Gå til innhold

Jobbe nevroplastisk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg spør jo hva /hvordan jeg skal gjøre. Det må man jo vite før man «bare kan gjøre» 

Anonymkode: beed5...c47

Det står vel i bøkene du har lest, hvordan du skal gå frem?

Anonymkode: 76092...c98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem har skrevet disse bøkene da? :sarkasme:

Anonymkode: a2cdf...5eb

Høyrt om bibilioteK?

Anonymkode: 9c513...41b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønar at du ynskjer å forstå dette logisk, men det er vanskeleg å forstå (eller tru) før du prøver 

Men du må berre hoppe ❤️ 

Anonymkode: 9c513...41b

Jeg, for min del, synes ikke det er vanskelig å forstå logisk overhodet. Det er jo forankret i vitenskap. At hjernen er plastisk er noe vi vet. At tankene våre påvirker hvordan vi føler oss og at det kan gjøre oss både sykere eller friskere er noe vi vet. Det er mange typer behandling, også i helsevesenet, som bruker akkurat de samme prinsippene.

Hvis man ikke ønsker å sette seg inn i hvordan hjernen og nervesystemet fungerer eller bruke metoden, så kan man la være. Det er ikke verre enn det.

Anonymkode: a46b2...0fa

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At tankene våre påvirker hvordan vi føler oss og at det kan gjøre oss både sykere eller friskere er noe vi vet. Det er mange typer behandling, også i helsevesenet, som bruker akkurat de samme prinsippene.

Har du konkrete eksempler å komme med? Hva slags sykdom kan man tenke seg frisk fra? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du konkrete eksempler å komme med? Hva slags sykdom kan man tenke seg frisk fra? 

Slutt med slike teite stråmenn, det ødelegger bare debatten.

Det at man kan bli friskere av hvordan man tenker er ikke det samme som at man "tenker seg frisk". Les det som står i stedet for å bygge opp stråmenn som dette.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må lese hva jeg skriver. Du har bestemt deg på forhånd for hva både du og jeg mener, så dette gidder jeg ikke bruke tid på.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har allerede vært reklamert flere ganger i denne tråden. 

Du mener fornøyelig?

Godt mulig. Mitt morsmål er engelsk og jeg kjente ikke til det ordet du viser til. Jeg tror TS fint forstod meg likevel. 

Anonymkode: ed619...e56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man må jo skjønne hva man skal prøve og hvordan 🙈 boka til Ellen er jo bare masse random øvelser som jeg ikke klarer relatere til min situasjon 

Jeg vet ikke hvilken bok dere diskuterer, men du kan sjekke ut boka Vagusnerven. Den beskriver en hel del, veldig lettlest og forståelig. 

Og ellers forstår jeg jo skepsisen din. Eller motarbeidingen. Det er skikkelig tungt å gjøre en innsats ved å gjøre øvelser alene for seg selv. Og da er det veldig beskyttende og lett å finne alle mulige grunner til å ikke prøve engang. 

Anonymkode: 9b331...84e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilken bok dere diskuterer, men du kan sjekke ut boka Vagusnerven. Den beskriver en hel del, veldig lettlest og forståelig. 

Og ellers forstår jeg jo skepsisen din. Eller motarbeidingen. Det er skikkelig tungt å gjøre en innsats ved å gjøre øvelser alene for seg selv. Og da er det veldig beskyttende og lett å finne alle mulige grunner til å ikke prøve engang. 

Har ikke noe med det å gjøre. Jeg prøver jo intenst å forstå dette . Øvelser er nå en ting men jev forstår ikke hvordan det kan hjelpe eller henge sammen med fysisk sykdom og som jeg skrev i hovedinnlegget, hvordan man kan jobbe med disse tingene når man ikke logisk rasjonelt sett kan være trygg og og bruke tankene til å overbevise seg selv om at man er trygg. Der er så motstridene at man må være trygg og overbevist for å kunne gjøre hjernen trygg (som er målet med disse metodene )?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det at man kan bli friskere av hvordan man tenker er ikke det samme som at man "tenker seg frisk". 

