etter 10-15 år begynner resultatene å komme. Frem til da er det eksperiment.
Nevroplastisk trening er ikke noe nytt, den bygger på håp, positive tanker. Mye av det samme som religiøse bøker. Hva er kjerneverdiene i bibelen? Tro, håp og kjærlighet.. Begge to er også en forretningsmodell som tømmer folk for penger og hittil lav evidens. 
https://www.diakonhjemmetsykehus.no/4af518/siteassets/documents/pht/nevroplastiske-plager.pdf

Jeg har forresten ikke fibro selv, men jobber i helsevesnet. 

Anonymkode: 67015...ca5

Litt lettlurt? TS har jo blitt erklært frisk. 

Anonymkode: 26cc9...9d3

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var du i full/redusert stilling med fibromyalgi? Hvis du var 100% ufør, hva gjør du nå som du har blitt frisk? Rakk du å få utdannelse før du ble syk for 30 år siden? Hva er alderen din i dag? Må du utdanne deg på nytt? 

Hilsen ei som drømmer om å kunne trå ut av det daglige smertehelvete fibromyalgi er. (Jeg er selv 40, hatt det siden jeg var 18 år). Har dermed ikke greid å opparbeide meg noe som helst på noe måte. 

Anonymkode: c587a...baf

De fleste som blir bedre/funksjonsfriske gjør dette ved fysikalsk behandling og å jobbe med søvn, med vaner (for eksempel tørre ny, med trening, hvile og medisiner. 

Jeg er 40+. Ble syk etter endt utdanning. Fikk utredning og fikk flere diagnoser inkludert fibro. Tok videreutdanning og kom meg i jobb. Jeg kaller meg funksjonsfrisk fordi jeg kan leve et vanlig liv. Det varierer en del hvor mye smerter jeg har/hvor mye jeg kjenner.

Jeg er samtidig ikke frisk, har utslag på 18 av 18 tender points på samme måte som da jeg fikk diagnosen. Men jeg tåler tydeligvis mine plager bedre nå. Kan gjøre alt som friske kan.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er bare noe du påstår. Med eksempel fra noen som hadde en fysisk skade.

Eh, har du hørt ham fortelle? Det startet med at han hadde vondt i kneet, men så spredde det seg til mange ulike "vondter" flere steder i kroppen uten at noen fant ut hva som var galt.

Og ja, smerter som man kan bli kvitt med denne metoden kan fint stamme fra helt reelle fysiske smerter, som da vedvarer og blir til kroniske smerter selv om selve skaden er helet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De med fibro er jo som de med ME. Ikke kom her og si det går  an å bli frisk altså. 

Anonymkode: ccb02...32b

Tenkte det samme når jeg leste tråder her. 

Anonymkode: 71c8d...8fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De med fibro er jo som de med ME. Ikke kom her og si det går  an å bli frisk altså. 

Eller kanskje de er forferdelig lei av år etter år å få forslag til å prøve ditten og datten som ikke hjelper samtidig som de står ganske så alene og  kjemper for å få fungere best mulig. Er mye uvitenhet ute og går i forhold til fibromyalgi

Anonymkode: 7a049...d9d

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

At folk som er syke vil prøve ditt og datt er jo ikke noe nytt for å bli frisk, et familiemedlem hadde noen fibromyalgi lignende symptomer, siste dråpen var vedkommende ringte «misjonen jesu leger» og betalte en formue for og bli helbredet via telefon, heldigvis fikk de pårørende nyss i dette, før denne kvakksalveren fikk alle pengene

Anonymkode: 1ea38...5f2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Eh, har du hørt ham fortelle? Det startet med at han hadde vondt i kneet, men så spredde det seg til mange ulike "vondter" flere steder i kroppen uten at noen fant ut hva som var galt.

Ja, jeg har hørt ham. Ikke noe sted sier han at han fikk diagnosen eller en gang tok testen. Er jo ikke sånn at all smerte er fibro. Er selvfølgelig fint for ham at han ble bedre. Men det har ikke noe å gjøre med fibro.

• Nyttig 2
Skrevet

Unnskyld meg men det høres ut som kvakksalver og

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck

Anonymkode: 28301...7fe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ska vi se hos meg bare for at norsk helsevesen ikke ska behandle min skadde sim forårsaket smerter i nakke, med stråling ut i armer og bein, prikking og nedsatt følighet så legger de skyld på fibrose, mens skadden er i c2 og c3 i nakken står 3 til 5 mm feil, nesten avrevet sene i nakke og muskelfeste etter bilulykke. Utredet i Sverige og England. Men norsk helse vesen sier bare at siden det er bilder tatt stående fins ikke skaddene. Så lamelser som kommer å går kommer da pga fibrose. Enda triggerpunkter ikke slår ut påstår norsk helsevesen at det er fibro. Mens alt innen privat sier det er pga skader i nakken, som stor sannsynlighet hadde blitt bedre ved å bli operert men det sier de nei til, hvis jeg ikke selv velger privat i utlandet som sverige eller England.

Tror mange kan ha fått fibro diagnose uten å egentlig har det.

Ser tilogmed gubben satte de det etter arbeidsulykke mye kraniebrudf, brudd i rygg, knust underkjeven. Enda privat lehe sier smertene kommer av nerveskader etter ulykken sier offentlig helse vesen det er fibro

Anonymkode: a901e...c75

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Turi skrev (19 timer siden):

Til dere som tror det ikke går an å bli frisk av fibromyalgi:

Visst kan du bli frisk!!! Nå er behandlingen kommet! PRT, Pain Reprocessing Therapy. Smerteklinikkene tar dette i bruk nå, Ullevål har holdt på en stund. Hør på Silje Reme Endresen på Drivkraft, P2. Eller se på «Harald og sytepavene» på VGTV. 
Jeg snakket med lege på Smerteklinikken på Sykehuset Østfold. Han sa: «nå ga du oss noe å tenke på». For fibromyalgi skal jo egentlig ikke inn på Smerteklinikkene, de har ikke hatt noe å tilby. Nå får de det, Østfold ansetter og utdanner. 

