AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #1 Skrevet i går, 09:58 Hvordan kan man jobbe nevroplastisk når man ikke er trygg /føler seg trygg/ kan bruke fornuften ? Føler det er en motsetning. Nevroplastisk arbeid skal gjøre hjernen og kroppen trygg men en forutsetning for å gjøre øvelsene er at man er trygg? Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Hæ? Det er ikke det inntrykket jeg har fått av boka til Ellen Flø Skagen i alle fall. Man begynner der man er, med det lille man har til rådighet, og jobber med å gradvis trygge og roe systemet slik at toleransen utvides litt etter litt. Jeg hadde ganske sammensatte plager, mye nevroplastisk men også mange fysiologiske i bunnen. Ikke visste jeg hva som var hva, eller hvordan de virket inn på hverandre. Men jeg begynte å jobbe med noe veldig lite, og etter noen uker kjente jeg en forbedring både på smerter og energinivå, samt at jeg var mindre anspent. Ingen mirakelkur, men trening av automatiske tankemønstre som vi alle har uansett om vi er bevisste på dem eller ei. Anonymkode: 2612d...686 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden Leser boka til Ellen Flø nå og og syns både den som mye annet på feltet er vås ala « tenk deg frisk»… Anonymkode: f7429...334 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hæ? Det er ikke det inntrykket jeg har fått av boka til Ellen Flø Skagen i alle fall. Man begynner der man er, med det lille man har til rådighet, og jobber med å gradvis trygge og roe systemet slik at toleransen utvides litt etter litt. Jeg hadde ganske sammensatte plager, mye nevroplastisk men også mange fysiologiske i bunnen. Ikke visste jeg hva som var hva, eller hvordan de virket inn på hverandre. Men jeg begynte å jobbe med noe veldig lite, og etter noen uker kjente jeg en forbedring både på smerter og energinivå, samt at jeg var mindre anspent. Ingen mirakelkur, men trening av automatiske tankemønstre som vi alle har uansett om vi er bevisste på dem eller ei. Anonymkode: 2612d...686 Jo men for å roe og trygge systemet må man jo rasjonelt sett og kognitivt være trygg og overbevist? Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan kan man jobbe nevroplastisk når man ikke er trygg /føler seg trygg/ kan bruke fornuften ? Føler det er en motsetning. Nevroplastisk arbeid skal gjøre hjernen og kroppen trygg men en forutsetning for å gjøre øvelsene er at man er trygg? Anonymkode: beed5...c47 Hør på podcastene til f.eks dr.Five, hun skal ha gratis webinar neste uke, så om du melder deg på nyhetsmail får du sikkert invitasjon til det. Anonymkode: 47fd2...937
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hør på podcastene til f.eks dr.Five, hun skal ha gratis webinar neste uke, så om du melder deg på nyhetsmail får du sikkert invitasjon til det. Anonymkode: 47fd2...937 Lest alt av henne ja og derfor jeg spør:) for virker som man må være trygg og klare bruke hjernen og fornuften for å bruke teknikkene. Og det er jo motstridene når teknikkene skal gjøre en trygg Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Lest alt av henne ja og derfor jeg spør:) for virker som man må være trygg og klare bruke hjernen og fornuften for å bruke teknikkene. Og det er jo motstridene når teknikkene skal gjøre en trygg Anonymkode: beed5...c47 Det er ikke motstridende, men du strever kanskje med å logisk se hvordan du skal komme ut av loopen? Det er ikke verre enn at man bare starter forsiktig og er tålmodig. Hjernens evne til å endre seg er jo et vitenskapelig faktum. Hvis man forstår mekanismene bak metoden, lærer om sympatisk/parasympatisk nervesystem, unødvendige faresignaler osv., så vil dette kunne gi en tilstrekkelig trygghet til at man kan våge å starte å jobbe med metoden (tenke annerledes rundt det man kjenner). Hvis man ikke "kjøper" metoden, ikke tror på at hjernen er plastisk (av uviss grunn) og ikke tror at hvordan man tenker om ting vil kunne ha noen påvirkning på hvordan man har det, så vil man ikke føle seg trygg, ikke våge å jobbe med metoden og heller ikke finne ut om eller hvor mye den vil kunne hjelpe. Anonymkode: a46b2...0fa 1 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden Finn