Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Joda, men forskningen er for mangelfull til at det kan brukes til noe annet enn å forske videre på det. Pr dags dato så er det mer psykisk enn fysisk i den forstand at forklaringen er mer psykisk enn fysisk, med forståelse av at vi ikke kan og vet alt om hverken FM eller kroppen generelt. 

Det betyr jo ikke at det kun "sitter" I hodet, altså som noen påstår..... Innbilt. Da er det snakk om fravær av kunnskap og forståelse. Og det er fult forståelig at man reagerer på slike påstander. 

Det er fortsatt svært mye vi har å lære om kroppen, og at de kan påvise at det er fysisk vil jeg tro de klarer etterhvert. 

Og som sagt, smertene er rellle uansett om det er det fysisk eller psykisk. Psykisk sykdom er da like alvorlig som fysisk. Og kropp og hodet henger sammen. Det med å ha et klart skille mellom det fysiske og psykiske er vi heldigvis på vei utfra. 

Vil du si at en depresjon som stammer utfra D vitamin mangel er psykisk, fysisk eller begge deler? Depresjon anses som psykisk sykdom, uansett årsak. Men er det egentlig det? Man kan jo finne fysiske tegn, blodprøver, manglet, ubalanser etc i nesten alle psykiske lidelser. Likevel blir det omtalt som psykisk. 

Anonymkode: 71c8d...8fb

Det er jo fordi med en gang noen kaller det psykisk så blir «skylden» lagt på pasienten og årsaken for at man er syk er at man tenker eller gjør eller føler noe feil som må endres ved at man må tenke gjøre eller føle annerledes. Man blir ikke lenger tatt på alvor som ekte syk 

Anonymkode: 76f3c...c87

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg synes du er litt pessimistisk og det høres nesten ut som du er mot fremgang. 

Jeg tenker det er bra at fagfolk tenker nytt, finner måter å jobbe tverrfaglig, forsker på ulike behandlinger.

Vi er i startfasen med at det offentlige helsevesen og vestlig medisin begynner å utforske koblingen mellom kropp og sinn. Jeg tenker vi bør la denne utforskingen få pågå, så ser vi hvor det ender.

Nye medisinske metoder og måter å se det medisinske på har alltid møtt motbør. Men vi kan ikke havne der at vi automatisk tror at alt som er nytt eller annerledes er kvakksalveri. 

Anonymkode: 5f978...c38

Dette er jo ikke noe nytt. Det er viktig å se hva disse metodene faktisk bygger på. Selv om det brukes nye begreper som «hjernelæring» og PRT, er logikken i stor grad den samme som i Lightning Process (LP) – et program utviklet av en britisk osteopat for mange herrens år siden. Mange opplever å blir dårligere av det. 

Essensen i denne tankegangen er at pasienten skal overstyre kroppens signaler og «stoppe» symptomene mentalt. Resultatet er at de som ikke tåler å gå over grensene sine blir dårligere og sitter igjen med skammen av at de ikke tenkt riktig eller gjør metoden riktig.

Men man kan ikke «stoppe» eller tenke seg bort fra objektive, biologiske fakta.

Anonymkode: a4b27...a9c

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jo ikke noe nytt. Det er viktig å se hva disse metodene faktisk bygger på. Selv om det brukes nye begreper som «hjernelæring» og PRT, er logikken i stor grad den samme som i Lightning Process (LP) – et program utviklet av en britisk osteopat for mange herrens år siden. Mange opplever å blir dårligere av det. 

Essensen i denne tankegangen er at pasienten skal overstyre kroppens signaler og «stoppe» symptomene mentalt. Resultatet er at de som ikke tåler å gå over grensene sine blir dårligere og sitter igjen med skammen av at de ikke tenkt riktig eller gjør metoden riktig.

Men man kan ikke «stoppe» eller tenke seg bort fra objektive, biologiske fakta.

Man kan styre symptomer til en viss grad, med energiporsjonering.

Anonymkode: 7f7fd...df7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan styre symptomer til en viss grad, med energiporsjonering.

