Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Isild skrev (17 minutter siden):

Veldig enig . Jeg har nulltoleranse for overgrep. Jeg ville aldri i verden formidlet til mine døtre at "på en sånn dag som dette så er det viktig at vi ser forbi det hen har gjort". 

Det må man gjerne gjøre dersom den kriminelle har stjålet en bil eller bedrevet herverk på gjenstander som ikke lever, men dersom det er snakk om å skade andre mennesker, og nekte for det etterpå så er det et stort NEI fra meg. I tillegg slår han istykker både hånden sin og cellen sin når han ikke får det som han vil. Ingen av mine døtre hadde fått være i samme rom som den mannen før han var istand til å forstå, angre og ta straffen sin. 

Takk. Før ville jeg trodd dette var opplagt, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

For å presisere til de som fremdeles tror at dette handler om hvordan Emma opplevde det; enkelt og greit er budskapet mitt til enhver 17 år gammel jente: Sånne menn som MBH skyr du som pesten. I alle situasjoner. Alltid. Du trenger ikke tenke på om du virker uhøflig, om han blir lei seg eller om du lager dårlig stemning. Det eneste som teller er at du holder deg unna.

Om 17-åringen hadde tatt poenget er en annen sak. Forhåpentligvis hadde hun hatt det i bakhodet når hun er gammel nok til å stikke på byen med venninnene og møter MBH og vennene hans og blir invitert på nachschpiel.

• Liker 7
  • Nyttig 16
Skrevet
Millimani skrev (19 minutter siden):

IA sitt fødsels-horoskop er lovende, og har (naturlig nok) alltid vært det. Det er i alle fall min mening

Nyheter, Nyheter | Prinsesse Ingrid Alexandras horoskop

Vet ikke hvor mye jeg tror på horoskop, men det sto i hvert fall mye der som kunne passe en kommende dronning. Jeg synes hun fremstår som mer voksen, bare etter dødsfallet og til nå. Jeg tror hun kan gjøre en god jobb som kronprinsesse, og det blir fint å kunne bli litt bedre kjent med henne nå som hun antakelig skal mye mer frem i lyset.

• Liker 4
Skrevet
Nymerïa skrev (2 timer siden):

Hun er en kvinne som jeg tror vil framstå som en klok dronning. Man har tillit til at hun vil gjøre det rette.

Så veldig enig!

Snakk om himmelvid forskjell…..

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (14 minutter siden):

Ny måling viser 77,6 prosent i favør av monarki og 22,4 i favør av republikk. Vet ikke-prosenten er bare 5.

https://www.tv2.no/nyheter/monarkiet-styrket-gjennom-tronskiftet/19187124/

Så de fleste tvilere er over på å støtte monarkiet da.  Siden de siste undersøkelser også bare er litt over 50%støtte til DMM , så kan man da tolke støtten til monarkiet på tross av  DMM sin popularitet.

👍

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
iliah skrev (4 timer siden):

Ble utgiftene til begravelsen dekket av private midler, eller er det slik at det er folket som har betalt over 100 millioner for begravelsen? Det gir en liten bismak at skattepengene går til dette når familien er så bemidlet, og det sitter gamle mennesker som ikke har råd til å betale strømregningen, og tusenvis av barnefamilier som går sultne. 

Tror vi kommer godt over 100 milloen for dette. Bare sakrofagen koster 20 mill (den er for de begge vel og merke). Det sikkerhetsopplegget som har vært, innlosjering av gjester, jagerfly og det ene med det andre - pluss alle andre kostnader som ikke vil være med i et konkret regnestykket slik som alle som fikk fri fra jobben (i statlige stillinger belastes det av staten). 

Jeg håper det føres på en post så det er mulig å regne på det i ettertid, så godt det lar seg gjøre etter forholdene. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Irriterte meg at Støre nevnte i talen sin at det nye kongeparet har støtte i regjeringen og sikret gjennom Grunnloven.

Når har folket fått fått stemme over om de støtter monarkiet? Det er over 115 år siden folk vil stemme. I en helt annen tid. 

Hvorfor tar vi det som en selvfølge at det er normalt at noen mennesker skal være over Grunnloven?

• Liker 16
  • Nyttig 16
Skrevet
Paprika91 skrev (2 minutter siden):

Irriterte meg at Støre nevnte i talen sin at det nye kongeparet har støtte i regjeringen og sikret gjennom Grunnloven.

Når har folket fått fått stemme over om de støtter monarkiet? Det er over 115 år siden folk vil stemme. I en helt annen tid. 

Hvorfor tar vi det som en selvfølge at det er normalt at noen mennesker skal være over Grunnloven?

Hvor tar du det fra at de er over Grunnloven??

Du fikk med deg at den nye kongen for en drøy ukes tid siden avla ed til Grunnloven for Stortinget? https://www.kongehuset.no/nyheter/avla-sin-ed-til-grunnloven

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Ti.09 skrev (5 minutter siden):

Enig, Mette Marit fortjener ikke å bli kalt dronning. Hun vil aldri bli min dronning. Jeg lurer på hva de andre kongehusene egentlig tenker om henne. 

Dypt uenig. Hun er kongens kone, neste tronarving sin mor og en kvinne av folket. De aller fleste har da også gjort verre ting enn hun noensinne har gjort. Tenker heller folk skal tenke over hvorfor man dømmer mennesker for ingenting, bare fordi de er politiker, kongelig eller influenser for den del. Det sier vel aller mest om hvem man selv er og ikke de man utsetter for hat og sjikane🙂

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Lykkeliten* skrev (10 timer siden):

Selvsagt betaler staten Norge begravelsen for sin konge. Hvordan er det i det hele tatt mulig å stille spørsmål ved det.

Og det er greit at de er bemidlet, men å legge ut for sikkerhet, innkvartering, transport osv hadde nok blitt problematisk selv for dem. 

Folk går ikke sultne pga kongefamilien, staten har penger nok, det er fordelingen og altså politikerne som har ansvar for det. 

Selvsagt har Staten penger nok, men er det ikke merkelig hvordan hundrevis av millioner sitter løst til en begravelse, mens flere mennesker sliter med å brødfø familien sin? Det er nettopp denne fordelingen mange reagerer på. 

Endret av iliah
  • Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
iliah skrev (12 minutter siden):

Selvsagt har Staten penger nok, men er det ikke merkelig hvordan pengene sitter enormt løst til en begravelse, mens flere mennesker sliter med å brødfø familien sin? Det er nettopp denne fordelingen mange reagerer på. 

Nei, det finnes ikke merkelig. 

• Liker 7
Skrevet

Til og med dansk media merket seg "opptrinnet" med Sonja og Marius i går:

https://ekstrabladet.dk/underholdning/kongelige/udenlandskekongelige/dronning-sonja-vendte-marius-ryggen-det-var-brutalt/11285099

Sitat

- Dronning Sonja bliver 90 år næste gang, men alligevel ser det ud som om, at hun er fremtiden i det norske kongehus. Hun er den eneste, der forstår, at man skal beskytte institutionen, og derfor vendte hun konsekvent ryggen til Marius.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Skrevet

Var det noen som så noe til Lorentzen eller Ferner nevøene og niesene i går?

Skrevet
Sol79 skrev (Akkurat nå):

Jeg la ikke merke til noen av dem i kirken, men de var der mange av dem, for man kunne se dem når de hilste på Haakon, Sonja og Ingrid Alexandra på slottet når de ankom mottakelsen etterpå.

Jeg har ikke full oversikt over de alle, så vet ikke om absolutt alle var der, men mange var de 🙂 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (25 minutter siden):

Dette med at man etter å ha fullført soning (noe Marius for øvrig ikke har gjort) skal tilbakeføres til samfunnet, det betyr jo ikke at alle rundt har en forpliktelse til å late som det ikke har skjedd.

Forbrytelser  får konsekvenser, og nei, det er ikke bare rettssystemet som gir konsekvenser. En som har begått overgrep mot barn har ikke krav på å få jobbe i barnehage. En underslagsdømt har ikke krav på å få jobbe som økonomisjef.  En som har mishandlet barna sine bør ikke få omsorgen for dem. Man trenger ikke engang å ha gjort noe ulovlig for å måtte leve med begrensinger.
Børge Brende er ikke mistenkt for noe kriminelt, men måtte likevel gå av. En med store alkoholproblemer vil ikke få en rekke jobber.

På samme måte mener jeg at en som har dratt kongefamilien så til de grader ned i søla,  fint bør kunne leve med konsekvensene av det, som for eksempel at de ikke viser seg offentlig med ham. Dette av respekt for alle ofre for vold og overgrep - og for den alminnelige rettsfølelsen. 

Jeg synes mange er ubegripelig velvillig innstilt. «Se, så brun og flott han er, så veltrent og rusfri   -  og som han elsker kongen, og så glad han er i familien sin».  Akkurat som han har vært en litt rampete skolegutt som nå har tatt seg selv i nakken.

Dette gjelder tross alt en av landets verste serieovergripere. Det er  sjelden vi har overgrepstiltaler med et tosifret antall fornærmede her i landet. Og flott at (eller rettere sagt hvis) han er rusfri, men tilbakefallsprosenten er skyhøy, så det hadde kanskje gått an å avvente  litt før man jubler.

For all del så håper jeg at han blir både rusfri og «kurert» for kvinnemishandlingen sin, men begge deler er vanskelig. Det er ikke bare å bli med i et program så er alt løst. 

Hvilken lovgivning tenker du myndigjetene kan bruke for at de må forplikte seg å sørge for at han er usynlig , tenker du. Må han evig gå med papirpose på hodet?

Dette ble et merkelig krav.

Det er formidlet tydelig tidligere at han kommer til å være synlig der det er naturlig at han deltar, det er selvsagt, i begravelser, barnedåp, konf, bryllup etc og alle familueferie bilder tatt av mrdia uten samtykke ol

• Liker 5
Skrevet
Sol79 skrev (4 minutter siden):

Så en liste på at de var der

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...