Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sol 75 skrev (10 timer siden):

Også jeg da som syns det var herlig å se Tuva nøyt en herlig vinsmaking dag men sin fine søster som delte sine tanker om hvordan dagene kan være når en man er så glad i har det vondt❤️ Sier det igjen, den familien med kake, vinsmaking, latter…jeg nyter å se det❤️ Også har du, Ronny som hele tiden bekymrer seg, tenker på alt…han er så snill, omtenksom og god❤️

Ja, det er skikkelig glad-TV! Et kjærkomment avbrekk fra programmer hvor det handler mest om å være kynisk og sleip. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Motgang, og mye byråkrati, mye papirarbeid med å kjøpe eiendom i utlandet, rart at de ikke bruker en advokat/ eiendomsmegler fra Norge til dette, og nordmenn er vel litt naive, ukjent med gamet i Hellas, kunne brukt tiden til å diskutere med befolkningen som har litt kunnskap om det, ang etablering osv, ikke nok å snakke med kelneren på gyros sjappa... 

Å bare reise til Hellas og se på egenhånd er jo galskap, og hva med dette turisthatet at utenlandske kommer til landet for å kjøpe eiendommer slik at alt blir dyrt rundt dem...

Imponert over Tuva som åpner seg om diagnosen, men å sjonglere to små barn, jobb og frem og tilbake fra Hellas og hit og dit for å se på eiendommer og viser seg med den energien oppi alt, det er mer en mange ville klart i samme situasjon.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ref siste episode så skjønner jeg ikke hva det er å tenke på en gang. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

"Drømmen om et bittelite hotell. Drømmen om å gjøre noe konkret i livet. Surre litt rundt der. Lage litt frokost. Rengjøre noen rom. Servere noen øl i baren. Der er gyros. Der er havet. Nyt det!" - fritt etter Ronny i episode 9.

Om det blir hotell og hotelldrift tror jeg fort det blir en heftig reality check for Ronny (og sikkert Tuva også) for det virker som de har en veldig romantisk forestilling om hvordan livet med å drive hotell i Hellas skal bli. Jeg tror ikke han har et realistisk bilde av hvor mye jobb det faktisk er å drive hotell (og jeg har mine tvil om Tuva har det heller). 

De har forelsket seg i å være i Hellas som turister. Å være hotelleiere er noe helt annet. Det tviler jeg på at de har tatt innover seg.

Men koselig serie med fine og ekte folk som jeg koser meg med😊

Endret av Christiane_W
  • Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Har bare sett de første episodene, men tenkte også at her kommer de til å finne ut at å drømme om hotell er én ting, men å faktisk drive ett er noe helt annet. 

Jeg savnet å høre noe om undersøkelser og analyser på forhånd, eller anslag på hvor mange arbeidstimer som trengs. Har de regnet på hva timelønna blir? 
Frykter at dette blir et minusprosjekt, og da er det ikke så koselig i lengden.  

Men kan jo håpe at jeg tar feil. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner Hellasdrømmen, men jeg skjønner ikke hvorfor det må være et hotell, hvorfor kjøper de seg ikke bare et stort hus i stedet hvor de kan være vertskap for familie og venner? 

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Som middelaldrende mann med interesse for eiendom, eiendomsdrift og byggeprosjekter må jeg nok erkjenne å ikke være helt i målgruppa for denne serien. Det er jo en stor, og helt sikkert god historie her, men den handler ihvertfall ikke om hotell og hotelldrift. 

Det jeg ikke begriper er hvorfor de bare ser på nedlagte, forfalte og forlatte steder. Det måtte vel vært mye bedre å finne noe som enda var i drift. Med slik markedsføring er det ikke gjester disse to vil savne, men et hyggelig sted å inlosjere dem. Ihvertfall med det antall rom som ser ut til å være målet. Det virker som et mål å gjøre veien, og dermed også serien, lengst mulig uten å komme av flekken. Skal alt skje i avslutningen, eller bygges det bare opp til en sesong 2-9?

Som andre har nevnt savner jeg fremdrift. Men jeg savner også økonomiske analyser. Er det egentlig mulig å ikke tape (mye) penger på syv rom med sesonger som bare er deler av året?

Det hele virker egentlig som en ikke helt gjennomtenkt pitch som uventet slapp gjennom nåløyet hos NRK foreløpig.

