AnonymBruker Skrevet 18. april #81 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja selvsagt går det ekstremt utover det mentale å være så syk og det blir jo en ond sirkel. Helt klart. Men nå er det jo snakk om denne metoden for å faktisk bli frisk(ere) av den fysiske sykdommen som er greia og da blir jo alt ganske feil premiss på en måte hvis det egentlig er psykisk behandling og legger til grunn at det er årsak for sykdommen. Da kan man heller gå til en psykolog. Det er også en greie for oss med alvorlige grader av ME (meg hvertfall) at det er ganske mange ting ved den sykdommen som vanskeliggjør en del kogntnivt arbeid. Så jeg trodde og håpte at disse metodene var noe litt annet. Men da er de tydeligvis ikke det Anonymkode: beed5...c47 Men du misforstår jo helt. Det legger ikke til grunn at det er en psykisk årsak til sykdommen. Det er det ingen her som har påstått! Og du bruker langt mindre energi på det vi anbefaler deg, enn det du driver med her på dette forumet og sikkert ellers av tiden. Med stor margin! Det garanterer jeg deg. Anonymkode: ed619...e56 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #82 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja selvsagt går det ekstremt utover det mentale å være så syk og det blir jo en ond sirkel. Helt klart. Men nå er det jo snakk om denne metoden for å faktisk bli frisk(ere) av den fysiske sykdommen som er greia og da blir jo alt ganske feil premiss på en måte hvis det egentlig er psykisk behandling og legger til grunn at det er årsak for sykdommen. Da kan man heller gå til en psykolog. Det er også en greie for oss med alvorlige grader av ME (meg hvertfall) at det er ganske mange ting ved den sykdommen som vanskeliggjør en del kogntnivt arbeid. Så jeg trodde og håpte at disse metodene var noe litt annet. Men da er de tydeligvis ikke det Anonymkode: beed5...c47 Tenk hvis du hadde brukt all den tid og energi du nå bruker på å stille spørsmål og gruble på å faktisk gjøre noe for å bli bedre. Anonymkode: 76092...c98 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #84 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men du misforstår jo helt. Det legger ikke til grunn at det er en psykisk årsak til sykdommen. Det er det ingen her som har påstått! Og du bruker langt mindre energi på det vi anbefaler deg, enn det du driver med her på dette forumet og sikkert ellers av tiden. Med stor margin! Det garanterer jeg deg. Anonymkode: ed619...e56 Hmm ok, syns det er ulike svar her, veldig mange som skriver at metodene hjelper for det psykiske og å takle sykdom feks og ikke for faktisk sykdom.men ok hvis det skal hjelpe for faktisk sykdom , hvorfor går metodene ut på tanker følelser osv? Fortell meg gjerne så jeg forstår, siden jeg har misforstått. Er jo derfor jeg spør:) og ja du har rett, men for å «bare prøve» må jeg jo vite hva jeg skal gjøre Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 19. april #85 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 15.4.2026 den 23.26): Er du med på at man kan tenke seg syk? I så fall, hvorfor kan man ikke da tenke seg frisk? Anonymkode: ce80c...b62 Har man tenkt seg syk man man nok tenke seg frisk. Men har man en feil i kroppen et sted er det ikke nok å tenke seg frisk, man må fikse feilen. Så kan man nok få hjelp av nevroplastisk trening dersom feilen er rettet (feks medisiner, tilskudd osv), men man blir ikke bedre. Eller om symptomene skyldes feilsignaler fra hjernen. Anonymkode: 0a9f8...3ef
AnonymBruker Skrevet 19. april #86 Skrevet 19. april Det jeg mener med hovedspørsmålet i tråden er : kan man «bare» gjøre øvelser som feks mantra eller visualisering uten at man aktivt bruker fornuften og tankene for å overbevise seg eller være trygg? Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 19. april #87 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg mener med hovedspørsmålet i tråden er : kan man «bare» gjøre øvelser som feks mantra eller visualisering uten at man aktivt bruker fornuften og tankene for å overbevise seg eller være trygg? Anonymkode: beed5...c47 Ja. Jeg med kreftbehandlingen. Jeg har også migrene. Dvs alle rare symptomer jeg får kan jo være hjernemetastase. Jeg er aldri trygg sånn sett, men jeg kan velge å ikke gi de tankene fokus. Du trenger ikke være trygg, og hele poenget er at man ikke aktivt skal rasjonalisere og gruble og tenke dersom hvis om. Ikke gi tankene fokus, la de gli forbi, og fokuser på noe annet. Desto mer du grubler og fokuserer på det desto mer vil hjernen oppfatte det som superviktig og overvåke det desto mer. Målet er å få hjernen bort fra å hyperfokusere, og heller bruke kapasitet på andre ting. Hjernen har en veldig viktig filterfunksjon, og skal samtidig informere oss om trusler (feks man merker først når man setter seg hvor vondt man har etter en kveld med gøy på dansegulvet). Det vi gir oppmerksomhet trener vi hjernen til å fokusere enda mer på. Så ved å rette fokuset et annet sted trener vi hjernen til å gi det som er støy mindre oppmerksomhet. Feks kvalmen min, jeg trenger jo ikke overvåke den, jeg vet jo at den er der. Så istedenfor å overvåke hver detalj i kvalmen min, så registrer jeg at den er der og fokuserer på noe annet. Over tid blir den mindre påtrengende, og hjernen er trent til å automatisk flytte fokus over på noe annet/filtrere kvalmen ut av bevisstheten. Selv om den kan være et symptom på hjernemetastase. Anonymkode: c921e...a73 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. april #88 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det jeg mener med hovedspørsmålet i tråden er : kan man «bare» gjøre øvelser som feks mantra eller visualisering uten at man aktivt bruker fornuften og tankene for å overbevise seg eller være trygg? Anonymkode: beed5...c47 Ja, det kan man! Alt som senker stressnivået i kroppen (feks mantra, visualisering osv) er med på å få kroppen til å føle seg trygg. Og senket stressnivå er ekstremt gunstig for å fysisk bedring. Anonymkode: 9c513...41b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #89 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja. Jeg med kreftbehandlingen. Jeg har også migrene. Dvs alle rare symptomer jeg får kan jo være hjernemetastase. Jeg er aldri trygg sånn sett, men jeg kan velge å ikke gi de tankene fokus. Du trenger ikke være trygg, og hele poenget er at man ikke aktivt skal rasjonalisere og gruble og tenke dersom hvis om. Ikke gi tankene fokus, la de gli forbi, og fokuser på noe annet. Desto mer du grubler og fokuserer på det desto mer vil hjernen oppfatte det som superviktig og overvåke det desto mer. Målet er å få hjernen bort fra å hyperfokusere, og heller bruke kapasitet på andre ting. Hjernen har en veldig viktig filterfunksjon, og skal samtidig informere oss om trusler (feks man merker først når man setter seg hvor vondt man har etter en kveld med gøy på dansegulvet). Det vi gir oppmerksomhet trener vi hjernen til å fokusere enda mer på. Så ved å rette fokuset et annet sted trener vi hjernen til å gi det som er støy mindre oppmerksomhet. Feks kvalmen min, jeg trenger jo ikke overvåke den, jeg vet jo at den er der. Så istedenfor å overvåke hver detalj i kvalmen min, så registrer jeg at den er der og fokuserer på noe annet. Over tid blir den mindre påtrengende, og hjernen er trent til å automatisk flytte fokus over på noe annet/filtrere kvalmen ut av bevisstheten. Selv om den kan være et symptom på hjernemetastase. Anonymkode: c921e...a73 Tusen talkk, nyttig innspill:))) Ja..så enkelt og så vanskelig jeg føler alt har blitt veldig underbevisst og automatisk. Og siden mine største problemer er hjernen og sansene så er det der hele tiden og gjør at det å fokusere på og tenke på noe som helst er veldig utfordrende. Har ikke kapasitet for å gjøre noe og det er jo litt av problemet, får ikke distrahert meg. Også er det jo det at jeg faktisk ikke er sikker på at det som skjer med meg er farlig . Så derfor «må» jeg pp et vis overvåke ps, dette er ikke kverulering, bare en forklaring på hvorfor det er vanskelig for Meg slik at svarene og rådene blir riktige Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 19. april #90 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tusen talkk, nyttig innspill:))) Ja..så enkelt og så vanskelig jeg føler alt har blitt veldig underbevisst og automatisk. Og siden mine største problemer er hjernen og sansene så er det der hele tiden og gjør at det å fokusere på og tenke på noe som helst er veldig utfordrende. Har ikke kapasitet for å gjøre noe og det er jo litt av problemet, får ikke distrahert meg. Også er det jo det at jeg faktisk ikke er sikker på at det som skjer med meg er farlig . Så derfor «må» jeg pp et vis overvåke ps, dette er ikke kverulering, bare en forklaring på hvorfor det er vanskelig for Meg slik at svarene og rådene blir riktige Anonymkode: beed5...c47 Du trenger ikke gjøre noe for å bli distrahert. Og du trenger ikke overvåke hele tiden. Jeg må også overvåke. Plutselig er det faktisk en hjernemetastase. Men den beste øvelsen for meg er/var å ligge helt i ro, fokusere på avspenning, la tanker og følelser få fred fra å overvåke, bare la tankene gli, og fokusere på enkeltelementer i musikk. Plutselig har jeg sovnet, og fått/fikk hvile av god kvalitet. Desto oftere jeg gjorde det, desto enklere ble det. Så den tiden hvor kanskje 75% av plagene som stjal energi var pga cellegift, og 25 % var av mitt eget hyperfokus, da jeg da fikk redusert hyperfokuset til kanskje 15%, så hadde jeg plutselig tankekapasitet og energi til overs til andre ting. Anonymkode: c921e...a73 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #91 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hmm ok, syns det er ulike svar her, veldig mange som skriver at metodene hjelper for det psykiske og å takle sykdom feks og ikke for faktisk sykdom.men ok hvis det skal hjelpe for faktisk sykdom , hvorfor går metodene ut på tanker følelser osv? Fortell meg gjerne så jeg forstår, siden jeg har misforstått. Er jo derfor jeg spør:) og ja du har rett, men for å «bare prøve» må jeg jo vite hva jeg skal gjøre Anonymkode: beed5...c47 Vi har jo forklart deg dette. I detalj. I hver eneste tråd. Du stiller samme eksakt spørsmål igjen Og igjen Og igjen Og igjen Du utsetter delen hvor du begynner å GJØRE. Det føles tryggere for deg enn å prøve og faile. Du saboterer for deg selv og bruker unødig energi. Helt vilt. Anonymkode: ed619...e56 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #92 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen talkk, nyttig innspill:))) Ja..så enkelt og så vanskelig jeg føler alt har blitt veldig underbevisst og automatisk. Og siden mine største problemer er hjernen og sansene så er det der hele tiden og gjør at det å fokusere på og tenke på noe som helst er veldig utfordrende. Har ikke kapasitet for å gjøre noe og det er jo litt av problemet, får ikke distrahert meg. Også er det jo det at jeg faktisk ikke er sikker på at det som skjer med meg er farlig . Så derfor «må» jeg pp et vis overvåke ps, dette er ikke kverulering, bare en forklaring på hvorfor det er vanskelig for Meg slik at svarene og rådene blir riktige Anonymkode: beed5...c47 Hva sier legene? Sier de at det kan være farlig? Anonymkode: ed619...e56
AnonymBruker Skrevet 19. april #93 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva sier legene? Sier de at det kan være farlig? Anonymkode: ed619...e56 Ja noe av det jeg har så. Også vet man ikke hva alt er enda heller. Komplisert tilstand. Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 19. april #94 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du trenger ikke gjøre noe for å bli distrahert. Og du trenger ikke overvåke hele tiden. Jeg må også overvåke. Plutselig er det faktisk en hjernemetastase. Men den beste øvelsen for meg er/var å ligge helt i ro, fokusere på avspenning, la tanker og følelser få fred fra å overvåke, bare la tankene gli, og fokusere på enkeltelementer i musikk. Plutselig har jeg sovnet, og fått/fikk hvile av god kvalitet. Desto oftere jeg gjorde det, desto enklere ble det. Så den tiden hvor kanskje 75% av plagene som stjal energi var pga cellegift, og 25 % var av mitt eget hyperfokus, da jeg da fikk redusert hyperfokuset til kanskje 15%, så hadde jeg plutselig tankekapasitet og energi til overs til andre ting. Anonymkode: c921e...a73 Ja skulle virkelig ønske jeg fikk til det. Sliter med det det jeg beskrev av hjernefunksjon og symptomtrykk. Drev så mye med meditasjon før og elska det. Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 19. april #95 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Også er det jo det at jeg faktisk ikke er sikker på at det som skjer med meg er farlig . Så derfor «må» jeg pp et vis overvåke Anonymkode: beed5...c47 Jeg lever med reell fare, alvorlig fysisk sykdom, mye større risiko enn andre og så videre. Dette var vanskelig for meg å takle. Jeg har blitt lært opp av voksne rundt meg til å lete etter farer siden jeg var liten. Trodde at jo mer jeg bekymret, tenkte, grublet, jo tryggere ble jeg. Jeg trodde det beskyttet meg, men det var bare tull. Det gjorde meg mer syk, ikke mindre. Vi må ikke overvåke. Vi blir MER syke av å overvåke. Jeg fikk hjelp av psykolog til å rydde opp i disse tankene. Det var for vanskelig for meg å finne ut av alene. Høres ut som du også behøver en profesjonell å snakke med som kan hjelpe deg å rydde og forstå. Anonymkode: a46b2...0fa 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #96 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg lever med reell fare, alvorlig fysisk sykdom, mye større risiko enn andre og så videre. Dette var vanskelig for meg å takle. Jeg har blitt lært opp av voksne rundt meg til å lete etter farer siden jeg var liten. Trodde at jo mer jeg bekymret, tenkte, grublet, jo tryggere ble jeg. Jeg trodde det beskyttet meg, men det var bare tull. Det gjorde meg mer syk, ikke mindre. Vi må ikke overvåke. Vi blir MER syke av å overvåke. Jeg fikk hjelp av psykolog til å rydde opp i disse tankene. Det var for vanskelig for meg å finne ut av alene. Høres ut som du også behøver en profesjonell å snakke med som kan hjelpe deg å rydde og forstå. Anonymkode: a46b2...0fa Ja mulig det altså. Men hvis man snakker med psykolog så ender man jo bare ppp med at de ikke forstår helheten med det som faktisk er annen sykdom og. Opplevde du at psykologen skjønte dette og klarte skille og skjønne og ikke legge alt på psyken? Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 19. april #97 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja mulig det altså. Men hvis man snakker med psykolog så ender man jo bare ppp med at de ikke forstår helheten med det som faktisk er annen sykdom og. Opplevde du at psykologen skjønte dette og klarte skille og skjønne og ikke legge alt på psyken? Anonymkode: beed5...c47 Uavhengig av din fysiske sykdom så tror jeg det vil være lurt om du oppsøker hjelp med ditt tankekjør og din grubling. Det er ikke sunt med denne runddansen med spørsmål du har - og har hatt veldig lenge. Anonymkode: 76092...c98 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #98 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Uavhengig av din fysiske sykdom så tror jeg det vil være lurt om du oppsøker hjelp med ditt tankekjør og din grubling. Det er ikke sunt med denne runddansen med spørsmål du har - og har hatt veldig lenge. Anonymkode: 76092...c98 Kan du please finne deg en annen hobby enn å hakke på meg. Jeg har fine utvekslinger med andre brukere her som svarer og deler ut fra det jeg spør om og du bare ødelegger tråden. Du antar også mye om meg du ikke aner noe om. Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 19. april #99 Skrevet 19. april Vet ikke om dette er lovlig å snakke om men stimulerer ikke LSD nevroplastisitet? Anonymkode: 7d105...f21
AnonymBruker Skrevet 19. april #100 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kan du please finne deg en annen hobby enn å hakke på meg. Jeg har fine utvekslinger med andre brukere her som svarer og deler ut fra det jeg spør om og du bare ødelegger tråden. Du antar også mye om meg du ikke aner noe om. Anonymkode: beed5...c47 Men det er jo ikke hakking vedkommende kommer med? Det er oppriktig råd for sin situasjon. Jeg er enig i at det høres ut som en veldig god idé for å hjelpe deg ut av denne tankehekten. Anonymkode: ed619...e56 4 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå