Gå til innhold

Jobbe nevroplastisk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vet ikke om dette er lovlig å snakke om men stimulerer ikke LSD nevroplastisitet?

Anonymkode: 7d105...f21

Ja, det skal visst gjøre det, men det er vel ikke alle det er en god idé for.. Man burde nok ha litt god kontroll på sine tanker, for å ikke spinne negativt ned i noe. 

Anonymkode: ed619...e56

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja mulig det altså. Men hvis man snakker med psykolog så ender man jo bare ppp med at de ikke forstår helheten med det som faktisk er annen sykdom og. Opplevde du at psykologen skjønte dette og klarte skille og skjønne og ikke legge alt på psyken?

Anonymkode: beed5...c47

Jeg måtte jobbe på lik måte uansett, så den fysiske sykdommen hadde ikke noe å si for det. Det spillet ingen rolle. 

Anonymkode: a46b2...0fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tusen talkk, nyttig innspill:)))

Ja..så enkelt og så vanskelig :) jeg føler alt har blitt veldig underbevisst og automatisk. Og siden mine største problemer er hjernen og sansene så er det der hele tiden og gjør at det å fokusere på og tenke på noe som helst er veldig utfordrende. Har ikke kapasitet for å gjøre noe og det er jo litt av problemet, får ikke distrahert meg. Også er det jo det at jeg faktisk ikke er sikker på at det som skjer med meg er farlig . Så derfor «må» jeg pp et vis overvåke

ps, dette er ikke kverulering, bare en forklaring på hvorfor det er vanskelig for Meg slik at svarene og rådene blir riktige :)

Det høres ut som du har mer enn nok kapasitet, bare du greier å bestemme deg.  Hvis du fortsatt ikke greier å bestemme deg for å prøve litt på egenhånd,anbefaler jeg deg kurs i nevroplastisk trening. Da får du veiledning  sånn at du både får svar på spørsmålene dine og hjelp til å komme over den kneika  du sitter fast i nå.

Egentlig anbefaler jeg deg kurs uansett,for du sitter så fast,antakelig pga helt skakkjørt nervesystem.  Og da trenger man hjelp til å løsne opp i flokene.   Når du får begynt, og skjønner litt greia,kommer du til å klare å gjøre masse på egenhånd.  Enkle og greie ting,med stor effekt.

Anonymkode: 8479a...a36

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja. Jeg med kreftbehandlingen. Jeg har også migrene. Dvs alle rare symptomer jeg får kan jo være hjernemetastase. Jeg er aldri trygg sånn sett, men jeg kan velge å ikke gi de tankene fokus. Du trenger ikke være trygg, og hele poenget er at man ikke aktivt skal rasjonalisere og gruble og tenke dersom hvis om. Ikke gi tankene fokus, la de gli forbi, og fokuser på noe annet. Desto mer du grubler og fokuserer på det desto mer vil hjernen oppfatte det som superviktig og overvåke det desto mer. Målet er å få hjernen bort fra å hyperfokusere, og heller bruke kapasitet på andre ting.

Hjernen har en veldig viktig filterfunksjon, og skal samtidig informere oss om trusler (feks man merker først når man setter seg hvor vondt man har etter en kveld med gøy på dansegulvet). Det vi gir oppmerksomhet trener vi hjernen til å fokusere enda mer på. Så ved å rette fokuset et annet sted trener vi hjernen til å gi det som er støy mindre oppmerksomhet.

Feks kvalmen min, jeg trenger jo ikke overvåke den, jeg vet jo at den er der. Så istedenfor å overvåke hver detalj i kvalmen min, så registrer jeg at den er der og fokuserer på noe annet. Over tid blir den mindre påtrengende, og hjernen er trent til å automatisk flytte fokus over på noe annet/filtrere kvalmen ut av bevisstheten. Selv om den kan være et symptom på hjernemetastase.

Anonymkode: c921e...a73

Det krever ganske mye ro, fokus konsentrasjon og lite angst/uro for å klare dette. Det jeg mente litt med At man må være rolig og trygg og klar i hodet for å bruke metodene, samtidig som metodene på en måte skal gi en ro og trygghet og klarhet 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det høres ut som du har mer enn nok kapasitet, bare du greier å bestemme deg.  Hvis du fortsatt ikke greier å bestemme deg for å prøve litt på egenhånd,anbefaler jeg deg kurs i nevroplastisk trening. Da får du veiledning  sånn at du både får svar på spørsmålene dine og hjelp til å komme over den kneika  du sitter fast i nå.

Egentlig anbefaler jeg deg kurs uansett,for du sitter så fast,antakelig pga helt skakkjørt nervesystem.  Og da trenger man hjelp til å løsne opp i flokene.   Når du får begynt, og skjønner litt greia,kommer du til å klare å gjøre masse på egenhånd.  Enkle og greie ting,med stor effekt.

Takk:) Krever alt veldig mye tanke arbeid og ro etter din erfaringa? Vil du dele litt hvordan øvelser du gjorde og hvor ofte lg hvordan effekt det hadde?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk:) Krever alt veldig mye tanke arbeid og ro etter din erfaringa? Vil du dele litt hvordan øvelser du gjorde og hvor ofte lg hvordan effekt det hadde?

Når skal du slutte å spørre? Hvor mange svar til trenger du før du er fornøyd? 

Hver gang folk svarer deg så stiller du bare nye spørsmål. Jeg tror du har holdt på slik i et når. Du blir aldri fornøyd. Du får aldri de svarene du er ute etter.

Er det da ikke på tide å prøve en ny fremgangsmåte?

Anonymkode: 76092...c98

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei,det er mange enkle metoder. Anbefaler deg å prøve 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei,det er mange enkle metoder. Anbefaler deg å prøve 🙂

kan du si hva slags metode du brukte og hva det hadde effekt på? Jeg har jo lest boken til Ellen Skagen men får ikke helt dreis på hva og hvorfor og når. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det krever ganske mye ro, fokus konsentrasjon og lite angst/uro for å klare dette. Det jeg mente litt med At man må være rolig og trygg og klar i hodet for å bruke metodene, samtidig som metodene på en måte skal gi en ro og trygghet og klarhet 😅

Nei, krever ikke det. Hele poenget er å trene på det mens det er fullstendig kaos inne i hodet. Det er vanskelig i starten, og blir lettere etterhvert. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

kan du si hva slags metode du brukte og hva det hadde effekt på? Jeg har jo lest boken til Ellen Skagen men får ikke helt dreis på hva og hvorfor og når. 

Har du gått kurs hos Ellen Skagen? Eller fått veiledning av henne? Det verkar som om ho skreddersyr opplegg til kvar enkelt person. 

Anonymkode: 9c513...41b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, krever ikke det. Hele poenget er å trene på det mens det er fullstendig kaos inne i hodet. Det er vanskelig i starten, og blir lettere etterhvert. 

Ah ok. Hvilke øvelser har du brukt med hell? Kan man gjøre dette bare litt hver dag? Føles litt meningsløst å prøve det noen minutter og så er resten av dagen et helvete 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ah ok. Hvilke øvelser har du brukt med hell? Kan man gjøre dette bare litt hver dag? Føles litt meningsløst å prøve det noen minutter og så er resten av dagen et helvete 🤣

Jeg forstår virkelig ikke tankegangen din.

Du høres ut som om du forventer at det enten skal fungere med én gang, over natten, eller at du må konstant holde på med det. 

Det er ingen logikk her. Du graver deg inn i tanke loops, helt uten mål og mening. 

Anonymkode: ed619...e56

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2026 den 21.43):

Hvorfor det? Det ville vært nytteløst. Man kan ikke tenke på seg kreft, ergo kan man ikke tenke seg ut av kreft.

De tilstandene man kan tenke på seg derimot, de kan man kanskje tenke seg utav også?

Anonymkode: ce80c...b62

Med andre ord, her snakker vi om hypokondere som egentlig ikke er syke. 

Anonymkode: a2cdf...5eb

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Det er også en greie for oss med alvorlige grader av ME

AnonymBruker skrev (På 18.4.2026 den 19.14):

Tenk hvis du hadde brukt all den tid og energi du nå bruker på å stille spørsmål og gruble på å faktisk gjøre noe for å bli bedre.

Her har vi det. Svart på hvitt. Påstanden om at man skal kunne tenke seg frisk fra alvorlig ME. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2026 den 22.14):

Se Harald og sytepavene 

Anonymkode: 189ff...f61

La oss se hva sykehuset sier om  "dokumentaren" til Harald Eia. 

Sitat

«Halleluja-stemning» 

Avdelingslederen la selv grunnen for oppstyret, da han sa ja til å la et TV-team lage en dokumentar om PRT- behandling (Pain Reprocessing Therapy) med pasienter fra OUS' smerteklinikk.

Da visste han ikke hva den skulle hete. At dokumentaren fikk navnet «Harald og sytepavene» var en av tingene som provoserte mange. 

Noe annet Granan ikke visste, var at Eia i seriens siste episode skulle kalle PRT for en «helserevolusjon». Det førte til kritikk for å skape en «halleluja-stemning», noe Granan selv ikke opplever at det var. 

Han visste heller ikke at private tilbydere snart skulle kaste seg på PRT-bølgen, og bruke dokumentaren i sin markedsføring.

https://www.dagbladet.no/nyheter/bryter-tausheten/84484256

The-Snake-Oil-Salesman-Morgan-Weistling.jpg.3855e0f1e42c3ed1a4330fe9c885a561.jpg

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her har vi det. Svart på hvitt. Påstanden om at man skal kunne tenke seg frisk fra alvorlig ME. 

Du tolker jo ting helt ut av din egen bakende. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det en del av symptombildet til ME og overtenke, gruble, ha tankekjør og aldri stoppe med spørsmål?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, det var det jeg gjorde når jeg la meg ned og hørte aktivt på musikk. Da fikk jeg ofte mer kvalitet over hvilken, og så hadde jeg mer restenergi. Og jobbet aktivt med å la uhensiktsmessige tanker gli forbi resten av dagen. Ikke gi dem fokus. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

La oss se hva sykehuset sier om  "dokumentaren" til Harald Eia. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/bryter-tausheten/84484256

The-Snake-Oil-Salesman-Morgan-Weistling.jpg.3855e0f1e42c3ed1a4330fe9c885a561.jpg

Sitat

Selv om det ikke er forsket mye på PRT, sier Granan at komponentene som PRT består av er godt kjent blant behandlerne.

- Det som er nytt, er mer at du lager et system for hvordan du skal gi denne behandlingen. Det andre nye er at vi sier til pasientene at de kan bli friske, sier smerteklinikkens leder Lars-Petter Granan.

Så selv om de er kritiske til dokumentaren, så er de ikke kritiske til metoden. 
Dokumentaren er folkeopplysning, og selv om PRT blir ‘hypet’ litt opp, så viser dokumentaren at det er noen muligheter for bedring/tilfriskning, også for det som tidligere er tenkt på som kronisk.

Anonymkode: 189ff...f61

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du tolker jo ting helt ut av din egen bakende. 

Jeg siterte deg ordrett. Hvordan skal noen med alvorlig ME bli bedre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...