Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
siesta skrev (8 timer siden):

Hun ville kansje ikke ha den oppmerksomheten i media ... 

Vi vet faktisk ikke hva og hvorfor..

Men at de to donningene har en fin tone sammen det ser en. Og jeg tror derfor dronningen og Marius også kommer overens i det private. Men det betyr ikke at dronningen da ser lett på det han har gjort.

Det er mye vi ikke vet som skjer bak lukkede dører. 

Det er i så fall fullt forståelig om hun ikke ville ha et slikt fokus i mediene på denne dagen.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble utgiftene til begravelsen dekket av private midler, eller er det slik at det er folket som har betalt over 100 millioner for begravelsen? Det gir en liten bismak at skattepengene går til dette når familien er så bemidlet, og det sitter gamle mennesker som ikke har råd til å betale strømregningen, og tusenvis av barnefamilier som går sultne. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
iliah skrev (1 minutt siden):

Ble utgiftene til begravelsen dekket av private midler, eller er det slik at det er folket som har betalt over 100 millioner for begravelsen? Det gir en liten bismak at skattepengene går til dette når familien er så bemidlet, og det sitter gamle mennesker som ikke har råd til å betale strømregningen, og tusenvis av barnefamilier som går sultne. 

Som statsoverhode dekkes alle utgiftene til begravelsen av staten. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (21 minutter siden):

Det er i så fall fullt forståelig om hun ikke ville ha et slikt fokus i mediene på denne dagen.

For alt vi vet kan dette være noe de har snakket om og blitt enige om på forhånd også. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Sen ve ben skrev (32 minutter siden):

Ingrid A er så pen og så fin😍 Hun har naturlig skjønnhet og jeg må si at ingen annne land har noe så vakkert som henne. 

IA kan være pen uten å si at andre er dårligere. Det er ikke en skjønnhetskonkurranse, og for å være ærlig har andre land absolutt prinsesser med naturlig skjønnhet også.

Endret av Nymerïa
formulering
  • Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet
velociraptor skrev (10 timer siden):

Jeg tror ikke noen mente at han ville kaste seg frådende over henne og skrike hore midt under begravelsen nei. Det kan vel like fullt være ubehagelig å omgås en voldelig seksualovergriper?

Nå skrev jeg vel også at det sikkert var ubehagelig for Emma, så der er vi enige. Til tross for sin unge alder (snart 18 år) er nok Emma såpass voksen at hun klarer helt fint å gå sammen med MBH i kirken. MBH er tiltalt for mye stygt, men så lenge han ikke er tiltalt for overgrep mot familiemedlemmer, så tenker jeg at det ikke er noen grunn til å mene at foreldrene burde ha beskyttet henne eller nektet henne å gå sammen med MBH. For Emma er han nok "bare" Marius. Uansett hva han har gjort og hva hun mener om det, så klarer hun nok fint å samarbeide med han i en begravelse.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Ardwinna skrev (3 minutter siden):

Nå skrev jeg vel også at det sikkert var ubehagelig for Emma, så der er vi enige. Til tross for sin unge alder (snart 18 år) er nok Emma såpass voksen at hun klarer helt fint å gå sammen med MBH i kirken. MBH er tiltalt for mye stygt, men så lenge han ikke er tiltalt for overgrep mot familiemedlemmer, så tenker jeg at det ikke er noen grunn til å mene at foreldrene burde ha beskyttet henne eller nektet henne å gå sammen med MBH. For Emma er han nok "bare" Marius. Uansett hva han har gjort og hva hun mener om det, så klarer hun nok fint å samarbeide med han i en begravelse.

Det var jeg som skrev at det hadde ikke vært greit for meg som mor. Jeg aner ikke om Emma syntes det var ubehagelig. Jeg har heller ikke trodd hun var truet.

Det det handler om for meg som mor er at barna mine skal ikke være i nærheten av overgripere. Det spiller ingen rolle om barna synes de er trivelig eller om det var politifolk der.

Jeg anser meg overhodet ikke som en perfekt mor, men å holde barna mine unna overgripere er for min del et absolutt minimum. At disse overgriperne også er dømt for å ha slått kjæresten helseløs gjør det ikke bedre.

For å være klokkeklar: de skal ikke være i nærheten av overgripere enten det er risiko eller ikke.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Det var jeg som skrev at det hadde ikke vært greit for meg som mor. Jeg aner ikke om Emma syntes det var ubehagelig. Jeg har heller ikke trodd hun var truet.

Det det handler om for meg som mor er at barna mine skal ikke være i nærheten av overgripere. Det spiller ingen rolle om barna synes de er trivelig eller om det var politifolk der.

Jeg anser meg overhodet ikke som en perfekt mor, men å holde barna mine unna overgripere er for min del et absolutt minimum. At disse overgriperne også er dømt for å ha slått kjæresten helseløs gjør det ikke bedre.

For å være klokkeklar: de skal ikke være i nærheten av overgripere enten det er risiko eller ikke.

Det standpunktet respekterer jeg fullt ut.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
lin skrev (28 minutter siden):

For alt vi vet kan dette være noe de har snakket om og blitt enige om på forhånd også. 

Det kan de. Det hadde i så fall vært ryddigst. Man trengee ikke skape mer uro og avstand ved å spontant avvise et familiemedlem i begravelsen, hvis det faktisk var det vi så. For alt vi vet kan jo Sonja og Marius ha klemt off-camera også, og dermed "gjort seg ferdig". 

• Liker 4
Skrevet
iliah skrev (45 minutter siden):

Selvsagt betaler staten Norge begravelsen for sin konge. Hvordan er det i det hele tatt mulig å stille spørsmål ved det.

Og det er greit at de er bemidlet, men å legge ut for sikkerhet, innkvartering, transport osv hadde nok blitt problematisk selv for dem. 

Folk går ikke sultne pga kongefamilien, staten har penger nok, det er fordelingen og altså politikerne som har ansvar for det. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
lin skrev (37 minutter siden):

Situasjonen er fullstendig ubetydelig og skapt av sosiale medier i likhet med en rekke andre øyeblikk. Sonja er profesjonell til fingerspissene og ville aldri brukt en slik dag, kong Haralds dag, til slike markeringer. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (10 timer siden):

Jeg så ikke begravelsen men har kikket på masse bilder derfra i dag. Zelensky i gravfølget var noe som traff meg mest, dette er bildet på samhold i en skremmende verden.

Han la ut flere bilder fra begravelsen på sosiale medier og skrev at han satte pris på Norges hjelp og vennskap.

Ja, det var vakkert å se ham der. Det var det eneste øyeblikket jeg skulle ønske jeg hadde tatt turen ned, skulle gjerne sett ham selv.

Var det noen her som var der nede?

Synes det var en vakker sending. Vi bor så nært at vi hørte domkirkeklokka veldig godt inn, og så (og hørte!) jagerflyene på nært hold - så føltes faktisk ganske nært selv om vi satt hjemme i stua.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (13 minutter siden):

Situasjonen er fullstendig ubetydelig og skapt av sosiale medier i likhet med en rekke andre øyeblikk. Sonja er profesjonell til fingerspissene og ville aldri brukt en slik dag, kong Haralds dag, til slike markeringer. 

Jeg synes hun håndterte det profesjonelt til fingerspissene. Elegant håndtert! 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 18
Skrevet
iliah skrev (1 time siden):

Hvor mange gamle er det som ikke får betalt strømregningen og ikke får dekket dette av Nav? Og hvor mange tusenvis av barnefamilier går sultne uten støtte fra Nav? Hvis vi sier det er 10 tusen familier så tilsvarer en kongelig begravelse hvert 30 år mindre enn en krone per dag for hver av disse familiene.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kronprinsesse Victoria leste bønnen så flott synes jeg. Svensk er et vakkert språk, spesielt når noen leser noe høytidelig eller synger.

Hun imponerer alltid når hun leser opp noe, hun virker så uendelig trygg på seg selv og rollen. Hun er klar for dronningrollen når den tiden kommer.

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (9 timer siden):

Hun hadde fint kunnet klemme ham også før prestene, dersom hun ønsket dette. 

Men ingenting tyder på at klemming var det hun var opptatt av akkurat da. 

Det var ikke hun selv som tok initiativ til klemmeseansen, det var Maud Angelica som kom bort til henne med armene utstrakt, og da kan man jo i hvert fall ikke snu seg bort altså.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Kronprinsesse Victoria leste bønnen så flott synes jeg. Svensk er et vakkert språk, spesielt når noen leser noe høytidelig eller synger.

Hun imponerer alltid når hun leser opp noe, hun virker så uendelig trygg på seg selv og rollen. Hun er klar for dronningrollen når den tiden kommer.

Hun er en kvinne som jeg tror vil framstå som en klok dronning. Man har tillit til at hun vil gjøre det rette.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Korpsnerden skrev (14 minutter siden):

Jeg synes hun håndterte det profesjonelt til fingerspissene. Elegant håndtert! 

Ja, det var sånn jeg leste det også. Det så ut som hun, som hun er meget godt trent i, elegant unngikk en situasjon hun vet ikke er til gagns for monarkiet. 

Så er det jo bare hun som kjenner sin egen motivasjon for det og følelsene rundt, vi andre kan bare spekulere.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet

Da var kong Harald gravlagt. En fantastisk konge. Ellers så var det en verdig begravelse. Rørende. Også for en gang skyld takk til NRK for at hovedfokuset var på vår kjære avdøde konge. Og når det var kommentarer og intervjuer om de som kommer etter var det utelukkende Kong Haakon som ble nevnt og ikke Høiby-klanen i kongefamilien. 
Håper dronning Sonja klarer å holde livsgnisten oppe etter at hun har mistet sin livsledsager. 
Dronning Sonja er smart. Hun greide i løpet av få sekunder utenfor domkirken å gi et svar til offentligheten det kronprinsparet, nå kong Haakon og Hennes Majestet (sick!) dronning Mette Marit aldri har greid. En viss oppførsel/livsførsel er uakseptabelt. Behandlet både MBH og Durek som luft utenfor domkirken. 
Hele hendelsesforløpet her fra Dutch photo agency:

https://m.youtube.com/watch?v=2CQIlwekHuc&t=635s&pp=2AH7BJACAcoFKUtvbmcgaGFyYWxkcyBiZWdyYXZlbHNlIHV0ZW5mb3IgZG9ta2lya2Vu&ra=m

Supplert med nærbilder fra NRK er det åpenbart hva som skjer her. 

• Liker 11
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)

Når jeg ser klippet ser det utvilsomt ut som om Dronningen bevisst tar kontakt med biskopen i stedet for å klemme på MBH som var i umiddelbar nærhet og den neste i en rekke av barnebarn som skulle klemmes. Når hun velger å ikke gjøre det, tror jeg mer på at hun ikke ønsket negativ fokus på alt rundt MBH i begravelsen, og ikke at hun skulle markere at hun tar avstand fra han. Det hadde i så fall vært veldig utypisk verdige, flotte Sonja.

Endret av Momma
  • Liker 13
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...