Jeg kan forstå at målgruppen ser det annerledes. Det er nok mye som tiltaler hele følelsesregisteret her. Samtidig skal det ikke mye til for å treffe vesentlig bredere, men da må det rent faktisk skje noe.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
A-hunter skrev (16 minutter siden):

Det jeg ikke begriper er hvorfor de bare ser på nedlagte, forfalte og forlatte steder. Det måtte vel vært mye bedre å finne noe som enda var i drift. 

Tipper at få steder som er i aktiv drift, er til salgs? Ihvertfall ikke som ser gammeldags ut, ligger kloss i stranda, og er i rett priskategori. 

• Liker 2
Skrevet
Salamandra skrev (1 time siden):

Jeg skjønner Hellasdrømmen, men jeg skjønner ikke hvorfor det må være et hotell, hvorfor kjøper de seg ikke bare et stort hus i stedet hvor de kan være vertskap for familie og venner? 

Det tjener de ikke noe penger på. Og de må jo tjene penger på dette siden de tømmer firmaet for penger for å kjøpe. 

Skrevet
A-hunter skrev (22 minutter siden):

Som middelaldrende mann med interesse for eiendom, eiendomsdrift og byggeprosjekter må jeg nok erkjenne å ikke være helt i målgruppa for denne serien. Det er jo en stor, og helt sikkert god historie her, men den handler ihvertfall ikke om hotell og hotelldrift. 

Det jeg ikke begriper er hvorfor de bare ser på nedlagte, forfalte og forlatte steder. Det måtte vel vært mye bedre å finne noe som enda var i drift.

Tror du har rett, det handler ikke om hotell og hotelldrift, det er rett og slett en historie om DEM, og om hvordan de drømmer og har det (roughly).

De har ikke budsjett til å se på noe annet enn nedlagte og forfalte steder. Budsjettet var veldig begrenset, så - som en tidligere i tråden har påpekt: hvorfor ikke bare få tak i et stort hus/en stor eiendom og fyll det med venner og bekjente?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (4 timer siden):

Det tjener de ikke noe penger på. Og de må jo tjene penger på dette siden de tømmer firmaet for penger for å kjøpe. 

Hus er billigere så da hadde de ikke trengt å bruke hele budsjettet. Pluss- hvor mye fortjeneste er det snakk om her, virker ikke som de har hverken forretningsplan eller budsjett for driften eller noe som helst. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker også at det selvpålagte hastverket deres har gitt dem en uheldig start. En venn av meg kjøpte i sin tid en leilighet i Hellas, og hun var langt bedre forberedt. Hun hadde feriert på samme sted i år etter år, så hun kjente byen og området godt og hadde skaffet seg en gresk vennekrets. Hun hadde gått på greskkurs og tilegnet seg grunnleggende språkkunnskaper (hun hadde gått på gresk dansekurs også, men det er formodentlig mindre vesentlig). Da hun skulle kjøpe leilighet, fikk hun hjelp til å finne en gresk advokat hun kunne stole på, og handelen gikk etter hva jeg vet problemfritt. Hun har iallfall leiligheten ennå og bruker den jevnlig.

Nå kan det selvsagt ikke helt sammenlignes med å kjøpe og drive et hotell, men nettopp det at prosjektet til Tuva og Ronny er så mye mer omfattende, gjør det enda viktigere å forberede seg godt. Nå har jeg ennå ikke sett den nye episoden, men jeg ser at en ny byplan gir dem problemer. Hadde de hatt gode allierte på stedet, ville de vært klar over dette på forhånd.

En ting jeg lærte da jeg bodde i Hellas, er at en greker svært sjelden vil stjele fra deg, men han snyter deg gjerne så lenge han ikke bryter loven, og da er det du som har vært dum og naiv, ikke han som har vært sleip. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle grekere, men det er lurt å ha det som en kjøreregel, særlig når det står store summer på spill. Jeg heier uansett på dem og håper at sjarm og entusiasme kan veie opp for manglende planlegging.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Salamandra skrev (1 time siden):

Hus er billigere så da hadde de ikke trengt å bruke hele budsjettet. 

Sant, men de hadde også fått 0 inntekt.

Skrevet
A-hunter skrev (7 timer siden):

Det jeg ikke begriper er hvorfor de bare ser på nedlagte, forfalte og forlatte steder. Det måtte vel vært mye bedre å finne noe som enda var i drift. Med slik markedsføring er det ikke gjester disse to vil savne, men et hyggelig sted å inlosjere dem. Ihvertfall med det antall rom som ser ut til å være målet. Det virker som et mål å gjøre veien, og dermed også serien, lengst mulig uten å komme av flekken. Skal alt skje i avslutningen, eller bygges det bare opp til en sesong 2-9?

Som andre har nevnt savner jeg fremdrift. Men jeg savner også økonomiske analyser. Er det egentlig mulig å ikke tape (mye) penger på syv rom med sesonger som bare er deler av året?

Det hele virker egentlig som en ikke helt gjennomtenkt pitch som uventet slapp gjennom nåløyet hos NRK foreløpig.

Jeg kan forstå at målgruppen ser det annerledes. Det er nok mye som tiltaler hele følelsesregisteret her. Samtidig skal det ikke mye til for å treffe vesentlig bredere, men da må det rent faktisk skje noe.

Serien er produsert av Fenomen, hvor Live Nelvik og Tore Sagen, blant annet, er medeiere. Jeg fant det ikke nå, men mener å ha hørt tidligere at Niklas Baarli også har en finger med i spillet der. Tipper det er ganske mye enklere for dem å få laget denne serien enn det ville ha vært for deg og meg. 

• Liker 3
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (1 time siden):

Sant, men de hadde også fått 0 inntekt.

Ikke nødvendigvis, et stort hus kunne generert ganske store leieinntekter på Airbnb når de ikke bruker huset selv

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (45 minutter siden):

Nå har jeg ennå ikke sett den nye episoden, men jeg ser at en ny byplan gir dem problemer. Hadde de hatt gode allierte på stedet, ville de vært klar over dette på forhånd.

Jeg fikk ikke 100% tak i hva byplanen gikk ut på, men de viste et situasjonskart av tomta der det gikk en grønn linje gjennom den ene delen av hotellet + hagen bak og det var snakk om at det som var innenfor den streken skulle bli en "green zone" og at det betød at den greske staten kunne ekspropriere den delen av eiendom uten noen for for økonomisk kompensasjon.

Fenomen skrev (1 time siden):

Serien er produsert av Fenomen, hvor Live Nelvik og Tore Sagen, blant annet, er medeiere. Jeg fant det ikke nå, men mener å ha hørt tidligere at Niklas Baarli også har en finger med i spillet der. Tipper det er ganske mye enklere for dem å få laget denne serien enn det ville ha vært for deg og meg. 

Fenomen AS er bl.a. eid av Biggie AS (8,333%) som er firmaet til Nelvik og Sagen og Hyggebasert Føretak AS (1,668%). Sistnevnte er Tuva og Ronnys selskap. https://www.proff.no/aksjonærer/-/fenomen-as/928075249

Da jeg søkte opp Fenomen på Proff fikk jeg opp Fenomenet Niklas Baarli AS som et forslag. Ser ingen linker mellom det firmaet og Fenomen.

Skrevet
Ginny Weasley skrev (1 time siden):

Jeg fikk ikke 100% tak i hva byplanen gikk ut på, men de viste et situasjonskart av tomta der det gikk en grønn linje gjennom den ene delen av hotellet + hagen bak og det var snakk om at det som var innenfor den streken skulle bli en "green zone" og at det betød at den greske staten kunne ekspropriere den delen av eiendom uten noen for for økonomisk kompensasjon.

Fenomen AS er bl.a. eid av Biggie AS (8,333%) som er firmaet til Nelvik og Sagen og Hyggebasert Føretak AS (1,668%). Sistnevnte er Tuva og Ronnys selskap. https://www.proff.no/aksjonærer/-/fenomen-as/928075249

Da jeg søkte opp Fenomen på Proff fikk jeg opp Fenomenet Niklas Baarli AS som et forslag. Ser ingen linker mellom det firmaet og Fenomen.

Nei, jeg fant heller ingen kobling med Niklas Baarli men det sier for så vidt enda mer om Tuva og Ronny er medeiere også. 

Skrevet

Altså jeg elsker de to og serien men hvis advokaten er så skeptisk så hadde jeg tenkt meg om en ekstra gang altså. 

• Liker 3
Skrevet
Moira26 skrev (34 minutter siden):

Altså jeg elsker de to og serien men hvis advokaten er så skeptisk så hadde jeg tenkt meg om en ekstra gang altså. 

Blir spennende å se hva hun sier etter at hun har lest de siste dokumentene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...