hypnosevideoer som jobber nevroplastisk på you tube. Sovner på et blunk Anonymkode: 00ac2...751 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke motstridende, men du strever kanskje med å logisk se hvordan du skal komme ut av loopen? Det er ikke verre enn at man bare starter forsiktig og er tålmodig. Hjernens evne til å endre seg er jo et vitenskapelig faktum. Hvis man forstår mekanismene bak metoden, lærer om sympatisk/parasympatisk nervesystem, unødvendige faresignaler osv., så vil dette kunne gi en tilstrekkelig trygghet til at man kan våge å starte å jobbe med metoden (tenke annerledes rundt det man kjenner). Hvis man ikke "kjøper" metoden, ikke tror på at hjernen er plastisk (av uviss grunn) og ikke tror at hvordan man tenker om ting vil kunne ha noen påvirkning på hvordan man har det, så vil man ikke føle seg trygg, ikke våge å jobbe med metoden og heller ikke finne ut om eller hvor mye den vil kunne hjelpe. Anonymkode: a46b2...0fa Hmm så da bekrefter du det jeg sier, at man må føle seg trygg og tro på det? Hva mener du med «starte i det små»? Man må jo vite hva man skal starte med og hvorfor. Jeg er fysisk syk og ikke psykisk syk. Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Finn hypnosevideoer som jobber nevroplastisk på you tube. Sovner på et blunk Anonymkode: 00ac2...751 Er ikke nevroplastisk en bevisst metode man må endre tanker og frykt? Eller jobbe med noe spesisifkt og det er ulikt ut fra hva slags sykdom man har? Har du link til noen sånne videoer? Anonymkode: beed5...c47
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Finn hypnosevideoer som jobber nevroplastisk på you tube. Sovner på et blunk Anonymkode: 00ac2...751 Link til noen gode? Anonymkode: b1ec3...a94
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Link til noen gode? Anonymkode: b1ec3...a94 Hei TS ❤️ Eg likar denne youtubesnutten veldig godt. Den er på norsk, og veldig behageleg Hypnoterapi ➤ Den Ultimate Avspenning | EnergiBoost | Styrk Ditt Immunforsvar | Guided Meditasjon Første gong eg gjorde den, var den ok (tur det var fordi eg ikkje var vane med slike ting, så eg begynte å overtenke og lure veldig på korleis dette skulle var) Andre gongen var den magisk. Heilt magisk! Anonymkode: 9c513...41b
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hmm så da bekrefter du det jeg sier, at man må føle seg trygg og tro på det? Hva mener du med «starte i det små»? Man må jo vite hva man skal starte med og hvorfor. Jeg er fysisk syk og ikke psykisk syk. Anonymkode: beed5...c47 Ikke meg du spør, men jeg startet ikke med meg selv en gang. Jeg startet med en kopp kakao- noe som ga meg glede. En av de første oppgavene i boka handler om å legge merke til de små positive tingene og bevisst forstørre dem. Å få hjernen til å tilbringe mer tid med det man setter pris på og opplever som positivt. For meg var det kakao. Å kose med katten min. Å kunne nyte en varm dusj (selv om jeg ble sengeliggende resten av dagen). Alle disse øyeblikkene kan forstørres, forlenges, slik at hjernen gradvis blir trent opp til å ikke være opphengt i "Å, så syk jeg er, og hvis jeg gjør dette så blir det enda verre, og da blir det jo helt krise, det vet jeg ikke om jeg holder ut og jeg blir aldri bedre osvosv" (satt på spissen). Du lærer også å skille mellom fornuften og det limbiske systemet, som stort sett reagerer på autopilot, og hvordan du kan få førstnevnte til å ta mer kontroll over sistnevnte. Alt dette står rimelig greit forklart i en ganske tynn og lettlest bok. Jeg brukte Skagen, andre finner andre metoder. Jeg var selv ikke overbevist da jeg kjøpte boka og begynte å gjøre øvelsene. Det hørtes litt mumbo-jumbo ut. Men jeg tok et aktivt valg om å prøve, for det verste som kunne skje var at det ikke virket. Hva hadde jeg da å tape på å prøve? Hva har du å tape på å prøve? Gjør det egentlig så mye om du prøver og ikke synes det virker? De fysiske plagene er langt fra borte, men noen av dem er sterkt redusert, og de som er igjen takler jeg mye bedre. Veldig glad for at jeg la den kritiske tenkningen til side lenge nok til å gi det et ærlig forsøk. Anonymkode: 2612d...686 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå