Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
lurker skrev (7 minutter siden):

Kronprinsesse Victoria leste bønnen så flott synes jeg. Svensk er et vakkert språk, spesielt når noen leser noe høytidelig eller synger.

Hun imponerer alltid når hun leser opp noe, hun virker så uendelig trygg på seg selv og rollen. Hun er klar for dronningrollen når den tiden kommer.

Ja, hun leser virkelig godt, med en behagelig dyp stemme. Ofte når folk som ikke er skuespillere leser i kirken, så er det helt skrekkelig med mumling og raser av gårde og betoning av feil ord, men hun leser som en skuespiller. Det var imponerende.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
lurker skrev (6 minutter siden):

Kronprinsesse Victoria leste bønnen så flott synes jeg. Svensk er et vakkert språk, spesielt når noen leser noe høytidelig eller synger.

Hun imponerer alltid når hun leser opp noe, hun virker så uendelig trygg på seg selv og rollen. Hun er klar for dronningrollen når den tiden kommer.

Hun har dysleksi så hun setter seg nok godt inn i det hun skal lese høyt og derfor blir det  veldig troverdig når hun leser. 

• Liker 10
Skrevet
Momma skrev (7 minutter siden):

Når jeg ser klippet ser det utvilsomt ut som om Dronningen bevisst tar kontakt med biskopen i stedet for å klemme på MBH som var i umiddelbar nærhet og den neste i en rekke av barnebarn som skulle klemmes. Når hun velger å ikke gjøre det, tror jeg mer på at hun ikke ønsket negativ fokus på alt rundt MBH i begravelsen, og ikke at hun bevisst skulle ta avstand fra han. Det hadde i så fall vært veldig utypisk verdige, flotte Sonja.

Helt enig i det siste. 

• Liker 3
Skrevet
siesta skrev (10 timer siden):

Hun ville kansje ikke ha den oppmerksomheten i media ... 

Vi vet faktisk ikke hva og hvorfor..

Men at de to donningene har en fin tone sammen det ser en. Og jeg tror derfor dronningen og Marius også kommer overens i det private. Men det betyr ikke at dronningen da ser lett på det han har gjort.

Det er mye vi ikke vet som skjer bak lukkede dører. 

Nja… dronning Sonja er perfeksjonist til fingerspissene så hva hun EGENTLIG tenker og mener bak den perfekte fasaden er ikke godt å si…

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
rebella81 skrev (11 timer siden):

Men INGEN har noen sinne påstått at dronningen den gang da skulle ha visst «det fulle omfanget» av det vi vet i dag. 
Det har aldri blitt etterlyst, og DEN runddansen må snart ta slutt. 

Det som HAR blitt påpekt er at dronningen visste at han hadde en dom. DER skulle hun ha hatt vett nok til å ha trukket seg vekk. Det gjorde hun ikke. 

Unnskyld da, jeg kan erstatte det med « burde skjønt han var pedofil». 

Og hvem i all verden mener ikke at hun burde trukket seg vekk fra ham tidligere? Tror ikke jeg vet om noen her i tråden som ikke mener det. Vi har bare ulik forståelse om hvorfor det ikke skjedde tidlig nok  

Poenget mitt i innlegget står jeg  ved. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Zenhouse skrev (11 minutter siden):

Og hvem i all verden mener ikke at hun burde trukket seg vekk fra ham tidligere? Tror ikke jeg vet om noen her i tråden som ikke mener det. Vi har bare ulik forståelse om hvorfor det ikke skjedde tidlig nok  

Er helt enig med deg 

• Liker 3
Skrevet

Zenhouse skrev (15 minutter siden):

Jeg går jo ut i fra at de som mener MBH må tilgis for seksuelle overgrep og vold mot kvinner i kong Haralds rause ånd, også mener Epstein må tilgies på samme måte? Hvis ikke må gjerne noen fortelle meg hvor forskjellen ligger. Er det alderen på ofrene? hvor går i så fall aldersgrensen? Er det antall ofre? Hvor mange ofte må det i så fall være før man kutter kontakt? MBH har jo også mange, og akkurat som med Epstein ble eller blir han ikke dømt for de fleste av dem, men  akkurat som med Epstein vet man det jo likevel. At også Juliane ble mishandlet, og at det var mange mange ofre på filmene som politiet ikke fikk identifisert.

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 23
Skrevet
velociraptor skrev (5 minutter siden):

Jeg går jo ut i fra at de som mener MBH må tilgis for seksuelle overgrep og vold mot kvinner i kong Haralds rause ånd, også mener Epstein må tilgies på samme måte? Hvis ikke må gjerne noen fortelle meg hvor forskjellen ligger. Er det alderen på ofrene? hvor går i så fall aldersgrensen? Er det antall ofre? Hvor mange ofte må det i så fall være før man kutter kontakt? MBH har jo også mange, og akkurat som med Epstein ble eller blir han ikke dømt for de fleste av dem, men  akkurat som med Epstein vet man det jo likevel. At også Juliane ble mishandlet, og at det var mange mange ofre på filmene som politiet ikke fikk identifisert.

Jeg er så enig. Man kan få inntrykk av at enkelte mener at det er helt uhørt å distansere seg fra grovt kriminelle, selv om det (som i dette tilfellet) går utover en institusjon (monarkiet) eller et helt land.

Hvor går i så fall grensen? Hva om Marius hadde drept noen? Kan man se for seg at for eksempel Stig Millehaugen skulle fått bære kongens kiste og sitte i begravelsen?

Jeg tror faktisk det koker ned til hvor alvorlig man ser på seksuelle overgrep og vold mot kvinner. Å varsle om pågripelse, å tillate «varetekt» på Skaugum, å vise seg offentlig sammen i offisielle sammenhenger - alt det burde være uaktuelt når han har begått så grov kriminalitet. Hva de gjør helt privat får være opp til dem, men signaleffekten er veldig negativ når det skjer så åpenlyst.

Handlinger må få konsekvenser.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 28
Skrevet
velociraptor skrev (23 minutter siden):

Nei, man kan ikke gå ut fra det samme. Jeg kom med scenarioet at Kong Charles hadde sendt Andrew Mountbatten til begravelsen, og det var helt uhørt og jeg måtte forstå at det aldri kom til å skje. Så det er tydeligvis egne regler for MBH. Logikken henger jeg ikke med på i det hele tatt for Andrew Mountbatten er vel meg bekjent ikke dømt for noe en gang, og er heller ikke beskyldt for å ha grisebanket noen.

Så ut fra det jeg kan forstå så langt strekker rausheten seg til MBH, ikke andre overgripere.

• Liker 7
  • Nyttig 24
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Nei, man kan ikke gå ut fra det samme. Jeg kom med scenarioet at Kong Charles hadde sendt Andrew Mountbatten til begravelsen, og det var helt uhørt og jeg måtte forstå at det aldri kom til å skje. Så det er tydeligvis egne regler for MBH. Logikken henger jeg ikke med på i det hele tatt for Andrew Mountbatten er vel meg bekjent ikke dømt for noe en gang, og er heller ikke beskyldt for å ha grisebanket noen.

Så ut fra det jeg kan forstå så langt strekker rausheten seg til MBH, ikke andre overgripere.

Men sammenligner du ikke litt epler og pærer her?

Både MBH og Andrew vil få være med i sine familiers gravferder, men ingen av dem vil sendes som representanter for familien til andres gravferd.

Så ganske like regler og reaksjoner?

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
lurker skrev (1 time siden):

Ja hun er et forbilde der. Og hun slet mye i en periode. Så da er det ekstra fint å flott å se henne så tydelig, så stødig og så satt i rollen sin. Hun også måtte kjempe for kjærligheten 

• Liker 6
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Men sammenligner du ikke litt epler og pærer her?

Både MBH og Andrew vil få være med i sine familiers gravferder, men ingen av dem vil sendes som representanter for familien til andres gravferd.

Så ganske like regler og reaksjoner?

Ja, de blir invitert i sine egnes begravelser. Nå er det blitt poengtert mange ganger at den britiske kongefamilien er i slekt med den norske, vi vet ikke hvor nært forhold kong Harald hadde til Andrew Mountbatten. Vi vet heller ikke hvor nær kontakt det var mellom kong Harald og MBH de siste årene.

Men nå var vel poenget til Velociraptor at det blir framstilt som om raushet og tilgivelse er noe man skal gjøre for å være et godt menneske, altså normativt. Ikke som et personlig valg, slik jeg oppfatter at du skriver.

Hvis man mener at tilgivelse er et generelt mål, skjønner jeg ikke hvorfor det skal gjelde MBH og ikke Andrew Mountbatten.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 timer siden):

Nå har jeg ikke sett hele, men den delen om Sonja var så fin!

Se hele ♥️☺️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Jokke89 skrev (Akkurat nå):

Se hele ♥️☺️

Jepp, skal gjøre det😊

• Hjerte 1
Skrevet
Nymerïa skrev (3 timer siden):

Det var jeg som skrev at det hadde ikke vært greit for meg som mor. Jeg aner ikke om Emma syntes det var ubehagelig. Jeg har heller ikke trodd hun var truet.

Det det handler om for meg som mor er at barna mine skal ikke være i nærheten av overgripere. Det spiller ingen rolle om barna synes de er trivelig eller om det var politifolk der.

Jeg anser meg overhodet ikke som en perfekt mor, men å holde barna mine unna overgripere er for min del et absolutt minimum. At disse overgriperne også er dømt for å ha slått kjæresten helseløs gjør det ikke bedre.

For å være klokkeklar: de skal ikke være i nærheten av overgripere enten det er risiko eller ikke.

Veldig enig . Jeg har nulltoleranse for overgrep. Jeg ville aldri i verden formidlet til mine døtre at "på en sånn dag som dette så er det viktig at vi ser forbi det hen har gjort". 

Det må man gjerne gjøre dersom den kriminelle har stjålet en bil eller bedrevet herverk på gjenstander som ikke lever, men dersom det er snakk om å skade andre mennesker, og nekte for det etterpå så er det et stort NEI fra meg. I tillegg slår han istykker både hånden sin og cellen sin når han ikke får det som han vil. Ingen av mine døtre hadde fått være i samme rom som den mannen før han var istand til å forstå, angre og ta straffen sin. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Skrevet
Eufemia- skrev (9 minutter siden):

En må ha lov til å undre seg over historiefortellingen i dette. 
Nå har vi en situasjon hvor landets kongepar huser en voksen mann/stesønn/sønn som bærer fotlenke. Kongeparets residens er altså et sted hvor de er med på å beskytte en domfelt, med pågående ankesak, på eiendommen hvor overgrep også skjedde. 

Kongen har sagt at de støtter stesønnen/sønn/halvbror i situasjonen han står i. Ikke småtteri som kommer fra han som er konge, selv om ordene ble uttalt da han enda var kronprins. 
Kan en konge stå i en slik situasjon og involvere seg direkte ved å gi husvære og i praksis beskyttelse? 

Kongehuset står i en spagat, etisk og moralsk - flokken eller Norge? 

Haakon sier Norge, men handlingene viser flokken. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...