Det fins psykologer som driver privat som er eksperter på behandlingsmetoden. «Min» var mer opptatt av resultater enn pengene mine, og anbefalte meg å lese «The way out»/«Vejen ut av smerte» (dansk). Så jeg var godt i gang med egenterapi før jeg satt i stolen hos «min» Jonas (anbefalt av Reme Endresen). Venner sponsa behandlingen min! 
Etter 30 år med fibromyalgi så er jeg frisk (av det)!!! Hele greia går ut på at hjernen skal lære noe nytt. Hjernen vil jo gjerne lære! For fibromyalgi er nevro-/nociplastiske smerter, hjernen misforstår. Dette har ikke noe med innbilt eller psykisk å gjøre, smertene er reelle (det ser man tegn på i ryggmargen). 

Reme Endresen sier at vi har en motorvei i hjernen som pøser på med smerte i en kropp det ikke fins noen påviselig skade i. Det gir mening. Så får man hjelp til å lage nye veier i hjernen. Psykologer snakker med fine ord. Selv bruker jeg mine egne (selv om jeg faktisk er psykolog).  Feks: «Nei, nå kødder du med meg! Det ekke noe gæærnt med de leggene der!» Sånn kan man gå rundt og gi seg selv instrukser. «De musklene bare rører på seg. Det er helt normalt og trygt. Her trengs ingen smerte, her er det ingen skade». 

Tro meg. Det er en vei ut. Spander på dere den boka! Den er skrevet av to av forskerne som forsket fram metoden. De har også lydspor på Spotify. Fine karer! 
Metoden er ikke noe hokus pokus. Det handler om læring. Vi har jo lært både å prate og gå. Hjernen trives med å få ny kunnskap. Det er ikke hypnose. Det er ikke medisiner. Det er ikke mindfullness- selv om du blir veldig mindfull. Det er ikke avslapping eller trening. Det er bare at det dannes nye spor i hjernen. 
«Min» Jonas tok opp terapien, slik at jeg når som helst kan sette på meg øreklokkene og få en «time». Mens jeg ligger. Eller går. Eller jobber. 

Årsaken til at vi fikk denne motorveien i hjernen kan være så mangt. Ulykker/sykdommer/traumer/ulykkelig barndom/juling/langvarig stress, you name it. Årsaken blir ikke behandlet, resultatet er det som må endres. Så det har lite hensikt å sitte med psykologen og snakke om det fæle som engang skjedde. Det gjør man hvis man sliter psykisk. Fibromyalgi er IKKE EN PSYKIATRISK SYKDOM!!!! La aldri folk påstå noe sånt!! Jeg snakker om læring og avlæring. Og ny lærdom. Helt vanlige ting. 

STÅ PÅ! DET FINS HÅP!!!! 

Godt sagt og godt beskrevet! 😊 Jeg har også blitt frisk fra fibromyalgi, og jeg brukte også blant annet The Way Out. 

Anonymkode: 53a76...971

• Nyttig 1
Skrevet

Så bra at det kommer nye metoder! Håper riktig mange leger henviser til slik behandling, så vi kan få de ekstremt mange fibromyalgi-syke ut i arbeid.

Anonymkode: 30a61...0ba

• Liker 1
Skrevet

De som skrev The Way Out har jo også en podcast, den heter «Tell Me About Your Pain», det kan være er bra sted å starte for de som er skeptiske men nysgjerrige. 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så bra at det kommer nye metoder! Håper riktig mange leger henviser til slik behandling, så vi kan få de ekstremt mange fibromyalgi-syke ut i arbeid.

Anonymkode: 30a61...0ba

Samme boka kan sikkert brukes av de som er skadet i trafikkulykker. Har MS og lignende. Bare å kjøpe en bok. 

Anonymkode: 28301...7fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De med fibro er kanskje skeptiske til nye behandlingsmetoder, men de driver i hvert fall ikke og trakaserer forskere eller organiserer kampanjer hvor de prøver å få avskaffet behandling som viser gode resultater fordi de synes den høres farlig ut. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

De med fibro er kanskje skeptiske til nye behandlingsmetoder, men de driver i hvert fall ikke og trakaserer forskere eller organiserer kampanjer hvor de prøver å få avskaffet behandling som viser gode resultater fordi de synes den høres farlig ut. 

Nei, nettopp. 

Derfor hater jeg å bli satt i bås med de som har ME.

Jeg har hatt fibro i mange år, og kjenner meg ikke igjen i holdningene til mange av de som har ME. Kjenner et par, de venter kun på en pille som kan gjøre dem friske. 

De jeg kjenner med fibro er mye mer åpen for å teste ut behandlinger. 

Jeg er superpositiv til å prøve nye måter å bli smertefri på. 

Anonymkode: 017b4...9e8

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Så jeg skal altså si at det finnes ingen smerter,fint det da mens beina brenner av smerter. Jeg tror jeg sparer 15000 kroner og unngår det tullet der.

Anonymkode: b53fe...e1b

Skrevet

"vil dere ikke prøve, ønsker dere ikke å bli friske av sykdommen"

Anonymkode: 6f620...5e3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...