Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et jeg reagerer på er hvordN de går inn i dette prosjektet UTEN å vite noe som helst om gresk eiendomsmarked. Virker ikke som de har googlet den enkleste informasjon engang. 

Men ...om de skulle ta dette på en rasjonell, informert  måte og med mindre følelser og drømmer så hadde det jo vært et helt annet program.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
makkapakka skrev (6 timer siden):

Skjønner ikke helt, Solveig Kloppen på besøk, og plutselig var den serien Dolce Villa, heiv de seg rundt...? Eller var den serien ibItalia laget før? 

Skjønner ikke hvorfor de sloss selv så mye, det er jo utmattende. Drive hotell selv? Ronny ser jo knapt hånda foran seg, men klarer seg veldig bra tross, så skal Tuva lage mat og vaske rom? Liksom? Dette prosjektet kan ikke bli noe av...ikke uten full hjelp fra andre, da kan de servere litt øl og en gyros i ny og ned. 

Serien til Kloppen ble vel spilt inn i fjor vår/sommer. 

Skrevet

T&R: Vi vil lage en serie om å kjøpe seg et hotell i Hellas!

NRK: Ok, skal dere faktisk kjøpe et hotell?

T&R: Nei, det skal handle om prosessen rundt å kjøpe seg et hotell.

NRK: Kjempeidé!

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker serien, og liker å se reisen med historien deres, samtaler med familie, hvordan livet går videre etter kreftbehandlingen. For meg er ikke det at de kjøper hotell i seg selv så viktig, men at de tar oss med på reisen om drømmen. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Siste episode i dag er veldig fin. Og de skal jo kjøpe hotellet. Prosessen tar bare mye lenger tid. Men dette er ikke noe bullshit-ooplegg med «later som vi skal kjøpe hotell og så lager vi tv, men kjøper ikke». Siste episode er spilt inn i mars 2026. At hotellet fortsatt står som «til salgs» betyr bare at advokat og megler fortsatt står i papirarbeidet mot myndighetene, ikke at Tuva og Ronny har trukket seg. For det har de ikke. Det er kun teknikaliteter og formaliteter igjen. Det står ikke på dem.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Elsker serien og håper det kommer en sesong to.

Har ikke sett siste episode enda, men regner med at det ikke blir noe kjøp denne runden. Men det finnes nok av serier hvor noen har en drøm, kjøper og starter. Så at det kun var en hel sesong med hvor ting går alt annet enn i boks er helt greit, jeg har ikke kjedet meg et sekund uansett. Det er jo drømmen om et hotel i Hellas som er teamet, ikke selve driften.

Lag gjerne en sesong to hvor de prøver igjen, de har nok lært såpass mye etter denne første runden at det kanskje går den gangen.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Me for life skrev (8 minutter siden):

Elsker serien og håper det kommer en sesong to.

Har ikke sett siste episode enda, men regner med at det ikke blir noe kjøp denne runden. Men det finnes nok av serier hvor noen har en drøm, kjøper og starter. Så at det kun var en hel sesong med hvor ting går alt annet enn i boks er helt greit, jeg har ikke kjedet meg et sekund uansett. Det er jo drømmen om et hotel i Hellas som er teamet, ikke selve driften.

Lag gjerne en sesong to hvor de prøver igjen, de har nok lært såpass mye etter denne første runden at det kanskje går den gangen.

Det eneste jeg har å utsette på serien er at tittelen burde vært «Drømmen om et lite hotell i Hellas». Se dagens episode. Drømmen lever. 😊

Temaet handler jo også om drømmer, forfølger man dem eller bare lever med dem, livsprosesser, modning osv osv. Og der synes jeg serien fungerer utrolig bra. Begge to er flinke til å reflektere, det oppleves ekte, og ikke som oppgulp fra en selvhjelpsbok.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Jeg har likt serien hele veien og synes det har vært fint å følge dem, selvom det kanskje ikke ble helt som de så for seg på forhånd. For jeg finner det troverdig at de virkelig trodde at dette skulle gå raskere, og at de genuint ønsker seg dette. Så har det likevel blitt litt langdrygt utover sesongen synes jeg, kanskje fordi vi seere tror at det faktisk skal ende med et hotell og at vi skal se fremdrift. Hadde dette vært litt tydeligere fra start (kanskje var det det, at jeg tolket det annerledes), så hadde jeg nok ikke synes det gikk tregt. For det er nydelige mennesker, flotte omgivelser og egentlig bare helt herlig å se på. 

Endret av Mala_L
  • Liker 3
Skrevet
mangalover skrev (6 timer siden):

T&R: Vi vil lage en serie om å kjøpe seg et hotell i Hellas!

NRK: Ok, skal dere faktisk kjøpe et hotell?

T&R: Nei, det skal handle om prosessen rundt å kjøpe seg et hotell.

NRK: Kjempeidé!