Anonymkode: 7f7fd...df7

Ja jeg kan alt om pacing, men det er en stor forskjell på å styres selve sykdommen (PRT) og det å mestre hverdagen innenfor de begrensningene biologien setter (Pacing el energiporsjonering)

PRT sitt prinsipp er å skulle lærer deg at kroppens signaler er en «feilalarm» du skal ignorere eller trygge deg gjennom. Pacing er derimot basert på den biologiske realiteten om at signalene er en reell advarsel om energisvikt.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
Turi skrev (På 24.4.2026 den 13.54):

Til dere som tror det ikke går an å bli frisk av fibromyalgi:

Visst kan du bli frisk!!! Nå er behandlingen kommet! PRT, Pain Reprocessing Therapy. Smerteklinikkene tar dette i bruk nå, Ullevål har holdt på en stund. Hør på Silje Reme Endresen på Drivkraft, P2. Eller se på «Harald og sytepavene» på VGTV. 
Jeg snakket med lege på Smerteklinikken på Sykehuset Østfold. Han sa: «nå ga du oss noe å tenke på». For fibromyalgi skal jo egentlig ikke inn på Smerteklinikkene, de har ikke hatt noe å tilby. Nå får de det, Østfold ansetter og utdanner. 

Det fins psykologer som driver privat som er eksperter på behandlingsmetoden. «Min» var mer opptatt av resultater enn pengene mine, og anbefalte meg å lese «The way out»/«Vejen ut av smerte» (dansk). Så jeg var godt i gang med egenterapi før jeg satt i stolen hos «min» Jonas (anbefalt av Reme Endresen). Venner sponsa behandlingen min! 
Etter 30 år med fibromyalgi så er jeg frisk (av det)!!! Hele greia går ut på at hjernen skal lære noe nytt. Hjernen vil jo gjerne lære! For fibromyalgi er nevro-/nociplastiske smerter, hjernen misforstår. Dette har ikke noe med innbilt eller psykisk å gjøre, smertene er reelle (det ser man tegn på i ryggmargen). 

Reme Endresen sier at vi har en motorvei i hjernen som pøser på med smerte i en kropp det ikke fins noen påviselig skade i. Det gir mening. Så får man hjelp til å lage nye veier i hjernen. Psykologer snakker med fine ord. Selv bruker jeg mine egne (selv om jeg faktisk er psykolog).  Feks: «Nei, nå kødder du med meg! Det ekke noe gæærnt med de leggene der!» Sånn kan man gå rundt og gi seg selv instrukser. «De musklene bare rører på seg. Det er helt normalt og trygt. Her trengs ingen smerte, her er det ingen skade». 

Tro meg. Det er en vei ut. Spander på dere den boka! Den er skrevet av to av forskerne som forsket fram metoden. De har også lydspor på Spotify. Fine karer! 
Metoden er ikke noe hokus pokus. Det handler om læring. Vi har jo lært både å prate og gå. Hjernen trives med å få ny kunnskap. Det er ikke hypnose. Det er ikke medisiner. Det er ikke mindfullness- selv om du blir veldig mindfull. Det er ikke avslapping eller trening. Det er bare at det dannes nye spor i hjernen. 
«Min» Jonas tok opp terapien, slik at jeg når som helst kan sette på meg øreklokkene og få en «time». Mens jeg ligger. Eller går. Eller jobber. 

Årsaken til at vi fikk denne motorveien i hjernen kan være så mangt. Ulykker/sykdommer/traumer/ulykkelig barndom/juling/langvarig stress, you name it. Årsaken blir ikke behandlet, resultatet er det som må endres. Så det har lite hensikt å sitte med psykologen og snakke om det fæle som engang skjedde. Det gjør man hvis man sliter psykisk. Fibromyalgi er IKKE EN PSYKIATRISK SYKDOM!!!! La aldri folk påstå noe sånt!! Jeg snakker om læring og avlæring. Og ny lærdom. Helt vanlige ting. 

STÅ PÅ! DET FINS HÅP!!!! 

Jeg har så lyst at dette skal virke! Hvordan gjør man det når man sliter med sterk utmattelse? Kan det fungere på det også? Jeg vet og sier allerede til meg selv at smertene ikke er noe farlig, det har jeg visst siden jeg fikk fibro. Og har egentlig ignorert smertene så godt det lar seg gjøre...noe som dessverre straffer seg i etterkant. Men den utmattelsen er verst. Har så lyst til å klare mer, gjøre ting jeg liker som å være i besøk, stelle i hagen og ordne ute, være på jobb uten å slite med utmattelse dagen(e) etterpå. 

Eneste jeg har merket som hjelper er å spare på energien, gjøre litt og litt. Men det er så kjedelig og jeg klarer sjelden å begrense meg når formen er god. 🫣

Har du flere tips til feks lydbøker eller podkaster? Som jeg kan høre på mens jeg gjør andre ting. 😅

Endret av charlotte0
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja jeg kan alt om pacing, men det er en stor forskjell på å styres selve sykdommen (PRT) og det å mestre hverdagen innenfor de begrensningene biologien setter (Pacing el energiporsjonering)

PRT sitt prinsipp er å skulle lærer deg at kroppens signaler er en «feilalarm» du skal ignorere eller trygge deg gjennom. Pacing er derimot basert på den biologiske realiteten om at signalene er en reell advarsel om energisvikt.

Men det er jo nettopp det jeg har gjort hele tiden. Sagt til meg selv, og de rundt meg, at det er feil signaler og feilalarm...🤔 Har gjort det i minst 3 år allerede. Ignorert og latt som, prøvd å presse meg selv. Men det har bare blitt gradvis verre. Er så irriterende! Hva gjør jeg feil?

Smertene har blitt litt bedre av en kombinasjon av reseptbelagte smertestillende, men utmattelsen og den generelle sykdomsfølelse blir gradvis verre.

Endret av charlotte0
  • Nyttig 1
Skrevet
Turi skrev (På 24.4.2026 den 13.54):

Til dere som tror det ikke går an å bli frisk av fibromyalgi:

Visst kan du bli frisk!!! Nå er behandlingen kommet! PRT, Pain Reprocessing Therapy. Smerteklinikkene tar dette i bruk nå, Ullevål har holdt på en stund. Hør på Silje Reme Endresen på Drivkraft, P2. Eller se på «Harald og sytepavene» på VGTV. 
Jeg snakket med lege på Smerteklinikken på Sykehuset Østfold. Han sa: «nå ga du oss noe å tenke på». For fibromyalgi skal jo egentlig ikke inn på Smerteklinikkene, de har ikke hatt noe å tilby. Nå får de det, Østfold ansetter og utdanner. 

Det fins psykologer som driver privat som er eksperter på behandlingsmetoden. «Min» var mer opptatt av resultater enn pengene mine, og anbefalte meg å lese «The way out»/«Vejen ut av smerte» (dansk). Så jeg var godt i gang med egenterapi før jeg satt i stolen hos «min» Jonas (anbefalt av Reme Endresen). Venner sponsa behandlingen min! 
Etter 30 år med fibromyalgi så er jeg frisk (av det)!!! Hele greia går ut på at hjernen skal lære noe nytt. Hjernen vil jo gjerne lære! For fibromyalgi er nevro-/nociplastiske smerter, hjernen misforstår. Dette har ikke noe med innbilt eller psykisk å gjøre, smertene er reelle (det ser man tegn på i ryggmargen). 

Reme Endresen sier at vi har en motorvei i hjernen som pøser på med smerte i en kropp det ikke fins noen påviselig skade i. Det gir mening. Så får man hjelp til å lage nye veier i hjernen. Psykologer snakker med fine ord. Selv bruker jeg mine egne (selv om jeg faktisk er psykolog).  Feks: «Nei, nå kødder du med meg! Det ekke noe gæærnt med de leggene der!» Sånn kan man gå rundt og gi seg selv instrukser. «De musklene bare rører på seg. Det er helt normalt og trygt. Her trengs ingen smerte, her er det ingen skade». 

Tro meg. Det er en vei ut. Spander på dere den boka! Den er skrevet av to av forskerne som forsket fram metoden. De har også lydspor på Spotify. Fine karer! 
Metoden er ikke noe hokus pokus. Det handler om læring. Vi har jo lært både å prate og gå. Hjernen trives med å få ny kunnskap. Det er ikke hypnose. Det er ikke medisiner. Det er ikke mindfullness- selv om du blir veldig mindfull. Det er ikke avslapping eller trening. Det er bare at det dannes nye spor i hjernen. 
«Min» Jonas tok opp terapien, slik at jeg når som helst kan sette på meg øreklokkene og få en «time». Mens jeg ligger. Eller går. Eller jobber. 

Årsaken til at vi fikk denne motorveien i hjernen kan være så mangt. Ulykker/sykdommer/traumer/ulykkelig barndom/juling/langvarig stress, you name it. Årsaken blir ikke behandlet, resultatet er det som må endres. Så det har lite hensikt å sitte med psykologen og snakke om det fæle som engang skjedde. Det gjør man hvis man sliter psykisk. Fibromyalgi er IKKE EN PSYKIATRISK SYKDOM!!!! La aldri folk påstå noe sånt!! Jeg snakker om læring og avlæring. Og ny lærdom. Helt vanlige ting. 

STÅ PÅ! DET FINS HÅP!!!! 

Sendt deg PM 🫣😅

Skrevet
charlotte0 skrev (7 minutter siden):

Men det er jo nettopp det jeg har gjort hele tiden. Sagt til meg selv, og de rundt meg, at det er feil signaler og feilalarm...🤔 Har gjort det i minst 3 år allerede. Ignorert og latt som, prøvd å presse meg selv. Men det har bare blitt gradvis verre. Er så irriterende! Hva gjør jeg feil?

Smertene har blitt litt bedre av en kombinasjon av reseptbelagte smertestillende, men utmattelsen og den generelle sykdomsfølelse blir gradvis verre.

Mange som blir dårligere av å presse seg. I noen tilfeller Fibro og alltid ved ME så er PEM et kardinalsymptom. Dvs en unormal energisvikt med påfølgende symptomøkning, gjør seg gjeldene dagen etter og opptil 72 timer etter en «overanstrengelse» og varer unormalt lenge. Hva overanstrengelsen er, er veldig individuelt og kan være fra en tlf samtale og til en gåtur eller at man rett og slett har ligget litt over hva man tåler en periode.  Mange  av oss opplever at man blir sykere og sykere av å hele tiden forstrekke oss over hva grunnformen tillater hvor man til slutt havner i en alvorligere grad en det man i utg pkt var. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange som blir dårligere av å presse seg. I noen tilfeller Fibro og alltid ved ME så er PEM et kardinalsymptom. Dvs en unormal energisvikt med påfølgende symptomøkning, gjør seg gjeldene dagen etter og opptil 72 timer etter en «overanstrengelse» og varer unormalt lenge. Hva overanstrengelsen er, er veldig individuelt og kan være fra en tlf samtale og til en gåtur eller at man rett og slett har ligget litt over hva man tåler en periode.  Mange  av oss opplever at man blir sykere og sykere av å hele tiden forstrekke oss over hva grunnformen tillater hvor man til slutt havner i en alvorligere grad en det man i utg pkt var. 

Ja det som jeg har merket er at jeg faktisk blir litt bedre, ikke verre, av sånn der energiøkonomisering. Men det er ikke alltid så lett å få til i hverdagen. Ofte må man liksom bare gjøre det man må...

Og når jeg er i relativt god form så vil jeg jo helst få mest ut av det, og gjøre masse! Det i seg selv gir meg glede. 😅 Men får alltid svi for det etterpå, veldig irriterende.

Skrevet (endret)

Jeg fant en lydbok på lydbok-appen jeg betaler for som heter "Den nevroplastiske nøkkelen". Noen som har lest eller hørt den, og er den å anbefale? Det må jo handle om det samme som TS reklamerer for! 😊 

Skal prøve den boka nå, er veldig spent! 😊

Endret av charlotte0
Skrevet
4 minutter siden, charlotte0 said:

Jeg fant en lydbok på lydbok-appen jeg betaler for som heter "Den nevroplastiske nøkkelen". Noen som har lest eller hørt den, og er den å anbefale? Det må jo handle om det samme som TS reklamerer for! 😊 

Skal prøve den boka nå, er veldig spent! 😊

Den ga iallfall meg mange aha-opplevelser. Jeg har aldri lest om dette før. Har brukt metoden på kronisk innsovningsproblem, og det har fungert veldig godt. 

Anonymkode: 017b4...9e8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Joda, men forskningen er for mangelfull til at det kan brukes til noe annet enn å forske videre på det. Pr dags dato så er det mer psykisk enn fysisk i den forstand at forklaringen er mer psykisk enn fysisk, med forståelse av at vi ikke kan og vet alt om hverken FM eller kroppen generelt. 

Det betyr jo ikke at det kun "sitter" I hodet, altså som noen påstår..... Innbilt. Da er det snakk om fravær av kunnskap og forståelse. Og det er fult forståelig at man reagerer på slike påstander. 

Det er fortsatt svært mye vi har å lære om kroppen, og at de kan påvise at det er fysisk vil jeg tro de klarer etterhvert. 

Og som sagt, smertene er rellle uansett om det er det fysisk eller psykisk. Psykisk sykdom er da like alvorlig som fysisk. Og kropp og hodet henger sammen. Det med å ha et klart skille mellom det fysiske og psykiske er vi heldigvis på vei utfra. 