Jo, det er nettopp det det er. Nevroplastisitet er slangeolje som hyppig pushes i Norge

https://www.thebritishacademy.ac.uk/publishing/review/30/neural-plasticity-dont-fall-for-hype/#:~:text=This process typically leads to structural (anatomical/morphological)%2C,can cause such changes (structural and functional).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke noe med det å gjøre. Jeg prøver jo intenst å forstå dette . Øvelser er nå en ting men jev forstår ikke hvordan det kan hjelpe eller henge sammen med fysisk sykdom og som jeg skrev i hovedinnlegget, hvordan man kan jobbe med disse tingene når man ikke logisk rasjonelt sett kan være trygg og og bruke tankene til å overbevise seg selv om at man er trygg. Der er så motstridene at man må være trygg og overbevist for å kunne gjøre hjernen trygg (som er målet med disse metodene )?

Men du må snart komme til det punktet hvor du slutter å spørre og starter å gjøre. Den eneste måten du kan finne ut om noe fungerer på er å prøve det.

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du går rundt i sirkler. Du saboterer bare for deg selv. Det er veldig synd å se, det er som en tankehekt det du har kommet inn i, en nedadgående spiral.

Du begynner med det uten at du føler seg trygg på det. Etterhvert som du fortsetter, vil du og kroppen din gradvis bli tryggere i den situasjonen. 

Som nevnt over, så må du enten legge fra deg disse tankene og akseptere situasjonen din som den er, ellers må du faktisk bare BEGYNNE. Du starter tråd etter tråd med de samme spørsmålene og kveruleringene. Du finner ingen nye svar. Enten implementerer du disse øvelsene i livet for å gi det et faktisk forsøk, ellers lar du vær. Jeg håper jo du velger å forsøke. 

Anonymkode: ed619...e56

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt. Det er da mange som starter uten å ha en grunnleggende total trygghet. Hvorfor må du ha det? Tvert imot så tenker jeg at roen og tryggheten vil komme gradvis. Det er jo ikke noe hokus pokus hvor du merker endring på en uke. Men sakte, men sikkert vil du merke at du blir roligere og tryggere. Tryggere på alt det uforutsigbare i å være syk, tryggere i deg selv, tryggere på at du ser og lager deg gode øyeblikk. Slik tenker jeg rundt det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt. Det er da mange som starter uten å ha en grunnleggende total trygghet. Hvorfor må du ha det? Tvert imot så tenker jeg at roen og tryggheten vil komme gradvis. Det er jo ikke noe hokus pokus hvor du merker endring på en uke. Men sakte, men sikkert vil du merke at du blir roligere og tryggere. Tryggere på alt det uforutsigbare i å være syk, tryggere i deg selv, tryggere på at du ser og lager deg gode øyeblikk. Slik tenker jeg rundt det. 

Okei. Men øvelsene fordrer jo at man bruker tankene på å fortelle seg selv at man er trygg og å bruke fornuften. Men det kan jeg ikke siden jeg ikke er trygg og fordi har veldig kognngiv svikt så har problemer med å tenke. Hvilke øvelser foreslår du at man gjør ? Virker som du har litt erfaring :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Okei. Men øvelsene fordrer jo at man bruker tankene på å fortelle seg selv at man er trygg og å bruke fornuften. Men det kan jeg ikke siden jeg ikke er trygg og fordi har veldig kognngiv svikt så har problemer med å tenke. Hvilke øvelser foreslår du at man gjør ? Virker som du har litt erfaring :)

Jeg skjønner at jeg ikke kjenner til øvelsene i boka dere referer til. Beklager at jeg da blander meg. Jeg hadde også slitt med å hoppe rett inn i øvelser som var mye tenking/ se for seg osv. I boka jeg har brukt er det øvelser for å stabilisere nervesystemet/ vagusnerven og senke kortisolnivået. Få kroppen ut av stressmodus. Jeg tenker at en kropp med fysisk/ kronisk sykdom også lett er i et stressmodus som du/ man kan være tjent med å jobbe med. Øvelsene er mer praktiske enn de det virker som at du har vært borti. Det er å røre på seg, bruke pusten, bruke iskaldt vann på hender eller ansikt, humming osv. Kanskje det er et bedre sted å starte og deretter gå over til tenke-øvelsene når kroppen er roligere og tryggere.

Jeg er dessverre veldig ny i dette selv. Jeg har troen. Men jeg synes det er vanskelig å komme igang og hvertfall å følge opp. Jeg leser i boken Vagusnerven. Jeg ser at det er et kapittel om trygghet der også. Men sånn jeg ser det så er trygghet noe som kommer sammen med å jobbe med hjernen/ nervesystemet. Jeg føler meg stadig bittelitt tryggere, på ekstremt små ting, men jeg legger merke til dem og tenker da "ah, enda så lite jeg har gjort, så hjelper det allerede". 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Mind-Body Podden har mye om dette. Kan anbefale denne med Einar Tørnquist, som ble bra fra fysisk skade.   

Ellers er denne om placebo og nocebo interessant. 
Dette er et tema det er forsket mye på i det siste

Anonymkode: 189ff...f61

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sånt man ikke skal press på tenker jeg. Vet du ikke om det er noe for deg så er du sikkert ikke klar for det.

Så trenger man heller ikke følge noe oppskrift det er for meg bare stress ta det når det kommer til deg en dag.

Er man fysisk syk så må man på et vis ha overskudd til å drive med ting som føles som noe man må, kanskje du ikke er der ennå. 

Så ta det senere en dag, slike behandlingsmetoder finnes det utallige der ute å prøve, jeg hadde bare begynt med å tenke at det er noe man kan drivenes når man har det lille overskuddet til å «tvinge» seg til noe 

Anonymkode: 55ce2...848

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er sånt man ikke skal press på tenker jeg. Vet du ikke om det er noe for deg så er du sikkert ikke klar for det.

Så trenger man heller ikke følge noe oppskrift det er for meg bare stress ta det når det kommer til deg en dag.

Er man fysisk syk så må man på et vis ha overskudd til å drive med ting som føles som noe man må, kanskje du ikke er der ennå. 

Så ta det senere en dag, slike behandlingsmetoder finnes det utallige der ute å prøve, jeg hadde bare begynt med å tenke at det er noe man kan drivenes når man har det lille overskuddet til å «tvinge» seg til noe 

Anonymkode: 55ce2...848

Ja forsåvidt enig. Jeg bare blir jo kkke noe bedre av noe annet og føler det er disse metodene som selges inn som at er løsningen :(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 7.43):

Jeg forsøker å forstå hvordan og om det er relevant for meg. Og der sliter jeg en god del. Føler tråden også speiler min oppfatning, det er veldig ulike oppfatninger om vva dette er og hvordan 

Alle sier det samme. Det er bare du som ikke vil ta det innover deg. Jeg tror også jeg har lest ørten innlegg fra deg om det samme temaet.  Du må enten la dette ligge,eller hoppe i det. Sånn du holder på nå,gjør det faktisk stuck  i syk modus / sykere.

Anonymkode: 8479a...a36

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg spør jo hva /hvordan jeg skal gjøre. Det må man jo vite før man «bare kan gjøre» 

Du har fått utallige eksempler på øvelser i månedsvis både her og på fb. Men,du fortsetter bare med gnålet ditt !! Du kan se webinarer, gå kurs,se på YouTube, lese bøkene om dette. Men,neida. Du forstår fortsatt ikke. Du VIL ikke forstå. 

Oppskriften ligger altså i bøkene,videoene osv. Og i tillegg forklarer folk deg hvordan.

Hvorfor gir du deg ikke med alle spørsmålene dine om det samme om og om igjen?  Du har jo fått svar tusen ganger. Og hver gang sier du at dette er ikke noe for deg.  Så,hvorfor lar du det ikke bare ligge da - hvis det ikke er noe for deg ? 

Anonymkode: 8479a...a36

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...