Dette er jo en helt feil framstilling. Ronny og Tuva har drømt om dette i mange år, bestemmer seg for å sette fart på drømmen nå, og noen de kjenner som jobber i Fenomen sier, kan vi få lov til å filme? 
Dette er jo ikke noe oppkonstruert prosjekt FOR å lage tv, dette ville skjedd uavhengig.

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet

Noen drømmer skal bare forbli en....drøm..rett og slett.

Hvis de synes at ting er tungt, tregt og vanskelig nå...så blir det ikke mindre vanskelig etter et kjøp! Det er da det begynner!!

De er veldig skjønne, men synes at dette er en naiv drøm for deres livssituasjon..med funksjonsnedsettelse, bivirkninger etter kreftsykdom, små barn...

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
NedOpp skrev (7 timer siden):

Siste episode i dag er veldig fin. Og de skal jo kjøpe hotellet. Prosessen tar bare mye lenger tid. Men dette er ikke noe bullshit-ooplegg med «later som vi skal kjøpe hotell og så lager vi tv, men kjøper ikke». Siste episode er spilt inn i mars 2026. At hotellet fortsatt står som «til salgs» betyr bare at advokat og megler fortsatt står i papirarbeidet mot myndighetene, ikke at Tuva og Ronny har trukket seg. For det har de ikke. Det er kun teknikaliteter og formaliteter igjen. Det står ikke på dem.

Helt enig i at siste episode er veldig fin.

Jeg tror rett og slett at da Tuva og Ronny gikk inn i dette i 2025 hadde de ikke satt seg inn i hvordan eiendomsmarkedet i Hellas fungerer, de bestemte seg bare for å kjøre på med hotelljakt. Rett og slett følge drømmen. De hadde nok ikke forestilt seg en langdryg kjøpsprosess som skulle strekke seg over flere måneder med uviss tidshorisont.

Jeg har inntrykk av at de tenkte at når de bare fant drømmehotellet skulle selve kjøpsprosessen gå ganske raskt. I episoden der de gikk gjennom hotellet med Giorgos og Maria gikk de jo litt i kjelleren da de fikk beskjed om at det ville ta fire-fem måneder å få byggetillatelse og så kom arbeidene til å ta ca 10 måneder, for da ville de ikke rekke åpning sommeren 2026. Da de spurte Giorgos om det var mulig å få fortgang i ting svarte han negativt og sa at "everything needs their time" eller noe i den duren. Jeg tolket det som ting tar den tiden det tar, sånn er det bare.

Nå skriver vi mai 2026 og de venter enda på å få på plass de siste formalitetene for å få kjøpt hotellet, og jeg regner med at byggetillatelse kan de først søke om når hotellet er kjøpt.

Endret av Ginny Weasley
  • Liker 5
Skrevet
Ginny Weasley skrev (15 minutter siden):

Helt enig i at siste episode er veldig fin.

Jeg tror rett og slett at da Tuva og Ronny gikk inn i dette i 2025 hadde de ikke satt seg inn i hvordan eiendomsmarkedet i Hellas fungerer, de bestemte seg bare for å kjøre på med hotelljakt. Rett og slett følge drømmen. De hadde nok ikke forestilt seg en langdryg kjøpsprosess som skulle strekke seg over flere måneder med uviss tidshorisont.

Jeg har inntrykk av at de tenkte at når de bare fant drømmehotellet skulle selve kjøpsprosessen gå ganske raskt. I episoden der de gikk gjennom hotellet med Giorgos og Maria gikk de jo litt i kjelleren da de fikk beskjed om at det ville ta fire-fem måneder å få byggetillatelse og så kom arbeidene til å ta ca 10 måneder, for da ville de ikke rekke åpning sommeren 2026. Da de spurte Giorgos om det var mulig å få fortgang i ting svarte han negativt og sa at "everything needs their time" eller noe i den duren. Jeg tolket det som ting tar den tiden det tar, sånn er det bare.

Nå skriver vi mai 2026 og de venter enda på å få på plass de siste formalitetene for å få kjøpt hotellet, og jeg regner med at byggetillatelse kan de først søke om når hotellet er kjøpt.

Det er noe helt annet enn eiendomsmarkedet her til lands ja. Som jeg har skrevet før så ble det jo kommentert i Dolce Villa også at det var mer omstendelig enn i Norge, men det ble ikke belyst nærmere. Og der var det jo bare en leilighet, ikke næringseiendom, og ingen byplan, og i tillegg var det jo ikke Solveig og Jon som kjøpte som privatpersoner. Og det var Italia, Hellas er vel kjent for å være omtrent verst i klassen på sånne ting.

De har nok vært naive (men ikke dumme). Og programmet er nok også blitt noe annet enn de trodde da de starta. Likevel synes jeg det er blitt fint, en prosess som har vært fin å følge, og til ettertanke også. De er gode på å reflektere. 

• Liker 4
Skrevet

Det ser ut som om de endelig skjønner hva grekerne mener med σιγά-σιγά (sigá-sigá): Ting tar tid, ingen grunn til å stresse, slapp av og nyt livet. Jeg håper de får til dette, men i neste omgang vil de møte en haug med andre lover og regler angående skatt og ansettelsesforhold. Det virker heldigvis som om de har en oppegående advokat, så jeg er moderat optimist, skjønt alt er bestandig enklere hvis du representerer et firma med noen milliarder bakhånd.

Skrevet

Jeg synes det har vært en fin serie, om enn litt langdryg på slutten. Men vi har godt av litt sakte-tv!
Jeg håpet at de skulle trekke seg på veien. Jeg tenker at når det er SÅ vanskelig å få kjøpe et hotell, hvor vanskelig vil det ikke da være å få byggetillatelse eller få kommunen til gjøre det som trengs for å sikre den elven, og få endret byplanen. Og tenk om de ikke får byggetillatelse før alt det også er på plass? Og vi vet jo at et salg MED kjøpere er vanskelig. Hvor vanskelig er det ikke da å skulle legge det ut for salg? Det vil jo ta åresvis!! 

Men det aller beste er jo selvsagt at de lykkes! Kunne gjerne dratt ned til det hotellet!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Serien skulle vel heller hett Tuva og Ronny møter det greske byråkratiet! 🤣 Jeg tror ikke dette ble helt som NRK hadde planlagt. 
Jeg skjønner heller ikke hvorfor de ikke bare kjøper seg en leilighet, så kan de slappe av i Hellas når de har fri, i stedet for en jobb nummer to! Men de må jo ansette folk til å drive hotellet likevel, og så kan de bare gå på toppen og surre rundt og være sosiale med gjestene i skolens sommerferie. 
Det forundrer meg også litt at de i løpet av ett år ikke har lært seg noe gresk. Det hadde jeg gjort hvis jeg hadde planer om noe sånt. Men de er et herlig par, da. Liker også at de har skjermet ungene, det er det ikke alle som gjør. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 6
Skrevet

Er dette en normal gresk eiendomskjøpsprosess? Eller var det spesielle omstendigheter som gjør at dette tar sinnsykt med tid?

Hva med dem som skal kjøpe en vanlig leilighet eller et hus? Noen som vet hva prosessen er?

Skrevet
MiniMjau skrev (5 minutter siden):

Er dette en normal gresk eiendomskjøpsprosess? Eller var det spesielle omstendigheter som gjør at dette tar sinnsykt med tid?

Hva med dem som skal kjøpe en vanlig leilighet eller et hus? Noen som vet hva prosessen er?

Jeg har ikke kjøpt meg hus på Kreta (enda) men jeg tror dette ble litt ekstra komplekst fordi det er et hotell og næringseiendom, i tillegg til ny byplan, flomproblemer og ymse. 

Men ting tar tid i Hellas, eiendomssalg i Norge går i ekspressfart til sammenligning. Men nå er greske myndigheter i gang med å implementere et nytt nasjonalt eiendomsregiser så forhåpentlig blir det lettere for kommunene å håndtere søknader og enklere kontraktsprosesser.

Wn ting jeg vet meg merke i er at de ble fortalt at de skulle valgt en lokal advokat fra Kreta i stedet for hun i Athen, og det tror jeg er riktig. I Hellas handler alt om relasjoner og tillit, så det hadde nok kanskje blitt noe smidigere prosess om de hadde valgt en lokal advokat som kjente området og de involverte personene. 

Jeg flytter ned til Kreta selv om noen måneder og har tenkt å jobbe med eiendomssalg, så hvis noen trenger hjelp til å skaffe seg sin egen lille flekk av paradis på jord er det bare å si i fra ☺️ 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er vel også sånn at Norge/Norden er digitalisert på et nivå langt over mye av resten av verden, og vi er ikke helt klar over det. Viser igjen til Dolce Villa der Solveig Kloppen kort kommenterer at de må møte opp fysisk og at kjøp av eiendom var noe annet enn i Norge. 
i denne serien er det jo mye annet i tillegg, som @Salamandra også peker på. Men vi er nok ikke helt klar over hvor regulert og profesjonalisert veldig mye er her i landet, i forhold til i andre land. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke det med at de må skynde seg før datteren begynner på skolen, men nå begynner sikkert hun til høsten. Hvordan skal de da kunne drive hotellet? 

Jeg syns også de virker veldig naive, når det gjelder hva det innebærer å drifte et hotell. 

Kan de ikke bare kjøpe seg et hus/leilighet, og så invitere masse venner nedover?  For det virker som om det er vertskap de har lyst til å være, ikke hotelleiere. 

Da kan Ronny servere øl og drikke selv også. Og Tuva kan lage en stor gryte med mat og sette midt på bordet, som alle forsyner seg av, inkludert de selv. For det høres ut som om det er det de drømmer om. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

De skal vel drive hotellet i skolens sommerferie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...