AnonymBruker Skrevet 17. april #61 Skrevet 17. april Jeg har hatt god nytte av slike øvelser under kreftbehandling. Kjente jo lite til selve kreften, men den mentale og emosjonelle belastningen og bivirkningene av behandlingen ga plager som gikk veldig over i hverandre. Rask puls, kvalme, uvelhet, feberfølelse, anspent, muskelvondt, skvetten, mentalt sliten/hjernetåke, forverring av plagene etter for mye aktivitet, redsel, indre uro, utmattelse, dårlig konsentrasjon og dårlig kapasitet. Brukte mye mindfullness, for min del var aktiv avspenning og avslapping til rolig instrumental musikk veldig nyttig. Bare ligge og fokusere på avspenning og pust, trene på å la tankene flyte forbi, og aktivt lytte etter feks lyden av piano-tangentene eller skille ut slagverket i orkester musikk. Gikk også til psykolog for å ha noen å snakke med om katastrofetankene, og jevnlig massasje for å holde kontroll på hvor spenningene satt seg i kroppen. Var også viktig å holde seg i gang, og komme seg ut av huset. Resultatet var at jeg fikk det mye bedre etterhvert, og fikk mer mental kapasitet og mindre hjernetåke ettersom den mentale/emosjonelle delen av behandlingen og fokuset på de fysiske symptomene tok mindre plass. Hjernen brukte altså mindre unødvendig energi og kapasitet, slik at jeg hadde mer igjen til livet. Selve bivirkningene av behandlingen gikk jo ikke bort, men hele situasjonen ble lettere å håndtere. Så jeg ble faktisk i bedre og bedre form gjennom cellegiftbehandlingen, og jobbet litt mot slutten. Ble som en god spiral Det ble rett og slett mye enklere å stå i situasjonen, og jeg kunne bruke energien på noe konstruktivt. Jeg fikk og får fremdeles aktivitetsutløst utmattelse hvis jeg gjør for mye, og kapasiteten er ikke helt der den var, men den kommer seg stadig, og teknikkene gjør at utmattelsen kommer sjeldnere og er enklere å komme ut av. Anonymkode: c921e...a73 1 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. april #62 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 13.47): Har du konkrete eksempler å komme med? Hva slags sykdom kan man tenke seg frisk fra? Anonymkode: a2cdf...5eb Jeg skrev nettopp et innlegg, og jeg har god nytte av slike teknikker gjennom kreftbehandling. Man tenker seg på ingen måte frisk fra kreftsykdommen, men jeg kunne tenke/jobbe med mye bedre fra plagene den mentale og emosjonelle delen av sykdommen og behandlingen kan gi. Feks mye mindre utmattelse, tåler belastning bedre og får ikke så mye fatigue fra aktivitet, og hjernen fungerer bedre. Fra konstant fight/flight/freeze som krever enormt mye, til mer ro. Anonymkode: c921e...a73 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #63 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2026 den 23.26): Er du med på at man kan tenke seg syk? I så fall, hvorfor kan man ikke da tenke seg frisk? Anonymkode: ce80c...b62 Skader på nervesystemet som følge av traumatiske oppleveser, virusinfeksjoner, kirurgiske inngrep er eksempler på plager som legene ofte ikke klarer å oppdagene. Medisindaget har ikke kommet så fryktelig langt som folk liker å tro. I mellomtiden skal alle som har uforklarlige plager tenke seg friske, det kaller jeg vås. Ellen Flø er dr. I pedagogikk, ikke medisin. Mye av det som ramses opp i boka er noe enhver person kunne tenkt seg til selv helt på egenhånd som en naturlig del av overlevelsesinnstinktet. Noen vil alltid sluke slikt rått, antageligvis samme gruppe som overtales inn i pyramide salg som mary key, nuskin osv. Anonymkode: f7429...334 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #64 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hatt god nytte av slike øvelser under kreftbehandling. Kjente jo lite til selve kreften, men den mentale og emosjonelle belastningen og bivirkningene av behandlingen ga plager som gikk veldig over i hverandre. Rask puls, kvalme, uvelhet, feberfølelse, anspent, muskelvondt, skvetten, mentalt sliten/hjernetåke, forverring av plagene etter for mye aktivitet, redsel, indre uro, utmattelse, dårlig konsentrasjon og dårlig kapasitet. Brukte mye mindfullness, for min del var aktiv avspenning og avslapping til rolig instrumental musikk veldig nyttig. Bare ligge og fokusere på avspenning og pust, trene på å la tankene flyte forbi, og aktivt lytte etter feks lyden av piano-tangentene eller skille ut slagverket i orkester musikk. Gikk også til psykolog for å ha noen å snakke med om katastrofetankene, og jevnlig massasje for å holde kontroll på hvor spenningene satt seg i kroppen. Var også viktig å holde seg i gang, og komme seg ut av huset. Resultatet var at jeg fikk det mye bedre etterhvert, og fikk mer mental kapasitet og mindre hjernetåke ettersom den mentale/emosjonelle delen av behandlingen og fokuset på de fysiske symptomene tok mindre plass. Hjernen brukte altså mindre unødvendig energi og kapasitet, slik at jeg hadde mer igjen til livet. Selve bivirkningene av behandlingen gikk jo ikke bort, men hele situasjonen ble lettere å håndtere. Så jeg ble faktisk i bedre og bedre form gjennom cellegiftbehandlingen, og jobbet litt mot slutten. Ble som en god spiral Det ble rett og slett mye enklere å stå i situasjonen, og jeg kunne bruke energien på noe konstruktivt. Jeg fikk og får fremdeles aktivitetsutløst utmattelse hvis jeg gjør for mye, og kapasiteten er ikke helt der den var, men den kommer seg stadig, og teknikkene gjør at utmattelsen kommer sjeldnere og er enklere å komme ut av. Anonymkode: c921e...a73 Takk for deling:) og så fint at det har hjulpet deg. Så du gjorde bare øvelsene , og ting slapp uten at du aktivt øvde på eller tenkte symptomer og plager bort? Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 17. april #65 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Skader på nervesystemet som følge av traumatiske oppleveser, virusinfeksjoner, kirurgiske inngrep er eksempler på plager som legene ofte ikke klarer å oppdagene. Medisindaget har ikke kommet så fryktelig langt som folk liker å tro. I mellomtiden skal alle som har uforklarlige plager tenke seg friske, det kaller jeg vås. Ellen Flø er dr. I pedagogikk, ikke medisin. Mye av det som ramses opp i boka er noe enhver person kunne tenkt seg til selv helt på egenhånd som en naturlig del av overlevelsesinnstinktet. Noen vil alltid sluke slikt rått, antageligvis samme gruppe som overtales inn i pyramide salg som mary key, nuskin osv. Anonymkode: f7429...334 Ja! Alt hun snakker om er ting jeg gjorde helt intuitivt før egentlig… Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 17. april #66 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 11.58): Hvordan kan man jobbe nevroplastisk når man ikke er trygg /føler seg trygg/ kan bruke fornuften ? Føler det er en motsetning. Nevroplastisk arbeid skal gjøre hjernen og kroppen trygg men en forutsetning for å gjøre øvelsene er at man er trygg? Anonymkode: beed5...c47 Er du kirurg? Anonymkode: a8105...bb9
AnonymBruker Skrevet 17. april #67 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for deling:) og så fint at det har hjulpet deg. Så du gjorde bare øvelsene , og ting slapp uten at du aktivt øvde på eller tenkte symptomer og plager bort? Anonymkode: beed5...c47 Det var ingen magisk kur. Det er ikke noe som bare skjer, og det må jobbes aktivt med. Var ingenting som bare slapp, men det ble mindre påtrengende og jeg fikk mer energi/brukte mindre energi på tenking og grubling og overvåkning. Rett og slett lettere mentalt, som gir mer overskudd til ting jeg likte og jeg følte meg bedre, og så ble det en positiv bekreftelse. Istedenfor en negativ spiral med symptomfokus, angst og redsel. Med mindre spenninger og uro ble det også mindre smerter og kvalme (jeg blir kvalm av stress). Så det handler ikke om å tenke symptomer og plager bort, men å trene seg på å vende fokuset bort fra dem, og bruke mindre energi på ting du ikke får endret uansett. Omtrent som at en maratonløper må trene seg på å løpe i og stå i smerte og ubehag og kjedsomhet, så måtte jeg trene meg i å stå i situasjonen på en best mulig måte. Anonymkode: c921e...a73 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #68 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 9.32): Kanskje man skal prøve dette på radiumhospitalet? Anonymkode: a2cdf...5eb Hvorfor det? Det ville vært nytteløst. Man kan ikke tenke på seg kreft, ergo kan man ikke tenke seg ut av kreft. De tilstandene man kan tenke på seg derimot, de kan man kanskje tenke seg utav også? Anonymkode: ce80c...b62
AnonymBruker Skrevet 17. april #69 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mye av det som ramses opp i boka er noe enhver person kunne tenkt seg til selv helt på egenhånd som en naturlig del av overlevelsesinnstinktet. Anonymkode: f7429...334 Oj, da tenker vi ganske forskjellig om menneskers evne til å analysere og gjøre de beste grepene for seg selv. Min erfaring er at de fleste går i flere tankefeller enn de er klar over, vi overvurderer vår egen evne til å analysere og konkludere korrekt, og de fleste mennesker- også av den oppegående, normalt intelligente sorten- har flere hangups og blinde flekker enn det vi tror selv. Men du tenker altså at mennesker gjør det som er best for dem også i vanskelige og fastlåste situasjoner, helt intuitivt og uten input utenfra. Nei, gjør de det er det jo ingen grunn til å se nærmere på nevroplastisitet, det er jeg enig i. Anonymkode: 2612d...686 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #70 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det var ingen magisk kur. Det er ikke noe som bare skjer, og det må jobbes aktivt med. Var ingenting som bare slapp, men det ble mindre påtrengende og jeg fikk mer energi/brukte mindre energi på tenking og grubling og overvåkning. Rett og slett lettere mentalt, som gir mer overskudd til ting jeg likte og jeg følte meg bedre, og så ble det en positiv bekreftelse. Istedenfor en negativ spiral med symptomfokus, angst og redsel. Med mindre spenninger og uro ble det også mindre smerter og kvalme (jeg blir kvalm av stress). Så det handler ikke om å tenke symptomer og plager bort, men å trene seg på å vende fokuset bort fra dem, og bruke mindre energi på ting du ikke får endret uansett. Omtrent som at en maratonløper må trene seg på å løpe i og stå i smerte og ubehag og kjedsomhet, så måtte jeg trene meg i å stå i situasjonen på en best mulig måte. Anonymkode: c921e...a73 Okei, så en slags kognitiv terapi egentlig og for det mentale da:) Da passer det nok ikke for det jeg strever med dessverre Takk for er ærlig svar. Dette selges jo inn som en metode for fysisk sykdom som ME Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 18. april #71 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Okei, så en slags kognitiv terapi egentlig og for det mentale da:) Da passer det nok ikke for det jeg strever med dessverre Takk for er ærlig svar. Dette selges jo inn som en metode for fysisk sykdom som ME Anonymkode: beed5...c47 Ut fra alle innleggene dine her vil jeg tro det kunne ha hjulpet deg godt. Hvis du kunne fått roet grublingen og utryggheten din litt hadde du hatt mer overskudd, og kan være du hadde opplevd mindre kognitiv svikt. Rett og slett mindre belastning på hjernen din. Det kan lindre de fysiske plagene som kommer av overaktivering, og dermed gi mindre totalbelastning, selv om roten til sykdommen er fysisk. Rett og slett gjøre det fysiske enklere å håndtere. Anonymkode: c921e...a73 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. april #72 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 18.50): Hør på podcastene til f.eks dr.Five, hun skal ha gratis webinar neste uke, så om du melder deg på nyhetsmail får du sikkert invitasjon til det. Anonymkode: 47fd2...937 Det er dessverre Keiserens nye klær det der, en måte å tjene veldig mye penger på. Jeg har tatt det første kurset til Five og det var for meg helt ubrukelig (post covid/ ME). Jeg fikk mye bedre hjelp av psykologen min, der vi jobber todelt - en del er aksept av situasjonen, og en del kartlegging og utforskning av tålegrense og gradvis økning. Jeg er nå tilbake i full jobb. Det tok meg tre år. Jeg har forøvrig selv bakgrunn fra helsevesenet og «prinsippene» bak nevroplastisk trening og synet på at mye er forventningsbasert er helt basic og velkjent der og måten dette nå markedsføres på er helt utrolig spekulativt. Anonymkode: 2533c...7da 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #73 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Okei, så en slags kognitiv terapi egentlig og for det mentale da:) Da passer det nok ikke for det jeg strever med dessverre Takk for er ærlig svar. Dette selges jo inn som en metode for fysisk sykdom som ME Anonymkode: beed5...c47 For en utrolig merkelig konklusjon. Jeg tror at du absolutt vil ha godt av kognitiv terapi, slik din tankegang er. Du bruker masse energi på tankekjør og det er energi du ellers kunne lært deg å frigjøre. Du ville følt deg bedre i hverdagen. Jeg forstår virkelig ikke hvordan din logikk fungerer.. Merkelig. Anonymkode: ed619...e56 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #74 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er dessverre Keiserens nye klær det der, en måte å tjene veldig mye penger på. Jeg har tatt det første kurset til Five og det var for meg helt ubrukelig (post covid/ ME). Jeg fikk mye bedre hjelp av psykologen min, der vi jobber todelt - en del er aksept av situasjonen, og en del kartlegging og utforskning av tålegrense og gradvis økning. Jeg er nå tilbake i full jobb. Det tok meg tre år. Jeg har forøvrig selv bakgrunn fra helsevesenet og «prinsippene» bak nevroplastisk trening og synet på at mye er forventningsbasert er helt basic og velkjent der og måten dette nå markedsføres på er helt utrolig spekulativt. Anonymkode: 2533c...7da Ja er det ikke psykisk behandling forkledd som noe annet? Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 18. april #75 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): For en utrolig merkelig konklusjon. Jeg tror at du absolutt vil ha godt av kognitiv terapi, slik din tankegang er. Du bruker masse energi på tankekjør og det er energi du ellers kunne lært deg å frigjøre. Du ville følt deg bedre i hverdagen. Jeg forstår virkelig ikke hvordan din logikk fungerer.. Merkelig. Anonymkode: ed619...e56 En slags kognngiv terapi for grubling er sikkert nyttig. Men det har jeg jo hatt med psykolog og til ingen nytte da problemene mine er langvarig fysisk sykdom, noe som også psykologen sa. Poenget mitt med kommentaren du siterer er at det som markedsføres som nevroplastisk arbeid for fysisk sykdom i grunn egentlig bare er psykisk behandling for psyken. Og da er det jo helt feil markedsføring og det som er hele poenget mittp Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 18. april #76 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er dessverre Keiserens nye klær det der, en måte å tjene veldig mye penger på. Jeg har tatt det første kurset til Five og det var for meg helt ubrukelig (post covid/ ME). Jeg fikk mye bedre hjelp av psykologen min, der vi jobber todelt - en del er aksept av situasjonen, og en del kartlegging og utforskning av tålegrense og gradvis økning. Jeg er nå tilbake i full jobb. Det tok meg tre år. Jeg har forøvrig selv bakgrunn fra helsevesenet og «prinsippene» bak nevroplastisk trening og synet på at mye er forventningsbasert er helt basic og velkjent der og måten dette nå markedsføres på er helt utrolig spekulativt. Anonymkode: 2533c...7da Takk for innspillet ditt. De fremstiller jo dette som løsningen for alle med disse lidelsene… fikk du noe mer ut av kurset enn det som formidles på Instagram og i bøkene? Eller handler alt bare om tanker og forventninger og at man må være trygg fra før slik jeg får inntrykk av? Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 18. april #77 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Poenget mitt med kommentaren du siterer er at det som markedsføres som nevroplastisk arbeid for fysisk sykdom i grunn egentlig bare er psykisk behandling for psyken. Anonymkode: beed5...c47 Hva er egentlig psykisk behandling for psyken i dine øyne? Når har man psykisk sykdom? Er utbrenthet en psykisk sykdom f.eks.? Anonymkode: 5826c...592 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #78 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hva er egentlig psykisk behandling for psyken i dine øyne? Når har man psykisk sykdom? Er utbrenthet en psykisk sykdom f.eks.? Anonymkode: 5826c...592 Hva som er psykisk behandling? Det er jo behandling av tanker og følelser og at det er dette som er årsaken for de plagene man har. Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 18. april #79 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva som er psykisk behandling? Det er jo behandling av tanker og følelser og at det er dette som er årsaken for de plagene man har. Anonymkode: beed5...c47 Men er det så utenkelig at selv om ikke psyken er årsaken til plagene, så kan ubevisste psykiske mekanismer forstørre og forsterke plagene, slik at hvis man jobber med disse mekanismene kan man oppleve bedring selv om man ikke blir "frisk"? Jeg er ikke frisk, langt derifra. Men jeg er veldig mye bedre enn jeg var i fjor. Og jeg var verken deprimert, angstfull eller hadde andre psykiske plager. Ikke da og ikke nå. Men den enorme belastningen det var å være langtidssyk gikk ut over det mentale likevel, uten at jeg var klar over det selv. Anonymkode: 2612d...686 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #80 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men er det så utenkelig at selv om ikke psyken er årsaken til plagene, så kan ubevisste psykiske mekanismer forstørre og forsterke plagene, slik at hvis man jobber med disse mekanismene kan man oppleve bedring selv om man ikke blir "frisk"? Jeg er ikke frisk, langt derifra. Men jeg er veldig mye bedre enn jeg var i fjor. Og jeg var verken deprimert, angstfull eller hadde andre psykiske plager. Ikke da og ikke nå. Men den enorme belastningen det var å være langtidssyk gikk ut over det mentale likevel, uten at jeg var klar over det selv. Anonymkode: 2612d...686 Ja selvsagt går det ekstremt utover det mentale å være så syk og det blir jo en ond sirkel. Helt klart. Men nå er det jo snakk om denne metoden for å faktisk bli frisk(ere) av den fysiske sykdommen som er greia og da blir jo alt ganske feil premiss på en måte hvis det egentlig er psykisk behandling og legger til grunn at det er årsak for sykdommen. Da kan man heller gå til en psykolog. Det er også en greie for oss med alvorlige grader av ME (meg hvertfall) at det er ganske mange ting ved den sykdommen som vanskeliggjør en del kogntnivt arbeid. Så jeg trodde og håpte at disse metodene var noe litt annet. Men da er de tydeligvis ikke det Anonymkode: beed5...c47
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå