Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Huldra27 skrev (26 minutter siden):

Jeg tenkte også på den, men kom til at den nok ville ha vært litt feil 🤭

Selv neddempet.

Men hva med «Lys og varme»? Den ville ha truffet akkurat de riktige notene (og det ville nok Åge ha gjort også).

«Trondheimsnatt» kunne også ha fungert som et throwback tilbake til signingen til Harald og Sonja . . .

Du får sende inn forslagene og be dem spole tilbake.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (10 minutter siden):

Jeg synes den var veldig passende. Norge er ett land med svært flat styringsstruktur og uten tvil så er det forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker men sangen minner vel oss på at det er menneskelige, jordlige positive goder tilgjengelig for oss alle (om vi ser dem) og «at the end of the day» så har også Kong Salomo sine ting.
I ett land som Norge er sangen passende fordi den er i tråd med våre sosialdemokratiske verdier. 

For meg er også sangen en påminnelse om at ikke alt som glitrer er gull og vi har også ett egenansvar for å skape vår egen lykke. Rikdom kan være så mangt. 

Jeg synes Åge gjorde god figur og likte duetten deres, den var rå og ekte, upolert. Og jeg er virkelig ikke noe Åge fan, men her synes jeg han traff blink. 

Det er bra. Jeg syns ikke at den traff på noe som helst vis, men jeg er glad for at den gjorde det for deg.

For meg har vel den siste tids begivenheter vist på en veldig sår måte at det nettopp er veldig stor forskjell på folk i Norge, og dette kommer det nok bare til å bli mer av. Det er en villet utvikling. 

Men det er en veldig fin sang, og Åge Aleksandersen er en veldig fin musiker som jeg er veldig glad i. Det er jeg i sangen, også. 

Endret av Huldra27
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Aricia skrev (36 minutter siden):

Du får sende inn forslagene og be dem spole tilbake.

Det er en god idé. Du skal se at snart finner noen opp en tidsmaskin, og da kæin de rette oppatt æille feil som vart så galt, for å sitere Prøysen igjen. 

Endret av Huldra27
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Huldra27 skrev (57 minutter siden):

Det er bra. Jeg syns ikke at den traff på noe som helst vis, men jeg er glad for at den gjorde det for deg.

For meg har vel den siste tids begivenheter vist på en veldig sår måte at det nettopp er veldig stor forskjell på folk i Norge, og dette kommer det nok bare til å bli mer av. Det er en villet utvikling. 

Men det er en veldig fin sang, og Åge Aleksandersen er en veldig fin musiker som jeg er veldig glad. Det er jeg i sangen, også. 

Jeg er veldig enig med deg og de fleste som er aktive i tråden her har fått med seg mine meninger om det. Og samtidig tolker jeg det motsatt; Marius er sitert i rettssaken for at han har klaget over at han «er ingen», «har ikke oppnådd noe» -

sangen er positivt ladet og minner oss på at alle har vi faktisk noe positivt å glede oss over (gresset er grønt for alle) - selv om det ikke alltid er oss sola skinner på.

Det er en sang som utfordrer selvmedlidenhet, og jeg tror også Sonja som var «en av folket» i Norge er den som kanskje best kan skrive under på at selve livet til syvende og sist, for alle av oss, ikke er definert av bare titler og posisjon.

I Nord-Korea hadde nok sangen vært mer upassende men i sosialdemokratiske norge som stort sett alltid har kjempet for en stor middelklasse, mener jeg den hører godt hjemme i en folkekonge sim begravelse :)  

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 6
Skrevet
Huldra27 skrev (11 minutter siden):

Men det er en veldig fin sang, og Åge Aleksandersen er en veldig fin musiker som jeg er veldig glad i. Det er jeg i sangen, også. 

Åge og hun andre som sang duett...traff ikke meg. Koret ,spesielt hun som sang solo i starten var rett og slett bare vakkert🌹❤️

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg synes det var en verdig begravelse. Det må være tungt å sørge offentlig, føler med dem alle i dag. Tolker det stive blikket til Kong Haakon de siste dager som et forsøk på å holde masken. Stakkars fyr, han må bli utslitt :(  Kronprinsesse Ingrid og Prins Sverre synes jeg virker som to flotte ungdommer . Sist , men ikke minst vil jeg trekke fram Dronning Sonja  - for en dronning ❤️ 

Til tross for min skepsis til kongehuset nå om dagen, vil jeg si at Kong Haralds død berørte meg mye mer enn jeg ville ha trodd. Han har vært en flott konge synes jeg - blir som å hoppe etter Wirkola dette. Likefullt (min skepsis til tross) - jeg ønsker det nye kongeparet lykke til! Jeg gir dem gjerne en sjans :) 

• Liker 13
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (9 minutter siden):

Jeg er veldig enig med deg og de fleste som er aktive i tråden her har fått med seg mine meninger om det. Og samtidig tolker jeg det motsatt; Marius er sitert m i rettssaken for at han har klaget over at han «er ingen», «har ikke oppnådd noe» - sangen er positivt ladet og minner oss på at alle har vi faktisk noe positivt å glede oss over (gresset er grønt for alle) - selv om det ikke alltid er oss sola skinner på. Det er en sang som utfordrer selvmedlidenhet, og jeg tror også Sonja som var «en av folket» i Norge er den som best kan skrive under på at selve livet til syvende og sist, for alle av oss, ikke er definert av bare titler og posisjon. I Sør-Korea hadde nok sangen vært mer upassende men i sosialdemokratiske norge som stort sett alltid har kjempet for en stor middelklasse, mener jeg den hører godt hjemme i en folkekonge sim begravelse :)  

Jeg syns at dette er en fin måte å se det på :)

Det er litt slik jeg tenkte på «Lys og varme» som jeg nevnte tidligere i tråden:

Sola som gikk ned i kveld
Ho ska skin førr dæ min kjære
Å føglan som e fri, dæm ska vis vei å aillt ska bli
Myttji lys å myttji varme
Tru å håp det kan du få med
Mange tåra, tunge stunde, e æ redd førr at det bli

Når sola jage natta bort
Så kryp du godt innte mæ
Å gjømte de tunge tankan
Dæm æ hadd I går
I liv og latter spør du mæ
Om rægne og om sola
Å svaran som æ gir dæ e it jdæm æ hadd I går

Ikke for å kuppe posten din for å snakke om en helt annen sang 🤭, men jeg tenkte noe av det samme som deg. At mørke er det i alles liv, uansett hvor priviligerte. Og at alle står i fare for å kunne bli oppslukt av selvmedlidenhet, noe det sjelden kommer noe godt ut av.

Endret av Huldra27
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Gabrielle skulle sunget Kyrie . Det hadde vært et magisk øyeblikk tror jeg. 

• Liker 1
Skrevet
suprise skrev (4 minutter siden):

Åge og hun andre som sang duett...traff ikke meg. Koret ,spesielt hun som sang solo i starten var rett og slett bare vakkert🌹❤️

Absolutt helt i starten var det noe som var vakkert, enig.

Skrevet

Synes Dronning Mette-Marit høres veldig feil ut. Jeg kan ikke godta henne som min dronning, aldri. 

• Liker 11
  • Nyttig 22
Skrevet

Så utrolig rørende å se folket strømme til Slottsplassen for å vise sin respekt og ære til den nye kongefamilien. Jeg tenker at det viser hvor sterkt monarkiet fremdeles står i landet og jeg ønsker dem lykke til med gjerningen. 

Leve kongen 🇳🇴

• Liker 7
  • Hjerte 7
Skrevet
Bel_La skrev (1 time siden):

Typisk media å vri det til at det var MM og HK som ble møtt med vill jubel, når volumet steg betraktelig da Sonja viste seg. Men det unnlater de å nevne. 🙄

Det er faktisk ikke riktig. 

Screenshot_20260909_182053_VG.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
velociraptor skrev (56 minutter siden):

Jeg prøver igjen og håper det ikke sensureres  vekk. Jeg synes IA virker som å ha vokst med rollen og er positivt overrasket over henne. Hvis vi absolutt må fortsette å ha et monarki håper jeg Haakon trer tilbake så snart IA er ferdig å studere, så kan vi heller få henne som monark.

Jeg har alltid tenkt at IA kan bli en å bli en strålende dronning. Så jeg blir mer overrasket når hun oppfører seg dårlig enn når hun gjør en bra figur. 

Jeg har sagt før i tråden at jeg vil at HM skal abdisere, jeg håper det fremdeles er lov til å si.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg er målløs av beundring for dronning Sonja, nå skal hun delta på middag for over 300 gjester. 

• Hjerte 14
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (42 minutter siden):

I Sør-Korea hadde nok sangen vært mer upassende men i sosialdemokratiske norge som stort sett alltid har kjempet for en stor middelklasse, mener jeg den hører godt hjemme i en folkekonge sim begravelse :)  

Sør-Korea har en liberal venstre-sentrumsorientert regjering, ganske tilsvarende sosialdemokrati. (Ja, jeg måtte lese meg opp).

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Huldra27 skrev (1 time siden):

Jeg tenkte også på den, men kom til at den nok ville ha vært litt feil 🤭

Selv neddempet.

Men hva med «Lys og varme»? Den ville ha truffet akkurat de riktige notene (og det ville nok Åge ha gjort også).

«Trondheimsnatt» kunne også ha fungert som et throwback tilbake til signingen til Harald og Sonja . . .

Nei, herregud. 

• Liker 3
Skrevet
brainstorm skrev (4 minutter siden):

Sør-Korea har en liberal venstre-sentrumsorientert regjering, ganske tilsvarende sosialdemokrati. (Ja, jeg måtte lese meg opp).

🫣 mente Nord selvsagt.. skal redigere innlegget mitt 

• Liker 2
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

🫣 mente Nord selvsagt.. skal redigere innlegget mitt 

Det ante meg, ja. Men hey, du fikk meg til å lære noe nytt i dag. :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det var jo ikke artisten Åge Aleksandersen som var hovedpoenget her, men sangen. Det er ikke slik at han selv fikk velge hvilke sang han skulle synge. De har nok først valgt sang og så sett på hvem som kunne fremføre den. Jeg syns den ble vakkert fremført, og fikk ikke inntrykk av at noen av artistene slet med å holde gråten borte, det er den måten de fremfører sine sanger på 

• Liker 5
Skrevet
Nymerïa skrev (12 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt at IA kan bli en å bli en strålende dronning. Så jeg blir mer overrasket når hun oppfører seg dårlig enn når hun gjør en bra figur. 

Jeg har sagt før i tråden at jeg vil at HM skal abdisere, jeg håper det fremdeles er lov til å si.

Hvis ikke han har skam og vett på å abdisere frivillig burde vi tatt en folkeavstemning om en 5 års tid på om folket ønsker IA eller Haakon og MM på tronen. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...