Vil du si at en depresjon som stammer utfra D vitamin mangel er psykisk, fysisk eller begge deler? Depresjon anses som psykisk sykdom, uansett årsak. Men er det egentlig det? Man kan jo finne fysiske tegn, blodprøver, manglet, ubalanser etc i nesten alle psykiske lidelser. Likevel blir det omtalt som psykisk. 

Anonymkode: 71c8d...8fb

Nei. Det er ikke sant at forklaringen på fibromyalgi er mer psykisk enn fysisk. Og forskningen jeg nå viste til sier det komplett motsatte. Den forskningen betyr jo noe. Det er ikke slik at ting er psykisk til det motsatte er bevist, selv om psykologien og halleluja-folket mener det. Psykologi må også bevises. Det foreligger ingen studier som beviser at fibro er mer psykisk enn fysisk. Teorier er det, men teorier er ofte ville gjetninger innenfor psykologi. 

Hodet er overvurdert. Hodet kan aldri gjøre noen frisk fra auto-immune sykdommer. Det har aldri skjedd før, og skjer heller ikke innenfor Fibro eller ME. Om du hevder deg frisk fra fibromyalgi gjennom tankenes kraft så er tilhører du isåfall en undergruppe av fibromyalgi-pasienter som ikke har auto-immun-fibro, og som ikke tilhører nevroimmunologi slik forskning på fibro viser at fibro er.

Det tror jeg dere som framsnakker PRT og "hode og kropp henger sammen" bør huske. Fibro, som ME, har undergrupper. At du ble frisk av konverteringsterapi betyr ikke at det gjelder alle - eller de fleste. For de aller fleste har ingen respons på det som du hevder deg frisk fra. Derfor er det viktig å ikke projisere egne anekdoter, og late som at psyken har alt å si. Det har ikke det. Psyken betyr knapt noe som helst om man har nevroimmunologisk fibro. 

Skillet med hode og kropp er gigantisk. Ingen har kurert kreft, nevrologiske sykdommer, revmatologiske sykdommer, immunologiske sykdommer eller uansett biologisk sykdom gjennom psykologi.

Psykologi er særdeles oppskrytt, og hodets rolle innenfor biologisk sykdom er særdeles begrenset. 

Anonymkode: 3c360...976

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva er egentlig motsatsen til å ikke ligge over det man tåler? Må man da isteder for å gjøre et eller annet ligge helt stille uten stimuli, for å holde seg under?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den ga iallfall meg mange aha-opplevelser. Jeg har aldri lest om dette før. Har brukt metoden på kronisk innsovningsproblem, og det har fungert veldig godt. 

Så spennende! 😍 Er glad det funket for deg! Nå har jeg begynt på lydboken, mens jeg rydder og fikser litt her hjemme, og foreløpig virker den bra. 😊 Håper jeg får noen nye verktøy å bruke på symptomene mine! 🤩

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er egentlig motsatsen til å ikke ligge over det man tåler? Må man da isteder for å gjøre et eller annet ligge helt stille uten stimuli, for å holde seg under?

Nei ma kan ikke ligge seg frisk eller helt symptomfri. Man har alltid en slags «grunnform», bedre eller dårligere og så må man ta utg pkt i det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 22.16):

Litt rart å se fibro-pasienter med fordommer ovenfor ME-pasienter, når dere strengt tatt flyter i samme fordomsbåt, og det bør være mer gjensidig respekt for hverandre.

Du skriver det jo selv her, akkurat det ME-pasienter selv opplever:

Den største forskjellen i dette er at fibro-pasienter ikke har kvakksalvere hengende over seg som prøver å selge metoder som ikke hjelper pasientene, og som har gått inn som "pasient"-representanter innenfor forskning - på bekostning av pasientene (!).

Den andre store forskjellen er at fordi ME-pasienter har kvakksalvere hengende over seg som har gått inn som "pasient"-representanter innenfor forskning, så har pasientene i det minste vett til å stille krav til forskningen som blir gjort. Særlig når ME-feltet er så underfinansiert som det er, så er det særlig viktig at forskningen først er av god kvalitet når det kommer. Ironisk nok burde det å stille krav til forskning være en supernaturlig ting å gjøre, og som var positivt for alle - både pasienter, forskere, behandlere og skattebetalere. Men neida, krav blir sett på som å være "vanskelig" og det å motsette seg forskning. Fordi lettkjøpt halleluja skal trumfe vitenskap. 

Dette blir som fibro og PRT. Fibro-pasienter omfavner metodene helt ukritisk, enda det ikke foreligger noen studier på at PRT fungerer på fibro-pasienter. Og så skal det ropes HÅP og halleluja på tvers av hverandre, uten kritisk sans. Beklager, men at fibro-pasienter ikke har mer kritisk blikk på det som skjer rundt PRT er ikke noe som vil gagne dere. Kanskje dere skulle lært litt av ME-pasienter som endelig har begynt å stille krav mot svake intenvensjoner uten vitenskaplig belegg, etter årevis å ha godtatt å være en del av en mølle som kun har tjent forskere, behandlere og kvakksalvere.

Jeg er forresten ikke ME-pasient selv, så ikke dra det kortet mot meg bare fordi jeg svarer nå.

Så det du sier er at fordi folk har fordommer mot min diagnose så skal jeg akseptere å bli satt i en bås sammen mennesker med andre diagnoser?  Og det du skriver i resten av innlegget gidder jeg ikke engang å gå inn på.

Anonymkode: 4ea18...715

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så det du sier er at fordi folk har fordommer mot min diagnose så skal jeg akseptere å bli satt i en bås sammen mennesker med andre diagnoser?  Og det du skriver i resten av innlegget gidder jeg ikke engang å gå inn på.

Eh, nei? Jeg sier at siden folk har fordommer mot din diagnose så burde du ha forståelse for andre mennesker som lever med sykdommer som har samme fordommer som deg mot seg. 

Det som er trist er når pasienter settes opp mot hverandre, og hever seg over hverandre og sparker rundt. Sånn som enkelte fibro-pasienter gjør ovenfor ME-pasienter i tråden. Og det uten å ha innsikt i hva som er greia med ME-pasientene. 

Tror dere ME-syke ikke vil bli frisk, og at det bare er Fibro-pasienter? Nei. Sånn er det jo ikke. Så da går det an å trekke en enkel konklusjon om at det skjer en urett ovenfor ME-syke som gjør det nødvendig for dem å si ifra. Og ærlig talt, det burde faktisk gjelde fibro-pasienter også i en tid det er bevist at fibro er en nevroimmunologisk sykdom, akkurat som ME, og at fibro-pasienter nå psykologiseres av uvitenskapelige metoder gjennom psykologiske nettverk, akkurat som ME. 

For all del, hvis dere vil kvernes alle veier fordi det liksom er så håpefullt for dere, så kjør på. Men jeg kan love dere at PRT vil skape et mageplask for flesteparten av fibro-pasienter. 

Ellers takker jeg for meg i tråden. God tilfriskning, hva enn det måtte være. :) 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har aldri opplevd fordommer som fibro-pasient. Det har ikke andre jeg kjenner som har fibro heller. Merkelig det der. Jeg opplever heller at ME-folket vil dra med oss fibrofolket ned i all dritten som de lager helt selv. 

Dette! Og til tross for at denne tråden helt tydelig handler om fibro er det allerede flere innlegg hvor blir ME trukket inn. Fibro og ME er to forskjellige diagnoser så jeg forstår virkelig ikke behovet for å snakke om en annen diagnose enn det tråden handler om. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette! Og til tross for at denne tråden helt tydelig handler om fibro er det allerede flere innlegg hvor blir ME trukket inn. Fibro og ME er to forskjellige diagnoser så jeg forstår virkelig ikke behovet for å snakke om en annen diagnose enn det tråden handler om. 

To forskjellige diagnoser, ja, men to diagnoser som står ovenfor akkurat samme problemstillinger der akkurat samme metodene og folka er involvert. Det er derfor ME nevnes. Man skulle tro sammenligningen var nyttig for dere siden ME har gjennomgått dette i mange tiår allerede, men det er jo bare at ME nevnes så hever dere dere over alt - fordi det er ME.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

To forskjellige diagnoser, ja, men to diagnoser som står ovenfor akkurat samme problemstillinger der akkurat samme metodene og folka er involvert. Det er derfor ME nevnes. Man skulle tro sammenligningen var nyttig for dere siden ME har gjennomgått dette i mange tiår allerede, men det er jo bare at ME nevnes så hever dere dere over alt - fordi det er ME.

Nei det er ikke nyttig for meg at folk diskuterer en annen diagnose i en tråd som omhandler diagnosen jeg har. Og bare så det er sagt så er ikke fordommer i forbindelse med sykdommer/diagnoser noe unikt for kun en spesifikk pasientgruppe.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...